Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
In je groeihok gebruik je coolwhite TL in combinatie met HPS..
Vanwaar deze combinatie en waarom niet een HPI? Is dit om ze meer te strekken?
Ben benieuwd naar je antwoord
keep it green
Zeer leuk verslag btw!
In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.
Ik doe dat vanwege de lichttijd en de overlappen daarin om onder de 10A te blijven als de bloeitent vol gas gaat.
Ik heb maar 10A aanvoer, van een stoppenkast waar ik niet zomaar bijkan, zo'n camping-systeem verdeelkast.
Mijn tl brand 18 uur, de 150hps maar 14.
In de bloeitent branden de 2x 600 ook maar 10 uur. Geen 12.
Ik schakel in stappen heen en weer, nooit meer als 1700wtt tegelijk aan, zo ga ik ook met opstartpieken niet over de 10A heen.
Op deze manier spaar ik ook stroom, en ik gun de plant normaal wakker worden en afkoelen.
Zie ook mijn lichtschema een paar berichten hierboven.
Planten strekken minder onder hps idd. Vind ik prettiger.
Door de 14 uur hogere licht intensie heeft de plant ook gewoon meer zin om te gaan bloeien na een week of 4.
Sommige soorten krijgen na 4 weken groeitentje spontaan bloeiverschijnselen, het netwel/netniet stadium.
grtz
123harry
Nu verder met het Candy continukweek verslag. Een wietzaadje ontkiemen en planten. Candy Blond.
...................fffffffffffff.................. ................ccc.............cc.......Lees meer daarover in ... mijn volgende bericht
In het groeitentje de Candy-White. Ze is nu een dag of 14 oud.
De onderste bladeren beginnen wat lichter te worden en het wordt lastig om voor 24 uur water te geven zonder verdrogen.
Ik kan nu groeivoeding gaan geven en nog even doorgaan met een schoteltje en laagje water. Totaal 3 weken lukt prima.
Maar ik verpot liever, voor de grote waterzoekende wortels gaan komen, dan knalt haar wortelgestel nog beter door.
Tijd om te verpotten.
Van plek 1 naar plek 2.JPG
Pot 2 onderste helft gevuld met Biobizz Allmix.
Daar dan 250ml water bij, vergeten een foto van te maken.
Wortelgestel 14 dagen.JPG
Het wortelgestel. Niet te nat i.v.m. het verpotten.
Plantje op zijn kop houden en potje eraf trekken. (Foto maken met mijn voeten lukte niet.) De wortels zitten er lekker doorheen, niet alleen aan de onderkant van het potje. In verse grond gaat dat alle kanten uit straks.
Als je een weekje langer doorgroeit op zo'n klein potje dan zie je veel meer dikke wortels. Die zoeken water.
Ga je op 11 of 15 liter bloeien? Laat dan het plantje drie weken in het kleine potje.
Geef vanaf +/- 3de week groeivoeding als je met BB Allmix bent gestart. Niet over de max. dosering gaan.
Hangt er meer boven als 150watt geef dan eerder, start op lightmix? start week 2.
Zodra het onderblad lichter gaat worden beginnen. Na 2 dagen zichtbaar effect.
Bij uitdrogen de potjes op worteldoek zetten, 2 lagen. Maximaal 5mm vocht daarop. Laagje vocht helemaal op laten zuigen, worteldoek nog wel vochtig.
Dan weer 5mm vocht erop, grond laten zuigen en na een kwartiertje aanvullen tot max 5mm boven worteldoek.
Probeer die laag water te vermijden, liever niet. Zorg ervoor dat het plantje niet donkergroen wordt, hou het mooi fris grasgroen. Kropsla.
Ik verpot een keer extra, ik groei door om op 50 liter te bloeien.
Wietplant verpotten.JPG
Growmix rondom bijvoegen, niet te hard aandrukken.
