Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fruit en Roadrunner 2 (dinafem) onder Spectrabox Pro LED lamp

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Fruit en Roadrunner 2 (dinafem) onder Spectrabox Pro LED lamp

Korting op 420shop
    Al een tijdje lid van dit forum en veel geleerd hier, maar enkel geleeched en nooit gepost, dus nu wordt het wel eens tijd om mijn ervaringen en mislukkingen te delen met anderen. Ik ben geen topkweker, maar vindt het gewoon leuk om een beetje aan te klooien. Laat ik het zo zeggen, ik heb niet twee linker-, noch twee rechterhanden en ze zijn voorzien van lichtgroene vingers.

De Soortjes:
    - Dinafem Fruit (auto)
    - Dinafem Roadrunner #2 (auto)

Deze soortjes zijn een van de eerste autoflowers die Dinafem op de markt heeft gebracht. Ze staan zelfs niet meer in de nieuwste catalogus, maar zijn gelukkig nog wel te koop via hun site. Ik ben zelf niet zo'n fan van de sterke wietsoorten, zeker als ze indoor gekweekt zijn, waardoor ik blijf kiezen voorde wat minder potente soortjes. Met iets meer dan twee maanden zijn deze plantjes oogstbaar en groot worden ze derhalve ook niet. De ervaring uit andere kweekjes leert echter dat zeker de Fruit een heerlijk mild rokertje oplevert dat een prettige maar niet te zware couchlock geeft.

De Lichtbron:
    - LED! In dit geval Spectrabox Pro II 150W (de gele), straks aangevuld met een Spectrabox Pro III 200W (da's een witte?) zie http://www.kweekotheek.nl/spectrabox.html voor meer info.

Ik heb eerdere kweekjes gedaan met de Spectrabox op aarde. Deze lamp en mijns inziens de meeste led-lampen zijn nog niet op een niveau dat vergelijkbaar is met HPS. De opbrengst is niet 1 gr/kW en de lampen zijn vooralsnog poepieduur. Verslagen die ik heb gelezen laten over het algemeen ook dit beeld zien, alhoewel er (betrouwbare?) verslagen zijn die een positiever beeld laten zien. De oogsten die ik heb gedraaid waren behoorlijk matig qua grammen, deels ook veroorzaakt door fouten mijnerzijds, maar de kwaliteit van het eindproduct was daarentegen super. Een aantal aspecten op een rijtje:
    - De grootste fout bij beginnende kwekers is teveel watergave. Dit gaat dubbel zo hard op voor LED, waarbij de verdamping door de lage temperatuur een stuk lager is. Een tensiometer of een gevoelige wijsvinger zijn belangrijk bij het constateren of het medium onder de droge toplaag echt zo droog is dat er water moet worden gegeven. Een week geen water geven is onder LED niet vreemd.
    - De beperkte mogelijkheid om water te geven maakt het ook lastiger om goed voeding te kunnen geven. Ik stuur niet op optimale EC, ik vertrouw in de groeifase op de aanwezige voeding in mijn grondje en suppleer tijdens de bloei water met bloeivoeding.
    - BLEECHING!! Na veel zoeken op internet en tests denk ik er achter te zijn hoe dit typische LED probleem aangepakt kan worden. Wanneer ik de bloeiboosters aanschakel zie ik vrij snel nieuwe bladeren ontstaan die (deels) geel blijven. Zo gauw ik ze uitschakel herstelt dit zich echter binnen enkele dagen. De oorzaak is een ijzertekort (of ijzerafbraak??) in de nieuwe bladeren. Door regelmatig extra ijzer toe te voegen aan mijn watertje blijft dit probleem afwezig. zie ook dit excellente onderzoek van een kweker die aantoont dat Fe-tekort de oorzaak is http://boards.cannabis.com/basic-growing/201162-leds-light-bleaching-2.html van het bleeching probleem.
    - Lamphoogte: Ik streef naar ca. 70cm in de eerste twee weken om dan langzaam te zakken naar ca. 30cm, zoals de leverancier ook aanbeveelt.
    - Zoveel kennis als er op het net is over kweken onder HPS, zo weinig is er op het gebied van LED. Dit maakt het lastiger om de juiste voorwaarden te creeren voor een goede oogst.
    - Het grote voordeel van LED voor mij persoonlijk is de warmteontwikkeling eneen groter gevoel van veiligheid voor brandgevaar en ontdekking. Een lichte afzuiging is voldoende om alles op temperatuur te houden, sowieso altijd nodig i.v.m. geur. Gezien de kleine ruimte waar ik in kweek is HPS ook bijna onmogelijk, zeker in de zomer, de temperatuur is dan zeer moeilijk onder de 30 graden te houden.
    - I love the colors.... zeker onder het genot van een rokertje...
    - Nog een opmerking over de Spectrabox en de twee leveranciers die hem verkopen. Mijn spectrabox komt van de kweekotheek ofwel Led Flower Growlights, maar hij wordt ook (nog) verkocht door Dutch Green Grow Lights. Beide beschuldigen elkaar van imitatie en het is eerlijk gezegd een nogal sneue vertoning. Ik denk dat het twee koppige Friezen betreft die elkaar het LED-licht niet meer in de ogen gunnen na een eerdere mislukte samenwerking. Als een van de twee leveranciers echt een imitatie levert dan lijkt een rechtszaak mij voldoende om dit te doen stoppen. Persoonlijk denk ik dat de beide lampen vergelijkbaar zijn en bij dezelfde chinees ingekocht worden, hooguit is er een verschil in kleur en markering. Mocht iemand hier betere info over hebben dan verneem ik het graag. Vooralsnog als ik in een kweekverslag lees dat de schrijver waarschuwt voor imitatie, dan weet ik wel hoe de LED lamp in kwestie gefinancierd is. Ik kan een dergelijk kweekverslag derhalve dan ook niet meer onafhankelijk noemen. U bent gewaarschuwd
    J.

