Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BubbleGummer, Flowerbomb Kush, en Ketama main-lining onder 2x55W T-Neon
Re: BubbleGummer, Flowerbomb Kush, en Ketama main-lining onder 2x55W T-Neon
Update dag 56. Planten staan nu 8 weken boven de grond en staan inmiddels twee weken op 12/12. 20131130_Overzicht.jpg
De Ketama staat nu rechts, Bubblegummer in het midden en Flowerbomb Kush rechts.
Vorige week waren er wat voorbloeihaartjes her en der, maar nu begint er toch wel wat echte bloei te komen. Bij de Ketama en Bubblegummer althans: 20131130_K2_Top.jpg 20131130_BB_Top.jpg
De worteltemperatuur is nog steeds niet helemaal onder controle, maar na installatie van een Ikea filtertje (planten begonnen wat te ruiken) is de afzuiging wat minder goworden en liep de temperatuur dus ook weer ietsje op. Warm het voedingswater voor het voeden ook op met een aquarium verwarming en dat helpt ook wel wat. Het zit alleen nog steeds niet boven de 18 graden.
@poepzak200, Die Bubblegummer ben ik het meest tevreden over. Groeit goed en snel, doet het goed op de voeding, laat zich goed main-linen. Eigenlijk niets te klagen. Mijn lamp is alleen te klein voor haar. Ze past er niet meer onder. De Ketama groeit heel strekkerig en die Flowerbomb Kush laat zich niet buigen en heeft vrij grote bladeren die in de weg zitten.
De ketama's zijn wel de allersnelste van de 3. De Ketama die ik nu heb staan is een week later geplant, maar was wel de eerste met bloei.
@QnQ, Ja ik ik zit ook te denken aan verwarming. Alleen elke keer als ik wat wil bestellen denk ik dat ik wellicht net zo goed nog een ruimte in kan richten en dan de afzuiging heen en weer laten gaan. Dat ik de afvoer lucht van de dag-kant gebruik om de nacht-kant op te warmen.
Maar goed, dat lijken me hele mooie prijzen voor die verwarmingskabels. Daar moest ik inderdaad maar wat van bestellen. Ben ik in ieder geval even makkelijk van het geklooi af.
Ik kan er alleen met mijn kop niet bij waarom het nu zo koud is in die kast. Bij de vorige keren was het wel gewoon warm zat. Ook tijdens de winter toen het op zolder een stuk kouder was bleven de wortels gewoon op temperatuur (boven de 18 graden).
Ook met de lamp aan wordt het gewoon maar niet warm. De lamp aan temperatuur in het hok is 21 graden. Met slechts een PC fan als afzuiger. Het wordt ook warmer in de kast als ik de deur open heb. Ik zie op de temperatuur grafiek precies piekjes omhoog op de momenten dat ik de planten water heb gegeven.
Verschil is dus wel dat ik deze keer smartpots gebruik, maar ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat die smartpots zoveel verdampen dat ze de hele zooi koelen.
Binnenkort ga ik over op bloeilampen en dan loopt de temperatuur ook wel weer wat op. Die worden toch flink warmer dan de groeilampen.
@Cookaap, De Bubblegummer heeft 8 heads, de Flowerbomb inderdaad 6 heads en de Ketama had 4 heads. Van alles wat dus
Een van die ketama toppen had ik er echter afgerukt, bij mijn poging om de lengte er wat uit te halen, en die staat nu als stek in een potje perliet. Dat ding staat inmiddels ook dapper in bloei trouwens
@poepzak200, die ketama had ik van de zomer ook bij tropische temperaturen in de kast en toen had ik eigenlijk dezelfde problemen.
Heb toch nog maar een keer een circulatie fan aangezet en vanmorgen stond de wortel temperatuur gewoon weer op 18,6C (met nog een paar uur lamp aan te gaan). Snap niet waarom het eerst niet werkte en nu wel, maar het idee is om de warme lucht van de lamp door de kast te blazen in plaats van dat het direct de uitlaat uit gaat.
Ik had in de zomer bedacht om de kast te koelen door een fan langs de lamp te laten blazen en de temp in de kast schoot juist omhoog. Dat principe wilde ik vorige week ook weer toepassen, maar toen werkte het niet. Nu wel.
Links in de grafiek is de circulatie fan aangegaan en zie je de "top" en "midden" temperatuur omhoog floepen. De wortel temperatuur is voor het eerst sinds het overschakelen naar 12/12 weer boven de 18 graden. Temperatuur in de kast ligt 's nachts dus wel nog steeds onder de temperatuur op zolder.
