Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BubbleGummer, Flowerbomb Kush, en Ketama main-lining onder 2x55W T-Neon

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: BubbleGummer, Flowerbomb Kush, en Ketama main-lining onder 2x55W T-Neon

Dat ziet er hier zeer mooi uit makker mooi plantjes doe zo maar lekker voort laat ze maar knallen grts
    Topic:djw 4 buitenkweek bleuberry en nog wat andere planten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
      Maar weer eens een korte update. Er zijn voor deze planten, na verhuizing naar de HPS tent, 8 dagen voorgroei en 2 weken 12/12/voorbij.

De HPI lamp is na een weekje alweer vervangen door de HPS. Planten begonnen al te bloeien en dan leek HPS me beter. Heb na twee weken 12/12 ook volgens schema het water vervangen. Nu met FloraNova bloom (NPK 4-8-7). Afgelopen weken was het nog de FloraNova Grow (NPK 7-4-10) met wat Bloom erbij.

Heb er ook een paar milliliter Bio Bloom bloei activator bij gedaan en een paar gram Mineral Magic.

Mineral Magic is een poeder met daarin een hoop silicum (60%) en verder een zooi sporenelementen. In totaal 63 mineralen. Idee is dat je daarmee het water voorziet van sporenelementen zodat het een net zo complete voeding wordt als je krijgt op grond. Kleinste verpakking was helaas een kg (voor 10 euro) en ik had slechts 15 gram nodig

Eerste pruikjes zijn zichtbaar (vanaf 15-6-2014):
      [ATTACH=CONFIG]232367[/ATTACH]

Heb zoals eerder gemeld wat gesnoeid. Heb daarbij de ene helft wel gedaan en de andere helft niet zodat ik wat van een vergelijking kan maken.

De voorste helft is ontdaan van wat fan leaves om ook lager op de plant nog wat licht te krijgen. Aan de achterkant van de tent zie je nog het dichte bladerdek:
      [ATTACH=CONFIG]232368[/ATTACH]

Vooraanzicht van het gesnoeide deel:
      [ATTACH=CONFIG]232369[/ATTACH]

damn je tentje staat wel goed vol zeg ik heb alleen de laatste pagina gelezen en ga nu eens alles lezen want ken nog niet zo veel van hydro dingen maar zo te zien aan je plant werkt dit wel goed

Comment

Was vandaag eindelijk op tijd om wat foto's te nemen van de planten rond het moment dat de lamp uit gaat. Dus tijd voor een update

De dames hebben nu 4 weken 12/12 achter de rug (27 dagen) en ze laten ruim 2 weken echte bloei zien (17 dagen). Planten zijn opgehouden met groeien zo rond de 65 a 70 cm. Die HPI lamp had ik dus waarschijnlijk wel achterwege kunnen laten.

Wat ruiken die planten toch heeeeerlijk als ze in de bloei staan

Foto's van de vier BubbleGummer planten (uit stek) in DWC onder 250W HPS:
        20140702_BBG_Overzicht_DSC4927.jpg
        20140702_BBG_Zijaanzicht_DSC4925.jpg
        20140702_BBG_Top_DSC4923.jpg

De stekken die ik aan het wortelen was heb ik helaas wat laten versloffen en ze hadden ook de ziekte van de moeder overgenomen. Die had last van wat vreemde verschijnselen waarbij de bladeren insnoerden en gingen rotten. De moeder zelf is inmiddels ook ter ziel (had er geen plek voor om haar ook onder een lamp te zetten).

Heb wel weer wat anders gevonden Monster Cropping. Het idee daarbij is dat je een stek neemt van een plant die een paar weken in bloei staat. De reveggende freak die dat dan oplevert schijnt dan extreem te vertakken zonder dat je hoeft te toppen/fimmen oid.