Verdere details over de kweek:
    - grondje: voorheen verschillende grondjes gebruikt van Plagron (lightmix,batmix), maar dit jaar ga ik voor een eigen probeerseltje. Ik mix 50% Ecostyle Cocopeat plantaarde (pH 5,8-6,2) met 50% Makkelijke Moestuin Mix!! Dit laatste is een 1/3 vermiculiet, 1/3 compost en 1/3 turfmolm mixje waar mijn wortelen, tomaten en sla super op groeien. Het hele zootje wordt voorzien van een klein handje gedroogde koemest… omdat dat zo lekker ruikt.
    - voeding en water: Plagron Alga Bloom, Rhizotonic, Canna Ferro. Zeker de CannaFerro ga ik dit keer bij elke waterbeurt toevoegen, zodat bleeching geen kans krijgt. De leverancier van deze lamp adviseert om 25% meer voeding te geven dan gebruikelijk, vanwege de verlaagde wateropname onder LED. Omdat ik geen risico wil lopen op overbemesting hou ik me dit keer gewoon aan wat Plagron adviseert. De Rhizo voeg ik toe bij het overpotten van de jonkies en na een maand herhaal ik dit. Alle watertjes die ik maak controleer ik op pH (streef naar 6.0) en zuur zonodig AAN (afzuren vind ik persoonlijk een rare term; als je de pH verlaagt zuur je aan, omdat je de oplossing zuurder maakt, en als je deze verhoogt zuur je af... maar goed, da's mijn mening)
    - kweekhok: tentje met reflecterende binnenkant van 80x80x160. Voorzien van een klein fannetje, koolstoffilter met afzuiger, thermo/hygrometer en een camera voor controle op afstand en timelapse.
    - Lichtregime: 20/4

De zaailingen staan na anderhalve week inmiddels fier boven de stekgrond en gaan dit weekend in potten met mijn eigen mixje. De potten zijn inmiddels gevuld en voorgewaterd met rhizo en canna ferro. Mijn doel is om wekelijks een update te maken voorzien van foto’s. Tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom.

tot zover....

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Om het bleeching onder LED nog even te kunnen illustreren, hierbij een paar fotootjes van een eerder kweekje... Bij deze kweek heb ik het verholpen door tijdelijk de bloeibooster uit te schakelen...

