Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag: Eerste (binnen)kweek ooit, wish me luck

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LED: Kweekverslag: Eerste (binnen)kweek ooit, wish me luck

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

ik sta op het punt mijn eerste kweek ooit te beginnen. Het leek me dan ook toepasselijk om een kweekverslag topic te maken zodat ik allereerst van mijn eigen fouten kan leren voor kweekjes in de toekomst, maar hopelijk ook wat hulp kan krijgen van mede kwekers wanneer ik tegen problemen aanloop.

de setup:
    60x60x140 spider farmer tent (maten zullen misschien niet helemaal kloppen, heb een volledige setup over kunnen nemen van een maat)
    spider farmer SF-1000 100W lamp
    DF100-M 2600RPM
    carbon filter die erbij kwam, geen idee of dat nog een apart model is, het past in ieder geval allemaal
    kleine ventilator voor airflow
    volgens mij 20 liter growpots
    Plagron terra grow en bloom

en uiteraard een PH meter

voor de soil gebruik ik terra proffesional van de shamaan (lokale smartshop)

Mocht ik iets vergeten zijn qua de setup, let me know.

Het begin:
    Ik heb geen stekjes gekocht maar ben meteen aan de slag gegaan met zaadjes ontkiemen. vanuit die maat had ik een aantal zaadjes meegekregen:

Alles is van royal queen seeds:

- Royal AK

Deze heb ik geprobeerd te ontkiemen, maar het lijkt erop dat deze zijn gaan schimmellen. Ik vermoed dat deze zaadjes gewoon naar de klote waren, te lang niet goed bewaart. Ik heb ze in natte ongebleekte koffiefilter gelegd in een vochtige zipbag. Er gebeurde maar niks. Uiteindelijk zag ik wel dat een zaadje gepopt was, maar compleet zwart van binnen. Dus volgens mij gewoon dode zaadjes, als dat zo genoemd word.

- Royal gorilla

Hier zat er 1 van in het zakje, deze vond ik goed klinken dus heb besloten deze in de koelkast te bewaren om (hopelijk) de volgende kweek te kunnen gebruiken. Wellicht beter om gewoon nieuwe te halen voor een volgende kweek.

- Special kush

De Special kush heb ik eergister tussen natte ongebleekte koffiefilters gestopt in een vochtige zipbag en deze is gepopt, ik zie sinds vandaag het worteltje eruit komen, ik vermoed deze morgen in de pot te stoppen. Deze zat overigens echt dicht verpakt (niet in een wietzakje), dat maakte volgens mij het grote verschil ten opzichte van de royal AK seeds.

- Royal creamatic

zelfde verhaal als de special kush, ook sinds vandaag gepopt en vermoedelijk morgen de pot in. Deze zat ook appart verpakt, en dus beter bewaard i guess.

Voor nu heb ik dus nog niet zoveel te vermelden qua de kweek zelf, morgen de pot in!

Ik heb echter zelf wel meteen een paar vragen:

Ik heb nog geen humidifier in huis, en ben dus genoodzaakt om de luchtvochtigheid op creatieve manieren hoog te houden.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan en heb begrepen dat de luchtvochtigheid al iets omhoog zou moeten gaan doordat ik de potgrond water geef, deel hiervan zou verdampen. heb ook 2-3 glazen water in de tent staan maar ik heb niet echt het gevoel dat dit een verschil maakt voor zover ik op de meter zie.

Ik ga voor nu even snel een goedkoop ding halen van temu, wilde tegen begin nieuwe maand de humidifier van spider farmer halen. maarja, dan is de kweek al volop bezig.

Hebben jullie wat tips hoe ik dit kan fixen totdat ik de humidifier in huis heb?

Water geven, en hoeveel?

Ik heb natuurlijk al uren op youtube gezocht over hoe het werkt. Ik begrijp dat ik de eerste 2 weken eigenlijk maar 1-2 of maximaal 3 keer water zal moeten geven met PH rond de 6.5. maar hoeveel water is goed hiervoor? ik gebruik voor deze keer geen redcups om de zaadjes in te stoppen, gewoon meteen in de pot.

Is het dan verstandig op de hele pot te bewateren, of slechts gedeeltelijk rondom het zaadje?

pas na 2 weken begin ik voeding toe te voegen begrijp ik.

Ik denk dat dit het eigenlijk wel is voor vandaag, als ik verder vragen heb zal ik ze wel posten.

Thanks voor jullie hulp en interesse, en let the growing commence. kan niet wachten totdat ik de vruchten ervan kan plukken

Newgrower out, peace
    Attached Files
    Last edited by Newgrower123; 2 weken geleden.