De grond in de pot moet luchtig blijven, dat doorwortelt veel beter als aangedrukte grond.
H&G Wortelstimulator en aptus startvoeding.JPG
Met een 5ml pipet de House&Garden wortelstimulator erbij.
Daarna een paar ml Aptus Startbooster voor een extra groeispurt.
Dit spul bevat een wortelstimulator en voeding.
Ik geef van de HG de max dosering, van de Aptus ook.
Wortelstimulator bijgieten.JPG
De 250ml startmix voorzichtig rondom de pot gieten.
Bij het eerste voorvullen van de pot ging dat er ook in, onderste helft, schoon water.
Totaal dus nu een halve liter op 3,6 liter grond.
Een zaadje planten doe ik direct in een Jiffy. 2,5 tot 3 cm diep.
Ik heb het idee dat het zaad dan beter opkomt dan dat ik het eerst laat ontkiemen.
Geen zaadhoesjes die meekomen, en een kortere eerste uitgroei uit de grond. Stabieler.
Ik was daar al een tijdje van overtuigd maar kon er niet echt bewijs voor aandragen, en geen tijd voor testen.
Toen las ik dit: Ontkiem idee van Monty . Een experiment wat ik alleen maar kan beamen.
Een voorgekiemt zaadje plant ik met het witte friemeltje naar boven.
Een droog zaadje in Jiffy mikken: volgens mij maakt het niet uit hoe ze erin zitten.
Ze moeten gewoon diep genoeg zitten, 2,5cm, en een beetje weerstand hebben.
Er komt dan een stevige korte zaailing boven, en nooit een zaadhoesjes erop.
Met ontkiemen en daarna dat zaadje in de Jiffy stoppen beschadig ik ze, gewoon te grote vingers. Dat geeft uitval.
Ik heb net zoveel uitval als ik rechtstreeks in een Jiffy plant, en het is minder werk.
Geklooi met watten enzo. Volgens mij gewoon niet nodig.
Jiffy's dus. Zaad 2,5 tot 3 cm diep erin. Druppel wondermiddel erop en een dag of 3 tot 8 wachten. 98% succes. (Niet allemaal tegelijk opkomen maakt niet zoveel uit. Na 2 weken zijn ze allemaal even groot.)
Hierboven de Jiffy's. Lekker makkelijk, opzwellen en klaar.
Die dingen zijn van coco's, zonder enige voedingswaarde, pH neutraal.
Je kan ook met zaai en stekgrond aan de gang, in een open Jiffy, dat lijkt een iets vlotter resultaat te geven.
Een open Jiffy met zaai & stekgrond is luchtiger als je het er mooi losjes inkruimelt. Het is wel wat meer werk.
Onderin het potje een handje Allmix, Biobizz.
Ik gooi het er heel luchtig in, daarna sproei ik het met de sproeier tot het nat is maar niet in elkaar zakt.
Bovenop de vochtige luchtige grond zetten en er een gaatje in prikken voor het zaadje. ( Normaal als ik hem in mijn hand heb; pak, prik, neerzetten. Lukt nu niet, camera.)
Gaatje 2,5 tot 3 cm.
Het "wondermiddel". Dutch Plant Vitality, (DPV), Zaad Exploder.
Er is ook zoiets van Bac, in een "botercupje" kant en klaar. Heb ik nog niet geprobeerd.
Het spul in dit flesje zorgt ervoor dat het zaadje opent. Iets van een soort metaal wat erin zit.
Het is eigelijk bedoeld om er een liter mee aan te maken voor inweken en bijgieten. Ik gebruik het anders.
Ik druppel hiervan straks ca. 0,2ml rechtstreeks op het zaadje. ( 1-3 druppeltjes )
Maar eerst : Het leven activeren.
Feminised, dus met 99,9% zekerheid een dame.
