Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Worms&Watts - Gelato Dream - 300W Lumatek - Organic symbiotic - AC Infinity klimaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LED: Worms&Watts - Gelato Dream - 300W Lumatek - Organic symbiotic - AC Infinity klimaat

Korting op 420shop
    wormswatts+slogan.png

Het nieuwe holletje van Worms & Watts.

Na ruim 10 jaar niet gekweekt te hebben, en ik nog uit het HPS tijdperk kom, moest ik me weer even opnieuw inlezen in het LED gebeuren. Dat heeft niet stilgestaan afgelopen jaren, dat stond destijds nog echt in de kinderschoenen maar lijkt nu toch wel the way to go. LEDs dus.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, je zit een tijdje te broeden op zo’n project en dan gaat het opeens heel snel.

Uitgangspunten: Stil, stealth, veilig & profi. We doen het goed, of we doen het helemaal niet.

Daarnaast misschien binnen niet meer indoor gekweekt de laatste jaren, wel in de moestuin weer wat jaartjes wijzer: composteren, wormenhotels, permacultuur, theetjes etc etc. Ook de ontwikkelingen qua indoor growing in USA (en nu ook Duitsland), dus genoeg informatie om me weer even in te graven in alle nieuwe technologie en technieken, en ook te kijken hoe alle opgedane kennis uit de moestuin nu in de binnentuin toegepast kan worden.

bottom.png

TENT SETUP

90x90x180 tent
    Lumatek 300W Ats Pro
    AC Infinity Carbon Filter 150mm 680m3
    AC Infinity T6 Cloudline Pro Inline Fan 150mm
    AC Infinity Smart Controller 69 Pro
    AC Infinity Cloudforge T3 humidfier
    AC Infinity Cloudray S6 Fan
    2x 90L Gripline kuipen
    2x Blumat tensiometer

lumatek.png

Lamp deels gekozen uit nostalgie, om toch nog wat paars uit het HPS tijdperk in de tent te hebben - maar ook omdat ik er goede recensies van zie en het ding ook echt op 90x90 gericht is. Of het allemaal goede keuze is moet nu dus gaan blijken.

infinity.png

Gecharmeerd van de producten van AC Infnity, en daar dan ook het merendeel van mn setup op gebaseerd. Leek me onwijs handig om de tent vanaf de telefoon te kunnen monitoren en aansturen, de stille en degelijke apparatuur, hoe alles naadloos met elkaar samen werkt en de mogelijkheid om alles klimaat gestuurd op bijvoorbeeld VPD in te richten. Die VPD en dauwpunten was in de HPS tijd soms nog een kwelgeest met allerlei schema’s om de ideale luchtvochtigheid bij een bepaalde temperatuur te zoeken, dus heel erg blij dat dat soort ontwikkelingen nu allemaal feit zijn. Wat kweken betreft lijk ik precies de hobby weer op het goede moment te hebben opgepakt, what a time to be alive. Ik heb er redeveel zin in.

controller.png

De ruimte is maar beperkt, en een tentje van 90x90 leek het maximaal haalbare. Sterker nog, de kastruimte waar de tent ingepropt moest bleek 89cm breed dus het had echt nogal wat wilskracht nodig om een 90 tent tussen twee muren met 89 ruimte ertussen te persen. Maar, het staat.

Lucht zuig ik aan vanaf de woonkamer, en blaas door de spouwmuur uit in ventilatierooster naar buiten, via 15 meter lange slang door het plafond.

Tent staat op een blok isolatiefaam van 12cm dik.

worms.png

SUBSTRAAT & VOEDING

2 kuipen van 90L - maar er gaat ruim 200L aarde in totaal. De 2 kuipen pasten ook maar net in dit tentje, maar dat is prima ik wil maximale grond benutten. Elke kuip heeft drainageslangen voor zuurstof en ook om direct onderkant te kunnen bewateren. Kuipen hebben grote gaten in onderkant en kleine gaatjes aan de zijkant. De lucht invoer komt binnen tussen de 2 bakken, onderop in het midden van de tent.