LV blijft 's nachts onder de 60% en overdag rond de 50% (zelfde als inlaat). Dat zit wel goed en kan ik ook weinig aan veranderen ook.
Door het koelen komt er wel wat minder licht van de lamp: 20131201_Lux.png
Gemiddelde lux waarde van voor het aanzetten van de fan was 17700 en daarna 15950. 10% lichtverlies dus blijkbaar. Tsja.
Update dag 64.
- 9 weken boven de grond
- 3 weken op 12/12
- 1 week echte bloei
Overzichtsfoto van mijn cluppie. Links vooraan de Ketama en Bubblegummer stekken. Bij de "grote" planten staat links de ketama (met de sprietige toppen), midden de Bubblegummer en rechts (met de grote bladeren) de Flowerbomb Kush: 20131208_Overzicht_DSC4169.jpg
Planten zijn flink gegroeid de afgelopen week. De groei lijkt nu wel een beetje af te nemen, dus morgen doe ik de bloeilampen erin.
Het main-linen met meer dan 4 coloa's is helaas niet echt een succes onder mijn lamp(je). Misschien dat ik ze nog wat beter had kunnen binden ofzo, maar er vallen toch altijd wat cola's buiten de lamp en die ontwikkelen zich dan uiteraard niet. Het licht is bij de toppen, maar 25cm breed en daar krijg ik ze gewoon niet allemaal onder.
Midden voor (onderaan de foto) zie je bijvoorbeeld een Bubblegummer top. Die zit zo'n 20cm lager dan de rest.
Van de Flowerbomb zijn er ook een paar cola's achtergebleven. Die Flowerbomb Kush heeft ook enorme bladeren. Dat helpt ook niet mee om de boel onder mijn lampje goed belicht te houden.
Die Flowerbomb Kush heeft ook weer donker rode/paarse stelen trouwens. Tekort zal het niet zijn. Wellicht eerder een overschot. Plant heeft ook veel donkerder groen blad dan de andere planten.
Of wellicht toch de kou. De wortel temperatuur is nog steeds behelpen. Ik heb inmiddels wel verwarmingskabel gekocht, maar ik moet nog even bedenken hoe ik dat nou inbouw onder de potten. Er zit ook maar 10 cm stroomsnoer aan. Dan krijg ik dus in de kast een 220V aansluiting. Niet echt veilig.
Heb voor tijdelijk maar even een kacheltje gezet bij de inlaat. Die zet ik als de lamp uit staat soms even aan om de wortel temperatuur weer boven de 18 graden te krijgen.
Dan nog het zaad experiment. De Ketama heb ik uit de kast gehaald en vandaag bestoven met het stuifmeel wat ik al eerder had opgevangen. Heb met een kwastje de onderste topjes ingesmeerd. Heb het maar wat vroeger gedaan zodat als het mis gaat ik hopelijk de andere planten niet helemaal vol zaad krijg. De Ketama bloeit ook al wat langer dan de andere planten.
Ik heb de tensiometers ook uit de potten gehaald. Weet niet precies wat er mis gaat, maar die werken voor geen meter in deze potten. Ze staan in een dag van 25mbar op 400 to 500mbar. Terwijl de grond dan gewoon nog vochtig aanvoelt. De Blumat Digital, die ik erbij gezet had ter vergelijking, trekt ook steeds bellen in de buis en die staat dan continu op 220. Kortom, dat werkt gewoon zo niet. Als de planten omgehakt zijn zal ik wel eens kijken waarom het niet werkt.
Ik vermoed dat die smartpots onderin (aan de zijkanten) te snel uitdrogen. Het zijn ook vrij kleine potten en de tensiometers staan nu redelijk dicht aan de rand. Misschien had ik ze beter schuin kunnen insteken naar het midden.
Die Ketama stek is overigens een nieuwe stek van een top die ik 2 weken geleden had afgebroken bij het "pletten" van de plant toen die teveel begon te strekken.
Ik begrijp je misschien niet helemaal, maar ik heb juist problemen met meer dan 4 heads. De 8 en 6 head zijn eigenlijk door het beperkte licht "gedegradeerd" tot 4-heads.
Er zijn flink wat cola's die niet goed onder de lamp vielen en daardoor achterstand opliepen. Heb nog wat geprobeerd met draaien van de pot, maar als een top eenmaal achterstand heeft met de beperkte "diepte" van mijn belichting dan loopt die ook heel snel steeds verder achter.
Die Ketama is wel lekker open inderdaad, maar dat komt ook omdat die strekt als een dolle. Voor HPS of buiten zou dat prima werken inderdaad, maar met T-neon is het wat minder.
Comment