Tijd voor een nieuwe ronde en dus ook tijd om weer wat nieuwe dingen te proberen. Dit keer ga ik voor een zelfbouw 400W led armatuur in plaats van de 400W HPS.
Dit keer ook geen Bubblegum variant, maar het wordt de Chocolope van DNA Genetics. Deze zaden had ik al een tijd liggen, maar was wat bang voor de hoogte van deze soort en de beperkte hoogte van mijn kweektentje. Die beperkte hoogte inmiddels wel opgelost, maar ik ga deze keer toch ook eens een keer scroggen.
Plus voor mij nieuw dat ik de zaden ontkiemt heb in Eazy Plugs in plaats van direct met de wortels in het water.
Kortom allemaal weer nieuwe dingen om te proberen. Ben erg benieuwd wat me bevalt en wat niet
Zaken die wel hetzelfde blijven zijn de GHE FloraNova voeding en de DWC bak waar ze in komen te staan. Alleen gebruik ik dan voor deze ronde Pond Saver om het water schoon te houden in plaats van de wormencompostthee van de vorige ronde. Pond Saver is een bacterieen poedertje wat je in het water gooit in plaats van dat gedoe met brouwen van die thee.
Het gaat dus om de Chocolope van DNA Genetics:
DNA Genetics Chocolope.jpg
Heb voorheen de Cannalope Haze gedaan van DNA Genetics en die beviel goed. Hopelijk deze Chocolope ook
Op 3 mei stonden ze er zo bij:
20150503_Chocolope_10.17.24.jpg
Een zaadje heeft het niet gered. Die was dwars terecht gekomen in de Eazy plug en probeerde uit de zijkant te groeien. Dat was uiteindelijk wel min of meer gelukt, maar ook weer niet echt. Een andere zaailing werd een mongooltje en die heb ik ook weggedaan. Er zijn er dus nog 4 over en dat leek me ook wel zat voor een scrog. Zal morgen nog even een foto maken van hoe de planten er nu bij staan.
Na het zaaien bedacht ik me om toch voor LED te gaan en daarom heb ik ze een tijdje onder wat minder licht gezet om de boel wat te rekken. Op een gegeven moment is dat niet meer te houden, dus gisteren heb ik ze toch maar onder de MH lamp gezet.
Het LED armatuur ben ik zelf aan het bouwen op basis van ontwerpen die op het forum van RollItUp veel gebruikt worden. SupraSPL heeft veel onderzoek gedaan naar welke led modules, welke koeling en welke drivers je het beste kan gebruiken.
De ontwikkeling in COB leds gaat heel hard. Inmiddels zijn er 5000K COB leds van Cree te koop die een efficiency van 200lm/W halen op iets van 350mA. De leds met een enkele kleur blijven wat achter in ontwikkeling en daarom ga ik voor "witte" COB leds en niet voor zo'n paneel met losse kleurtjes.
Bij leds is het zo dat hoe lager de stroomsterkte hoe efficienter ze werken. Voor de "Cree CXB3070 AB 3000K" bijvoorbeeld deze waardes:
Alleen krijg je er op lagere stroomsterktes uiteraard ook minder licht uit en dan moet je er dus meer van kopen om voldoende licht te krijgen. Hogere efficienties zijn daardoor dus een stuk duurder:
De genoemde stroomsterktes zijn op basis van de Mean Well drivers die ik op het oog had. Je kunt deze leds tot wel 2800mA belasten en dan heb je nog eens anderhalf keer zoveel licht als op 1400mA.
Ik ga voor 1400mA stroomsterkte als een mooi compromis van efficiency en prijs. Dit led armatuur wordt dan relatief iets meer dan twee keer zo duur als de 400W HPS die ik de vorige ronde gebruikte.
Extra efficiency parameters als temperatuur en "efficiency bins" laat ik maar even achterwege. Die kun je wel terug vinden in de threads op rollitup of in de datasheet.