Nou had ik toevallig een stel dames in de beginnende bloei staan dus ik dacht, ik probeer het eens een keertje:
        20140702_BBG_Stekken_Bloei_DSC4936.jpg

Ben in de tussentijd ook bezig geweest met een planttemperatuur camera. Deze meet de temperatuur van het bladerdek en daaraan kun je zien of de plant zich wel lekker voelt in het klimaat dat gecreerd wordt in de tent.
        20140623_IR_Temp_DSC4857.jpg

Het is in feite een IR temperatuur sensor die ik in een dummy behuizing van een bewakinscamera heb ingebouwd. De sensor werkt op basis van de IR (warmte) straling van de planten. Net zoals zo'n handmeter om de temperatuur op afstand te meten.

Die PT camera's zijn in de growshop vrij duur (rond de 200 euro), maar voor 20 a 30 euro aan onderdelen maak je er zelf een.

In een grafiek over 24 uur ziet het er dan bijvoorbeeld zo uit:
        PT-Stijging einde dag_JD.png

De groene lijn (PT=planttemperatuur) is de temperatuur van het bladerdek. De gele lijn (AT=ambient temperature) is de temperatuur op tophoogte en de RH is de luchtvochtigheid op dezelfde hoogte. Uit die drie wordt dan de Vapour Pressure Deficit (VPD) berekend in de oranje lijn helemaal onderaan. Die zou eigenlijk rond de 1 moeten liggen, maar bij mij is die nog wat hoog. Moet nog even kijken wat ik daar dan aan kan doen.

In ieder geval vond ik het al grappig om te zien dat de bladeren flink opwarmen de eerste minuten nadat de lamp aan gaat. Het duurt duidelijk eventjes voordat de verdamping op gang komt om de boel te koelen. Aan het eind van de dag ook een raar fenomeen. De temperatuur van het bladerdek loopt dan langzaam op terwijl daar niet echt een aanwijsbare reden voor te zien is. De temperatuur in de tent neemt zelfs iets af. Dat piekje rond 9:00 is veroorzaakt doordat ik even had geprobeerd of de afzuiger wat minder hard kon. Die heb ik maar weer terug gezet op dezelfde stand.

Je ziet overigens aan de planten ook wel terug dat ze het een beetje te warm vinden. Beetje opstaande blad kartels en blad randjes.

Maar goed, het gaat allemaal verder wel aardig denk ik. Ben een beetje bang dat de toppen wat klein blijven, maar ik denk dat ik verder maar gewoon moet afwachten tot de dames slachtrijp zijn. Kan er nou toch niet veel meer aan doen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Super wietefras, je kan wel eens 1 van de eerste van de nederlandse fora zijn die zich met vpd in de hobbykweek bezig houdt
          En lukt ook nog! Ik hoop dat je PT camera de juiste waarde aangeeft, kun/heb je dit vergeleken met bijv een echte PT camera of 1 of andere richtlijn?

Je planten gaan toch ook lekker? Mooi lange buds in wording iig

Comment

Ha, misschien ja. Zal vast toch ook wel een hobbykwekert zijn met een Dimlux Opticlimate met PT camera eraan. Je bent wel al gauw 500 euro verder voor de camera plus controller. Dan heb je nog geen eens grafieken. Al heb je dat wellicht ook niet nodig als de controller alles regelt.

Ik heb die IR thermometer op oppervlaktes gemikt waar ik dan ook de temperatuur van kon meten met een normale thermometer. Die gaven dan hetzelfde aan. De sensor zou ook af fabriek gecalibreert zijn en dat klopt dan ook wel.

Het is best een schattig dingetje en makkelijk in het gebruik. Gewoon de vier pootjes aansluiten op de Arduino.
            gallery_37858_15776_26196.jpg

Ik heb bij de toppen het idee dat ze wat hoogte missen. Had wat meer "knuppelvorming" boven het bladerdek verwacht, maar het ging eigenlijk ook al zo toen ik deze onder de T-neon had staan.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Had ook nog wat foto's van de de tuin.

