Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2x Glueberry OG - 180x120x60 - 2x 150W LED

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Daar gaan we dan. Zojuist het klokje omgezet! Hij staat van 07.00 tot 19.00 zodat ik zowel 's ochtends voor mijn werk als 's avonds na mijn werk de gelegenheid heb om te inspecteren.

Ja, ik weet dat de snoeischaar er langs moet en het nodige rechtgetrokken, maar dat ga ik een der komende dagen in 1x goed doen.

Ik moet wel zeggen dat deze planten veel voeding lusten. Dat is denk ik ook mijn inschattingsfout aan het begin geweest. De potgrond bevat het nodige, voor mijn vorige planten genoeg tot aan de bloei. Maar deze hadden vanaf het begin gewoon meer nodig.

Pas nu ik ongeveer op 100% dosis voor hydro / coco zit, dat is eigenlijk 130% voor aarde, beginnen ze er lekker in te komen. Aangemengd met gemeentepils is dat 1,6 a 1,7 EC.

20231227_193517.jpg

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met droge hydrovoeding?

Ik gebruik het nu zelf dus sinds enkele weken maar ik vind het tegenvallen hoeveel informatie er over het gebruik te vinden is.

Hoe ik het nu doe is: ik vul een kan met 15L water, doe de PH + of - er in de goede hoeveelheid in en laat het een paar uur of langer staan. Daarna weeg ik de voeding af en strooi ik de kristallen in de kan met water.

Vervolgens mix ik even met de Makita met een verfmenger erop. Er blijven de nodige kristallen liggen op de bodem, die krijg ik niet 100% opgelost met een paar minuten mixen.

Dus wat ik doe is het weer een paar uur laten staan, dan lossen de overige kristallen vanzelf op, soms duurt het langer dan een paar uur.

Dan natuurlijk nog wel even mixen voor gebruik.

Maar wat als ik nou "snel" voeding nodig heb en geen tijd heb om uren te wachten tot alles is opgelost.. Ik zat al te denken aan de blender of de staafmixer in een maatbeker ofzo, maar wie weet hebben jullie ideeen?
    Last edited by norseman; 27 December 2023, 21:30.

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Inderdaad
      Water verwarmen, roeren, kristallen vergruizen. Meer kun je niet doen

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Goeie van dat warme water..

Nu ik daar op zoek zie ik zelfs op de site van General Hydroponics dat ze aanraden om warm water te gebruiken. Op de site van de Europese Tak Terra Aquatica kan ik daar dan weer niks over vinden..

"Fill the stock tank 70% with water, preferably warm or hot water and add the required amount (by weight) of fertilizer, with agitation, while adding fertilizer"

https://generalhydroponics.com/resou...final%20volume.

• Pheno rdwc
      Pheno rdwc commented
      Editing a comment
      Een waterpomp met slang in je waterton en deze rond laten pompen voor de pomp n half uur. Alle klonten zijn nu verdwenen maar je zal altijd kleine korrels op de bodem blijven zien.
      Ik gebruik ook terra aquatica

Vandaag even flink met de snoeischaar in de weer geweest en hier en daar wat takken omgeleid.

Ze zien er nu wel wat gehavend uit, maar dat trekt wel weer bij. En ze hebben flink wat meer lucht gekregen

20231230_143350.jpg

20231230_143404.jpg

Comment

Ik ben er even 3 dagen niet bij geweest. I.v.m oud en nieuw en de feestelijkheden daar omheen. Ik heb me in ieder geval vermaakt en zo te zien de dames ook.

20240102_173123.jpg

Iedereen hier de beste wensen voor 2024!

Comment

• Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Ziet er goed uit en ook de beste wensen, staan ze al op 12/12

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Thanks Corleone1933, ja vandaag een week geleden heb ik het klokje omgezet!

De eerste stampertjes beginnen zich te vormen.

20240105_183817.jpg

20240105_173423.jpg

Comment

• Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Yep begin van de bloei, nog even en dan zijn de pruikjes daar.

Weer wat aan het snoeien geweest voor wat meer lucht en licht.

20240107_100724.jpg

Comment

Het loopt redelijk op rolletjes. Vandaag heb ik de slangen van het Blumatsysteem even laten doorlopen en de Tropfs gereset.

In het reservoir zit nu 50/50 grow/bloom voeding op 1.8 EC en 6.4 PH. Met deze dosis voeding komt het met kraanwater precies op de juiste PH uit dus hoef ik geen PH+ of - te gebruiken

20240109_114725.jpg

Comment

Nog even terugkomend op het oorsmeerprobleem in het reservoir. Volgens mij is de reden dat dit nu gebeurt de temperatuur van het water in het reservoir. Dat komt geregeld boven de 23°C uit en daar kan ik momenteel weinig aan doen.