In elke bak zitten minimaal 200 wormen. Vooral mestpiertjes die in de bovenlaag de boel zullen composteren en en paar regenwormen die meer onderin de bak voor luchtkanalen en drainage zullen zorgen. Ik kom ook wat mijten tegen. So far so good.

Substraat: Mix van veen, lava, perliet, wormencastings, kelp, spirulina, maerl, compost, zelfgemaakte biochar, wormen. Mulchlaag en covercrops bovenop. Klinkt veel, maar het is redelijk light mix gebaseerd. Het is wel leuk om je eigen Terra Preta goedje proberen te maken, dus daar gaan we voor, wil deze grond steeds opnieuw gebruiken.

In beide bakken ook wat ‘composthoopjes’ in de vorm van halve avocado’s die op hun kop in de grond zijn gedrukt. Ze zijn inmiddels door de wormen al helemaal uitgehold, en fungeren als een soort ontmoetingsplaats. Met topdressings en composthoopjes zijn de wormen en het bodemleven goed actief te houden.

tensiocovercrops.png

EVEN PROEFDRAAIEN

Alles bedekt met stro en diverse covercrops (voederwikke, lupine, linzen, bijenbrood, klaver), de bakken ingewaterd en een chop&drop gedaan toen er een groen veld stond (na +- 10 dagen). Alles daarna in de aarde gewerkt en zo heeft de aarde even tijd gehad om te broeden, de bacterie op gang te brengen, de wormen zich thuis te laten voelen en de mychorizza door de hele bak te krijgen, alvorens de zaailingen erin zouden gaan. Dan ‘leeft’ alles al een beetje voor de grote vuurdoop.

Zo kon ik zelf ook meteen dat hele klimaatgebeuren uitproberen en kijken hoe ik alles kan sturen, zonder dat ik dat allemaal moet gaan doen met de plantjes al erin. Allemaal high tech die ik vroeger ook niet erbij had, dus extra leuk nu al die nieuwe dingen even goed uitproberen. Al die uitersten liever even testen met slechts nog wat covercrops erin dan met onze echte plantjes.

Bedoeling is zoveel mogelijk organisch te werk te gaan. De bodem zijn werk te laten doen. Ga dus meer met de bodem bezig zijn dan de planten voeden. Voeding eerder als compost thee en topdressings etc. Vroeger nooit PH gemeten, ga ik nu ook niet doen. Veel wil ik gebruiken vanuit de moestuin, oa compost en wormen/castings uit wormenhotel. Heb diverse bacterie koloniën op kweek staan, en wil met verschillende theetjes gaan werken in verschillende fases van de kweek (thee met veel N in begin naar thee met meer PKs aan het einde), mychorizza uit bossen gebruiken etc - ik vind vooral leuk al dat soort dingetjes. Ga water gebruiken van mijn aquariums, dat is al mooi op temperatuur en vol microleven. Even brouwen met wat toevoegingen en dan met de drukspuit alles bewateren.

Kortom, alle ingrediënten in huis om er een gruwelijk mooie kweek van te maken, of keihard op mn bek te gaan. Bring it on.

seeds.png
    ontkiemd.png
    beginning.png
    sproutt.png
    sprout.png

START ONTKIEMING

5 zaadjes (Gelato Dream van Anesia) - De beste 4 verdienen plekje op het podium.

Op zondag 2 maart de 5 zaadjes een nachtje laten weken, waarna ze de volgende ochtend hun kiem al lieten zien en de plug in konden. 36 uur later op 24C alles al boven, en meteen de beste 4 direct in de bakken op hun eindbestemming gezet. Het voordeel met zaad is de penwortel en daar wil ik met deze grote kuipen gebruik van maken, dus niet klooien met kleine potjes en een penwortel die opgekruld bij de bovenwortels beland.

Heb het nu voor de jonge zaailingen zo ingesteld dat de afzuiger op standje 1 draait, en stapjes hoger gaat mocht temp boven de 25C komen. De bevochtiger zorgt dat de VPD op 0.8 blijft ongeacht welke temperatuur de tent draait.