Het ontwerp is vrij simpel. Je neemt een COB led, in dit geval een Cree CXB3070 AB 3000K. Die monteer je op een CPU koeler om het ding koel te houden. Hoe koeler de led is hoe efficienter ook weer. De ARCTIC Alpine 11 Plus is een goedkope koeler die goed blijkt te werken. Er zit ook al standaard van die thermische geleidend pasta op.
Vervolgens heb je dan drivers nodig die de stroom leveren. Vergelijkbaar met de EVSA zeg maar. De drivers moeten een constante stroomsterkte geven en ik gebruik hiervoor de HLG-185H-C1400B van Mean Well (2 stuks voor 400W). Deze driver geeft dus een vaste stroom van 1400mA, maar je kunt hem ook dimmen met een 0-10V stuursignaal, een potmeterje of PWM signaal. Wellicht dat ik nog wat ga doen met dat dimmen met een Arduino. Ik denk in ieder geval aan een sunrise/sunset regeling waarbij het licht langzaam aan en uit gaat.
De drivers zijn helaas vertraagd, maar ik heb wel alvast de leds op koelers gemonteerd:
20150531_Cree_CXB3070_DSC6809.jpg
Die montage was nog wel even een klusje. Ik heb ervoor gekozen om de leds met schroeven vast te zetten. Je kunt ze ook vastlijmen en het kan zelfs met kapton plakband, maar met schroeven kun je ze er eventueel ook weer vanaf halen en deze ledhouders zou ook makkelijk een draadje in vastgezet kunnen worden voor een montage zonder solderen.
Voor schroeven moet je dan dus wel zorgen dat je schroefdraad in het aluminium maakt. Dus veel gaatjes boren en dan schroefdraad erin snijden. Eerste snijboortje wat ik had brak na twee keer boren af (setje van Karwei). Setje bij Praxis gekocht en die bleef wel gewoon heel. Al ging het op het laatst wel flink zwaar. Neem aan doordat het snijboortje langzaam bot werd.
Zo heb ik 8 van deze modules gemaakt die ik aan een frame zal gaan monteren. Al kun je ze uiteraard ook gewoon per stuk ophangen.
In de kweekverslagen op rollitup bleek dat de kweek onder deze leds doorgaans een week langer duurt. Met T-Neon merkte ik dat ook wel eigenlijk. Dacht toen dat dat kwam doordat de planten minder licht kregen, maar het kan ook komen door een gebrek aan "ver rood" licht. Het licht met een golflengte rond de 730Nm helpt het phytochroom snel omschakelen naar de bloei variant. Als de HPS uit gaat dan zie je die nog even nagloeien. Dat zou de planten wat extra ver rood licht geven waardoor ze dus sneller in de bloei schieten en de bloei ook korter duurt. Door na het uitgaan van het licht nog een paar minuten wat licht van 730Nm te geven zou je dat kunnen verhelpen. Voor dat 730Nm gebied zou ik nog wat OSRAM OSLON SSL 730Nm leds willen kopen. Die zouden dan 10 tot 15 minuten na het licht uit even aan gaan voor het gewenste effect. Eventueel zou je de nacht dan zelfs weer wat kunnen verkorten en ze wat langer licht geven.
Daarnaast heb je ook nog het Emerson Effect. Dat is dat een combinatie van 680Nm en 730Nm licht een extra boost geeft van de fotosynthese. Nou zit er op zich wel al wat 730Nm in het spectrum van de leds. Eigenlijk vergelijkbaar met HPS. Wellicht zou wat extra nog wat kunnen helpen, maar als je teveel 730Nm licht geeft dan gaan de planten overmatig strekken en daar zit je uiteraard ook weer niet op te wachten. Je moet dus wel weten in welke verhouding je het moet geven. In zonlicht zou de verhouding 680Nm op 730Nm iets van 10:8 zijn. Bij deze leds is het 10:3. Dus wat extra 730Nm leds zouden het op zijn minst naar dezelfde ratio als uit zonlicht kunnen corrigeren.
