Re: Monty Show's "No Mercy"
monty, jij verdient een labo en een filmcrew haha
monty, jij verdient een labo en een filmcrew haha
P1050620.JPG |
|
Vervolgens neem je een aantal stekken van de gewenste te enten plant. In mijn geval waren dit 6 stekken van een PPP die net in bloei schiet. Niet ideaal dus best neem je stekken van een in groei zijnde moeder maar bij gebrek aan beter moet ik het hiermee doen. Het is maar een experiment om van te leren. De gesneden stekken zet je direct na het snijden in water zodat deze geen lucht gaan trekken. |
P1050622.jpg |
Aansluitend heb ik de rareballenmanmetschaamblad ontdaan van zijn scheuten die ballen droegen. Idealer was het geweest om op een onderstam van een vrouw te enten en waar nog redelijk wat blad aan zit maar zoals hierboven reeds vermeld is het een experiment waar ik niks van verwacht enkel het leerproces. Ssst! niks zeggen tegen de ballenmanmetschaamblad he. |
P1050624.jpg |
Met een nieuw steriel mesje snij je dan een v vormige inkeping in de oksels van de onderstamplant. Doe dit heel voorzichtig met een snijdende beweging en niet drukken op het mes zodat je de vaatbundels niet dicht drukt maar schoon doorsnijd. |
P1050625.jpg |
Daarna heb ik in de wonden wat stek-gel gedaan. Ook de te plaatsen enten worden van een dun laagje gel voorzien. Gebruik geen klodders. overmaat schaad! |
P1050629.jpg |
De stekjes worden dan nog eens bijgesneden. Snij schuin door de oksel heen vanuit beide kanten zodat er een spits puntje ontstaat. |
P1050632.JPG |
Dit dip je ook even in de stekgel. Zoals gezegd niet te veel maar wel overal een dun laagje. Met stekpoeder werkt het ook hoor. Doe bovenstaande secuur maar snel om te voorkomen dat er luchtbellen in de vaten worden getrokken wat de onherroepelijke dood voor de ent zou betekenen.Wanneer er luchtbellen in de vaatbundels komen stagneert de capillaire werking en kan ze niet meer verdampen en zal afsterven! |
P1050633.jpg |
Vervolges plaats je de entjes in de v- inkepingen. Zorg ervoor dat het cambium van de onderstam het cambium van de ent minstens aan een kant raakt. |
P1050635.jpg |
Nu pakken we de ent-wond in met vochtige watten. Dit werkt als een soort gipsverbandje en houd alles mooi vochtig. |
P1050636.jpg |
Neem voldoende watten zodat alles stevig op elkaar zit en de stek een klein voorraadje vocht heeft. |
P1050637.jpg |
We gaan verder met repen huishoudfolie. Deze wikkel je strak rond de watten en hiermee kan je alles mooi dicht en stevig krijgen. |
P1050638.jpg |
Eventueel kan er nog een elastiekje omheen of zoiets om alles mooi op de plaats te houden. Ik heb er op de foto nog niks om maar ik heb het nog eens vastgezet met een tayrip. Niet strak hoor. |
P1050640.jpg |
P1050641.jpg |
|
De rest van het proces gaat als boven beschreven bij iedere ent. Helaas was toen dus me batterij van me fotocamera leeg en heb ik de rest niet vast kunnen leggen. In totaal heb ik er 6 enten op gezet twee boven in de oksels, twee op een zijtak met de split methode en 2 helemaal onder in die ik in de bast het gezet (zoals men ook ogen ent). |
P1050643.jpg |
Comment