Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
2x Secret Jardin DS 90 II and 2x LED Spectra Unit Special III regular
Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
-
Re: 2x Secret Jardin DS 90 II and 2x LED Spectra Unit Special III regular
Heb het voorbeeld ook al gegeven bij een andere Led thread. Ik heb een T-neon armatuur waar 9600 lumen vanaf komt. Als ik met een lux meter meet dan kom ik makkelijk op 40.000 lux. Die twee kun je uiteraard niet met elkaar vergelijken ook al meten ze in essentie hetzelfde.
Je vergelijkt de "lux" van de led met de "lumen" van de HPS.
Comment
-
Ok, ik zie wat je zegt, maar ik vergeleek eigenlijk de mol per m2 per seconde van de led met de hps.
De lux waarde valt volledig buiten de vergelijking en is puur informatief van de website van de verkoper.
Als ik iets over het hoofd zie, laat gerust weten.
Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
Dit artikel heeft me wat geholpen bij het begrijpen van belang van licht bij planten.
Last edited by kaaslepel; 31 January 2014, 22:48.
Comment
-
Je ziet inderdaad wat over het hoofd. De vermelding van de afstand van 60cm bij die ene waarde en bij de andere niet. Dat geeft aan dat het een ander soort meting is.
Nogmaals, je vergelijkt een enkele par meting op 60 cm van de led (geheid op het felste punt onder de lamp) met een meting van de gehele lichtopbrengst van de HPS lamp (verdeeld over een m2). Dat is analoog aan het vergelijken van een enkele lux waarde op een bepaalde afstand van de lamp met een lumen waarde.
Een 400W HPS lamp belicht dus een hele vierkant meter met eenzelfde intensiteit als het felste licht wat je op een enkel punt onder die led lamp kunt meten.
Comment
-
Het klopt als je zegt dat er geen duidelijke vergelijking kan gemaakt worden omdat er geen afstand van de lamp tot het meetpunt is bij de HPS. Maar de eenheid waarin deze lichtsterkte voor beide lampen gemeten is is ųmol/m2/s, dus kunnen we er van uitgaan dat dit ook vanaf een bepaalde afstand van de HPS gemeten is?
De HPS lichtmeting is dus voor een hele m2 te belichten, waarschijnlijk ook op een optimale afstand (waarschijnlijk zo dicht mogelijk)van plant tot lamp kunnen we stellen in het slechtste geval.
Voor de LED lichtmeting ben ik zeker dat de optimale te belichten oppervlakte een m2 bedraagt op een afstand van 45 cm, dus kan ik er van uitgaan dat beide lichtopbrengsten in PPFD op ongeveer dezelfde afstand bij elkaar in de buurt liggen?
Rekening houdende met het feit dat er minder, maar meer selecte golflengtes zijn voor de LED gezien de HPS een voller spectrum aan licht voorziet, en de LED slechts 170W-180W verbruikt tegenover een 400W HPS makkelijk 500W verbruikt met ballast ingerekend.
Dit klinkt allemaal heel mooi en zoals meestal te mooi om waar te zijn. Ik blijf realistisch natuurlijk en weet dat die cijfers in de praktijk misschien niet volledig kloppen..maar ik heb ondertussen al enkele goede reviews gezien van een zekere Dokkie oa voor de LFG spectra reeks. Ik hoop op een goed resultaat.
Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
Oorspronkelijk geplaatst door Pope View PostLeuk nog een Led kweekje Alvast veel succes, ik volg mee!Last edited by kaaslepel; 2 February 2014, 18:51.
Comment
-
OK, ik probeer het nog 1 keer. Het is dus gewoon een compleet andere meting. De led verkopers maken er misbruik van dat de eenheden verwarrend zijn en vervolgens zetten ze er nog een keer m2 extra achter om het nog meer op elkaar te laten lijken. Natuurlijk vertrouwen ze er ook op dat mensen zich graag rijk rekenen.
Het is dus exact hetzelfde als met lux en lumen. Je kunt lux is namelijk ook schrijven als lumen/m2. Ik meet op mijn 110W TL armatuur dus 40.000 lux. Ofwel 40.000lm/m2. Kijk ik even naar de specs van een HPS lamp dan geeft een 250W HPS lamp 33.000 lumen. Als ik dat licht verdeel over een vierkante meter krijg ik 33.000lm/m2. Precies dezelfde eenheid als van die Lux meting. Dus die TL geeft 20% meer licht dan een 250W HPS? Nee natuurlijk niet. Op dat ene meetpunt onder die TL is het licht misschien zo fel, maar niet als ik er daadwerkelijk een volledige vierkante meter mee zou belichten.