Veel tekst en weinig foto's helaas, maar dat zal ik hopelijk tijdens het kweekverslag nog wel goed maken
Dit keer ook geen Bubblegum variant, maar het wordt de Chocolope van DNA Genetics. Deze zaden had ik al een tijd liggen, maar was wat bang voor de hoogte van deze soort en de beperkte hoogte van mijn kweektentje. Die beperkte hoogte inmiddels wel opgelost, maar ik ga deze keer toch ook eens een keer scroggen.
Plus voor mij nieuw dat ik de zaden ontkiemt heb in Eazy Plugs in plaats van direct met de wortels in het water.
Kortom allemaal weer nieuwe dingen om te proberen. Ben erg benieuwd wat me bevalt en wat niet
Zaken die wel hetzelfde blijven zijn de GHE FloraNova voeding en de DWC bak waar ze in komen te staan. Alleen gebruik ik dan voor deze ronde Pond Saver om het water schoon te houden in plaats van de wormencompostthee van de vorige ronde. Pond Saver is een bacterieen poedertje wat je in het water gooit in plaats van dat gedoe met brouwen van die thee.
Het gaat dus om de Chocolope van DNA Genetics:
DNA Genetics Chocolope.jpg
Heb voorheen de Cannalope Haze gedaan van DNA Genetics en die beviel goed. Hopelijk deze Chocolope ook
Op 3 mei stonden ze er zo bij:
20150503_Chocolope_10.17.24.jpg
Een zaadje heeft het niet gered. Die was dwars terecht gekomen in de Eazy plug en probeerde uit de zijkant te groeien. Dat was uiteindelijk wel min of meer gelukt, maar ook weer niet echt. Een andere zaailing werd een mongooltje en die heb ik ook weggedaan. Er zijn er dus nog 4 over en dat leek me ook wel zat voor een scrog. Zal morgen nog even een foto maken van hoe de planten er nu bij staan.
Na het zaaien bedacht ik me om toch voor LED te gaan en daarom heb ik ze een tijdje onder wat minder licht gezet om de boel wat te rekken. Op een gegeven moment is dat niet meer te houden, dus gisteren heb ik ze toch maar onder de MH lamp gezet.
Het LED armatuur ben ik zelf aan het bouwen op basis van ontwerpen die op het forum van RollItUp veel gebruikt worden. SupraSPL heeft veel onderzoek gedaan naar welke led modules, welke koeling en welke drivers je het beste kan gebruiken.
De ontwikkeling in COB leds gaat heel hard. Inmiddels zijn er 5000K COB leds van Cree te koop die een efficiency van 200lm/W halen op iets van 350mA. De leds met een enkele kleur blijven wat achter in ontwikkeling en daarom ga ik voor "witte" COB leds en niet voor zo'n paneel met losse kleurtjes.
Bij leds is het zo dat hoe lager de stroomsterkte hoe efficienter ze werken. Voor de "Cree CXB3070 AB 3000K" bijvoorbeeld deze waardes:
mA | Lumen | Watt | Lm/W |
500 | 2.817 | 16,6 | 170,2 |
700 | 3.865 | 23,6 | 163,8 |
1050 | 5.579 | 36,4 | 153,1 |
1400 | 7.151 | 49,8 | 143,5 |
De genoemde stroomsterktes zijn op basis van de Mean Well drivers die ik op het oog had. Je kunt deze leds tot wel 2800mA belasten en dan heb je nog eens anderhalf keer zoveel licht als op 1400mA.
Ik ga voor 1400mA stroomsterkte als een mooi compromis van efficiency en prijs. Dit led armatuur wordt dan relatief iets meer dan twee keer zo duur als de 400W HPS die ik de vorige ronde gebruikte.
Extra efficiency parameters als temperatuur en "efficiency bins" laat ik maar even achterwege. Die kun je wel terug vinden in de threads op rollitup of in de datasheet.
