Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Dit weekend wat met de 3D printer gespeeld. Ben aan het kijken geweest of ik doorvoeren kan printen zodat ik mogelijk hydro potten met doorvoeren en al als een geheel kan printen. Testje met schroefdraad en slangpilaren: 20150614_3D_Prints.jpg
De doorvoeren worden uiteraard wel wat groter, maar deze M6 boutjes en moertjes werken echt (ook met de metalen voorbeelden).
De Chocolopes gaan flink hard en staan nu een paar dagen op 12/12.
De led drivers uit Polen zijn overigens binnen. Daar moet ik ook snel mee verder. Al wil ik ook de ver rood leds er meteen bij monteren en daarvoor wacht ik nog op wat spullen. Hopelijk eind van de week de dames onder led. Dan hebben ze anderhalve week 12/12 achter de rug en dat lijkt me wel een mooi moment voor het bloeilicht.
Heel benieuwd naar het resultaat van je zelfbouw. Ziet er erg strak uit.
Zet stoeltje bij
Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
Je verbruik bii 1400mA is 399W
Je lichtopbrengst is dan 880umol
Even vergelijk met 400W HPS: 1. Philips Agro 400w 230v 660 uMol (output stabile, extra blue spectrum) 2. Philips Greenpower 400w 230v 725 uMol (output stabile)
Dit zou dan betekenen dat je met gelijk vermogen meer licht hebt + beter gebruik van spectrum + je kan je lamp dichter op je planten plaatsen. Dus hogere lichtopbrengst dan HPS met gelijk vermogen. = meer gram. Klopt deze beredenering?
Ja, dat is ook wat ik dacht. Moet dus nog maar even afwachten of het echt zo werkt, maar in kweekverslagen halen ze wel ruim over de 1 op 1 met dit soort led armaturen (Cree leds).
Overigens is dat niet de hoofdreden om hiervoor te gaan. Met de stroom die ik "bespaar" duurt het nog steeds jaren voordat ik die de initiele investering terug zou verdienen. Zelfs met zelfbouw, laat staan met het kopen van zo'n ding in de winkel waar de prijs al snel 2 keer zo hoog zal liggen. Economisch gezien is het dus nog steeds niet echt zinvol.
Gaat me vooral om het proberen van dingen. Met in dit geval dan als verbetering dat de warmte huishouding beter in orde te houden zou moeten zijn. Kan zo ook makkelijker de sensoren aan het armatuur hangen. Plus dat dit in elk formaat kast past, dus ook als ik weer stealth ga kweken dan kan ik deze dingen nog wel gebruiken.
In het kader van zelfbouw had ik gisteren nog even een beter verloop ontworpen voor de fan. De uitlaat van die slakkenhuis fans is rechthoekig en de buizen zijn rond. Altijd handig. Daar had ik ooit uit een standaard verloop en wat MDF een dingetje voor ge-MacGyvert: FanVerloop.jpg
Om te oefenen met het maken van 3D objecten had ik gisteren even een wat netter verloop getekend in een CAD programma: FanDuct.jpg
Jij bent goed bezig Wietefras, ziet er allemaal super uit en ik vind het zelf erg leuk als LED kweker om jouw zelfbouw experiment te volgen.
Ik heb het idee dat veel mensen straks toch iets positiever tegen LED aankijken want met goed LED spul is het GOED kweken
Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!
houd wel van wat klussen, de stoombesparing is niet voldoende idd om de kostprijs te rechtvaardigen. maar vooral de warmte huishouding 's zomers is veel beter te controleren hiermee. geen arco etc nodig dus dan wel voordeliger met stroom.
Ook heb je geen/weinig stralings warmte, de warmte word bijna volledig afgevoerd door de koelblokken dus minder snel problemen met verbrande toppen. ook kan de lamp dichter bij de plant daardoor dus minder snel hoogte problemen.
Ik zie (behalve de initiele prijs en je moet handig zijn) geen nadelen, alleen voordelen.
@Michevan, Bedankt man. Precies terwijl ik dit zit te tikken komt de post met de laatste benodigde onderdelen. Snel aan de gang dus
@ArieBombarie, Nou precies, dat was ook helemaal mijn insteek. Het kost inderdaad wel wat meer, maar de prijzen zijn wat mij betreft (voor zelfbouw althans) voldoende gedaald dat ik het het inmiddels wel waard vind om ermee aan de gang te gaan.
Ik ben zo benieuwd naar jouw mening na de eerste kweek onder LED
Ikzelf heb vaak het gevoel dat het aantal door een LED verstrekte lumen hoewel belangrijk toch niet zo belangrijk is als men altijd zegt, ik denk dat een goed uitgebalanceerd spectrum etc. net zo belangrijk is.
Beetje rare zin als ik hem zo lees, ik hoop dat je hem begrijpt
Na wat wennerij en foutjes ben ik in ieder geval overtuigd van het feit dat je onder LED meer dan prima kan kweken!
Ja ik snap hem wel, maar mijn leds hebben geen uitgebalanceerd spectrum. Het zijn "witte" leds met een 3000K kleurtemperatuur. Wat dat betreft zal ik dus niet veel verschil hebben met HPS.
Al komt er dan hopelijk wel nog een toefje ver rood bij van de 730Nm leds
Persoonlijk denk ik dat efficientie belangrijker is dan het spectrum. Daarom ga ik ook voor "witte" leds en niet voor van die panelen mer paars licht. Er wordt veel meer geld in research gestoken om die witte leds beter te krijgen. Straat en interieur verlichting zal toch een veel grotere markt voor de led fabrikanten zijn.
Al zou het wellicht wel nog beter werken als ze er een keer een coating op doen die een beter spectrum geeft voor planten. Dat zou toch niet zo'n hele grote investering voor ze moeten zijn. Voor TL's hebben ze ook van dat soort paarse coatings.
Al zou het wellicht wel nog beter werken als ze er een keer een coating op doen die een beter spectrum geeft voor planten. Dat zou toch niet zo'n hele grote investering voor ze moeten zijn. Voor TL's hebben ze ook van dat soort paarse coatings.
Ik zou zeggen, leef je uit!
Als iemand dat kan, dan ben jij het
Ik heb dat nooit gedaan, maar als ik het zo bekijk op youtube lijkt het me niet zo moeilijk, eerder een tijdrovend karwijtje.
Tja, of je moet erg bibberen.
Ik moest laatst een nieuwe plug aan de koptelefoon van m'n jongste solderen en het viel me op dat ik een paar decennia geleden wel een vastere hand had.
Wat is het vermogen van de 730Nm ledjes?
Kon je ze niet compleet kopen inclusief connector bordjes?
Reflow solderen dat heb ik ooit 25 jaar geleden ofzo op school gedaan. maar daar hadden we een speciaal oventje waar je print doorheen rolde.
Neem aan dat je die niet hebt.
Hoe heb je dit opgelost?
Print in hetelucht oven op 200C of verfafbrander erop blazen?
Ben echt heel benieuwd wat het gaat worden uiteindelijk.
Comment