Eventus stultorum magister est
"Door schade en schande wordt men wijzer"
"Door schade en schande wordt men wijzer"
Vooraleer ik aan men nieuw verslag begin, wil ik jullie de vorige ronde niet onthouden. Laat ons het de proloog noemen, bij wijze van voorbereiding op wat nog moet komen. Zoals de Latijnse spreuk al zegt, was het een leerzaam kweekje, maar wel een die mijn stressfactor danig de hoogte in deed gaan. Van begin tot einde overigens. Maar al doende leert men en wijzer ben ik er alleszins van geworden.
De opzet
5x Deep cheese Dinafem seeds
5x Sweet Deep Grapefruit Dinafem seeds
2x Bubblegummer Female seeds
De keuze van de zaden was al gemaakt na sub terra I . Had ze rechtstreeks bij Dinafem besteld en zijn perfect toegeleverd binnen een dag of 10 ( wat erg meeviel gezien ze van Spanje kwamen en de betalingstermijn hier bij inzat. )
Soorten zitten qua bloeitijd met max een week verschil volgens Seedfinder, dus leek me ideaal. Verder is de Cheese een indica en zijn de Grape en Bubble, indica dominante hybrides. Wat voor mij belangrijk is, omdat ik kan rekenen op een beperkte groei tijdens de bloei en zo dus niet in problemen kom qua hoogte. Die bubbles waren nog over van de vorige ronde en deze hadden zich qua smaak en effect bewezen en wou ik meteen terug in het hok ^^ .
Dus 12 planten deze keer, ik vindt mezelf een grootverbruiker en nog steeds een beginnend kweker dus ik dacht ter compensatie wat meer planten en dus meer oogst ( maar goed ook want anders had ik helemaal niets overgehouden ^^ ). Wat zou betekenen minder kweken per jaar etc. Tot ik voldoende ervaring en vertrouwen opdoe in het kweken, dan reduceer ik het aantal planten , ga ik scroggen en gebruik blumats en dergelijke. Ik kan evengoed maar 1 plantje zetten en zo wat leren, maar daar ben ik dus niets meer verder. Het bekostigen van m'n gebruik gaat met net iets te ver. Daarenboven heb ik mezelf plechtig beloofd, nooit nog, uit dubieus milieu of wat dan ook, iets te roken waar ik niet zelf de hand in heb gehad. Ik ben een autodidact en leer enkel wat ik mezelf aan wil leren, daarenboven nog hardleers ook haha. Dus leg ik me ergens op toe, dan doe ik men uiterste best om daar "alleen" het beste van te maken. Wat maakt dat de weg soms wat langer is .
Ik zal het illustreren door middel van een voorbeeld.
De watergift aan onze groene dames is vrij cruciaal in het hele kweekgebeuren. Het duurde dus tot de derde ronde voor ik effectief een weegschaal ging hanteren om het waterverbruik vast te leggen. Voorheen deed ik het op de tast laten we zeggen, dus de potten optillen en zo in schatten wat ze al dan niet dronken. Met de nodige fouten als gevolg. Het zal in de vierde ronde zijn dat ik een tensiometer in het verhaal zet en de worteldruk hanteer als extra factor. In de vijfde zal ik dan eventueel een blumat opstelling overwegen om dan daarna, de potten niet meer te hoeven optillen of wegen om waterverbruik te kunnen opvolgen. Want eens ik scrog is dat dus iig geen mogelijkheid meer. Te droog of te nat kweken is nefast, heb ik ondervonden, en dergelijke "obvious mistakes" wil ik in de toekomst kunnen vermijden. En dat met de nodige know-how, en niet met foute info of niet aan de waarheid getoetste info.
Als je maar met een minimaal aantal planten aan de slag gaat en er het maximale wil uithalen, heb je maar weinig ruimte voor falen.
De ruimte werd wat ge-update, extra lampje erbij omdat het kan. Betere lichtverdeling, licht is gewicht en de elektriciteitsfactuur vind ik niet relevant gezien de uitsparing van kosten mocht ik men kruid moeten aankopen.
qua hardware dus :
- 2x davin dv 12
-3x Gavita digistar 400 w
-3x Gavita tripplestar reflectoren met enhanced bulbs
-1500 kuub softbox en can filter
-Davin fancontrol met Thermo
-Mabo
Hier mag al een kleine voetnoot:Tweede opmerking kan ik ook meteen maken, maakt wat later een en ander duidelijk.
Regenwater was er voldoende voorhanden voor ik van start ging, niet bij stilgestaan dit eventueel op te vangen voor de komende kweek. Ik was namelijk nieuwe afvoeren aan het installeren aan de dakgoten. Daarna hield het op met regenen dus ik had enkel kraanwater met een Ph van om en bij de acht schat ik en overladen met kalk. Wat in de eerste ronde ook al een probleem was , was nu dus niet anders. Toen kon ik het oplossen door de toevoeging van regenwater ^^ .
