Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bongools Sub Terra Flora III

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Korting op 420shop
    Eventus stultorum magister est

"Door schade en schande wordt men wijzer"

Vooraleer ik aan men nieuw verslag begin, wil ik jullie de vorige ronde niet onthouden. Laat ons het de proloog noemen, bij wijze van voorbereiding op wat nog moet komen. Zoals de Latijnse spreuk al zegt, was het een leerzaam kweekje, maar wel een die mijn stressfactor danig de hoogte in deed gaan. Van begin tot einde overigens. Maar al doende leert men en wijzer ben ik er alleszins van geworden.

De opzet

5x Deep cheese Dinafem seeds
    5x Sweet Deep Grapefruit Dinafem seeds
    2x Bubblegummer Female seeds

De keuze van de zaden was al gemaakt na sub terra I . Had ze rechtstreeks bij Dinafem besteld en zijn perfect toegeleverd binnen een dag of 10 ( wat erg meeviel gezien ze van Spanje kwamen en de betalingstermijn hier bij inzat. )
    Soorten zitten qua bloeitijd met max een week verschil volgens Seedfinder, dus leek me ideaal. Verder is de Cheese een indica en zijn de Grape en Bubble, indica dominante hybrides. Wat voor mij belangrijk is, omdat ik kan rekenen op een beperkte groei tijdens de bloei en zo dus niet in problemen kom qua hoogte. Die bubbles waren nog over van de vorige ronde en deze hadden zich qua smaak en effect bewezen en wou ik meteen terug in het hok ^^ .

Dus 12 planten deze keer, ik vindt mezelf een grootverbruiker en nog steeds een beginnend kweker dus ik dacht ter compensatie wat meer planten en dus meer oogst ( maar goed ook want anders had ik helemaal niets overgehouden ^^ ). Wat zou betekenen minder kweken per jaar etc. Tot ik voldoende ervaring en vertrouwen opdoe in het kweken, dan reduceer ik het aantal planten , ga ik scroggen en gebruik blumats en dergelijke. Ik kan evengoed maar 1 plantje zetten en zo wat leren, maar daar ben ik dus niets meer verder. Het bekostigen van m'n gebruik gaat met net iets te ver. Daarenboven heb ik mezelf plechtig beloofd, nooit nog, uit dubieus milieu of wat dan ook, iets te roken waar ik niet zelf de hand in heb gehad. Ik ben een autodidact en leer enkel wat ik mezelf aan wil leren, daarenboven nog hardleers ook haha. Dus leg ik me ergens op toe, dan doe ik men uiterste best om daar "alleen" het beste van te maken. Wat maakt dat de weg soms wat langer is .

Ik zal het illustreren door middel van een voorbeeld.

De watergift aan onze groene dames is vrij cruciaal in het hele kweekgebeuren. Het duurde dus tot de derde ronde voor ik effectief een weegschaal ging hanteren om het waterverbruik vast te leggen. Voorheen deed ik het op de tast laten we zeggen, dus de potten optillen en zo in schatten wat ze al dan niet dronken. Met de nodige fouten als gevolg. Het zal in de vierde ronde zijn dat ik een tensiometer in het verhaal zet en de worteldruk hanteer als extra factor. In de vijfde zal ik dan eventueel een blumat opstelling overwegen om dan daarna, de potten niet meer te hoeven optillen of wegen om waterverbruik te kunnen opvolgen. Want eens ik scrog is dat dus iig geen mogelijkheid meer. Te droog of te nat kweken is nefast, heb ik ondervonden, en dergelijke "obvious mistakes" wil ik in de toekomst kunnen vermijden. En dat met de nodige know-how, en niet met foute info of niet aan de waarheid getoetste info.
    Als je maar met een minimaal aantal planten aan de slag gaat en er het maximale wil uithalen, heb je maar weinig ruimte voor falen.

