Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
zeker iets wat ik aanraad aan andere growers en ik ben nu op zoek naar grotere potten om deze ideale omstandigheden te verlengen. Ze zijn een beetje te groot geworden voor degene die ik nu heb, maar daar vinden we dan wel weer iets op
Natuurlijk geldt altijd de regel: Pix or it didn't happen en hier zijn ze:
DSC02195.jpg
Kijk die prinsesjes eens groeien. Bladeren overal, zeer korte internodes. De stengels lijken te dun, maar ik heb niet genoeg ervaring om daarover te oordelen. Ik heb de ventilatie wat opgedreven, omdat ik gelezen had dat dit hiervoor hielp. Als ze te zwaar worden, zet ik er wel wat bamboe bij.
DSC02196.jpg
Zoals je ziet, nog altijd vergeelde bladeren, maar desalniettemin groeit ze verder. Gewoon laten zijn dus, en ingrijpen indien het ernstig wordt.
DSC02197.jpg
Ook deze ontwikkeld een stevig bosje bladeren. Blijft ook donkergroen van de mooiste soort
DSC02201.jpg
Deze gaat ook lekker breed. Het kartonnetje dient ter ondersteuning
het makkelijkste om redelijk goed uit te komen met je PH waarde van je voedingswater is grote hoeveelheden thee zetten. Ik zuur af met groene thee. plantjes vinden het lekker en kan haast niet fout gaan. met azijn kan je makkelijk teveel gebruiken en lijkt mij ook niet zo lekker voor de smaak.
Samenvatting:Inleiding
De afgelopen jaren is een aantal nieuwe varianten op de aloude thee op de markt gebracht, onder andere kruidenthee, diverse soorten vruchtenthee en ijsthee. Van een aantal vruchtentheesoorten die vruchtenextract of stukjes vruchten bevatten, is inmiddels bekend dat zij zuur zijn en een erosief effect op de gebitselementen hebben (Phelan en Rees, 2003). Zwartebessenthee heeft bijvoorbeeld een pH van 3,45, frambozen- en aardbeienthee van 3,15.
Materiaal en methode
Bepaling van de pH en buffercapaciteitAfb. 1. De pH van de verschillende dranken bij kamertemperatuur en gebruikstemperatuur.
Thanks Borklots Ik nevel de thee nu alle dagen over de plantjes, maar de angst om nog eens te overwateren zit er goed in. Ik wacht op het signaal van de Moiststick om bij te wateren. :p
Ik heb ook een sperfilter besteld om mijn terroristische VSA in de gaten te houden.
En omdat ik toch al verzendkosten moest betalen, heb ik er maar een flesje Ph- ingestoken!
Dus hopelijk heb ik niet al te veel groene thee meer nodig voor de planten, want ik begin het lekker te vinden bij m'n ontbijt.
Hey het gaat goed, succes met je kweek!
Ik weet niet of ik het goed heb gezien maar spuit je OP de plantjes of op de bodem?
Ik dacht dat ik druppeltjes zag zitten op de blaadjes.
Probeer op de bodem te spuiten en niet op de plant zelf.
(Rondom de plant)
Hoi vlrs, ik spuit zowel op de plantjes als op de bodem als op de handdoek als op de wanden van de tent. Eigenlijk nevel ik gewoon tot heel de tent kletsnat staat.
Is het niet goed dat de blaadjes nat zijn (als de lamp uitstaat, let wel). Ik had gehoord dat ze zo het beste vocht opnemen!
Ik heb de handdoeken en potten vervangen door grote, lage, zwarte bakken. Daar zet ik een verhoogje in, met de plantpotten erop. Het water raakt zo de potten niet, maar het zorgt ervoor dat er een stevige bodem water staat in heel je tent. Aangezien de bakken zwart zijn, nemen ze meer warmte op om af te geven aan het water. Meer water verdampt, temperatuur naar beneden en LV naar boven. Niet onbelangrijk zorgt het warme water ervoor dat wanneer de lamp uitstaat, je tent minder snel afkoelt. Water als buffer dus. Dit scheelt toch ook weer enkele kWh op je rekening dunkt me. Correct me if I'm wrong :p
Daarnaast heb ik een grote glazen pot gekocht als experiment. De vorige keer dat de potjes over de planten stonden, had dit prachtige resultaten. Ik heb nu een pot geplaatst over het zwakke plantje van de 4, en deze stond er al na 3u veel frisser bij. Ik overweeg om volgende kweken zo lang mogelijk voor te groeien onder potten, telkens een groter formaatje, zodat de plantjes zo lang mogelijk in een tropisch klimaat staan. Zijn er nog veel growers die deze techniek toepassen of hier nog hints voor hebben?
Ik zie 2 problemen: CO2 en ventilatie. Ze krijgen minder verse lucht dan wanneer ze er niet onderstaan, maar dat valt miss te compenseren met CO2 in het water. Ventilatie is voor de stengels te laten aandikken heb ik gelezen, maar als ze ondersteund worden is dit misschien geen ramp. Of heb je de dikkere stengels nodig voor de toevoer van voedingsstoffen naar de buds in de bloeiperiode?
Fotootjes van dag 17 van de kweek. De dagen zijn denk ik niet erg representatief voor ervaren kwekers, aangezien ik vlot een week ben verloren door fouten en vertragingen.
Set-up van de tent: DSC02219.jpg
De zwarte bak zit vol water voor verdamping en buffering. Daaronder ligt de warmtemat, die 's nachts de bodemtemperatuur op een acceptabel peil houdt. Het water wordt mee opgewarmd wat de LV weer boost. Zonder een kacheltje lijkt het me onmogelijk de luchttemperatuur hoog te houden, wat ik dus ook niet ga proberen. Bodemtemperatuur is ook het belangrijkste als ik me niet vergis?