We zijn nu vandaag op dag 7 van de groei beland, geteld vanaf ontkieming. Lamp draait op 50% op 35cm van de plantjes.

dag7.png

WAAROM

Deel deze kweek met jullie vooral omdat dit m eerste kweek is op LED, na vele jaren stilstand, en ik me best wel weer even opnieuw moet inleven om het maximale eruit te halen. En dan is het wel handig als er wat meer ogen mee kijken en commentaar geven, de beste stuurlui staan immers altijd aan wal. Dus al jullie input is meer dan gewenst. Help deze oude rot even wegwijs in de wondere wereld van led.

Vroeger deed ik het opkweken onder HPI en dan afbloeien onder HPS. Heb het idee dat onder HPI ze iets sneller/breder/dikker groeide maar tot nu toe gaan ze best wel lekker onder de LED. Ik stoei nog beetje met welke hoogte en sterkte de lamp erop te zetten, de LED tactiek lijkt toch een iets rustigere slow start te hebben dan wat ik gewend ben met HPS (meteen volle bak licht op die jonge koppies!). Ik probeer nu beetje grenzen op te zoeken. Ook de warmtehuishouding in de tent is heel anders dan onder HPS. Als ik zo alle LED video’s zie en alle LED kweekverslagen lees weet ik ook niet of ik het wel met mn vertrouwde 3 weken voorgroei ga redden, dat wordt waarschijnlijk langer… We gaan het zien!

Ik zie die amerikanen leuke dingen doen met hun high tech kweekjes en Cali soortjes. Ik weet ook nog hoe we vroeger met HPS knotsdikke oldskool cola’s groeiden. Ik hou van oldskool - en ga ook heel lekker op al die moderne snufjes. Dus ik hoop van al dat een mooie mix te maken met deze nieuwe start. Een beetje oud en een beetje nieuw - een beetje holland en een beetje Cali.

Had nog wel meer fotos willen uploaden, maar daar ben ik nog te nieuw voor. Dus dit is het m even voor nu.

AD473456-ABD1-4E44-8A99-51DFFD12BA26_1_105_c.jpg
    1.png

Namasté

Worms for the roots / Watts for the fruits!

IMG_3855.jpg
    Overzichtje. Ze zijn nog goed verstopt.

Comment

1 woord: Prachtig!
      succes, oo 2 woorden

Comment

Prachtig! Ik volg😁

Comment

Lightburn en toprot moet je op letten, eind van de bloei minder licht vanwege lichtdruk, dauwpunt ook in de gaten houden niet meer dan 8 graden verschil tussen dag en nacht.

Meer calmag nodig onder led vanwege intensiteit van het licht.

Plantjes blijven daardoor ook compact, dus spelen met licht voor wat strek.

Comment

Wat een leuk verslag, nu al!

Ik volg met veel plezier, succes en geniet van je kweek. 😊

Comment

Mooie setup man.
              Ik ga je volgen

Comment

Geweldig opgezet en mooie spullen! Volg, succes 🚀

Comment

Mooi leeswerk en alles dik voor mekaar

Ik volg ook

Comment

Alles uit de moestuin ?
                    Daar zitten vast ook beestjes of hún legsels die je NIET in je tentje wil tussen zitten!

Wens je succes je zal het nodig hebben!

Comment

Dank allemaal voor de toffe reacties!