Heb in de tuin een kasje staan met tomate, tomatillo en peper plantjes. Had volgens mij eerder al een keer een foto geplaatst van de kas met net de nieuwe planten erin. Kas zit lekker vol inmiddels (al snoei ik het wel steeds terug zodat het niet helemaal klem groeit
              Kas_DSC4908.jpg

Deze passievrucht heeft het een weekje gered
              PassieFlora__DSC4899.jpg

De tomatillo's zouden wat op groene tomaten moeten lijken, maar het groet wel compleet anders. Er komen een soort lampionnetjes aan waarin dan de vrucht groeit. Althans dat is de bedoeling. Lampionnetjes genoeg, maar hopelijk ook wat vruchten voordat het te koud wordt. De plant groeit overigens nog harder dan de tomaten planten en is ook a lniet in staat om zijn eigen gewicht te dragen. Blijft me toch altijd verbazen over hoe planten zo kunnen groeien dat ze zichzelf kapot maken
              Tomatillo_DSC4909.jpg

De zwarte kerstomaatjes zien er knap zwart uit. Heb alleen geen flauw idee wanneer ze rijp zijn
              ZwarteKerstomaat_DSC4915.jpg

Dit tuig vreet steeds de wortels van mijn zaailingen aan. Liggen er alleen nog wat losse blaadjes en de onderkant van de plant is weg:
              Veenmol_DSC4903.jpg

Comment

Passievrucht? Nog beetje aan het slapen passieflora isdat volgens mij

Wel een leuke serre, lkker vertoeven daar!
                Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

Comment

Passiflora is de latijnse naam inderdaad, maar ik noem de planten meestal naar de naam van de vruchten die ze dragen (appelboom, kers, tomaat, peper, tomatillo, passievrucht)

Al moet ik bekennen dat dat ik de latijnse namen voor al die planten ook niet eens uit mijn hoofd ken

Comment

Cool man om de warmte te meten. Ik heb toevallig ook pas geleden een Arduino bordje gekocht, nog wel even verdiepen wat ik er allemaal mee kan doen. Ik heb even snel wat ledjes mee laten knipperen en een tekst geschreven op en display die ik had aangesloten,hahahaha.

Maar zoals cookaap zeg, zijn de toppen toch al lekke lang aan het worden, daar is volgens mij niets mis mee

Trouwens wat me wel opvalt is als ik naar je grafiek kijk, wanneer je de fan wat lager heb gezet dat daarna al weer de temp gezakt is dat dan juist wel weer de temp loopt en dat had je daarvoor niet. Ohja ik snap het al, dat dat zal wel de buiten temp.
                    zijn.,gheheh.

Ik ben benieuwd met je nieuwe stekken man of het lukt deze andere manier.

succes kerel!
                    Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

Comment

Ha leuk nog iemand aan de Arduino. Het aansluiten van deze sensor (of de temperatuur of RH+Temp sensor) is in principe net zo ingewikkeld als een ledje. Nou ja, wel twee keer zoveel werk, want het zijn 4 draadjes in plaats van de 2 draadjes van een led

Ja, dat die temperatuur zo oploopt aan het eind van de dag is dus iets waarover ik me nog wel verwonder. De buitentemperatuur is die stippellijn. Of althans de temperatuur van de aangezogen lucht. Die gaat dus niet omhoog, maar de temperatuur van de bladeren wel.

Ik denk dat het komt doordat de planten minder gaan verdampen aan het eind van de dag. Waarom is me alleen nog niet duidelijk.

De (intake) luchtvochtigheid neemt wel af, maar die is voor een groot deel ook afhankelijk van het vocht wat uitgeblazen wordt door mijn afzuiger. Afblaas gebeurt namelijk in dezelfde ruimte. Denk dus dat dat ook meer het gevolg is van dat de planten minder verdampen dan dat die gedaalde luchtvochtigheid nou de oorzaak is van die toenemende bladtemepratuur.

Je ziet aan het begin van de dag ook een piek in de luchtvochtgiheid door het opstarten van de planten. Al is dat op deze grafiek minder goed te zien, maar iets ingezoomed zie je dat wel heel duidelijk.