Candy Blond Bud, 60% indica, 40% sativa. Feminised. Van 123tuintechniek.nl
Zaadje in het gaatje. Ongeveer 2,5 tot 3 cm diep, dan komt er een stevig kort begin naar boven zonder zaadhoes.
Hoe om dat zaadje erin valt maakt niet veel uit volgens mij. Ik merk geen verschil.
Van een afstandje sproeien.
Lekker vochtig, probeer het midden niet te raken vanwege de DPV. (Mijn spuit staat zo dat ie niet conisch spuit, maar vlak. Da's handiger.)
Maak er geen modder van. Het is geen moerasplant. Vochtig, aan de natte kant.
Zorg ook dat het luchtig blijft, dan heeft het wortelgestel een veel en veel beter begin.
In te massieve klei wortelt ze bijna alleen naar beneden. Daar gaat de wortel dan rondgroeien.
Ik ga voor een wortelgestel door het hele potje, met een fijne structuur.
Dikke strengen zoekende wortel zeggen niet zoveel. Dat komt vaak door groot verschil nat en droog.
Een fijnmazig delicaat wortelgestel neemt meer op als een grof waterzoekende kluit. (Voor het verpotten van meerdere planten is een grover wortelgestel wel prettig, je kan wat ruwer zijn met inzetten.)
Doorzichtig plastic'je erover en vastprikken.
Een wit of ander lichtdoorlatend plastic'je is ook prima.
Het licht moet erdoorheen vallen zodat het zaadje "ziet" dat het zonnetje er is. Lente.
Ik heb donker/licht en lichttijd testjes gedaan. 16-18 uur licht. Dat ontkiemt het best.
Na die testjes ben ik ervan overtuigd dat een zaadje lichtgevoelig is.Al voor het opkomt.
Candy Blond Bud gaat nu de groeitent in, plek 1, naast haar net verpotte nichtje Candy White Haze op plek 2.
In de groeitent, onder TL en HPS, en nu wachten. 3 tot 5 dagen, dan is ze boven.
18 uur licht, 6 uur donker, temp schommelt deze dagen tussen de 17 en 29 graden. Meestal een graad of 24/26.
( Zie het eerste blad van dit topic voor info over de lampen en tijden. Hier )
In het volgende bericht controleer ik de temperaturen in de kweektenten. continukweek
He Harry. Ik ben het volkomen met je eens dat je beter iets dieper poot dan de op vele plaatsen aangeraden 0,5 cm. De zaadhoes blijft dan idd , ongeacht van de stand van het zaadje , door de wrijving in de aarde achter. Toch denk ik dat het gunstiger is dat je ze met het worteltje omhoog probeert te poten. Spitse kant dus naar boven. De uiteindelijke penwortel maakt dan geen rare bocht.
Omdat het buiten flink kouder is geworden doe ik vandaag een rondje temperatuur nameten.
Het is buiten een graad of 9, in de caravanstalling 12-14.
De caravan-kas waar het schuurtje staat warmt ietsje op door de lucht die de tent erin blaast.
Ik begin met het temperaturen van Candy Blond Bud in het ontkiemende potje.
Zoals je op de foto ziet gebruik ik daarvoor een buiten/ binnen thermometer met draadje.
Het witte sensor kopje duw ik naast de Jiffy op zaad hoogte.
Witte sensor boven in de plant. Tent dicht. Minuutje.
Candy White staat in de luchtstroom die van de bloeitent komt. ( alu-slang met schaar )
Zoals je ziet een prima temperatuurtje. 19,4. De wind zorgt ook voor wat beweging.
In de bloeitent is het 17 graden, daar gaan we zo heen.
Meten uitgaande lucht, sensor in de luchtstroom.
Het T-stuk bovenin het groeitentje. De lucht gaat vandaar met slang de bloeitent in. Vanzelf.
Het T-stuk zit er aan om een beetje licht tegen te houden, had ik nog liggen.
Meter erbuiten en tentje dicht. Dit duurt wel even 5 minuten voor ik het aflees.
