Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goedenmiddag iedereen mijn eerste ww binnenkweek plus foto

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: goedenmiddag iedereen mijn eerste ww binnenkweek plus foto

Ik gebruik All mix van Bio Bizz PH waarde 6.6 in de GS vertelde de eigenaar mij (heb ik hierboven ook al een keer vermeld) dat ik met deze aarde en voedingslijn Canna de PH geen probleem zou zijn dus heb ik de PH meter niet (op zijn advies scheelde hem toch een eurootje of 80 omzet) gekocht.
    Bij deze ga ik nu als eerste uit van teveel voeding ook omdat het eigenlijk maar 1 plant is die er last van heeft en ik daar nu ook het meest van overtuigt ben, dus geef nu een paar keer alleen water met 20ml Boost, mocht dat het niet zijn ren ik naar de winkel koop ik een PH meter en kom ik hier op terug en zal dat jullie dan ook laten weten iedereen weer bedankt voor het advies.
    Gr Wallyknally

---------- Post added at 16:28 ---------- Previous post was at 16:19 ----------

Ik ga spoelen met spa en Knealus ik heb maar 1x een heel klein beetje kalk gegeven was volgens mij niet eens de moeite omdat ik er al te veel aan twijfelde bleef het bij een paar korrels.
    Gr Wallyknally

---------- Post added at 16:32 ---------- Previous post was at 16:28 ----------

Ik bedoel spa geven nog niet spoelen

Comment

Hoyknealus,

Ergens ben ik wel akkoord met jou maar er dient genuanceerd te worden.

Nutrient-Uptake-and-pH.jpg

Op bovenstaande, ons alom bekende tabel kun je duidelijk aflezen dat de voedingsopname OP AARDE het best werkt tussen 6.0 en 6.5. Beter dus stel je je ph 0,5 hoger af. Eenmaal je hieronder gaat worden zelf de hoofdbestanddelen van je voeding, NPK, niet meer opgenomen zoals het hoort. Een ph aanhouden van 5.8 gebeurt op een armer medium zoals cocos.
      Meten is dus een noodzaak.
      We werken op grond, niet op een arm medium zoals cocos of hydrokorrels. De reden waarom grond eenvoudiger is, is vanwege de buffercapaciteit (veroorzaakt door het aanwezige kalk). Indien wordt geopteerd voor grotere potten hoef je al helemaal niet te gaan afzuren naar 5.8 en kan het weinig tot geen kwaad om water met een ph van 8 te geven.

Alkalisch en base is een hemelsbreed verschil.
      Alkalisch echter duidt op de hoeveelheid waterstof(bi)carbonaten opgelost in water. Deze wordt gemeten adhv de KH of karbonaathardheid en wordt uitgedrukt in mg/l. Deze vormen een soort van buffer die de vrije ionen en kationen aan zich gaat binden waardoor de alkaliniteit constant blijft (en er een neutrale base ontstaat). Zijn deze onvoldoende aanwezig dan houdt dit ‘bufferen’ op, stijgt de alkaliniteit onopgemerkt sneller en sneller. Dit mondt uiteindelijk uit in een stijgende pH, zowel in je tank als in de bodem.
      Ter uwe rinfo en voor de volledigheid: aanvulling met protonen om tot een neutrale base te komen gebeurd door de meeste basen adhv het consumeren van 1 proton OH- (waterstofion waardoor je water zuur wordt) waardoor de alkaliniteit van het geheel stijgt met 1 mol van de desbetreffende base (in mg/l dus).
      Vaak worden deze 2 door onkunde verward (pas dus altijd op met wat je kopieert van iemand anders, die het hoogstwaarschijnlijk ook heeft gekopieeerd). Ik geef een voorbeeld om te illustreren. De pH in een aquarium kan dalen door het toevoegen van CO2. Dit houdt in dat de basisciteit van het water afneemt (Ph daalt) echter blijven de hoeveelheid carbonaten in het water gelijk. De alkaliniteit blijft dus gelijk.

Onze hedendaagse voeding zit zodanig ineen dat ze werd ontwikkeld voor het gebruiksgemak. Onze voeding is pHregulerend omdat ze net gaat inspelen op deze karbonaten. Dit houdt in dat: meng je deze voeding op de voorgeschreven dosis in kraantjeswater dan zal de ph ongeveer goed zitten. Werk je met een voldoende grote buffer (lees als: voldoende grote pot) dan kun je gerust zonder meter te werk gaan(afhankelijk van je skills en verwachtingen).
      Echter,ga je deze aan regenwater toevoegen (waar geen karbonaten in aanwezig zijn)duikt je pH al snel onder de 5.

Naast Ca hebben ook alle andere elementen die je toevoegt een uitwerking op de ph:

Doen je ph dalen:
      - N/stikstof vb: Ph- groei (enige uitzondering hier zijn nitraten NO3)
      - P/Fosfor vb: Ph- bloei
      - sporenelementenDoen je pH stijgen:
      - Ca/kalk deze ken je ondertussen al wel
      - Mg/magnesium (zie hierboven, vergeet niet datCa:Mg ook luistert naar een bepaalde verhouding en Ca toevoegen zonder aan Mg te denken eigenlijk een stomme zet is)

- K/kalium vb: Ph+ groei en bloei
      - nitraten (zie hierboven)
      - waterstof(bi)carbonaten (door verhogen van de alkaliniteit stijgt de basisciteit, maar niet omgekeerd zoals we nu al weten)

Jammer genoeg zit het pH verhaal net iets moeilijker ineen. We staren ons keer op keer blind op de opname van de wortel en de pH van ons voedingswater. Echter veroorzaakt toevoeging van alle boven vermelde ook een afvalstoffenafgifte van diezelfde wortel waardoor de pH in het medium sterk kan gaan afwijken van wat we toevoegen aan gietwater. Maar daar kom ik strax of morgen op terug. Eerst ff dit laten bezinken

Grtz $iR
      Last edited by SirSmokeAllot; 17 August 2011, 10:04.
      sigpic

Comment

Zo dat is een mooi stukje heel leerzaam.
        Ik kan dus gewoon met kraanwater doorgaan zoals mij in de GS ook verteld is.