De ruimte werd wat ge-update, extra lampje erbij omdat het kan. Betere lichtverdeling, licht is gewicht en de elektriciteitsfactuur vind ik niet relevant gezien de uitsparing van kosten mocht ik men kruid moeten aankopen.
    qua hardware dus :

- 2x davin dv 12
    -3x Gavita digistar 400 w
    -3x Gavita tripplestar reflectoren met enhanced bulbs
    -1500 kuub softbox en can filter
    -Davin fancontrol met Thermo
    -Mabo

Hier mag al een kleine voetnoot:Tweede opmerking kan ik ook meteen maken, maakt wat later een en ander duidelijk.
    Regenwater was er voldoende voorhanden voor ik van start ging, niet bij stilgestaan dit eventueel op te vangen voor de komende kweek. Ik was namelijk nieuwe afvoeren aan het installeren aan de dakgoten. Daarna hield het op met regenen dus ik had enkel kraanwater met een Ph van om en bij de acht schat ik en overladen met kalk. Wat in de eerste ronde ook al een probleem was , was nu dus niet anders. Toen kon ik het oplossen door de toevoeging van regenwater ^^ .

We starten ergens eind juli dit jaar, allerminst de ideale periode om binnen wat op poten te zetten, maar in de kelder had ik iets meer speelruimte qua temperatuur. Dus zodoende aan de slag.

21 Juli : Plantjes met hun koppie boven de grond.
    IMG_2083.jpg
    30 juli: 't Grut doet het goed, nog even en verpotten
    IMG_2128.jpg
    Begin augustus verpoot en gefimmed
    IMG_2198.jpgIMG_2273.jpg

Op dit moment is er al een algemene verlichting in kleur bij de meeste planten. De reden dat ik bijvoed.

19/8 geef ik ze 500 Ml water. Hoeveelheid die eerder gestaag werd opgevoerd tot een 200 ml verdubbel ik plots omdat ik acht dat de potten toch wel erg licht zijn. Op dit moment weet ik dit natuurlijk nog niet, maar hier is er dus sprake van een over bewatering. Iets wat voor de rest van de kweek gevolgen heeft, samen met de koude voeten en de hoge Ph en calcium waardes van het leidingwater.
    Enkele dagen later komt het besef, de eerste bladeren worden echt geel en vallen af. Teveel aan water wordt zichtbaar. Ik rem de watergift terug af en enkele dagen later worden ze te droog. Het water dat je erna nog ingiet loopt tussen de potrand en de aarde, zo uit je pot. Erg vervelend om zo een situatie te redden. Extra gevolg van de waterpret is dat de aarde snel inzakt, waardoor je dan weer erg weinig zuurstof aan de wortels houdt. Al bij al liep er op korte al heel wat mis. De gevolgen laten zich raden. Er word een herma geliquideerd en later nog enkele vastgesteld, waar ik dan maar de ballen van plukte om geen extra verlies te lijden.

30/8 We zitten een week in de zichtbare bloei. De situatie wordt grimmiger, paarse bladstelen, gele chlorose in meeste oude bladeren en nog steeds een gefriemel met water geven. De tekenen van een magnesium tekort zijn opnieuw daar, de reden de kalk in het kraanwater. Aangevuld met een aantal startende blokkades door een totaal ontregelde bodem Ph. De vergeling bevind zich nu vooral onderin en ook al wat bladverlies.
    IMG_2574.jpg
    Zoals te zien zit ik met nogal kleine plantjes , veel groeiden ze ook niet meer bij.

15/9 Door een miscalculatie start ik te vroeg met green sensation, wat zich na enkele dagen vertaald in al flink wat bruine pistels. Dus meteen mee gestopt en wat uitgesteld. Dag 24 zichtbare bloei was dit ongeveer.
    IMG_2802.jpg
    Op dit moment is er aardig wat blad verloren, de vergeling slaat harder en harder in. We proberen wel aan ong 50 percent voeding te geven maar de planten drinken erg weinig. Wat ook deels te verklaren is daar ze minder kunnen verdampen.

24/9 Op dit moment ben ik al lang blij dat ik ze nog afgebloeid krijg. Dag per dag vergelen ze verder. Ik hoop dat de bladeren in de toppen nog lang genoeg groen blijven, zodat de kans op rot minimaal blijft.
    IMG_2861.jpg
    We hebben de voeding teruggeschroefd naar 25 percent. De planten neem erg weinig water op en verdampen weinig, dus zoutophoping kunnen we wel missen. Het is overduidelijk dat er van alles mis is, maar wat precies kan ik jullie niet vertellen. De oorzaken liepen door elkaar, maar de start is gemaakt met een magnesium tekort.