Rreppellsteeltjam : Ja dat soort info moet ik me dus even goed op gaan focussen, merk nu al verschillen. Bizar eigenlijk, wat licht voor invloed heeft op groeiproces.
                      PH donner: Zeker een risico, daar ben ik me van bewust. Maar er gaat maar weinig direct van moestuin de binnentuin in, het is meer dat ik veel dezelfde bestanddelen gebruik. Wormenhotel vertrouw ik wel, die staat overigens ook gewoon binnen. Daarnaast vertrouw ik best wel op veel beestjes. Mijten, springstaartjes, bij een gezond micro leven horen ze er echt gewoon bij en kan het prima - als je alleen maar uit flesjes voedt dan zijn beestjes sneller een plaag natuurlijk. Kweek moet natuurlijk ook een beetje leuk, spannend en levend zijn, anders ook maar saai (vind ik dan).Verder doe ik wel zoveel mogelijk rampen proberen te vermijden, het stro is bijvoorbeeld eerst steriel gemaakt, alle compost gaat eerst ook nog door het wormenhotel etc. Heb voor de moestuin wat vaten staan met visemulsie, biochar, zeewierextract, LAB en PSB bacteriën > ik wil dat allemaal ook in de binnentuin inzetten. Het komt op hetzelfde neer als dat je allerlei flesjes en granulaatjes uit de winkel aanschaft. Ik vind het gewoon leuk om met zelfgemaakte prutjes te klooien. En daarnaast, ik ben gewoon stronteigenwijs! (ik meen me van WF te herinneren dat jij daar ook een handje van hebt

Dag 8

6.png
                      Overzichtje van de plantjes

5.png
                      Drainage / Lucht

3.png
                      De wormen hang outs

4.png
                      En ook de mijten zitten er rijkelijk op (al die witte puntjes).

7.png
                      Plant nr 4

9.png
                      Plant nr 1, de grootste en snelste

8.png
                      Nr 3, de een na grootste

IMG_3895.png
                      Nr 2 de langzaamste. Iets kleiner dan de rest. Smaller blad dan de andere.

Wat kleine verschillen, maar ze gaan redelijk gelijk op tot dusver.

1.png
                      Wormenhotel in een bokashi bak. Emmertje voor de percolaat.

2.png
                      Verdamper mooi buiten de tent en met slang naar binnen

hi.png
                      Ik wordt hier zo blij van

Namasté

Worms for the roots / Watts for the fruits!
                      Last edited by Worms and Watts; 2 weken geleden.

Comment

• Rreppellsteeltjam
                        Rreppellsteeltjam commented
                        Editing a comment
                        Zaailingen hebben op zich geen hoge lv nodig zoals stekken.

En spint, hoe bestrijd jij dat tuig.

@Rreppellsteeltjam: Zaailingen en hun LV, je hebt gelijk, dat hebben ze op zich niet nodig. Ze gaan ook prima zonder. Maar, als je de ideale VPD charts erbij pakt voor zaailingen van ons geliefde plantje, dan wordt voor de eerste week 0.6-1.0 aangeraden met 0.8 als meest ideale - dus daar heb ik het klimaat op ingesteld. Het gaat erom dat er dan weinig druk op het blad staat waardoor weinig verdamping en de wortelgroei optimaal is. In week 2 (nu dus) ga je verhogen naar 1.1 en zo verder. Nu ik het oa op VPD kan inrichten, wil ik dat wel eens uitproberen ook. Zonder die hoge LV kan ook, maar dan moet het plantje er iets harder voor werken om te groeien. Spint: Ik hoop niet dat ik het ga krijgen, is dat ook niet meer een outdoor dingetje? Vroeger nooit gehad in elk geval, wel eens toprot op het einde. Normaal gesproken zou spint vooral planten aanpakken die zich niet happy voelen, dus dat zou al een teken aan de wand zijn. Daarnaast denk ik, dat in een gezond en actief bodemleven, er geen ruimte is voor spint. Het kan er dan misschien wel in komen, net als dat meeldauw en alle schimmels in feite ook in elke tent al aanwezig zijn, maar het zal nooit tot een plaag komen. Met een goed actief bodemleven zijn er genoeg roofmijten aanwezig die de spint aanpakken. Verder knoflookextract en neemolie zijn nog organische mogelijkheden. Maar… een gezond actief bodemleven duurt even voordat daar een evenwicht in zit, dat heeft tijd nodig, en juist de gevaren zone is het begin, waarin alles nog een explosieve groei kan maken en voor een plaag kan zorgen. In feite zit ik nu voorlopig nog in die gevaren zone. Dus fingers crossed! Thnx voor die input! NB Sommige amerikanen hebben een Praying Mantis in hun kweekruimte, schijnt alle beestjes op te vreten die je er niet in wil hebben - hoe cool is dat.