---------- Post added at 17:01 ---------- Previous post was at 16:58 ----------

ik bedoel dus zonder de PH te hoeven regelen

Comment

Als je water van ph 5.8 aan aarde je toevoegt gaat de ph waarde van je water ook iets omhoog, dus in mijn theorie zal de waarde van ph 5.8 water prima zijn voor je potaarde en plant. De wietplant zal het prima gaan doen vanaf 6.0 t/m 6.5 van je aarde. Verders is dit een complex aan factoren wat een rol speelt, je moet voorzelf een richtlijn maken hoe hou ik de plant in harmonie met mijn aarde. Gr. Knealus Plantje

---------- Post added at 18:12 ---------- Previous post was at 17:16 ----------

Op het product van Kalk staat duidelijk dat dit de PH verhoogt, ga de fabrikant op bellen dat ie niet spoort.. ha ha
          Hier klopt iets niet of ik rook teveel, overal waar je googel't hoe maak ik mijn grond minder zuur.. advies is KALK

Doen je ph dalen:
          - N/stikstof vb: Ph- groei (enige uitzondering hier zijn nitraten NO3)
          - Ca/kalk deze ken je ondertussen al wel
          - Mg/magnesium (zie hierboven, vergeet niet datCa:Mg ook luistert naar een bepaalde verhouding en Ca toevoegen zonder aan Mg te denken eigenlijk een stomme zet is)
          - P/Fosfor vb: Ph- bloei
          - sporenelementen

Comment

@Wally, als ik eens naar je planten kijk, dan denk ik dat je het helemaal nog niet zo slecht doet.
            Ze maken blad aan met 9 vingers, wat wil zeggen dat ze het erg naar hun zin hebben.

Ik zou gewoon doorgaan zoals je deed, en misschien volgende week als je 'n pH meter hebt eens nameten wat je eigenlijk geeft.
            Je hebt grote kans, dat door toevoeging van je voeding de pH waarde daalt. Maar dan voeg je ook een klein beetje Rhizotonic toe, wat de pH-waarde doet stijgen.
            Het zou best kunnen dat je helemaal niet zo verkeerd aan het geven bent.
            Theorie is leuk, maar blijf ook naar je planten kijken.

Wat betreft pH, en wat het betekend voor je medium, is deze site misschien een aanvulling op je kennis.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

QnQ thx voor je reactie ben blij dat je positief over mn plantjes bent tis toch mijn eerste keer (en niet mijn laatste werkt verslavend) vind het erg leuk om ze zo te zien groeien en bloeien en wat ik hier op JD allemaal leer.
              Ik ga dus op oude voet verder gister en vandaag alleen water + boost gegeven en morgen maar weer met voeding erbij en 5ml rhizo op 10 liter.
              En ook top dat je er zo een mooi linkje bij hebt gedaan heel leerzaam.
              Gr Wallyknally

Comment

Ik doe er even nieuwe fotootjes bij het probleem is stabiel gebleven volgens mij een goed teken toch en ze zien er voor de rest dacht ik goed uit.
                Attached Files

Comment

Knealus: Op het product van Kalk staat duidelijk dat dit de PH verhoogt, ga de fabrikant op bellen dat ie niet spoort.. ha ha (De quote functie werkt precies niet...)
                  Dat is correct, een foutje in de opsomming. Dank hiervoor. Werd aangepast.

En ik wou je gisteren ook nog laten weten dat ik vind dat je plantjes er goed uit zien hoor Wallyknally, maar daar is iets fout gelopen denk ik
                  Keep up the good work!!!

Grtz $iR
                  Last edited by SirSmokeAllot; 17 August 2011, 10:06.
                  sigpic

Comment

ziet er goed uit!

Comment

Mooie toevoeging sir.

Grtz
                      420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                      Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Alleen een beetje te veel water wally, vandaar die kleine chlorose vlekjes. Minderen met voedingswater dosis dus, mogelijk de voeding iets of later iets opvoeren.

Comment

heey wallyknally, je bent pss goe uw best aan het doen e. Ga dit verslag beetje proberen volgen en ik zal kaarsje doen branden vr u succes verder.

Comment

Dank je Bernie. Zo weer tijd voor een kleine update de dames hebben er 43 dgn op zitten waarvan 3wkn bloei ze zijn tussen de 60-76 cm en hoop dat ze nu zijn uitgegroeid anders komen ze misschien later te dicht bij de lamp.
                            Het blad probleem is denk ik opgelost paar keer minder water en voeding waarvan 2dgn geen voeding gegeven met dank aan mijn mede kwekers voor de tips.
                            Ben tot nu toe een tevreden man maar we moeten nog ff doe er nog een paar fotootjes bij en hoor graag wat jullie ervan vinden.
                            Gr Wallyknally
                            Attached Files

Comment

Helemaal prima, mooie plantjes, komt vast allemaal goed. Gr. Knealus
                              Er is ook nog een buig methode als je planten te groot worden onder de lamp en je hebt geen andere keuse.
                              Moet hier ergens te vinden zijn meende ik http://www.growshopalien.com/blog/tag/wiet-kweken-2/
                              Last edited by Knealus; 20 August 2011, 14:53.

Comment

lookin' good wallyknally!!!!

Grtz $iR
                                sigpic

Comment

Bezig...
                                X