Fruit 2012-06-27.jpgFruit 2012-07-03.jpgFruit 2012-07-07 2.jpg
    Last edited by Meglow; 13 June 2014, 17:30.

Re: Fruit en Roadrunner 2 (dinafem) onder Spectrabox Pro LED lamp

Deftig verslag!
    Boeiend geschreven, veel succes!
    Hopelijk werpt dit wat licht op de LED kwestie

Comment

Welkom meglow
      Die zien er gezond uit,ik weet helaas niks over led kweken.
      Heb je wel es gedacht om beide te gebruiken?
      Of alleen de groei met led?
      Mooi veslag over led,trouwens op amerikaanse sites staat wel meer over led in combi met zon watertuin ,kan ff het juiste woord niet vinden.
      Ben je nu nog met deze planten bezig?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Comment

Deze ga ik ook volgen,
        Ook voor de geringe warmterafgifte en detectie.

Succes!!

Comment

Waarom dan niet T-neon?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

@weibei & sculdermully: thanx! Ik ga mijn best doen.

@tuinbroek: je bedoelt LED met HPS? Ik zag inderdaad al combi's te koop staan. Sommige zaken verkopen ook alleen HPS of HPS/LED, maar vinden enkel LED nog niet geschikt en verkopen die daarom ook niet. Ik vind persoonlijk de nadelen (mindere oogst, duur) nog niet opwegen tegen de voordelen (weinig warmte, niet te ontdekken, minder gevaarlijk qua brandgevaar (afkloppen ). Ik denk dat velen deze mening niet delen, maar iemand moet het voortouw nemen he Ik denk wel dat een combi LED/HPS of groeien onder LED en bloeien onder HPS een veel betere oogst zal opleveren. Maar zoals gezegd, ik ga geen HPS gebruiken om de al genoemde redenen.

@wietefras: die T-neon heb ik ook overwogen, maar het is toch LED geworden. Ik denk dat die T-neon een prima lampje is, mogelijk ook beter dan LED, maar toch... LED vind ik momenteel toch interessanter.

Even voor de goede orde, het plan is om 3x Fruit en 1x Roadrunner#2 te kweken. Deze heb ik al eerder gekweekt met mager resultaat, maar wel van goede kwaliteit. Hopelijk heb ik nu alles wat beter in de hand. Als ik straks de tweede lamp heb kan ik elke plant onder haar eigen bloeisectie zetten. (deze lampen hebben twee bloeisecties die apart ingeschakeld kunnen worden, de groei sectie staat altijd aan).

Comment

Ik ga de stoel erbij zetten en je verslag volgen, kweken onder LED spreekt mij ook aan!
              Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Om het "bleeching" tegen te gaan kun je die bloeibooster toch gewoon uit laten ?
                Het is toch voor de bloei, en dan komt er weinig nieuw blad, of tast het ook bestaand of ontwikkelend blad aan ?
                Voeg je, naast ijzer, ook extra fosfor toe ?
                Werd het probleem niet minder door alleen een beetje K toe te voegen ?
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Goede opmerking QnQ. Eigenlijk doe ik iets wat ik niet moet doen, de bloeilichten inschakelen als er nog nieuw blad groeit.
                  Ik ben er nog niet zeker van of bestaand blad ook niet aangetast kan worden, zie deze foto van een van mijn eerdere kweekjes.

2012-09-16.jpg

Alhoewel ik denk dat ik bij deze dames gewoon te weinig voeding heb gegeven gezien de te vroeg intredende vergeling van alle bladeren, vond ik de extreme bleeching van de bovenste bladeren van de middelste dame (die overigens onder de in het midden geplaatste groeisectie stond) toch wel opvallend. In de laatste kweek die ik gedaan heb, heb ik tijdens de groei en bloei verschillende malen Pokon Groenkracht (zit relatief veel ijzer in) toegevoegd bij gebrek aan andere, waarschijnlijk minder ongezonde additieven. Het gevolg was dat er totaal geen bleeching meer optrad.