5/10 Enkele dagen voor de oogst, een weekje gespoeld gezien de urgentie van de oogst. Trichs waren wel naar mijn oordeel oogst klaar, dus dat had ik dan nog mee. Vooral milky met toch wel wat amber.
    IMG_4353.jpg

Tot slot een trichshot
    IMG_5534.jpgIMG_5489.jpg

Het droevige resultaat na al deze kommer en kwel was een magere 270 gr, onder 1200 watt licht ( wel vanaf de derde week bloei pas) .
    Bijna de hele brok tekst niet waard, maar zoals eerder vermeld wou ik jullie dit niet onthouden. Ik heb hier heel wat uit geleerd en dat nemen we weeral mee naar de volgende ronde.

Hier besluit ik voorlopig, volgende update gaan we verder met de huidige ronde. Wat ik alvast kan vertellen is, dat de start al een stuk vlotter gegaan is!

Gegroet en tot later,

Bongool.
    Last edited by Bongool; 4 December 2014, 19:13.

Re: Bongools Sub Terra Flora III

toch nog een aantal mooie potten vol wiet en het scheelde dat je bij deze kweek niet veel hebt hoeven knippen... jammer van die 1200w in vergelijking met de opbrengst idd, maar leren van zo'n kweek is natuurlijk van onschatbare waarde voor de huidige kweek die zo te horen wel goed moet komen heel veel succes en bedankt voor het delen van je verslag! toch leuk om te lezen en wat foto's te kijken vind ik altijd!

grtz Bigbuds
    https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

Comment

@Likebigbuds : Helemaal gelijk kerel, scheelde me wat uren knipwerk ^^ . Nu had ik wel die extra uurtjes er met plezier bijgenomen hoor
      De kwaliteit was er dan weer wel, erg lekkere weedjes met een top effectje. Dus totaal verloren was de ronde al niet.
      Daar doen we het om, het is voor mij een extra ervaring en iig 1 waarvan geleerd kan worden. Misschien is dit voor anderen ook zo.
      Bovendien zou het niet erg correct zijn, naar mezelf en de lezers toe, mocht ik deze kweek als onbestaande beschouwen. Alvast bedankt voor de interesse en de succeswensen

Ter illustratie van de oogst van de bewuste ronde nog wat budshots.
      IMG_4118.jpgIMG_4356.jpgIMG_4357.jpgIMG_4361.jpgIMG_4730.jpgIMG_4735.jpg

Later vanavond gaan we verder met een update aangaande de huidige ronde.

Tot laters JD!

Comment

je vorige ronde, zoals likebigbuds zegt je hebt er toch iets uitgehaald en heel wat bijgeleerd dus dant is dan weer een pluspunt.

je huidige ronde ziet er lekker uit mooie toppen. hoelang moeten ze nog?
        Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
        Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

Comment

Hey Thugz, ik heb me wellicht verkeerd uitgedrukt. De budshots waren ook nog van de vorige ronde, enkele dagen voor oogst. De start van het nieuwe verslag over de lopende ronde is later vanavond.

Leuk dat je alvast langskomt. Tegen de volgende visitie heb je weer wat vers leesvoer .

Gz Bongool

Comment

Hey bongool,
            Je eerste ronde is misschien niet perfect gegaan, maar ik begrijp niet dat je maar 270 gram droog heb.
            Als al je planten waren zoals op de foto is dit wat raar want de toppen zien er toch goed dik uit.

alvast succes met je volgende
            Last edited by royalcheese1grow; 4 December 2014, 21:25.

Comment

@Royalcheese1grow: De cijfers liegen er niet om, jammer maar helaas waren dit zowat de beste toppen. Die geknipte top die ik daar in de hand heb, woog droog een gram of 4. De eerste ronde was het voor mij echter niet, dit povere resultaat was de tweede poging. De eerste ronde was in vergelijking stukken beter gelukt.

Het verslag kan je hier terug vinden: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-Terra-Flora-I

BAM!
              We zullen er maar meteen met een knal invliegen...

