Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Monty Show's "No Mercy" ;-)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Monty Show's "No Mercy"

P1040929.jpgHigh again,

Naar aanleiding van de vloerverwarming van Borklots en de ervaringen van onze $ir smoke alot die hier al een tijdje terug mee experimenteerde heb ik besloten om ook een bodemverwarming aan te leggen met een warmtekabel en zand. Na enige overdenkingen ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:

Ik ben begonnen met een isolatielaag van 5 cm dikke piepschuim op de vloer van de tent te leggen om te zorgen dat; er zo weinig mogelijk kou vanuit de vloer en warmte vanuit mijn bak uitgewisseld wordt (koudebrug) en dat me onderburen opeens plaatselijke plafonverwarming zouden hebben.

Daarbovenop heb ik een wasmachinelekbak geplaatst. Gamma....., dat zeg ik! 15 euro per stuk, 70 x 70 cm.

P1040930.jpgP1040931.jpg
    Ik had nog twee delen stevig ijzergaas van 60 x 30 cm liggen (ooit plantrekjes van een buiten serre geweest) die goed van pas kwamen. Het is erg stevig gaas dat aan de zijkant reeds was omgebogen. Deze gebruik ik op de kop zodat het gaas los van de bak komt te hangen.

Vervolgens heb ik de warmtekabel aan de onderkant van dit gaas op vele plaatsen vastgezet met kabelbinders (tyrips). Zo hangt de kabel mooi gelijkmatig verdeelt, los van de vloer en wordt deze van boven beschermd door het gaas. De luchtstroom kan mooi langs alle kanten van de kabel. Daarnaast zal het ijzeren gaas nu, doordat de kabel er overal strak tegenaan ligt goed, de warmte van de kabel verder geleiden en word het gehele rooster lekker warm en voorkom ik hotspots.

Je zou de bodemverwarming zo kunnen gebruiken zonder zand of hem dubbel kunnen klappen om bijvoorbeeld onder een propagator te zetten.

P1040933.jpg
    De wasmachinelekbak is 70x70 cm. Er passen dus:
    4 x 45 literpotten (35x35x40 cm),
    4 x 18 literpotten (30x30x30 cm),
    9 x 11 liter potten (23x23x25 cm),
    16 x 6 liter potten (18x18x23 cm)P1040934.jpg

Ik heb besloten om toch ook met zand te gaan werken. Dit omdat een zandpakket de warmte nog gelijkmatiger zal verdelen en eenmaal op temperatuur zullen de 25 kilo zand ook een bufferend effect hebben en abrupte temperatuurschommelingen tegen gaan. Voordat het zand zijn werking kan doen zal eerst alle water eruit moeten verdampt zijn. Verdampen kost warmte en deze word aan de omgeving ontrokken! dus zolang je zand nog nat is zal alle warmte van de kabel opgaan aan verdampingswarmte. Pas als het zandpakket droog is zal je merken dat het langzaam opwarmt.

Universele-thermostaat-UT-200-159-1.jpgOm mijn zandlaag niet steeds weer nat te laten worden door morsen met water geven of drainmater heb ik boven op het zand nog zoon wasmachinelekbak gezet. Ja weer ff op en neer naar de Gamma,.. dat zeg ik. Dit werkt perfect. Ik kan nu van onder water geven mijn vloerverwarming blijft mooi droog en met water dat van onder gegeven word blijft mooi warm als ze het krijgen.

Om te voorkomen dat de zaak oververhit wordt de kabel aangestuurd door een thermostaat stopcontactschakelklok. Alles is dus mooi te regelen en in te stellen.

Last edited by monty; 8 February 2012, 05:57.

Comment

Een keer wat anders dan een schriftelijke update, ziet er leuk en creatief uit Monty!
      [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

Monty de levende encyclopedie.
        Puik werk

Comment

De vermeende bal heeft zich inmiddels ontwikkelt tot iets vreemds een blaadje en een pistel. Beetje de kluts kwijt. Draaien we de plant om dan zien we aan de andere kan iets soortgelijks ontstaan.

Last edited by monty; 8 February 2012, 05:56.

Comment

ziet er weer chiq uit mont gaat lekker daar bij jou.hopelijk veel dames.kan ik je niet inhuren als encyclopedie hahaha.