Ik denk dat mijn wil om de bloeibooster al eerder aan te zetten, onbewust te maken heeft met de beperkte groei onder deze LED. Mijn allereerste indoor kweek heb ik gedaan met een 250W bloei HPS (geen groeilamp) en deze zelfde soortjes vlogen toen bijna door het dak. Nu groei ik effectief op slechts 50W (1/3 van 150W, er brandt maar 1 sectie van de 3) en ja, het verschil is enorm in groeikracht. Ik weet wel dat het spectrum van de bloeibooster niet nodig is voor de groei, maar het is meer het idee dat hopelijk alle beetjes helpen.

Ik heb altijd Plagron Alga Bloom gebruikt als voeding tijdens de bloei, hetgeen volgens mij genoeg P en K bevat. Verder wordt dit ook redelijk ontkracht door de bevindingen hier http://boards.cannabis.com/basic-gro...eaching-2.html en door mijn eigen experiment met extra ijzer toevoeging.

mocht iemand meer info hebben over dit onderwerp dan hou ik me aanbevolen.

@ Michevan: enjoy the show

Comment

Heb je trouwens een goede reden om de lamp niet gelijk rond de 30cm van je planten te hangen?
                    Ik heb zelf ook net een LED lamp met groei en bloei stand aangeschaft en dacht dat je die wel dicht op de planten kon hangen?
                    Volgende week gaan mij plantjes in de kast dus wil niet gelijk de fout in gaan

Comment

Ik baseer me op de info van de kweekotheek.

Mijn vermoeden is dat je zo de shock voor de tere zaailingen beperkt. Er komt best intens licht vanaf. Als jij met je bleke winterhuidje nu op strand gaat liggen bakken, dan begin je ook met factor 20. Eenmaal wat bruiner pak je de factor 8, langzaam opbouwen dus. Geldt dit trouwens ook niet voor HPS lampen?? (tijdje geleden dat ik die gebruikt heb)

Just curious, welke lamp heb jij aangeschaft? Ga je ook een verslag maken hier op het forum?

Comment

Ja, het klinkt logisch wat je zegt maar een zaailing zou buiten in de zomer ook vanaf het opkomen elke dag intens licht kunnen krijgen.
                        Ik heb er al van alles over gelezen, de 1 zegt opbouwen, de ander zegt dat het niet nodig is, vandaar dat ik het jou ook vroeg

De lamp die ik heb heb gekocht is er maar 1 van zeg maar 150 watt, moet kunnen voor 2-3 kleine autoflowers denk ik, eventueel hang ik er tijdens de bloei nog wat extra spaarlampen bij.

Dit is hem trouwens;

led1.JPG led3.JPG led4.jpeg

Spectrum van leds:430~440nm,450~475nm 620~630nm, 650~670nm, wit, IR spectrum: 730nm
                        Vermogen : 48x3watt
                        Lumen: 7300lumen
                        Afmetingen: 292x264x50mm
                        Hoek van leds:90/120 (gemixt)

Ik zit er ook aan te denken een kweekverslagje bij te gaan houden straks, maar ik hoop ten eerste dat het wil lukken onder de Led

Comment

deze kan ik me niet herinneren ooit gezien te hebben. Merk? Leverancier? Enig idee?

Ik zou zeggen, gewoon gaan met die banaan en fingers crossed Ben benieuwd hoe het jou vergaat.

Comment

Het bedrijf of de leverancier heet THC (Technology Hydro Culture) uit Canada, die hebben veel soorten LED voor de kweek en de lamp was simpel online te bestellen.
                            Lamp gaf me een goed gevoel dus koos voor deze, blijft natuurlijk altijd afwachten.

Ja, ik heb er ook zin in. Zal je op de hoogte houden

Comment

@michevan: zeer benieuwd wat deze lamp je gaat brengen.

Hierbij de eerste foto van de dames, net vanmiddag de turfpotjes vanuit de prop verpot in m'n grondmixje... lastig terug te rekenen, maar volgens mij is dit dag 9 (dag 0 = ontkiemd). Kwaliteit is zozo, want gemaakt met een security cam. De mislukte plantjes op de achtergrond hebben niets met deze kweek te maken overigens.

14-06-14.jpg

Lamp hangt nu op zo'n 60cm met de bloeiboosters uit.

Comment

Bezig...
                              X