We starten ergens eind juli dit jaar, allerminst de ideale periode om binnen wat op poten te zetten, maar in de kelder had ik iets meer speelruimte qua temperatuur. Dus zodoende aan de slag.
21 Juli : Plantjes met hun koppie boven de grond.
IMG_2083.jpg
30 juli: 't Grut doet het goed, nog even en verpotten
IMG_2128.jpg
Begin augustus verpoot en gefimmed
IMG_2198.jpgIMG_2273.jpg
Op dit moment is er al een algemene verlichting in kleur bij de meeste planten. De reden dat ik bijvoed.
19/8 geef ik ze 500 Ml water. Hoeveelheid die eerder gestaag werd opgevoerd tot een 200 ml verdubbel ik plots omdat ik acht dat de potten toch wel erg licht zijn. Op dit moment weet ik dit natuurlijk nog niet, maar hier is er dus sprake van een over bewatering. Iets wat voor de rest van de kweek gevolgen heeft, samen met de koude voeten en de hoge Ph en calcium waardes van het leidingwater.
Enkele dagen later komt het besef, de eerste bladeren worden echt geel en vallen af. Teveel aan water wordt zichtbaar. Ik rem de watergift terug af en enkele dagen later worden ze te droog. Het water dat je erna nog ingiet loopt tussen de potrand en de aarde, zo uit je pot. Erg vervelend om zo een situatie te redden. Extra gevolg van de waterpret is dat de aarde snel inzakt, waardoor je dan weer erg weinig zuurstof aan de wortels houdt. Al bij al liep er op korte al heel wat mis. De gevolgen laten zich raden. Er word een herma geliquideerd en later nog enkele vastgesteld, waar ik dan maar de ballen van plukte om geen extra verlies te lijden.
30/8 We zitten een week in de zichtbare bloei. De situatie wordt grimmiger, paarse bladstelen, gele chlorose in meeste oude bladeren en nog steeds een gefriemel met water geven. De tekenen van een magnesium tekort zijn opnieuw daar, de reden de kalk in het kraanwater. Aangevuld met een aantal startende blokkades door een totaal ontregelde bodem Ph. De vergeling bevind zich nu vooral onderin en ook al wat bladverlies.
IMG_2574.jpg
Zoals te zien zit ik met nogal kleine plantjes , veel groeiden ze ook niet meer bij.
15/9 Door een miscalculatie start ik te vroeg met green sensation, wat zich na enkele dagen vertaald in al flink wat bruine pistels. Dus meteen mee gestopt en wat uitgesteld. Dag 24 zichtbare bloei was dit ongeveer.
IMG_2802.jpg
Op dit moment is er aardig wat blad verloren, de vergeling slaat harder en harder in. We proberen wel aan ong 50 percent voeding te geven maar de planten drinken erg weinig. Wat ook deels te verklaren is daar ze minder kunnen verdampen.
24/9 Op dit moment ben ik al lang blij dat ik ze nog afgebloeid krijg. Dag per dag vergelen ze verder. Ik hoop dat de bladeren in de toppen nog lang genoeg groen blijven, zodat de kans op rot minimaal blijft.
IMG_2861.jpg
We hebben de voeding teruggeschroefd naar 25 percent. De planten neem erg weinig water op en verdampen weinig, dus zoutophoping kunnen we wel missen. Het is overduidelijk dat er van alles mis is, maar wat precies kan ik jullie niet vertellen. De oorzaken liepen door elkaar, maar de start is gemaakt met een magnesium tekort.
5/10 Enkele dagen voor de oogst, een weekje gespoeld gezien de urgentie van de oogst. Trichs waren wel naar mijn oordeel oogst klaar, dus dat had ik dan nog mee. Vooral milky met toch wel wat amber.
IMG_4353.jpg
Tot slot een trichshot
IMG_5534.jpgIMG_5489.jpg
Het droevige resultaat na al deze kommer en kwel was een magere 270 gr, onder 1200 watt licht ( wel vanaf de derde week bloei pas) .
Bijna de hele brok tekst niet waard, maar zoals eerder vermeld wou ik jullie dit niet onthouden. Ik heb hier heel wat uit geleerd en dat nemen we weeral mee naar de volgende ronde.
Hier besluit ik voorlopig, volgende update gaan we verder met de huidige ronde. Wat ik alvast kan vertellen is, dat de start al een stuk vlotter gegaan is!
Gegroet en tot later,
Bongool.
Comment