Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ehh blijf wel even meekijken Ron en geef me een goeie tik op m'n vingers als ik het fout doe.
Ik zit persoonlijk te denken aan overbewatering.
De tekorten heeft niet veel te maken met voedingstekorten.
Ik denk eerder aan blokkering door over bewatering.
Direct stoppen hiermee. geen voeding meer voor deze plant totdat de bloei inhaakt .
PH gelijk houden, en een paar dagen geen water niet uit laten drogen.
Ik zal het je uitleggen....
Standaard universele potgrond heeft al erg veel voeding in de bodem, deze is veelal voldoende voor de eerste weken.
Als je iedere dag water geeft en voeding daarbij, worden alle overschotten opgeslagen in de bodem.
Als je nu ook nog teveel water hierbij gaat geven, geeft de plant dit aan door helemaal niets bruikbaars meer op te nemen.
Er zijn meerdere oplossingen voor.
De eerste heb ik je net gegeven.
De tweede is spoelen.
De derde is de planten in een veel grotere pot te zetten, liefst volle grond.
De Derde heeft hier de voorkeur.
De overtollige voeding zal dan, bij de eerste waterbeurt verspreid worden over de volledige bodem.
wederom bedankt voor je reply. Ik was al begonnen met spoelen, althans denk ik (op mijn manier). Ik heb in totaal 20 liter (regen)water verdeeld over mijn 3 plantjes. Maar nu las ik dus ook dat je zei, niet meer water geven. even laten drogen. Dit ga ik dan nu maar doen. Het overtollige water loopt er overigens gewoon uit via gaatjes aan de onderkant van de bakken.
En vrijdag, heb ik tijd om naar het tuincentrum te gaan, en verpot ik de planten in grotere bakken met nieuwe aarde. Zullen ze misshcien nog wel een stukje groter worden..
Nogmaals, tnx!
Nee dat zal ze goed doen, die spoeling.
Alleen ik wilde de rustigere manier toepassen.
Kan je morgen alleen een flink aantal foto'smaken en uploaden.
Ik wil graag de planten in z'n totaal zien.
Dit betekend een volledige foto van alle planten.
Ook wil ik de vingers van de bladeren zien.
Heeft de plant bijvoorbeeld alleen Vijf vingerige of Zeven viingerige bladeren, kortom alles....
Goed, ik ga ff inhaken op dit punt. toen je zoveel water gaf kwam er toen heel veel water uit de onderzijde. Hoeveel van die 20 liter is denk je weg gespoeld op deze manier? Nu ik naar jouw bladeren kijk en de mijne die overvoed zijn geweest zie ik wel wat gelijkenissen. Ik zit ook ff aan overvoeding te denken. escar zit een heel eind op de goede weg hier. Zijn uitleg qua voeding in de grond ga ik ook in mee. Zijn de bladeren recht of geklauwd en verwrongen? goed dat zijn 2 vragen.
Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
Wat ik ook zag was enkel 5 vingerigblad en minder heb je ook meervingerige bladeren. dat is 3 vragen hahaha...sorry
Leuk om te zien dat je al gestart ben. En zoals elke beginnende kweker gaat niet alles perfect
Ik werd gevraagd om hier even langs te wippen. Als eerste wil ik gezegd hebben dat ik geen ervaring heb met buitenkweek. De voeding die je gebruikt, ga ik ook gebruiken. Nog geen ervaring dus, maar al wel serieus ingelezen
Ik heb je topic vanaf het begin gelezen en toen dacht ik al dat er sprake is van overbewatering. Dit kan je zien aan de hangende uiteinde van de bladeren. Anders bij uitdroging waarbij ook de steelt slap komt te hangen. Dat verklaart ook de bruine plekken in je blad.
Wat ik inmiddels weet van BioBizz is het volgende. Anders dan minerale voeding is dat biologische voeding. Dit kan je verder ook nooit goed meten met een EC meter. Het beste is dus het schema van BioBizz zelf te gebruiken. Deze is te vinden op hun website.
Bij biologisch kweken geeft je niet de plant, maar de bodem 'voeding'. Je probeert ideale omstandigheden te creeren voor een goed gezond bodemleven. Dit bodemleven zorgt voor goed opneembare voedingstoffen voor de plant. Spoelen heeft dus ook weinig zin, anders dan dat je je bodemleven om zeep helpt. Voorzover ik nu weet is het dus ook belangrijk om een aantal toevoegingen mee te geven zoals Alg-A-Mic, BioHeaven en TopMax. Dit staat ook netjes vermeld in het voedingsschema. Ik weet niet zeker of dit ook voor buiten geldt, maar raadt je wel aan om hier verder naar te kijken.