Hi Jd'ers!
              Bubblegummer, Female seeds
              http://en.seedfinder.eu/strain-info/Deep_Cheese/Dinafem/

De allereerste die ik zelf kweekte, tot nog toe een vaste waarde.

Deep Cheese, Dinafem seeds
              http://en.seedfinder.eu/strain-info/Sweet_Deep_Grapefruit/Dinafem/

Cheese stond op het verlanglijstje, en lijkt voorlopig ook een blijvertje. Althans tot ik een redelijke hoeveelheid oogst
              Heerlijke vatsige, diepe, smaak. En deftige stoned.

Sweet Deep Grapefruit, Dinafem seeds http://en.seedfinder.eu/strain-info/.../Female_Seeds/

Ook eentje van het lijste, lekker, niet per se een uitschieter. Zoet, ruikt naar vers citrusfruit. Hier wil ik deze ronde vooral zien wat ze kan brengen, en of het qua potentie nog wat kan toenemen.

De Setup
              Voeding is wederom de plagron lijn, dit in combo met een regenwater / kraanwater mengeling (40/60). De producten die ik zal gebruiken van Plagron zijn: Alga grow, Alga bloom, power roots, green sensation.
              Als bladvoeding krijgen ze wekelijks , tot aan de bloei, vita race + ecostyle vital. Dit in een 50/50 verhouding. Ongeveer 2.5 Ml van elk per liter water.

29/10/2014

Na een 24 uur tussen wat keukenpapier, hadden alle zaadjes een klein wortelpuntje. Voorzichtig in vochtige zaai en stekgrond.

31/10/2014

Alles is bovengronds.
              IMG_5564.jpg
              Wel kwam ik er al snel achter dat ik de maat van potjes wat groot had genomen, 1l waren deze. niet ideaal met alleen maar zaai en stekgrond in. in combinatie met light mix had dit geen probleem geweest, dat was namelijk vorige ronde wel goed gegaan. De zaai en stekgrond die ik wat liet opdrogen om te kunnen verpotten, bood weinig houvast voor de jonge worteltjes. Met als gevolg dat ik geen kluitjes heb verpoot, maar hoopjes wortel.

7/11/2014

Twee dagen na verpoten. Weinig tot geen stilstand, ik kan veilig aannemen dat ik niet echt wortelschade heb veroorzaakt. De 18 L potten werden 2 dagen voor verpoten klaargezet in de ruimte, om al wat te acclimatiseren. De aarde werd eerst in een grote cementkuip goed los en fijngemaakt, ingewaterd met ong 10 percent water ten opzichte van de inhoud van de zakken aarde. Het water bevatte bij inwateren, 1 Ml Roots / liter.
              IMG_5583.jpg

De lampen zullen een tijdje van de 18/6 periode op 275 w draaien. Het is nog niet erg koud buiten, de temperatuur loopt aardig op voor zulk klein grut onder de 400w. Te hoog wil ik de lampen ook niet hangen want dan strekken ze misschien als een malle.

17/11/2014 dag 20, 18/6

De eerste dag dat ik de weeschaal erbij haal. Het gewicht dat ik vandaag per pot noteer, voor het water geven, gebruik ik vanaf nu als ijkpunt, of beter nog als streefgewicht. Wat wil zeggen dat wanneer ik de volgende dag de pot opnieuw weeg, in de ideale situatie, het gewicht gelijk zou moeten zijn of iets minder. Zodoende ik dus de waterconsumptie per plant op de voet kan volgen.
              Dat ik later wanneer de bloei ver gevordert is ik de plantmassa erbij moet tellen was me al duidelijk, enkel verwacht ik tegen dan een duidelijk beeld te hebben over wat de dames dagelijks verbruiken. En verwacht ik ook, dat dit tegen dan een vrij constante zal zijn.

IMG_5670.jpgIMG_5672.jpg

Paar cijfermatige voorbeelden

22/11

Gewicht voor (Kg) Hoeveelheid water (Ml) Gewicht na (Kg)
              4.95 200 5.15
              5.00 200 5.20
              4.65 200 4.85
              4.65 200 4.80
              4.65 200 4.75

...