Het ontwerp is vrij simpel. Je neemt een COB led, in dit geval een Cree CXB3070 AB 3000K. Die monteer je op een CPU koeler om het ding koel te houden. Hoe koeler de led is hoe efficienter ook weer. De ARCTIC Alpine 11 Plus is een goedkope koeler die goed blijkt te werken. Er zit ook al standaard van die thermische geleidend pasta op.
Vervolgens heb je dan drivers nodig die de stroom leveren. Vergelijkbaar met de EVSA zeg maar. De drivers moeten een constante stroomsterkte geven en ik gebruik hiervoor de HLG-185H-C1400B van Mean Well (2 stuks voor 400W). Deze driver geeft dus een vaste stroom van 1400mA, maar je kunt hem ook dimmen met een 0-10V stuursignaal, een potmeterje of PWM signaal. Wellicht dat ik nog wat ga doen met dat dimmen met een Arduino. Ik denk in ieder geval aan een sunrise/sunset regeling waarbij het licht langzaam aan en uit gaat.
De drivers zijn helaas vertraagd, maar ik heb wel alvast de leds op koelers gemonteerd:
20150531_Cree_CXB3070_DSC6809.jpg
Die montage was nog wel even een klusje. Ik heb ervoor gekozen om de leds met schroeven vast te zetten. Je kunt ze ook vastlijmen en het kan zelfs met kapton plakband, maar met schroeven kun je ze er eventueel ook weer vanaf halen en deze ledhouders zou ook makkelijk een draadje in vastgezet kunnen worden voor een montage zonder solderen.
Voor schroeven moet je dan dus wel zorgen dat je schroefdraad in het aluminium maakt. Dus veel gaatjes boren en dan schroefdraad erin snijden. Eerste snijboortje wat ik had brak na twee keer boren af (setje van Karwei). Setje bij Praxis gekocht en die bleef wel gewoon heel. Al ging het op het laatst wel flink zwaar. Neem aan doordat het snijboortje langzaam bot werd.
Zo heb ik 8 van deze modules gemaakt die ik aan een frame zal gaan monteren. Al kun je ze uiteraard ook gewoon per stuk ophangen.
In de kweekverslagen op rollitup bleek dat de kweek onder deze leds doorgaans een week langer duurt. Met T-Neon merkte ik dat ook wel eigenlijk. Dacht toen dat dat kwam doordat de planten minder licht kregen, maar het kan ook komen door een gebrek aan "ver rood" licht. Het licht met een golflengte rond de 730Nm helpt het phytochroom snel omschakelen naar de bloei variant. Als de HPS uit gaat dan zie je die nog even nagloeien. Dat zou de planten wat extra ver rood licht geven waardoor ze dus sneller in de bloei schieten en de bloei ook korter duurt. Door na het uitgaan van het licht nog een paar minuten wat licht van 730Nm te geven zou je dat kunnen verhelpen. Voor dat 730Nm gebied zou ik nog wat OSRAM OSLON SSL 730Nm leds willen kopen. Die zouden dan 10 tot 15 minuten na het licht uit even aan gaan voor het gewenste effect. Eventueel zou je de nacht dan zelfs weer wat kunnen verkorten en ze wat langer licht geven.
Daarnaast heb je ook nog het Emerson Effect. Dat is dat een combinatie van 680Nm en 730Nm licht een extra boost geeft van de fotosynthese. Nou zit er op zich wel al wat 730Nm in het spectrum van de leds. Eigenlijk vergelijkbaar met HPS. Wellicht zou wat extra nog wat kunnen helpen, maar als je teveel 730Nm licht geeft dan gaan de planten overmatig strekken en daar zit je uiteraard ook weer niet op te wachten. Je moet dus wel weten in welke verhouding je het moet geven. In zonlicht zou de verhouding 680Nm op 730Nm iets van 10:8 zijn. Bij deze leds is het 10:3. Dus wat extra 730Nm leds zouden het op zijn minst naar dezelfde ratio als uit zonlicht kunnen corrigeren.
Veel tekst en weinig foto's helaas, maar dat zal ik hopelijk tijdens het kweekverslag nog wel goed maken
Comment