Evenzo met die umol PAR waardes. Daar heb je de PPF (Photosynthetic Photon Flux gemeten in umol/s). Als je in de specs kijkt van HPS lampen dan staat daar bijvoorbeeld bij de Philips Greenpower 400W een PPF van 725 μmol/sec. Dat wordt gemeten in een bol van Ulbricht. Als je nou met een PAR meter de lichtsterkte op een bepaald punt onder de lamp meet dan is dat de PPFD (Photosynthetic Photon Flux Density gemeten in umol/s/m2). De PPF is dus net zoiets als Lumen en de PPFD net zoiets als Lux.
De truc is dan dat ze de PPF van HPS nemen, dat verdelen over een m2 en dan vervolgens net doen alsof dat hetzelfde is als de PPFD. Terwijl het in werkelijkheid compleet onvergelijkbare grootheden zijn.
Gavita heeft hier ook een verhaal over geschreven:
Een stel klompen werkt in deze trouwens ook heel goed. Met een beetje boerenverstand kun je op je klompen dan namelijk wel aanvoelen dat een 170W led lamp niet net zoveel licht geeft als een 400W HPS. Je mag al blij zijn als die LED een derde van het licht van die HPS geeft.
Comment
-
Eerst en vooral, bedankt om je geduld niet te verliezen en de tijd te nemen om me dit uitgebreid uit te leggen. Het is inderdaad verwarrend om deze informatie te begrijpen als je dergelijke dingen zelf opzoekt.
Wel wil ik erbij vermelden dat deze 3e generatie 170watter meer licht geeft (als ik de fabrikant mag geloven) dan zijn 348watter voorganger..dus ik hoop op iets meer dan een derde van een HPS lichtopbrengst..anders heb ik een mega slechte koop gedaan voor 1000 euro aan lampen.
Comment
-
Goeie uitleg WF, die post is op zichzelf al een sticky waard.
Nou is Dokkie natuurlijk wel een kweker die nog 50 gram onder een olielamp vandaan kan toveren.
Die kun je eigenlijk al niet vergelijken met een gewoon goeie kweker, laat staan met een beginneling.
Die slechte aankoop zal wel meevallen, je kunt er best wiet onder kweken en dat was toch de opzet.
Dus laat maar zien wat het resultaat in de praktijk is, ik wandel af en toe zeker eens langs om de vorderingen te bekijken, succes.
Comment
-
Graag gedaan
Met "een derde" bedoelde ik overigens 170W led ten opzichte van 400W HPS. Bij gelijk wattage geeft led wel iets minder licht dan HPS, maar ook weer niet zoveel.
Overigens speelt er natuurlijk wel meer dan alleen de hoeveelheid licht. Met led krijg je het licht allemaal wat makkelijker naar beneden dan bij een rondom schijnende HPS lamp. Het spectrum scheelt natuurlijk ook. Dus zelfs als de led qua efficientie een stuk achterblijft dan haalt het op andere vlakken dat weer een beetje in. Alleen is de prijs van led dan weer zoveel hoger.
Hoe dan ook, het blijft jammer dat ze niet gewoon eerlijk vergelijkbare waardes rapporteren. Ook voor vergelijkingen met de concurrentie. Daarvan zeggen ze altijd dat hun eigen led lampen wel echt werken, maar die van de concurrentie niet.
Wat me ook altijd opvalt in die led verslagen is hoe fluffy en klein de topjes er altijd uit zien. Alsof die dingen altijd op een (veel) te groot oppervlak worden gehangen. Dan krijg je wel fluffy toppen, maar blijkbaar in totaal wel meer gewicht. Ik heb zo ook een HPS kweek gezien waar met een enkele (vertikale) 600W lamp op 3m2 een oogst van 1,3kg gehaald werd.
Comment
-
ik ben benieuwd eindelijk iemand heeft ten minste recente nieuwe led kweek lampen
maar een vraagje lfg heeft toch een all in1 voeding voor led zou dat niet iets zijn
en op de site heb je een schema daar staat alles in wat je nodig hebt
veel succes ik blijf je volgen
Comment
Comment