Mantis_(European).jpg
                      Last edited by Worms and Watts; 2 weken geleden.

Comment

• Rreppellsteeltjam
                        Editing a comment
                        Spint neem je vaak zelf mee of komt via open ramen de ruimte binnen, maar we zullen zien of jouw leger ze aanpakt.

• Greyvol
                        Greyvol commented
                        Editing a comment
                        Praying Mantis, interessant

• Takketoelli
                        Takketoelli commented
                        Editing a comment
                        Lieveheersbeestjes zijn ook je vriend

Jeetje haha, toch ook wel wat angsten voor het organisch kweken hier merk ik . Deels helemaal terecht natuurlijk, maar deels ook gewoon onkunde 😁😁. Kijk eens bij de amerikanen, living soil of build-a-soil, ik verzin niet zelf zomaar iets nieuws ik kijk naar diverse kweekstijlen en neem overal wat van mee wat mij goed of leuk lijkt. Oldskool en nieuw, cali en hollands, van alles wat. Of het ook gaat lukken moet nog blijken, daarom deel ik met jullie. Maar er is meer dan alles domweg van een kweekschema volgen en ml’s uit een flesje afwegen. Dat was vroeger al zo en de tijd heeft niet stilgestaan. Maar misschien zit ik hier gewoon op verkeerde forum haha.

Rreppellsteeltjam : Ja precies, dus jij hebt net zoveel kans om het in je tent te krijgen als ik. Waarom denk jij dat ik meer gevaar loop? Ik dacht, ik kijk even hoe jouw plantjes erbij staan, een hoop commentaar overal maar geen enkele kweek - of kijk ik verkeerd?
                      ---

Voor degene die niet tegen beestjes kunnen, of angsten hebben voor dingen uit de moestuin, kijk gewoon even opzij, naast/tussen/boven die enge beestjes groeien hele mooie plantjes. Fear is the mindkiller. Deze eigenwijs broeit nog lekker ff zo door, met de wurmpjes mijtjes en bacteriën. Als die spint of andere plaag erin kruipt, ja dan moet ik met de billen bloot natuurlijk - en zal ik de ramp ook gewoon met jullie delen. Maar voor nu, wacht ik echt even op betere argumenten en hoop ik vooral ook op wat input van mede organische/natuurlijke kwekers. Die zijn er toch wel?

deze.png

DAG 9
                      De tensio’s gingen richting 100-120 dus het was tijd voor wat vocht. Een brouw thee van kelp en spirulina, wormen percolaat, algen, bacto en myco, en klein vleugje visemulsie.

Ik heb zelf net ook een klein slokje genomen en volgens mij ben ik gegroeid.

VPD deze week langzaam omhoog naar 1.1

Ik meet geen PH, zuur ook niet aan - maar mix (als het kan) mijn aquariumwater met wat regenwater. Het leidingwater zou hier een ph van ongeveer 7,5 moeten hebben, en regenwater een stukkie lager (ik verwacht aquariumwater ook ietsje lager), dus dan hoop ik ongeveer in de buurt te zitten. Daarnaast zit er in 100L substraat per bak eigenlijk genoeg buffer om niet heel precies met ph bezig te hoeven zijn. Dat werkte vroeger prima, maar zit er nu toch aan te denken om zo’n metertje te bestellen om zo nu en dan iets te kunnen testen ipv op de gok te doen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee van de Ph van de thee die ze vanmorgen hebben gekregen.

1.png

Namasté

Comment

• Rreppellsteeltjam
                        Editing a comment
                        Lr2 gaat een groot fan van jou zijn.

Was geen kritiek, gewoon vragen en opmerkingen.

Ik heb ze al een paar keer gehad, voornamelijk door raam open in de kamer en dezelfde dag ook de tent open.
                        Stofzuiger tot de roofmijt er was en daarna een maandje niks.

En ik plaats geen fotos van wietplanten op het interweb, staat wel ergens eentje van binnenkant tentje met gaas en wat blad.

Als jij dan vind dat ik niks mag neerpennen.......

