Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn 1e kweek LED

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Mijn 1e kweek LED

@Ayrton S ik ga er nog eens heel goed over denken.

@blani hahaha goed verhaal die stuur ik even door naar de nederlandse verkoper van de 180w

Comment

Ik heb me even verdiept in lux, lumens en fanta-equivalenten. Om te beginnen kwam ik dit tegen:

LED lighting leader Cree, Inc. (Nasdaq: CREE), delivers another industry first with a barrier-breaking 254 lumen-per-watt white R&D power LED. This significant milestone exceeds Cree’s previous R&D industry record of 231 lumens per watt and demonstrates Cree’s continued commitment to accelerate the adoption of LED lighting.
      Een HPS levert maximaal 150 lumen per watt, dus experimentele LEDs zijn nu serieus efficienter dan HPS. Ze zitten eraan te komen... maar ik denk niet dat ze al in kweekbakken gemonteerd zitten.

Anyway: Ik heb me verdiept in licht, en daarna die filmpjes nog eens bekeken. Daarmee kan Budmoorly zich nog wat zwaarder bewapenen in zijn strijd tegen de fabrikanten.

Eerst even een referentiekader scheppen. De hoeveelheid zichtbaar licht van een lamp wordt uitgedrukt in "lumen". Een HPS is zowat de meest efficiente lamp die we hebben en haalt 150 lumen per watt, oftewel 90.000 lumen bij een 600watt lamp, 150.000 lumen bij een 1000watter.
      Bronnen: http://www.bestbudsgreenhousesupplie..._hps_bulbs.htm , http://www.1000bulbs.com/category/60...-sodium-lamps/ )

Nou is "lumen" niet altijd een handige eenheid. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen "bij 90.000 lumen kun je goed een boek lezen". Het hangt namelijk van de afstand van de lamp af: Op 5 meter van je HPS lamp kun je goed lezen, maar op 1 meter heb je teveel licht en op 100 meter te weinig. Vandaar dat er een tweede unit is bedacht: De "lux": De hoeveelheid lumen per vierkante meter. Bij 500 lux kun je goed lezen. Vol zonlicht geeft 150.000 lux.
      Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_%28eenheid%29

Een HPS-lamp van 600watt gaf dus 90.000 lumen. Kan ik dat focussen op 1 vierkante meter, dan heb ik 90.000 lux op die vierkante meter. In de praktijk zal je dat niet halen in een kweekruimte, met alleen een lampekap en witte wanden, maar 50.000 moet haalbaar zijn. Er staat me ook bij dat 50.000 lux wordt aangeraden voor wietkweek, maar daar kan ik geen link meer van vinden.

Nou naar die LED-lampen. In beide filmpjes is de hoogste meting 25.000 lux bij een "600"watter. Da's dus niet veel, zelfs niet met de planten recht eronder. Aan de zijkanten zit je meteen in de schaduw: Je moet gauw 4 van die dingen ophangen ("2400" watt, of werkelijk 800 watt) om in de buurt van de 50.000 te komen. Ze blijven dus ver achter op HPS.
      Goed: De ene LED bak is wat efficienter dan de andere, maar als ze 200 watt trekken zijn ze matig, als ze 600 watt zouden trekken waren ze ronduit slecht.

Hetzelfde geldt voor de UFO's. De beste van de twee levert 5400 lux bij 64 watt. Om een vierkante meter gelijkmatig te verlichten heb je er gauw 4 nodig zo te zien: De bundel is vrij smal. Maar met vier van die dingen heb je nog maar 5400 lux in je kast; 40 stuks (okee, 39) om de 50.000 lux te halen = 2560 watt. Wow! Dat is nog eens inefficient!
      Maar toch weer fijn dat je kunt kiezen tussen "slecht" en "hopeloos".

Comment

Je kan terug naar de rekenmachine want lux is de eenheid voor de fotograaf en Micromol die van de bioloog

Comment

Ik gebruik "lux", omdat die eenheid in de filmpjes gebruikt wordt. Het geeft ook goed genoeg aan wat er nou werkelijk aan de hand is met deze specifieke units.

Comment

Ik wil me even verontschuldigen voor mijn over-technische post van gisteren. Het zat zo: Ik had een te zware, krakende koppijn om TV te kunnen kijken, maar had toch afleiding nodig. Aangezien sudoku's en kruiswoordraadsels me koud laten had ik geen andere keus dan de natuurkunde in te duiken. Op zich moet dat kunnen, zolang ik er maar niemand mee lastig val - maar er is geen excuus om jullie op te zadelen met mijn hoofdpijn en de daaruit voortvloeiende natuurkundige braaksels.

Sorry.

Comment

hehe ik heb ervoor gestudeerd dus hoofdpijn krijg ik er niet van vond het zelfs interesant leesvoer
              Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

Comment

Maak je niet dik Blani, volgende keer gewoon lekker een Jack Herrer-tje doen.

Comment

Bezig...
                X