Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De boerderij van Norseman

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Automatiseringen

Met het recent koude weer blijkt het maar weer dat mijn verwarming niet helemaal is opgewassen tegen de temperaturen buiten.

In de bovenste grafiek zie je de doeltemperatuur en de huidige temperaturen. In de grafiek eronder de verwarming en wanneer die aan staat in het oranje.

DT = Doeltemperatuur
    BDT = Bladerdek temperatuur. Deze sensors worden straks in het bladerdek geplaatst.
    CF = Carbon filter
    B = Buiten

Screenshot_20241118_182113_Home Assistant.jpg

Ik moet dus gaan kijken of ik wat kan isoleren, of ik moet een zwaardere kachel plaatsen. Met westenwind is het vooral een ding, dus ik moet denk ik ook de PUR-spuit erbij gaan pakken.

Nu we uit de zaailingfase zijn is het makkelijker om tussen de nu ideale range van 800 tot 1200 te blijven. De dalen in de luchtvochtigheid en de pieken in de VPD zijn bijna altijd de momenten waarop ik de tent heb geopend.

Screenshot_20241118_182247_Home Assistant.jpg
    Attached Files

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dat je de tocht gaten nog niet hebt volgepurd valt me wat tegen.

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Raampjes...

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Die kunnen dus open. Maar ze kieren nogal want is nogal oud

1 van de 2 raampjes in kwestie. In warmere tijden zijn ze noodzakelijk, maar nu moeten ze even dichtgemaakt.

20241118_190310.jpg

Comment

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik heb nooit een raam open in de kweekkamer, onder het motto 'alle ellende komt van buiten'.

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Hork helemaal waar. Maar als ze open staan heb ik er wel redelijk sluitende horren voor..

• Grow Co
      Grow Co commented
      Editing a comment
      Mooie plaat piepschuim opmaat snijden kan je mooi klem zetten tussen de wandjes kan je weghalen als t weer warmer word.
      Kan je aan de raamkant nog beplakken met stukje rolgordijn mocht t in t zicht zijn

Het gaat verder allemaal prima. Het wordt alweer bijna tijd voor grotere potjes. Ik ga toch maar gewoon voor de 11L Root Pouches. Dan hoef ik niks meer bij te kopen en ik krijg er wel 4 stuks ingepropt.

Dat betekent dat ik straks moet gaan beslissen welke blijven leven en welke niet. Zodra ze in hun nieuwe potten staan ga ik beginnen met LSTen.

20241119_165524.jpg

Comment

Het gaat prima. Zaterdagochtend ga ik ze verpotten. Nu de kokos weer even op kamertemperatuur laten komen en de hydrokorrels wassen en weken.

Middenvoor gaat sowieso niet door, dus die ga ik straks denk ik maar onthoofden, dan hoef ik die morgenochtend ook geen water meer te geven. De andere afvaller moet ik nog definitief beslissen. Hebben jullie al een idee of een mening welke er nog uit moet om op 4 te komen?

20241121_075836.jpg

Comment

• Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Aan de hand van de foto zeg ik linksachter weg doen.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Midvoor en linksback
        Maar echt geen plaats voor 6? Toch zonde

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ach, in het oorspronkelijke plan zouden er maar 3 overblijven.

Ik plant liever meer zaden dan ik planten overhoud, gewoon voor het geval er 1 niet opkomt of een genetisch defect heeft.

Is me helaas al vaak genoeg gebeurd.

Gister rond een uur of 18 heb ik een zwaardere verwarming geplaatst. Staat op het laagste standje (800W). Ik kan hem nog op 1200 of 2000 zetten als dat later nodig mag blijken, maar dan moet ik de bekabeling anders gaan regelen.

Het is goed te zien op de grafiek dat hij hem sneller en beter warm krijgt. Met nog een beetje isoleren wil ik de oranje balkjes nog wat smaller en verder uit elkaar zien te krijgen.

Screenshot_20241121_174346_Home Assistant.jpg

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Scheelt ja, das wel duidelijk. Maar ook in kosten?

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        De massa van deze olieradiator is groter dus hij blijft wat langer warm nadat hij uit is.