De temperatuur die onderin het groeitentje intrekt hoef ik niet te meten.
Die is hetzelfde als op de onderste display van de temperatuurmeter staat: 16,6
De plantjes hebben geen water nodig, dat zit nog snor.
Ik vul wel mijn “vochtbak” bij.
In de piepschuimbak liggen een paar stukken geluidsissolatie schuim.
Daarop een verf-rekje. Daarop de potjes.
Die bak vul ik met water, tot net niet aan de potjes.
Zo blijft het redelijk vochtig tussen de plantjes.
Voor de rest doe ik niks aan luchtvochtigheid.
Als er veel groente en plant in de bloeitent staat is de vochtigheid 50% in het groeitentje.
Meestal is het er iets te droog, 40-45 %. Toch groeit alles prima. Ik vind het best.
Als het echt te droog wordt dan zet ik potjes zomerbloemen bij. Voetjes in het water.
Dat komt snel op en verdampt veel vocht. Natuurlijke bevochtigers.
..
...
Temperaturen Bloeitent
In het groeitentje is de 150watt nu uit, de Tl gaat nog even door.
De temperatuur is nu 23 graden, en dat blijft het , ook in het donker.
De warme lucht uit de afzuiger houd 'm tot de 600wattrs uitgaan op deze temperatuur.
Voor zover de temperaturen, bijsturen vind ik niet nodig. Prima zo.
In het donker is mijn bloeitent af en toe te koud.
De planten hebben ietsje rode bladsteeltjes daardoor.
Ik vind dat acceptabel, dan maar rood.
Ik ga zo lang mogelijk door zonder verwarmen. 14 graden geen probleem.
Ook op de foto's : ( onderste display temp.meters )
Het schuurtje word zelf van binnen ook 3-4 graden warmer als de bloeitent een tijd vol draait.
Ook als de bloeitent donker is is het er binnen 1-3 graden warmer als erbuiten.
Dat komt doordat de zwarte kweektenten gewoon een hoop warmte uitstralen.
Alle lucht die het schuurtje binnenkomt gaat door de tenten ( afzuiger ) via een gat 200 naar buiten.
Er komt geen lucht van de afzuiger terug in het schuurtje. Wel in het groeitentje.
Verse lucht komt het schuurtje binnen via gaten, voornamelijk rondom aan de onderkant.
Er is daardoor ook altijd 1 of 2 graden verschil tussen boven en onder in het schuurtje.
Meer weten over de ventilatietechniek van dit systeem ?
Op deze pagina: continukweken
In het midden het kiempje, omhoog gekomen van 3 cm diep.
De aarde lijkt erg nat, dat is niet het geval, komt door het platicje.
Ook de alg zal snel verdwijnen als het toplaagje grond een beetje droger wordt.
Het plastic blijft eraf, de kiem red het zo wel.
Het groeitentje. Het licht was eigenlijk uit, daarom hangt Candy White zo.
Het licht aandoen in het donker in de groeitent is niet zo'n probleem, in de bloeitent mag het niet.
Op plek 2
De Candy White is lekker aangeslagen na het overpotten.
Aan de haartjes bij de bladokseltjes zie ik dat ze een dame is. Mannetjes hebben balletjes daar.
Ik top haar om de plant breder uit te laten groeien en bloeien. De plant blijft daardoor tevens korter.
Met een scherp schaartje gaat het bovenste stukje eruit, zonder de daaronder zittende scheutjes te beschadigen.
Deze scheutjes zullen nu gaan uitgroeien en worden stam waaraan nieuwe zijtakken gaan groeien.
Ook de set scheuten direct daaronder gaat zich als hoofdstam gedragen en gaat versneld omhoog.
Water pH 6.3 met wortelstimulator en Aptus Regulator.
Dan de H&G wortelstimulator voor een rijk wortelgestel.