Dat probleem had ik eerder ook met mijn DWC peper. En om slijmerige wortels te voorkomen had ik daar een andere oplossing dan alles kapot te bombarderen met chloor en/of waterstofperoxide. Namelijk "Guardian of the roots", een dominante bacteriecultuur die voorkomt dat andere bacteriën dominant worden.

Sinds een paar dagen voeg ik voor iedere liter die ik bijvul, 0,5 milliliter toe aan het reservoir. Het is dus eigenlijk een wortel-inocculant maar ik hoop dat het in mijn reservoir ook zijn mannetje staat.

Het pompje heb ik even helemaal schoongemaakt en zonder het reservoir te legen heb ik met een zeefje de meeste rondzwevende vlokken gevangen.

Ik heb hem ook een slang gegeven die het water opvoert en laat vallen. Hierdoor wordt de oppervlaktespanning licht gebroken waardoor dingen die drijven kunnen bezinken. Het olieachtige laagje heb ik sindsdien ook niet meer gezien.

20240109_123600.jpg

20240109_123700.jpg

20240109_123812.jpg
          Last edited by norseman; 9 January 2024, 17:28.

Comment

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Interessant

Mijn vorige oogst was eigenlijk net te weinig, dus ik wil proberen er iets meer uit te halen. Ik ben denk ik al aardig op weg omdat het oppervlak van mijn planten een stuk groter is.

Maar ik ben me wat in aan het lezen over (extra) verlichting, want dat is volgens mij de meest logische stap naar een grotere oogst.

Het verslag van atmosphere1 heb ik aandachtig gevolgd. De extra verlichting onder het bladerdek vind ik interessant. Maar ik vraag me af of mijn planten hoog genoeg worden om daar profijt van te hebben. Ook zijverlichting heb ik me een beetje in verdiept, maar dat is denk ik makkelijker als je een vierkante ruimte hebt, die van mij is rechthoekig.

Dan ook nog het gebruik van UVB lampen die je een paar uur per dag aan zet. Ik vraag me af of de aanschaf van die lampen het waard is voor de voordelen die het oplevert. Mars Hydro verkoopt ook nieuwe lampen die alleen ver-rood hebben (dus geen infra-rood). Dit zou dan meer opbrengst moeten geven. Ook daarbij vraag ik me af of dat de investering waard is.

Momenteel heb ik 2x 150w (Mars Hydro TS1000). Misschien ben ik nog het beste en "goedkoopste" (10 gram lekkere wiet in de shop kost meer dan 1 extra lamp) uit om er een derde bij te hangen. Als ik ze 90 graden draai met hoe ze nu hangen past er nog makkelijk 1 bij.

Ik hoor jullie gedachten graag.

Screenshot from 2024-01-10 17-49-17.png

Screenshot from 2024-01-10 17-50-46.png
          Attached Files
          Last edited by norseman; 10 January 2024, 17:58.

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Balken/strips leveren meer gpw tot zover ik weet.

Spiegelfolie kan je nog gebruiken.

Ik zou dus betere lampen nemen!!!

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Gewoon een lampje erbij, klaar.
            Niks van onder, zijkant of uvb, infrarood of weet ik wat allemaal.
            Ik haal ongeveer 75 gram per plant met 450 watt.
            3x 150 is beter dan 1x 450, zeker kwa spreiding

• Corleone1933
            Corleone1933 commented
            Editing a comment
            Inderdaad wat takketoellie zegt, gewoon een lamp erbij, betere spreiding is meer opbrengst, ziet er verder goed uit, suc6.

Het blad is behoorlijk donkergroen, al is dat op de foto's lastig te zien. Veel meer stikstof moeten ze niet hebben. Misschien dat ik het zelfs maar wat ga afbouwen en bij de volgende bijvul beurt de verhouding grow/bloom van 50/50 naar 40/60 of zelfs 30/70 ga brengen.

20240111_111844.jpg

Hier en daar zie je wat touwtjes waarmee ik wat toppen die boven het maaiveld kwamen heb teruggebonden.

20240111_111959.jpg

Ik heb ook weer last van varenrouwmuggen dus ik heb weer roofmijten uitgezet en een betere grotere vangplaat opgehangen om de volwassenen te vangen.

20240110_142646.jpg

20240111_112121.jpg

In het weekend ga ik even grondig onder het gaas kijken wat ik daar weg kan snoeien bij beide planten. Maar is een lastig klusje omdat het zo laag zit. Ik moet op mijn zij liggen op de grond om er goed bij te kunnen. Volgende keer daar maar wat op verzinnen.