Hebben jullie wat tips hoe ik dit kan fixen totdat ik de humidifier in huis heb?
    Een natte handdoek heeft meer contact oppervlak met de lucht. Verder zou ik er geen energie en geld aan uitgeven voor je eerste ronde. Zaailing doen het ook goed zonder hoge LV.

Water geven is moeilijk.
    Ik water mijn pot zeiknat in, plant het zaadje en geef sowiewo een week (tot 2) geen water. Laat de worteltjes maar moeite doen en tot onderaan de pot naar water zoeken.
    Mijn tip: Koop ipv een bevochtiger een blumat tensiometer en probeer de waarde rond de 100mbar te houden.
    Verder bewater je zoveel mogelijk buiten de stam om, om stamrot te voorkomen.
    Kweekverslagen lezen van Remco.

Ooh en een foto'tje van je opstelling vinden we altijd wel leuk.

succes

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      Top, bedankt voor je advies! heb de blumat tensiometer er even bijgezocht op google, ziet er verdomd handig uit inderdaad, zeker voor een groentje als ik.

ja ik zal de fotos er even bij plaatsen, gaan morgen pas de pot in dus er valt nu nog weinig te zien. aanstaande week zal het er een stuk beter uit moeten zien.

Leuke setup! Ik volg veel succes 😁

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      thanks, ik ga mijn best doen haha

Goed begin is t halve werk.
    Succes met je kweek ontmaagding

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      thanks man, zo is dat!

Zodra ze poppen moeten ze ook de grond in!!

Anders krijg je hele lange wortels.

Grond volledig nat maken voor het in de pot gaat, handvol moet je net een paar druppels water uit kunnen knijpen, knijpnat noemen we dat.

Daarmee zouden ze het dan die 2/3 weken moeten kunnen redden.

Pot tillen, zwaar is geen water en licht dus wel.

Zet effe 20 liter droge grond erbij als ijkpunt voor jezelf.

Voeding ligt aan de grond, als je lightmix of gewone potgrond neemt kan je al vrij snel met beetje voeding beginnen en kijken hoe de plant reageert en voorzichtig verhogen.

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      aah oke daar was ik me niet van bewust. ik heb de plagron voeding. moet ik compleet nieuwe voeding halen in dit geval?

niet op PH hoeven letten voor voedingswater klinkt wel erg chill. ik laat het nu 24h dechlorinating

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Of gewoon potgrond van de al di, zal verder wel niet zo heel veel uitmaken.

Ontchloren is in nederland niet nodig!

Remco heeft ook plagron voeding en veel kweekverslagen.

Kan je veel van leren als je geen epilepsie of autisme hebt of goed tegen ..... nou ja je ziet het wel.
      Last edited by Rreppellsteeltjam; 2 weken geleden.

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      ja ik had een paar stukken van remco al erbij gepakt. nog niet in verdiept maar kon er wel om lachen hoe hij zijn verslagen schrijft inderdaad, ga er zeker nog meer van lezen.

nice! kan dus gewoon uit de kraan water gebruiken, ideaal

ik volg ook. succes met je eerste ronde!

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      thank you thank you, ik ga mn best doen!

Dag 1 is aangebroken!

Van de 2 zaadjes is er 1 goed uitgekomen, deze heb ik zojuist in de rechterpot gestopt. Goed natgemaakt zoals aangegeven door jullie, ph 6.5 water.

Het tweede zaadje was nog niet helemaal lekker gepopt, deze geef ik vandaag nog even of tot morgenochtend, en dan vliegt die er ook in.

Lampen staan op 50% zoals aangegeven door spiderfarmer en rond de 60cm hoogte, met een lichtschema van 18h aan en 6h uit.

Balen dat ik er nu achter kom geen meetlint meer thuis te hebben liggen, maar het is ongeveer op die hoogte. Heb een DIY dome erop gezet klein beetje nat gemaakt om de luchtvochtigheid te bevorderen, en nu is het wachten denk ik.

Ik ga van de week of week erop die blumat tensiometer halen zoals aangegeven door Highrider , lijkt me een chill apperaatje om mee te werken.

ook bedankt Rreppellsteeltjam voor de tips, ik had niet genoeg grond over om een pot met alleen grond als vergelijking erbij te zetten. Maar dat kan ik later nog halen, niet zon groot punt i guess.​

Heb ik verder iets over het hoofd gezien?

Denk dat alles zo verder prima is, en het nu gewoon wachten is. zodra ze boven het grond uitkomen plaats ik weer wat nieuws. till then growers!IMG20250315182800 (1).jpg

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Zelfde hoeveelheid grond in de zak kan ook hè.

uhmm, ik denk dat ik zojuist ergens achter ben gekomen.

Ik zat de zaadjes nog eens op te zoeken op RQS, aangezien ik dacht dat dit allemaal gewoon auto zaadjes waren.