Maar de kosten zijn waarschijnlijk hoger bij 800 v.s. 500 watt. Al zou ik het niet zeker weten als ik naar de grafieken kijk. 500W de hele dag aan is meer dan 800W de halve dag aan. Dat zou ik over een langere periode moeten bekijken.

Waarom niet zes in 11literpotten? Des te eerder kan je schakelen toch?
      Horks Fototopic 2.0

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        5 Lukt denk ik ook al niet.. zou nog 1x kunnen kijken voor de zekerheid.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dan had ik kleinere potten genomen want stel dat er een herma is.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ik heb ook over kleinere potten gedacht, maar besloot het liever te doen met wat ik heb.

Zodra ze verpot zijn ga ik ze trainen, komt het rek erboven en ga ik ze daarin vlechten.

Als er een herma in zit ben ik fucked! 🤣

Dat is in ieder geval 1 minder. Redelijk wortelstel, maar ze kunnen nog wel een paar dagen. Zondag verpotten ipv zaterdag zou ook kunnen.

Ze ligt nu op de composthoop, lekker onder te sneeuwen. R.I.P.

20241121_182835.jpg

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Mwah, geen zin in om weer €40 uit te geven. We zien wel hoe het loopt en als ik in moet grijpen doe ik dat tegen die tijd wel.

Waterstofperoxide schijnt ook te helpen tegen larven van varenrouwmug.

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        En kaneel of kaneelwater en panty's en zand en zovoort.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Perlite heb je niet nodig, ik gebruik het al jaren niet meer.

Dit spul is dus waterstofperoxide met zilverperoxide. Daardoor is het lang houdbaar. Er staat niet op wat het werkelijke percentage waterstofperoxide is, maar aan de verhouding van 15ML per 100L is die redelijk hoog.

Voor het reinigen van het systeem, maar zoals ik las dus wellicht ook tegen varenrouwmuggen.

De naam van de serie "Orange Specials" doet me denken aan dit nummer van Johnny Cash.

20241122_183229.jpg

20241122_183219.jpg

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Een denderende trein, ja had het kunnen weten en horen als ik naar de tekst had geluisterd. Treinen en country, maar noem me mal echter hoor ik er toch ook wel een galopperend paard in terug. Hortsik!!

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        @Repel, je bedoelt die foto van die kluit met kokos?

Hork, ja ik hoor het er ook in hoor!

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        Lijkt op grond als je het er niet op schrijft hè, "het getoonde product is 100% cocos".

Dat zijn er vast 2. Ik kom niet helemaal uit met mn voeding voor inwateren dus ik moet eerst nieuwe aanmaken. Later meer...

20241123_091634.jpg

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Of je gooit nog een plant weg?

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork ja ja maak me maar weer belachelijk

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Welnee, ik volg gewoon jouw logica en tja ik blijf een eeeh!

Heb dit ook eens gedaan met kleikorrels in een bak, maar dan niet met zand in stoffen zakken maar met steenwol blokken op de korrels, dat werkte goed.

20220216_190452.jpg 8 planten in een tray van 120 x 80
      buiten-2020, 2021, 2022, 2023
      Hydro-met afjes-2022

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ik heb ze ook niet om vocht vast te houden maar om te zorgen dat de zakken iets van de bodem staan.

• Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Meningen verschillen, ik vind dat ze het vocht wel een bepaalde tijd vasthouden, want je zult zien dat de bovenlaag snel weer lichter wordt maar de lagen eronder langer donker blijven dus vocht vasthouden.

• Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Dit wordt op verschillende sites weergegeven dus denk dat er toch een kern van waarheid inzit.

Wat is de functie van hydrokorrels?
        Hydrokorrels zijn ronde stenen, kleiner dan een knikker. De hydrokorrels worden voornamelijk gebruikt in bloempotten en zorgen voor een goede waterhuishouding. De korrels absorberen vocht en laten dit geleidelijk los, zodat de plant over een langere periode de juiste hoeveelheid water binnenkrijgt

Und jetzt..

20241123_113810.jpg

Comment

Bezig...
      X