Comment

• Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Net goed toch bovenkant bodem steeds nice en vochtig, nodig bij een bio kweekje en geen last v muisjes

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Doe dan ook zon vliegtuig nek kussen erbij, geloof me het werkt.

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            @Rietslang

Een biokweek zou ik dit bijna niet meer durven noemen. Het neemt steeds meer vormen van hydrokweek aan, het enige is dat het medium turf en perlite is in plaats van kokos of steenwol.

Wel gebruik ik natuurlijk helemaal geen chemische bestrijdingsmiddelen.

@Corleone1933

En ja die EC is aan de hoge kant maar tot nu toe vroegen ze daar om. Nu ik zie dat het bijna teveel wordt de EC maar wat verlagen inderdaad.

@Repelsteeltje

Goeie van dat nekkussen zal eens kijken of ze die bij de Action hebben.

Ja hoor, voor 2,95, zelfs keuze uit 3 kleuren. 😀

Met dit luxe nekkussen van Spilbergen krijg je geen stijve nek als je even een dutje doet, thuis of onderweg. | Bezoek vandaag jouw favoriete Action winkel in Nederland!
            Last edited by norseman; 11 January 2024, 22:05.

Na wat onderzoek lees ik inderdaad dat bij bar-leds de spreiding van het licht doorgaans beter is waarbij het bij quantum boards vooral in het midden focust.

Toch denk ik dat het voor mijn situatie beter is om nu een derde lamp erbij te hangen.

Als ik nieuwe, betere verlichting, passend voor mijn tent wil kopen dan ben ik vele honderden euro's kwijt. Terwijl ik voor 130 euro een derde lamp heb.

Het PPFD diagram voor 100% luminosity op de site van Mars Hydro vind ik een beetje gek.

Aan de linkerkant is de PPFD veel lager dan de rechterkant. Ik vraag me dan ook af of dat klopt en welke kant van de lamp dat dan is. Waarom zou de PPFD op 100% minder zijn dan met 75%?

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Daarover heb ik Mars Hydro een vraag gemaild.

Uniform-light-coverage-of-TS1000-grow-lamp (2).jpg

Maar ja, volgens de gegevens die ik dus heb zou ik in mijn geval er het beste uitkomen als ik de derde 180 graden draai.

De groene lijnen zijn de muren van de tent. Van de vakjes die overlappen, heb ik de waardes van bij elkaar opgeteld. Ik weet niet of dat helemaal wetenschappelijk is, maar het geeft wel een beeld van wat de overlapping doet met de concentraties van het licht.

Mijn tent gaat dan dus van dit:

tent-2x-ts1000.jpg

Naar dit:

tent-3x-ts1000.jpg

Een deel van het licht dat nu "buiten" de muren valt kaatst naatuurlijk terug via de muren.

Afijn, ik heb de derde lamp besteld.

--- EDIT ---

Nou ik heb nog geen antwoord van Mars Hydro, maar die kaart kan gewoon niet kloppen. Links van het midden horen vergelijkbare waardes met rechts van het midden te staan. Ik vermoed dat ze bij de copypasta, de waardes van die van 50% sterkte zijn vergeten te vervangen.

Ik heb het diagram maar alvast opnieuw voor ze getekend en de waardes in de goede richting gezet.

De groene rechthoek is de lamp in volledige maten inclusief kap.

ts1000ppfd.jpg

En nu aangepast voor mijn tent. 90 graden gedraaid zodat de hoogste waardes van de zijkanten aan de lange kanten van mijn tent zitten, waar ze het minst overlappen.

Sorry jongens, ik houd erg van diagrammen tekenen met draw.io

tent-Page-1.jpg

En dan misschien een licht houten frame maken om ze mooi op de juiste afstanden van elkaar op te kunnen hangen.

tent-Page-3.jpg

Last edited by norseman; 11 January 2024, 20:07.

Comment

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Als ik 45 DLI omreken obv 12 uur kom ik op 1046 PPFD uit.

Maar okay, de lampen hangen er nu al een tijdje boven op de 30CM die ze aanbevelen en op 100% vermogen. De planten zien er niet uit alsof ze te lijden hebben. Langs de kanten mag er zelfs wel wat meer licht bij. Vandaar dat ik denk dat die derde een goed idee is.