Nu zag ik de special kush niet tussen de auto zaadjes staan, maar tussen de feminized seeds staan. Betekent dit dat ik normale photo planten heb? xD

Royal creamatic stond wel tussen de autos. ik neem dat je moeilijk/niet auto en normale planten in dezelde tent kan kweken?

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      weet jij misschien waar ik daar meer over kan lezen? dacht dat autos gewoon automatisch gaan floweren, geen idee dat je dit kon strekken. Edit: ik heb er wat artikellen over opgezocht op internet. begrijp ik het goed dat ik gewoon de 18/6 lichtschema aanhoud voor 4-5 weken veg. en dan naar 12/12 ga?

en klopt het dat feminized seeds iets langer erover doen om te germinaten dan autos? ik ben zo slim geweest het niet te labelen welke strain ieder zaadje was. dus geen idee welke de auto is op dit moment. stupid, i know. beginnersfoutje denk ik dan maar. het zaadje wat nog niet helemaal gepopt was zou dan wel de fem zijn als bovenstaande klopt.
      Last edited by Newgrower123; 2 weken geleden.

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Autos gaan automatisch floweren en hebben het best een 20/4 of 22/2 schema, maar ze doen het bij elk lichtschema alleen blijven ze kleiner en brengen meer op.

Zaad ontkiemt bij mij binnen 24/36 uur, elk zaad dus.

Ligt aan de plant en de ruimte die gevuld moet worden.

Alles wat je wil weten en moet weten kan je hier vinden.

Of vraag effe.

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      oke thanks voor de tips, heb dat tweede zaadje ook maar erin gedaan, ik zie het worteltje, alleen hij zat nog een beetje aan de binnenzijde. kan geen kwaad om er gewoon in te stoppen denk ik.

Ik zal wel wat meer tijd besteden aan info hier. lijkt me inderdaad dat ik hier alles moet kunnen vinden.

Mijn vorige ronde was een autoflower met een klein beetje LST toegepast om zo veel mogelijk uit het plantje te halen. wie weet kun je hier nog wat van opsteken.
    Je kan niet autoflower en wel autoflower gerust samen kweken in een tent. is geen enkele probleem. je kunt zelfs de niet autoflower gaan toppen om de groeifase langer te laten verlopen en de autoflower hier dus langer profiteert op 18 uur licht en 6 uur donker.

Je kan een simpele meetlint halen bij een bouwmarkt, hangen overal daar en is nog gratis

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Hij kan met 2 planten ook een scrog doen, maar dan zit alles vast aan 1 gaas, of misschien 2.

Bij internode 6/7 ga je dan toppen en snoeien zodat je node 4/5 over houd en die begin je in/aan het gaas vast te maken.

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      ja daar moet ik nog wel even wat over leren, ik snap wel wat je bedoelt. scrog heb ik, maar de node/internode moet ik nog even goed over lezen voordat ik er fouten in ga maken

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Dat zijn gewoon de vertakkingen vanaf de stam, bij node 6/7 zijn ze bloei klaar zogezegd, bij 12/12 kweekjes gaan ze dan in de voorbloei.

Hallo beste kwekers!

Mag ik beginnen met alvast een goed weekend voor iedereen (succes voor de weekendwarriors)

Het ontkiemen van de zaadjes was al best een klus, Maar met resultaat!

Ik heb verleden zondag de eerste 2 zaadjes geplant in het grond. Echter is er helaas maar 1 boven de grond uitgekomen. Ik denk dat ik op dit moment wel kan aannemen dat het andere zaadje is gesneuveld in de strijd.

Ik ga denk ik gewoon een nieuw auto zaadje halen en die de pot in doen. OF, zouden jullie als ervaren kwekers zeggen om het voor nu gewoon bij 1 te houden voor de eerste ronde, en mijn volledige aandacht daar op te storten?

Het Resultaat tot zover:

het zaadje wat nu een zaailing is geworden ziet er volgens mij gewoon hartstikke gezond uit. Echter heb ik het gevoel dat de groei trager is dan het zou moeten zijn. wellicht kunnen jullie vanaf de fotos al meer zien.

Ook denk ik dat de nieuwere bladeren iets wat neigen naar een kleur dat te weinig of te veel water aangeeft. wellicht zie ik ze vliegen, kan natuurlijk.

IMG20250321204632.jpg
    Attached Files

Comment

• Grow Co
      Grow Co commented
      Editing a comment
      Ik sluit me aan bij @Bo$wachter
      Zeker als je voor t eerst n ronde gaat draaien is een fem veel makkelijker en leer je veel meer van omdat je alles zelf stuurt

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      Bo$wachter ja dan ben ik dus niet de enige die het gevoel had dat de grond wat droog is. heb er gister wat water bij gedaan.