IMG_5712.jpgIMG_5713.jpg

27/11

Gewicht voor (kg) Hoeveelheid water (Ml) gewicht na (kg)
              4.60 400 4.95
              4.70 400 5.05
              4.20 400 4.60
              4.25 400 4.60
              4.40 400 4.75
              ...

IMG_5805.jpgIMG_5804.jpgIMG_5806.jpg

22/11/2014

Plantjes vandaag getopt, grape en cheese tussen node 6 en 7 . Bubble tussen 5 en 6 , bij gebrek aan 7.

IMG_5722 - kopie.jpgIMG_5721.jpgIMG_5732.jpgIMG_5720.jpg

Zo voorlopig houd ik het hier even bij. Morgen na een goede nachtrust en een lange werkdag ga ik verder met het verslag tot heden. Vanaf dan zal ik minstens wekelijks een update plaatsen.

Groeten en tot snel!
              Last edited by Bongool; 5 December 2014, 23:26.

Comment

Ziet er goed uit, ik ga deze zeker volgen.
                Maar zie ik dat nou verkeerd of is het bij dat toppen een fim geworden?

Comment

Ik ga het ook zeker volgen. Leuk man 3 lampjes!

Comment

dat ziet er al mooi uit.
                    ik zet hier ook even mijn stoeltje neer

Comment

deze ga ik zeker ook volgen leuk en duidelijk verslag weer, en mooie duidelijke foto's laten we hopen dat je deze kweek met alle extra focus op een mooi eindresultaat mag komen moet ook zeggen dat het bijhouden van het gewicht wel slim is om zeker te zijn van het feit dat ze niet te droog of te nat staan.
                      lekker door gaan en ik ga me even abonneren op je topic
                      grtz
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

Comment

Gegroet Jointjedraaien.nl!

Zoals beloofd gaan we gelijk verder. De vorige update waren we aanbeland op dag 25 van het 18/6 regime.

De plantjes werden net getopt. Op dat moment verbruikten ze elk zo'n 200 ml water per dag. Water samengesteld uit 40 percent regenwater, en 60 percent kraanwater, dagelijks ook aangevuld met Power roots. Voor zover ik het kan waarnemen lijkt de bodem ph nog dik in orde, althans er zijn geen uiterlijke symptomen die anders doen uitwijzen.
                        So far so good dus

27/11/2014

Planten doen het nog steeds naar wens. Met de weegmethode die ik deze ronde toepas kan ik de waterconsumptie perfect volgen. Zo is deze over de laatste vijf dagen van 200 ml per, naar 400 ml per plant gestegen. Ik tracht het vochtgehalte in het medium constant te houden, om zo snelle inzakking van de aarde te voorkomen en extreme schommelingen uit te sluiten. De hoofdreden is dat ik het stressniveau des planten danig naar beneden probeer te halen in vergelijking met vorige rondes, dit via verschillende aandachtspunten. Voorlopig lijkt ook dit opzet te lukken. Paarse stelen bijvoorbeeld blijven uit, terwijl ik die steeds had vorige rondes.

IMG_5791.jpg

28/11/2014

IMG_5811.jpgIMG_5812.jpgIMG_5814.jpgIMG_5810.jpg

3/12/2014

Na 1 dag 12/12 kon ik bij enkelen al zien dat het dames waren. Vandaag hadden ook de laatsten getoond welwillende meiden te zijn. Sinds de omschakeling gaan ze ook als een speer, de groei zat er goed in maar gaat nu toch wel erg hard ^^ . De waterconsumptie is ondertussen toegenomen naar 700 ml voor de grootste en 500 ml voor de kleinste, dit per dag en nog steeds aangevuld met roots. Ook start ik voorzichtig met voeden, 25% van de aangewezen dosis Alga grow ( 1ml / L ). Door de explosieve groei zouden ze dit best kunnen gebruiken en ik zou niet graag een tekort laten ontstaan. De bedoeling is dat de voeding voorlopig om de dag wordt gegeven, onder waakzaam oog naar overvoeding toe. Treden er geen verschijnselen op, dan blijf ik wat grow geven tot aan de echte bloei en schakel ik dan om naar Bloom.