Comment

Je maakt er een mooie show van Monty.

Klasse werk en mooie opzet.

Suc6 verder.
              Veel gestelde vragen over het forum
              JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
              420Shop.NL
              "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

Comment

P1050021.jpgP1050022.jpgHigh Again,

Op het gifje schreef ik light stress training, maar dat heet eigenlijk low stress training oeps. Naja beestje hoeft maar een naam te hebben. Wat je dus eigenlijk doet is dat je de hoofdstam in een horizontale stand brengt en de plant dwingt om horizontaal verder te groeien. Dit heeft tot gevolg dat de zijtakken van iedere node vol in het licht komen te staan en beter zullen ontwikkelen. de zijtakken gaan recht omhoog groeien terwijl de de hoofdstam(men), ik heb reeds 1 x getopt, horizontaal rond de pot blijft leiden.

Je moet hier vroeg mee beginen als je plantje een node of 4 gemaakt heeft en de 5 de eraan komt is het stammetje nog redelijk groen en nog niet verhout en kan je het nog gemakkelijk zonder al te veel stress en beschadigen voorzichtig buigen. Wacht je te lang en is de stam reeds hol aan't worden en aan het verhouten dan is de kans groot dat je de stam knakt in plaats van buigt. En we willen nu juist low stress en niet high stress trainen. Er vroeg bij zijn is dus essentieel.

Als allereerste fixeer je de stam! Dit moet je zeker niet vergeten. doe je dit niet dan komen je wortels onder spanning en beschadigen. Je zou zomaar de plant half uit de grond kunnen trekken.
                Vervolgens buig je de hoofdstam naar beneden. doe dit voorzichtig en in stappen, niet meteen een 90 gradenbocht erin willen knopen.

Dagelijks zet je de hoofdstam opnieuw vast zodat deze horizontaal blijft groeien. Onder invloed an auxine zal de groeitop steeds weer richting licht willen en je zal je verbazen hoe snel ze dit soms doen. Je moet er dus wel mee bezig blijven. Zolang de stamdelen nog niet verhout zijn moet je de fixatie punten laten zitten anders groeien de bochten er binnen no time weer uit.

De grote fanleaves komen soms door het buigen in een vreemde onhandige stand te staan. Voor een deel richt de plant deze binnen een paar dagen weer uit richting het licht echter kan het zo zijn dat een fanleaf erg in de weg komt te staan van een vertakking en die willen we juist vol in het licht hebben. Ik probeer zoon blad dan ook om te buigen door het met draad te sturen of ik neem het weg. Uiteindelijk zal je toch flink wat blad weg moeten nemen onderin omdat je anders een te dicht bladerdek onderin krijgt en je ventilatie in het gedrang komt. Later in de bloei zullen deze bladeren toch verdorren dus ik neem erg onhandige meteen al weg.

coghlans-7690680.jpgplantengeleidingsclips20st835037.jpgJe kan de plant op vele verschillende manieren fixeren met verschillende materialen. Zelf gebruik ik nu ijzerdraad die met een dikke zachte rubber laag gecoat is. Pijpragers zijn ook prima te gebruiken of gewoon een stukje elektriciteitsdraad, touwtjes, elastieken, gewichtjes (van die tafellaken gewichtjes zijn handig), je schaar aan een tak hangen, geleiden met een bamboe frame, je kan het zo gek niet bedenken er is altijd wel iets in huis waarmee het gaat. In de pot zelf zou je langs de rand gaten kunnen boren om alles aan vast te maken of er schroeven indraaien die uitsteken als veranker punt. Een dikke post elastiek om je pot doet het ook al. Verder kun je natuurlijk allerlei gebogen ijzertjes in de grond duwen maar verkijk je niet aan de kracht en wil van zoon plant om weer rechtop te komen. ze trekt een kort ijzerdraadje zo uit de grond op een paar uur tijd. Blijf de punten waar je de plant verandert hebt dagelijks aanpassen en let erop dat je de stam niet afknelt!bonsai-stretch3.JPG Duo bedrading

bonsai_vormen_bedraden1.jpg Enkele bedrading

bonsai_vormen_bedraden2.jpgWikkel in een hoek van 45 graden een stuk draad langs de stam, zorg dat de draad minstens twee maal rond is gewikkeld voordat je de tak gaat bedraden. Wikkel de draad nu om de tak heen, ook hier geldt dat wanneer je een tak naar beneden wilt buigen de draad van onder moet komen. Wanneer je een tak omhoog wilt buigen moet de draad van boven komen.
                Probeer de verschillende draden netjes naast elkaar rond te wikkelen wanneer je meerdere takken moet bedraden.