De aarde van de tuincentrum is, zeker voor biologisch, mijn inziens niet de goede aarde. Voor een volgende keer zou ik je zeker aanraden om aarde bij de growshop te halen.
Ook de ph waarde is van belang. Bij biologische voeding daalt de ph van het kraanwater gelukkig, dus wellicht heb je daar geen probleem. Wel de moeite waard om een keer te controleren. Wellicht dat je een meter kan lenen.
En als laatste, BioBloom geef je pas als je de eerste tekenen van bloei ziet. Tot die tijd gebruik je altijd BioGrow.
Kortom: Ik denk dat je bodemleven niet effecient is, mede door overbewatering. Hierdoor is 'waterschade' ontstaan en waarschijnlijk een aantal tekorten. Welke dat precies zijn doet er feitelijk niet zoveel toe. Je zou moeten zorgen dat je bodemleven weer op orde komt zodat de voeding weer beschikbaar komt voor je plant. En zuiniger zijn met water, zorg dat ze niet constant behoorlijk vochtig staan. Uitdorgen is het andere uiterste natuurlijk, das ook niet de bedoeling.
En met een paar foto's en afgevallen bladeren naar je growshop gaan is altijd verstandig om te doen.
heel erg bedankt voor je info en expertise. Ik ga vandaag of morgen nog langs de shop om Alg-A-Mic, Bioheaven en Topmax te halen. Waarschijnlijk zal dat al helpen, aangezien ze dat inderdaad ook op hun groeischema aangeven. En de volgende keer maar laten groeien op All-Mix denk ik.
@Ronson:
Van de 20 liter water die ik er doorheen gooide, wat ongeveer 7 liter per plant is, is er zeker 3 a 3,5 liter per plant weg gespoeld.
Ik heb 5 vingerige bladen, 7 en 9 vingerige bladen.
Ja de plant staat er goed bij, deze kan wel een stootje hebben.
Trouwens echt schokkende beelden zie ik niet, vooralsnog geen vuiltje aan de lucht.
Ik zit zelf nu met de eerste tekenen van een onder/overvoeding, hoe reageer ik hierop.
Door de plant altijd te behandelen als een plant met overvoeding.
Waarschijnlijk gaan mijn planten er hierdoor een klein stukje slechter uitzien.
Echter een ondervoeding is altijd beter en sneller te behandelen.
Ik denk ook dat je plant zich is aan het voorbereiden voor de bloei.
Nu zit ze alleen te hikken tegen alle voeding die nog in de bodem zit.
Waar jij nu mee zit, komt (veel) vaker voor.
Rolly: Ik zit hier ffies te genieten van je. Top dat je ook ff inhaakt.
Ik ga ff mee met rolly hier had helemaal geen rekening met je voeding gehouden, is me ff ontgaan. Zat nog in mijn eigen minerale hoekje. stom van me excuses.
Dan worden de spelregels heel anders. Wat escar zegt er is iig nog niets ernstigs aan de hand. Roll werkt met dezelfde lijn voeding. Heefd zich er beter in verdiept dan ik.
Ik ga trouwens dalijk met poeders werken wat ook weer anders is dan jullie 2 nu doen. Mijn vragen hebben dus ook geen relevantie meer. Dat water wat is gelopen had dan ook wat overtollige voeding weg gespoelt. Nu ik de andere foto's zie is je plant gewoon goed dus geen tekenen van overvoeding. Dan is overbewatering met een tekort in je bodemleven veel logischer. Nou tijd om iemand ff een veer in zijn reet te steken
Daar ben ik weer...
Ik heb een vraagje, wat zijn dit voor vliegjes?
Ik heb gegoogled, maar kom alleen maar andere beestjes tegen. Volgens mij doen ze de planten ook geen kwaad, ze zitten er alleen maar op en lijken wel stoned, je kan ze zo pakken. Het worden er alleen wel steeds meer... Iemand enig idee?
Even een kleine update... Heb ondertussen gehoor gegeven aan de tips van RollUp: Heb Alg-a-mix, fishmix en topmax gekocht. Deze gaan er vanaf morgen bij. Mag ook wel, de grote bladeren worden steeds geler en volgens mij zijn mijn dames net, of een paar dagen geleden, in de bloei geschoten. Ik zie namelijk de eerste kleine haartjes!
Comment