IMG_5891.jpgIMG_5861.jpg

5/12/2014

Zo belanden we bij de dag van vandaag! 8 Dagen 12/12 zitten erop, in totaal net geen 40. De dames kregen zonet weer tussen de 500 en 700 ml te drinken, afhankelijk van de dame in kwestie. Uit men weegtabellen kan ik afleiden dat de laatste drie dagen de wateropname haast niet is toegenomen. Misschien een voorbarige conclusie, maar het maximum per plant lijkt te worden bereikt. Voeding voor vandaag, 1ml grow / L en 1ml roots / L .
                        Af en toe buig ik de topjes van de planten die wat snel groeien naar beneden toe, in de hoop het toekomstige toppen-tapijt een beetje egaal te houden. Tot dusver slaag ik er redelijk in. 1 Achterblijvertje heb ik een beetje opgehoogd, uit vrees dat ze anders overrompeld zou worden en te weinig licht tot zich zou kunnen nemen. Verder lijkt de echte bloei niet veraf, ik gok een dagje of drie.

Net na licht uit morgen vroeg, zal ik de dames ook nog een keer bladvoeding geven(vita race / ecostyle vital mix). Wat ik wel heb gemerkt is af een toe een varenrouwmug die rondvliegt in me hok. Het zijn er niet erg veel, maar een plaag kan snel ontstaan. Dus heb ik me bij Biogroei een pakketje nematoden besteld. Wat gisteren ook is toegekomen, zonder verzendkosten en per post. Morgen of overmorgen zal ik deze dus aangieten. Ik mag hout vasthouden, nog geen herma te bekennen! Vorige ronde had ik de eerste binnen 3 dagen na omschakelen op 12/12.

Ziezo jullie zijn helemaal Up to date. Ik gooi er nog een paar foto's tegenaan en dan is het wachten tot volgende week, voor een volgende update. Of tot wanneer ik denk dat ik wat zinvols te vertellen heb dat niet kan wachten .

IMG_5850.jpgIMG_5910.jpgIMG_5909.jpgIMG_5908.jpgIMG_5907.jpgIMG_5906.jpgIMG_5905.jpgIMG_5904.jpgIMG_5903.jpgIMG_5902.jpgIMG_5900.jpgIMG_5885.jpgIMG_5883.jpgIMG_5879.jpgIMG_5860.jpgIMG_5847.jpgIMG_5890.jpgIMG_5884.jpg

Alvast mijn excuses voor de hps foto's. De timing voor enkele zonder te maken wil voorlopig niet lukken. Ik probeer om voor elke update er toch steeds enkele te maken

@Likebigbuds: Bedankt man, ik doe men best het een beetje aangenaam te maken. Ja ik "woog" men potten ervoor ook al wel , maar dat was dan met de natte vinger en zonder weegschaal. Dit zal alvast een stuk accurater zijn en momenteel zijn we toch al ruim vier weken aan het wegen zonder enige problemen. Het enige waar ik lang over nadacht was het startpunt, dat heb ik proberen inschatten louter op basis van mijn gevoel. Vanaf dat het gewicht relatief sneller begon te dalen dan op de voorgaande dagen, ben ik water gaan geven.

Nogmaals welkom, en schuif gezellig bij.

@Thugz,Weedfan: Bedankt kerels en ook aan jullie nogmaals van harte welkom.

@Royalcheese1grow: Wees welkom. Ja de kwaliteit van de fotos laat miss te wensen over , maar ze zijn wel degelijk getopt. Vorige ronde werd er door enkele Cheese niet zo wonderwel gereageerd op een fimm.

Ter illustratie, enkele dagen na het toppen.

Prettig weekend aan allen en tot volgende update!
                        Last edited by Bongool; 6 December 2014, 01:20.

Comment

Ter illustratie dus

IMG_5795.jpg

Comment

enige wat ik me nog afvroeg, de plant zelf neemt natuurlijk ook toe in gewicht hoe hou je hier rekening mee?

Comment

dat zijn al mooie dames die je daar hebt bongool.
                              doe zo verder zou ik zeggen zal een mooie run worden als het zo door gaat.

thugz

Comment

Bezig...
                              X