De Nazorg

De plant heeft geen speciale zorgen nodig na het bedraden. maar op een gegeven moment moet het draad worden verwijderd omdat (door diktegroei) de draden anders zullen ingroeien. Sommige soorten hebben meer diktegroei dan andere soorten, het is dus moeilijk te zeggen wanneer de draden moeten worden verwijderd. Hou de plant gewoon goed in de gaten en wanneer je het gevoel hebt dat de draden gaan ingroeien haal je ze weg.
                Deze technieken komen uit de bonsai wereld.

Ik pas het toppen, fimmen, supercroppen, LST, knakken en buigen toe omdat ik anders met veel te veel hoogteverschil kom te zitten door de verschillende zaaibeurten. Daarnaast vind ik het gewoon leuk om bezig te zijn met de plantjes. Ik verwacht dan ook een aantal totaal verschillende planten qua bouw door de verschillende behandelingen.
                Last edited by monty; 8 February 2012, 05:55.

Comment

Je blijft maar facineren Monty, geweldig

Comment

Hoe heet deze methode van opbinde?? Houtje plantje????

Zal mij benieuwen wat dat gaat worden.

Comment

Onze master laat z'n kinders weer de knepen van't vak zien en dus ook in z'n kaarten...

Goe bezig Monty

greetings

Comment

Ga ik ook eens proberen dat, lijkt me idd handig om de boel op dezelfde hoogte te houden, bij deze dus bedankt

Grtz

Comment

Toch even wat tekst en uitleg gegeven bij deze post
                          Last edited by monty; 8 February 2012, 05:54.

Comment

Waar gerubberd ijzerdraad allemaal niet goed voor is !!!

Comment

Nieuwsflits!

P1050100.jpgP1050104.JPGNa een week 12/12 laat een van de oudste 4 planten vrouwelijke voorbloei zien. Deze hebben dus twee weken groei gehad. Bij de andere twee van die generatie is het nog onduidelijk en de 4 de van zaai beurt sprutteld er maar wat achter aan met zijn gebrubbelde blad. het mag blijven staan zolang er plaats is. Misschien dat ik er een bonsai-wietje-boompje van maak, hihi.P1050099.jpg Ik was van plan om deze planten twee maal te toppen maar omdat ze nu dus reeds voorbloei beginnen te vertonen en de toppen de eerste tekenen van bladaanmaak naar bloemaanmaak structuren gaan vertonen heb ik besloten om een tweede top achterwegen te laten en ze zo de bloei in te laten gaan. morgen kunnen dus waarschijnlijk al de eerste dames over gepot worden

P1050122.jpgP1050101.jpgP1050119.jpgP1050102.jpgP1050116.jpgDe 4 van de tweede zaaibeurt heb ik proberen te fimmen na node 3. Ik heb al vaak een fim geprobeerd maar meestal groeit het uiteindelijk gewoon door met wat misvormde bladeren of het is toch gewoon een top geworden maar we blijven oefenen. Ook dit keer zijn de fimmen min of meer gelukt/mislukt. Ik verwacht dat deze de voorbloei nog iets langer op zich zullen laten wachten en de top/fim nog redelijk kan uitgroeien. We zullen zien.

De 4 van de laatste zaaibeurt zijn nu een kleine week onderweg. Deze groeien aanzienlijk langzamer in de eerste dagen dan hun broertjes en zusjes die 6 uur meer licht kregen. Niet zo heel vreemd natuurlijk. Als het goed is hebben deze dan dus nog een week of twee de tijd om iets te worden. Ik denk dat ze beduidend kleiner zullen blijven dan hun voorgangers en ook minder vertakt. Ben eens echt benieuwd naar het verschil als eenmaal alles in bloei is.

Grtz.P1050025.jpg
                              Last edited by monty; 8 February 2012, 05:54.

Comment

gaat lekker monty ga zo door

Comment

Bezig...
                                X