Anyway, het geeft weer opties om dingen beter te leren begrijpen en om ze dan te verbeteren. Het is in ieder geval al direct duidelijk dat je de planten toch wel flink stressed als je echt de basisregels volgt die steeds genoemd worden: "temperatuur rond de 28 graden en LV kijken we niet naar of houden we zo laag mogelijk".

Als je op de VPD let dan heb je voor een temperatuur van 28 graden in het hok toch liefst ook 60% a 70% luchtvochtigheid nodig. Dat valt nog heel niet mee als je niet gesloten kweekt. De afzuiger trekt al het verdampte vocht van de planten weer uit de ruimte en dan blijft die dus net zo droog als de aangezogen lucht, maar dan nog iets droger omdat de temperatuur in de tent ook hoger is.

Ben nog aan het experimenteren hoe dit voor een hobby kweek dan wel goed te regelen is. Ben eerst wat met de afzuiger aan het varieren en ga kijken of een luchtcirculatie fan in de tent nog wat helpt. Die heb ik nu niet in mijn tent. Ik zet de afzuiger gewoon wat harder zodat de planten door die luchtstroom wel wat wiebelen. Pest is dan dus dat de luchtvochtigheid in de tent te laag is. De afzuiger moet dus minder hard, maar dan krijg ik natte bladeren.

Ik heb een paar maanden terug ook een luchtkoeler gekocht naar aanleiding van de tip van MWay in het verslag van Cookaap. Die is trouwens ook een stuk duurder geworden nu het warm is Maar goed, ik was gelukkig nog op tijd. Met dat apparaat zou ik de luchtvochtigheid wat kunnen verhogen en ook een beetje koelen. Supersimpel ding trouwens, ook typisch iets wat je zelf kunt bouwen. Gewoon een ventilator langs natte stroken stof blazen oid. Of zelfs gewoon die natte stroken voor de inlaat hangen. Luchtstroom hebben we al.

Ugh, ik scrhijf weer veel teveel. Ik hoor al vurtueel gesnurk

Comment

Ja zo iets is ook veel te vinden op internet" zelf airco maken, met behulp van water" of zo iets!

Misschien zal ik ook een keertje iets maken om te meten met die Arduino, wel leuk om bij jou te zien. De DHT11 Temperatuursensor luchtvochtigheidssensor digitaal heb ik ook al gekocht, nu nog aansluiten.hahha.

Bij mijn kast heb ik nu ongeveer 2 graden koeler als de buitenlucht, als ik de deur van me kast open doet dan gaat de temp wel (flink) stijgen.
                        Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

Comment

Had Cookaap dat is niet gedaan of iemand anders? Had een bak met water of met ijswater voor ze kaast gezet.. En weet eigenlijk niet meer of het werkte..

Echt leuk dat je zoveel doet. Kan niks anders zeggen dan ga zo door !!
                          sigpic

Comment

Ja klopt. Zoiets had ik ook gezien. Ik heb alleen niet echt een probleem met de temperatuur, maar meer dat de luchtvochtigheid te laag is.

Het is een mooie hobby. Altijd wel weer wat nieuws te leren of onderzoeken

- - - Updated - - -

Vandaag ook weer eventjes die Eurom Aircooler aangezet. Het scheelt toch best nog een hoop.

Rond 12:20 heb ik hem aangezet (grafiek is wat klein omdat de afmetingen voor PNG bestanden maximaal 800x600 is):
                            PT-Aircooler_JD.png

Had gekozen voor de optie "Humidify". Hierdoor ging de luchtvochtighed van 41% naar 55%, maar het koelt duidelijk ook wel wat en de temperatuur daalde van 29 naar 27,5.

Na licht uit had ik de afzuiger nog op volle kracht laten staan. Je ziet dan direct de PT weer enorm oplopen. Kwartier later had ik die weer op de laagste stand gezet en dan daalt de PT weer wat. Toch allemaal grappige dingen die je ziet met zo'n planttemperatuur "camera".