Maarja het kan dus een paar dingen betekenen. Of de PPFD kaart van Mars Hydro is onjuist. Of mijn planten kunnen wel wat meer hebben dan 45 DLI. Of ergens daar tussenin

• Jack Spliff
            Jack Spliff commented
            Editing a comment
            Nee, daar heb je gelijk in. Planten gaan prima. Tja, de ene zal wat meer kunnen hebben dan de andere. Zolang je niet te gek gaat doen zal het wel meevallen.

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Als ik de derde straks ophang dan dim ik ze alle 3 naar 2/3 sterkte. Dan is er nog evenveel licht in de tent als nu, alleen dan beter verspreid. In de loop van de weken ga ik het dan rustig aan opvoeren naar 100%.

De lamp is nog niet gearriveerd, maar het frame om ze aan op te hangen is bijna klaar.

20240113_170827.jpg

Comment

Alles gaat verder zn gangetje. Rechts is over het algemeen een paar cm hoger dan links. Lastig te zien als je er zelf voor staat omdat de ruimte krap is, maar de groothoeklens toont het wel mooi aan (door het perspectief lijkt het erger dan het is.. het verschil is niet meer dan een paar centimeter)

Ik denk dat ik dat nog wel wat bij kan sturen door rechts wat takken vast te binden aan het net.

20240114_172859.jpg

20240114_173017.jpg

Comment

• Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Goed gedaan zeg, die dames staan mooi gelijk. Gaat er mooi uitzien over een maandje

• Jack Spliff
              Jack Spliff commented
              Editing a comment
              Die cactus onderaan roept om licht
              Ziet er goed uit, succes met de bloei.

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Thanks Takketoelli !

Jack Spliff ja de cactus krijgt zijn eigen mini-setup voor in de winter. Ik heb toevallig vandaag een LED kweeklampje besteld bij Ali, speciaal voor Pedro. Later daarover zeker meer hier.

Een update van Mars Hydro. Het PPFD diagram van de TS1000 is inderdaad fout.

Ze gaan het herstellen en geven me een kortingscode voor 5% korting als bedankje voor het opmerken.
            Die had ik ******** een paar dagen eerder moeten hebben

Screenshot from 2024-01-15 17-54-09.png
            Attached Files

Comment

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Je zou het niet verwachten he? Hier in de buurt zit Installatiebedrijf Wietse Bakker. 3x raden hoe de baas heet... (Hint: niet Mars Hydro).
              Last edited by norseman; 15 January 2024, 20:29.

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Dat verrekte nekkussen kon ik niet vinden in de plaatselijke A.C. Tion. En de medewerkers waren ook niet erg behulpzaam. "Als het er is ligt het ergens bij de kleren". Kleren?? Sinds wanneer is een nekkussen een kledingstuk???

Van de week nog maar ff bij een ander filiaal kijken want ik weiger het te kopen bij de ANWB voor €30 ofzo...

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Xenos? die hebben ook een stukje reis afdeling.

Voor het mengen van de droge hydromest heb ik nu wel een werkbare methode.

Hier alle benodigdheden:
            • Grote jerrycan met grote opening
            • Kleinere kan met grote opening en schenktuit
            • Staafmixer
            • Weegschaal met ten minste 0.1G precisie
            • Mest
            20240115_195414.jpg

Vul de kleine kan met heet (kraan)water.

Weeg de mest af voor de uiteindelijke hoeveelheid.

Mix het water terwijl je de mest in het water strooit. Blijf 30 seconden mixen. Wacht een paar minuten en mix nog eens 30 seconden.

20240115_195750.jpg

Giet de kan leeg in de jerrycan.

Vul de kleine kan opnieuw, maar nu met koud water en vul de jerrycan daarmee aan totdat de juiste concentratie mest (EC) bereikt is.

Mix nog eens 30 seconden met de staafmixer in de jerrycan.

20240115_200012.jpg

20240115_200243.jpg
            Attached Files
            Last edited by norseman; 15 January 2024, 21:49.

Comment

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Geen circulatiepomp?

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Die zit in het reservoir, niet in de jerrycan die ik gebruik om het reservoir bij te vullen

Weer een update van Mars Hydro, ze hebben het juiste diagram op de website gezet en mij er ook een plaatje van gestuurd.

Ik heb dat natuurlijk even gecontroleerd en ze vriendelijk bedankt.

En Repel, de baas mag dan Mars Hydro heten, ik had het genoegen met Randi Customer Service Team. Ook een aparte achternaam, is het niet?

image.png
            Attached Files
            Last edited by norseman; 16 January 2024, 18:29.

Comment

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Check effe wat "randi" allemaal betekent.

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Nu je het zegt, je zou bijna zeggen dat ze bij de Illuminati zitten...

Ze maken lampen die licht geven --> to illuminate..

Snap je..?
          Bezig...
          X