Grow Co terwijl je van iedereen juist hoort ooh autotje is het makkelijkst voor beginner. ik zie het probleem van een fem eigenlijk ook niet in maarja ik weet eigenlijk nog van niks. ik denk dat qua het leerprocess ik dat helemaal met je eens ben hoor

• Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Afjes lekker na buiten, femmetjes lekker binnen.
      Zorg dat je grond niet uitdroogt, regelmatig klein beetje water rond om geven en water gift opvoeren wanneer die groter wordt.

ziet er toch goed uit?
    Terra grow heb je, dan hoef je de komende 2 weken geen voeding bij te geven er zit namelijk genoeg voeding in de aarde. Je zou een zaadje bij kunnen bestellen inderdaad en dit zaadje zo snel mogelijk te laten ontkiemen. liever een zaadje te veel dan te weinig mocht er iets fouts gaan dan heb je nog altijd een backup

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Die dingen drogen gewoon snel uit aan de buitenkant.

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      ja ik hoor je, dat valt meteen op inderdaad. snel uitgedroogd aan de buitenkant

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Voor plastic potten geld meestal 10% van de pot inhoud.

heb het nieuwe zaadje zojuist gehaald, Gorilla Glue van barneys farm

Iemand ervaringen met Barneys farm?

Comment

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      nice

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Barney is mijn boer

Beste die ik ken

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      Takketoelli daar word ik blij van om te horen. Hij is ook al ontkiemt. ram hem vanavond als de lampen weer aan gaan de pot in

Vraagje mensen, over een weekje ongeveer begin ik met de voeding.

Ik vraag me alleen af wat verstandig is. Maak ik gewoon voor beide planten een emmer met water en voeding, precies voldoende voor die dag? Ik neem aan dat ik het niet wil laten staan voor de volgende voeding ivm bactieren die groeien in water wat stilstaat right.

gewoon een emmer met 6 liter water vullen rond ph 6.5 ofzo en dan voeding erin. volledig opgebruiken en voor de volgende voedingsronde hetzelfde herhalen i guess

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Als je water geeft, zet ze dan in een bak met water en laat ze een kwartier (15 minuten) staan, de aarde zuigt zich dan vol.

• Newgrower123
      Newgrower123 commented
      Editing a comment
      oke ga ik doen!

ja dit is grond die al voeding heeft. ik dacht dat je na 2 weken eerste voeding gaf.

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      In een 3 liter potje kom ik met lightmix zeker 3-4 weken uit. Dan verpot ik naar 11liter en kunnen ze er nog eens 2-3 weken tegen
      Voorlopig zit je goed

Nice, klinkt goed. thanks voor jullie words of wisdom maar weer!

Comment

Beste kweker, daar zijn we dan bijna 2 weken verder sinds het zaadje de grond in ging.

mijn twijfels over de groei zijn 100% weggenomen. sinds de laatste foto zit er al een flink verschil in.

Het tweede zaadje was nooit uitgekomen dus ik had een nieuw zaadje gorilla glue van barneys farm gehaald. Die was de volgende ochtend al klaar om de pot in te gaan. liet 3 dagen niks van zich horen, nu zie ik hem gellukig wel. nog niet helemaal boven de grond hij komt eraan.

tot zover eigenlijk smooth sailing, voor wat ik begrijp is het deze fase waar ze het meest kwetsbaar zijn. ik heb gewoon 1 keer 1,5 liter water gegeven aan de eerste plant. dat lijkt prima goed te zijn gegaan. het is niet egaal groen maar voor zover ik zie heb ik niet het gevoel dat ik me zorgen moet maken.

Hoor het graag als jullie een andere mening hebben op basis van de fotos.

eigenlijk heb ik op dit moment niet zoveel bijzonders te vertellen, gewoon wachten i guess.

Goed weekend alvast, peace out
      Attached Files

Comment

• Newgrower123
        Newgrower123 commented
        Editing a comment
        haha ja je hebt gelijk dit is me ook verteld. ik heb dit ook gedaan en de potten voelde een stuk lichter aan. Ik zag wat kleine gele spotjes dus ik dacht dat het misschien daarmee te maken kon hebben.

grond voelde ook droog aan, i guess. eerste keer dat ik een plant in het algemeen verzorg haha.

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        Stoffen zakken drogen sneller aan de buitenkant, dus als het moet gewoon in een bak water dan maar zodat het in ieder geval van onder komt, en dan daarna nog effe een plens bij de rand.

• Newgrower123
        Newgrower123 commented
        Editing a comment
        thanks, ik houd dat wel gewoon aan voor nu. de tweede is nu wel boven de grond, nog niet helemaal ontpopt. maar het is nog vroeg in de tent. nog een dikke 12 uur licht te gaan vandaag.
    Bezig...