Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 X ww uit grammetje van coffeeshop

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: 12 X ww uit grammetje van coffeeshop

Dormantie Een probleem dat kan optreden bij kieming is dormantie. Deze eigenschap wordt gekarakteriseerd door het achterwege blijven van het uitgroeien tot een zaailing terwijl de omstandigheden toch optimaal zijn. Op het eerste gezicht is dormantie een merkwaardige eigenschap: waarom niet kiemen en uitgroeien tot een plant als je kunt profiteren van de gunstige condities? Omdat gunstige condities niet altijd zo gunstig zijn als ze lijken. Neem het voorbeeld van het voorjaar met optimale condities. Niet-dormante zaden kiemen, maar moeder natuur besluit tot een vorstelijk koude nacht na een aanvankelijk mild voorjaar. De nachtvorst doodt de zaailingen maar niet de zaden die dormant zijn, en soorten waarvan alle zaden hebben gekiemd kunnen het vergeten. Dormante zaden kunnen, zodra dormantie is gebroken, later in het seizoen uitgroeien tot zaailingen en volwassen planten. Weliswaar met een korter groeiseizoen maar met minder kans op een vroegtijdige dood. Dormantie blijkt dus geen ongunstige eigenschap, en kan gezien worden als een vorm van risicospreiding. Wie wat bewaart, heeft wat.

Comment

Re: 12 X ww uit grammetje van coffeeshop

en hoelang moeten ze ongeveer in de koelkast?

Comment

Re: 2 X ww uit grammetje van coffeeshop

goed nieuws de zaadjes zijn nu aan het ontkiemen ik zie al een klein worteltje

Comment

hoeveel zaadjes ging het nou precies om 2 of 12?
          wat zijn jouw verdere plannen nu?
          gaat er een lampje komen enz?
          greetzz

Comment

ik ben er ondertussen 3 aan het ontkiemen :p.
            ik ga ze alle drie eerst 2 weken laten groeien onder een lamp,
            daarna ga ik er een in een kweek kast zetten, een binnen voor het raam
            en eentje buiten.
            ik ga kijken wat de meest effectieven manier is zelf denk ik dat het de plant in de kast het het beste gaat doen.
            ik zal jullie in het vervolg op de hoogte houden met de ontwikkelingen.

~usernameN

Comment

Rijswijk-20111220-00110.jpgRijswijk-20111220-00111.jpgRijswijk-20111220-00112.jpgRijswijk-20111220-00113.jpg

oke ik zit nu met een probleem de zaadjes lijken wel gestopt met ontkiemen 2 hebben een klein worteltje en 1 echt bijna niks.
              weet iemand misschien wat dit is ?

P.S.

sorry voor de slechte kwaliteit foto's

Comment

hey, je kan proberen ze onder de grond te stoppen, als ze uitkomen des te beter en anders met nieuwe proberen.
                maar nu ze buiten zetten is totale verspilling, er moeten sowieso lampen op

Comment

denk je dat het onder de grond stoppen gaat helpen?
                  maar ik was sowieso van plan om ze tot het beter weer is binnen te houden.
                  ~
                  usernamen
                  Last edited by usernameN; 20 December 2011, 16:00.

Comment

Natuurlijk moeten de zaailingen in een medium, bijvoorbeeld grond. Alleen, als ze nu binnen staan -op de vensterbank bijvoorbeeld- schieten de zaailingen gelijk in de bloei, tenzij je de dag verlengd door bij te verlichten. En plantjes die in de bloei staan gaan moeizaam weer terug in de groei. Kan wel, door een bepaalde periode 24 uur aaneengesloten te verlichten.

Comment

nou ik denk dat ik het nog een nachtje ga aankijken en dan stop ik ze morgen onder de grond.
                      .

Comment

er was geen verandering opgetreden dus heb ik ze maar in de aarde gedaan.

Comment

ik heb het ook soms voor ze, zade die beginne maar dan stoppen... mss heeft de temperatuur daar iets mee te zien? monty?

Comment

nou ik zal nu even de temperatuur opnemen

Comment

beter een min max termometer anschaffen (5€ gamma)
                              die heb je later toch nodig

Comment

ik heb net de temperatuur gemeten en het was 21.5 C,
                                @eefenkevin wat voor typen thermometer moet ik dan nemen?

~usernameN

Comment

Bezig...
                                X