En kroket had ook wormen, zijn wel meer hier die daar wat mee doen, Greyvol ook dacht ik.

Maar jij hebt wel heel veel dierenspul hoor.

Deze bedoelde ik.
                      You do not have permission to view this gallery.
                      This gallery has 1 photos.

Comment

@Rreppellsteeltjam​ Commentaar en kritiek is onwijs welkom hoor. Ik reageer misschien zo omdat ik wel beetje het idee heb dat 'wij hollanders' beetje vastgeroest zijn in onze manier van kweken, als ik zo om me heen kijk naar de ontwikkelingen in andere landen. Ik liep laatst na 10 jaar weer wat growshops binnen, en het is alsof de tijd heeft stilgestaan. Nog steeds dezelfde flesjes en potjes, okee we lijken inmiddels wel overgestapt naar led, maar daar blijft het dan ook wel bij. Plagron, Atami, hesi, niks mis mee allemaal hoor maar had wel verwacht dat wij inmiddels ook iets meer met de tijd mee gingen en iets meer keuze zouden hebben, al die growshops lijken op elkaar en hebben hetzelfde assortiment, je moet je best doen online en buitenland om iets leuks bij elkaar te sprokkelen. In die 10 jaar zijn er vele nieuwe technieken, onderzoeken, ontdekkingen, nieuwe merken en producten etc en ik zie er hier eigenlijk niet veel van terug. Kijk ik stiekem toch ook beetje naar USA, waar ze echt hele grote stappen hebben gemaakt (op dit gebied dan, verder is het land een zooitje natuurlijk). Op de Nederlandse websites, nog steeds beetje alles van hetzelfde, iedereen roept ook hetzelfde na met het standaard riedeltje hoe er het beste gekweekt kan worden. Daar raakt mijn autistische hoofd dan altijd tikje recalcitrant van. Ik kreeg nu beetje het idee van er wordt wel gereageerd van joh mooie apparatuur maar ook argwanend want oeh organisch en beestje, gevaar, kijk uit, plaag, ramp. Dan denk ik, wordt ff wakker, het is 2025, organisch living soil is hartstikke hip, niet alles hoeft via het ouderwets boekje.

Niet alleen het organische. Dat VPD bijvoorbeeld, je hoeft je er echt niet op blind te staren of het exact te volgen, maar het is een serieus ding waarvan ik denk dat zijn echt ontwikkelingen waar groot voordeel mee te halen is. Klimaat is ontzettend belangrijk. En daar komt die USA om de hoek kijken, zij zijn daar veel verder in. Je klimaat is net zo belangrijk als de lamp die er boven hangt. Zie soms ook in de hydro hele mooie ontwikkelingen waarvan ik denk hee dat zie ik hier eigenlijk amper terug, zitten ze nog steeds op allerlei ouderwetse manier te klooien terwijl er hele mooie systemen zijn inmiddels.

Kweekverslagen vind ik idd geen maatstaf voor wel/geen commentaar, maar je gaat toch ff kijken he. Misschien staan jouw planten er zo wauw bij dat ik toch ff beter moet luisteren, zoiets haha. Nee hoor commentaar welkom. Ik heb er alleen gewoon veel vertrouwen in dat er nu een mooi systeem/klimaat/substraat staat te broeien, en hoop met wat feedback van jullie hierdoorheen geloodst wordt om het beste er van te maken met alle ups en downs die we gaan tegenkomen. Maar wilde ook alle organische vooroordelen even de kop indrukken, haha - is wel het mooie van zo'n kweekverslag he, het kan gruwelijk mooi of gruwelijk fout gaan, en alleen de tijd zal het uitwijzen.

Dank voor de input, Mooi fotootje trouwens, ook met drainage slang en een scroggy tactiek

Comment

• Babz
                        Babz commented
                        Editing a comment
                        Hípster kweek! 😁

Ik hou persoonlijk zelf niet van beestjes in m'n kweek, kwaadaardig of niet, maar vind het erg leuk om verschillende kweek methodes voorbij te zien komen.
                    Bezig...