Blijf ook nog steeds zitten met de oplopende PT en VPD na het aanvullen van het water van de DWC (even na 10:00). Zal dan toch wel komen doordat het waterniveau in de DWC bak nog een invloed heeft op de verdamping van de planten. Misschien maar even een paar dagen een wat lager niveau aanhouden.

Het gaat nu nog allemaal handmatig omdat ik eerst wil weten wat er gebeurt als er een parameter verandert, maar op den duur hoop ik het uiteraard wel te automatiseren

Heb het apparaat ook even opengeschroefd. Stelt echt niets voor. Een pompje die het water uit het reservoir oppompt en over een honingraat structuur laat druppelen plus een ventilator die de lucht door die natte honingraat heen trekt en aan de bovenkant weer terug uitblaast. Zit volgens de specs ook een 900m3/h ventilator in die op 3 standen te zetten is. Dus voor 75 euro is het nog best een goede koop.

Het ding heeft op het paneel ook een optie voor "Cool", ben benieuwd of dat nou echt wat anders doet. De handleiding vermeld die optie niet eens, dus ik vermoed dat het gewoon hetzelde is als "Humidify". Klinkt ook hetzelfde, want de waterpomp gaat lopen.

Comment

4xBBG stek in DWC onder 250W

Nog maar eens een update van de DWC tent met 250W HPS.

De vier BubbleGummer stekken staan inmiddels 5 weken op 12/12 en laten 3,5 week echte bloei zien.

De geur is echt fantastisch en de toppen beginnen er ook wel een beetje op te lijken.

Overzichtje van de hele tent:
                              20140710_BBG_Overzicht_DSC4957.jpg

Wat foto's dichterbij van de toppen:
                              20140710_BBG_Top_DSC4960.jpg
                              20140710_BBG_Top_DSC4943.jpg
                              20140710_BBG_Top_DSC4962.jpg

Vorige keer hebben de dames de volledige dosis voeding gekregen in hun bak water en dat was blijkbaar toch gewoon teveel. EC kwam op 1.7. De bladeren kregen opstaande puntjes en later ook bruine bladpuntjes. nou goed, je ziet het wel in de bovenstaande foto's.

Ik heb de planten een nieuwe bak water gegeven en de EC wat lager gehouden. De EC is nu 1.5. Wellicht nog te hoog, maar ik wilde ook niet in een eer weer te hard omlaag. Als het nog steeds teveel is dan vervang ik wel een deel van het DWC water door kraanwater.

Even aankijken dus.

De stekken doen het helaas voor geen meter:
                              20140710_BBG_Bloeistekken_DSC4950.jpg

Dit zijn stekken van de planten toen ze 3 weken in bloei stonden. Idee was dat een reveggende stek een bossigere plant zou geven. Weet nou niet of ik de EC van het water moet verhogen (is nu 0,5), maar daarmee deden ze het vorige keer toch ook gewoon. Wortels hebben ze nog niet. Het ziet er niet echt naar uit dat dit nog wat gaat worden.

Misschien heb ik met het nemen van de stekken gewoon wat verkeerd gedaan. Of deze stekken zijn ook ziek geworden van dat ze een tijdje samen met die andere zieke stekken hebben gestaan (die heb ik weggegooid en de boel ontsmet).

Ben inmiddels ook met een nieuwe tent bezig. Een wat grotere waarmee ik dan hopelijk met 1 keer per jaar kweken (of minder) in de behoefte kan voorzien. De tent staat nou op zolder en daar staat de CV ketel ook. Als daar een monteur voor moet komen (jaarlijks onderhoud) dan heb ik dus een probleem. Ik wilde eigenlijk in de hudige tent een 400W lamp proberen, maar de tent is daarvoor gewoon te laag (160cm). Wilde ook graag een undercurrent DWC proberen of een verticale kweek (zie je beide veel op Amerikaans forums).

UC-DWC_DSC4870.jpg

Comment

hoi makker die zien er mooi uit die dames zien er goed uit en lekker grts
                                Topic:djw 4 buitenkweek bleuberry en nog wat andere planten

Comment

Bezig...
                                X