DSC02221.jpgDSC02222.jpg
Op deze foto zijn de vergeelde bladeren onderaan duidelijk. Ik vrees dat ik daarvoor gezorgd heb met mijn zondvloed, maar nu is de vochtigheid weer onder controle. Verder is het duidelijk dat ze deugd heeft gehad van de pot die ik erover heb gezet. Als ik volgende week zie dat ze de andere planten heeft ingehaald, schaf ik me er nog wat aan voor de volgende kweek.
DSC02223.jpgDSC02224.jpg
Deze groeit nog steeds goed, maar stond hier een beetje zwakjes. Dit kwam doordat ze een beetje water te kort had. Dat heb ik ondertussen opgelost door een klein beetje erbij te doen (geen mammoettanks meer QnQ ) en vrolijk te verstuiven op de bodem.
DSC02225.jpgDSC02226.jpg
Deze groeit nog altijd een beetje scheef, maar de stok voorkomt al te grote zottigheid. Toen ze er niet zo lang geleden toegetakeld bijstond had ik nooit gedacht dat ze er zo goed ging bovenop komen.
Oh, btw: DSC02210.jpgDSC02212.jpgDSC02214.jpg
In verband met mijn terroristische VSA (waar ik tegen sommigen al over geklaagd heb). Die verziekt de domotica in m'n huis en daarvoor heb ik een sperfilter gekocht. Aangezien deze echter maar 2 aansluitingen heeft, zou ik niet weten waartussen ik hem moet schakelen. Op de foto zie je alle kabels die naar en van mijn VSA lopen. Van links naar rechts: Aarding, stopcontact, lamp.
Positieve noot om mee te eindigen: Het waterbeheer van Gent heeft besloten de growers een plezier te doen door de Ph mooi op 6 te zetten. Net nu ik een flesje ph- heb.
Kijk even op de site van je waterleidingbedrijf wat de pH zou moeten zijn.
Dan meet je dat na, en kijk je of het een beetje in de buurt komt.
Ik heb geen ervaring met een sperfilter, omdat ik niet overtuigd ben van de werking
Ik dacht dat ze tussen de nul-leiding moest, naar je vsa.
Maar als er een N en een L op dat schema staat is het misschien de moeite waard om even na te vragen in de (een) shop.
De Ph in Gent-Centrum schommelt rond de 7.5 lees ik, dus straks zal ik eens experimenteren met gekookt en niet gekookt water. Eerste les van Ph- is geleerd trouwens: een paar druppels kelderen de Ph- van een liter water tot 3.5-4. Note to self: Pipet gebruiken.
Ik heb die sperfilter nog eens voor de zekerheid vanuit elke hoek bekeken, maar er zijn maar 2 aansluitingen op 1 kroontje. De andere kant van het kroontje gaat vanzelfsprekend in de filter zelf. Ik heb nog wat gesurft op het internet en ik zie nog wel meer problemen met het aansluiten van die filters. Maar ook veel tegenstrijdige informatie... Nu ben ik weer aan het twijfelen of ik het ding er wel ga aanzetten. Ik heb namelijk ook gelezen dat die filter het verbruik ook weer wat doet stijgen, en de stroomfactuur zal sowieso al een rare uitschieter vertonen. (Volgende voorkweek is op LED of TL ... :p)
Fotootjes!
DSC02232.jpg
Overzichtje van de tent. Notice de nieuwe spruit die ik er heb tussengezet Een vriend had een Lowryder #2 autoflower over, die ik met veel plezier onderdak heb geboden. Het is ineens de kans om wat de experimenteren met de kweekomstandigheden. Dit zaadje gaat direct onder de stolp en blijft daar ook. De ventilatie valt dus weg, maar de LV is enorm hoog. Eens zien wat dit geeft.
DSC02233.jpgDSC02234.jpg
De gewoonlijke volgorde: Plantje 1 met de moisstick. Groene, frisse blaadjes. Het kan nu echt een plantje genoemd worden Deze begint wel achter te lopen op de achterste 2. Ze staat vergelijkbaar met de buurvrouw, volgende foto's:
DSC02235.jpgDSC02236.jpg
... De buurvrouw die zich flink herpakt heeft. Prachtige blaadjes, maar nog altijd een beetje kleiner. Maar zolang het een gezond plantje is, ben ik tevreden.
DSC02237.jpgDSC02238.jpg
Dit is de grootste meid, die echter een plekje op haar blad heeft. Is het mogelijk dat dat een brandvlekje is van een druppel die op het blad is blijven liggen onder de lamp? Het stengeltje is goed aangedikt, het plantje staat stevig in haar schoenen.
DSC02239.jpgDSC02240.jpg
Het gemartelde plantje (zie eerste posts) doet niet onder voor de vorige, maar groeit lekker door. Ook hier is er sprake van een echt stammetje. De ventilatie heeft er een paar dagen stevig opgestaan, dit maakt dus wel effectief een stevig verschil.
DSC02242.jpgDSC02243.jpg
Fotootje van de nieuwe spruit! Aangezien de groei+bloei tijd korter is van deze, kan ze misschien gewoon samen met de andere in de tent blijven staan. Anders wacht ik tot de andere planten haar beginnen verstikken en zet ik ze op m'n vensterbank. Qua lichtopbrengst gaat dat geen succes zijn, maar dan is het maar decoratie.
Foto's! Ik weet nog altijd niet hoe ik foto's moet draaien! Op mijn computer staan ze wel met de juiste kant naar boven! In ieder geval, groeien groeien groeien! Morgen komt waarschijnlijk mijn TL-set aan!
Comment