De Aptus Regulator geef ik vanaf dit stadium vrijwel altijd mee. (t/m plek 4)
De planten strekken niet of minder bij stress als je dit regelmatig gebruikt.
De Regulator helpt de plant met de hormoonhuishouding en geeft vitaliteit.
Op plek 3(voorbloei) staat een Candy White.
Ze is eigenlijk te vroeg geplant, om een beetje te oefenen hoe knappe foto's te maken.
De plant op plek 5 is niet klaar, ook een White.
De plant op plek 4 een testplant, die mag niet weg.
De plant op plek 2 is een Candy White en is met een weekje toe aan plek 3.
De Candy White op plek 3 is dus "overbodig" in dit verhaal. Ze gaat om.
Candy White, om in week 4.JPGCandy White stam.JPGWortelgestel Candy White.JPG
Candy White wordt geofferd.
Met deze plant heb ik tevens een nieuwe grond geprobeerd + 30% coco's. Ik vind de doorworteling wat mager.
De grond is ook wat hard en niet erg luchtig. Water blijft er lang opliggen.
Terug naar Biobizz Allmix dus, ik mix dat ook met 30% coco's.
De vrij gekomen ruimte: Paprika en zomerbloem.JPGKomkommer.JPG
Tegen de achterwand paprika en tomaat.
Aan de voorkant groeit tussen de deurgaten een komkommer.
Op de vrijgekomen plek 3 potjes zomerbloemen.
De lamp doe ik uit, 400watt erop vind ik toch een beetje zonde, ze doen het zo ook wel.
Als het in het groeitentje te droog wordt verhuis ik daar zo'n zomerbloemplant heen.
De luchtvochtigheid stijgt daar dan gelijk door de bladverdamping.
De dames krijgen een waterbeurtje zonder basisvoeding.
In hun potje zit 35 liter Allmix met een hoge voedingswaarde, ik voed dus niet veel bij.
De Allmix werkt gewoon erg makkelijk, er kan weinig misgaan. Rijk aan vitaminen en mineralen.
Boosters en dat soort dingen gaan er wel altijd bij, ik wissel een beetje af.
Basisvoeding krijgen ze 1 a 2 x per week vanaf week 3/4 bloei.
Biobizz Biobloom of Canna Terra Floris.
Waar nodig stuur ik bij met losse N, P en K. BioNova en Aptus.
Mineraal en/of biologisch, ligt er een beetje aan of ik snel of langzaam effect wil.
Week 4, 5 en 6 pomp ik er zoveel mogelijk in, daarna bouw ik af vanwege de smaak.
Indica voed ik meer mineraal als Sativa, die gebruiken gewoon meer.
1.De voeding in Biobizz Allmix is biologisch, de plant neemt daarvan niet meer dan nodig is.
Een Allmix met minerale meststoffen werkt minder prettig. Vaak overvoedings verschijnselen in het begin. Dat komt doordat een plant minerale meststoffen moet opnemen, ze heeft geen keuze.
2. Ik gebruik als minerale voeding Canna Terra Floris vanwege de handige knijpfles, en maar 1 component.
Ik zou eigenlijk liever BioNova Nutri-Nova gebruiken, maar onhandig hier, 2 component. Meer iets voor 200ltr vaten.
De BioNova 1 component bevat te weinig pk naar mijn smaak.
Beide planten krijgen 5 liter water pH 6.3, met Cannaboost. Het activeert de fosfor opname voor een versnelde celdeling.
Daarbij gaat Aptus Fulvic Blast om de plant te helpen met de opname van sporenelementen.
De Fulvic Blast maakt sporenelementen die aan de grond zijn gaan vastzitten weer los. Zo kan de plant ze makkelijker opnemen.
De Aptus Regulator gaat nog wel bij plant 4, niet bij plant 5. Niet meer echt nodig, en best duur spul.
Dit was het voor vandaag,
Comment