Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DNA Chocolope onder 400W led

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: DNA Chocolope onder 400W led

Ja, wat praktijkervaring zou ze misschien wel helpen ja

Ik had inderdaad met een andere led grower ook al zitten denken over een soort cooltube idee. Of althans ik zat hem te vervelen met mijn idee en hij vond het niets Mooie van dat cooltube idee leek me dat je de warme lucht uit de tent kan blazen zonder koolstoffilter. Minder afzuiging op de tent zelf geeft eventueel ook de mogelijkheid om wat te proberen met CO2.

Met een andere kwekert had ik het over een watergekoeld systeem. Waterkoeling gebruiken ze ook in de led armaturen voor de professionele glastuinbouw. Waterkoeling zie ik alleen wel erg veel potentieel voor ellende als er wat mis gaat.

Ik wilde eigenlijk ook op elke led een temperatuur monitor en/of een tachometer op de fans. Plus nog veel meer dingen om het wat netter aan te sluiten en de hoogte te regelen. Heb het allemaal maar opgegeven en het ding gewoon bedraad en opgehangen aan van die standaard touwtjes. De 730Nm leds doen het wel, maar worden nog niet aangezet.

Ben weer terug van een paar dagen er tussenuit dus ik kon weer eens kijken hoe het er nou bij stond. De scrog is helaas een puinhoop geworden. Ben bang dat ik dat niet meer goed krijg.
    20150706_CHOC_Overzicht_DSC6863.jpg

De bloei begint er al wat in te komen en het ruikt ook wel lekker:
    20150706_CHOC_Top_DSC6864.jpg

20150706_CHOC_Top_DSC6866.jpg

De plant rechts achter heeft een wat vreemde afwijking:
    20150706_CHOC_Top_DSC6865.jpg

Heb dat al eerder gezien, maar geen idee wat het nou is. Het zal niet in de voeding of pH ofzo zitten, want ze staan alle vier in dezelfde bak.

Al is de EC wel een drama. Ik vermoed dat dat Pond Saver spul een vergelijkbaar effect heeft als CannaZym en dergelijke producten. Het ruimt de rommel in het water op, maar de EC is dan wel oncontroleerbaar.

Door het zijdelings afblazen door de CPU koelers had ik dus wat temperatuur problemen na de installatie van het led armatuur. De top temperatuur was dan iets van 5 graden hoger dan de omgevingstemperatuur terwijl ik met HPS een verschil had van 2 graden. Als snelle fix had ik de circulatiefan tussen het net en de led in gefrommeld. Dat heeft blijkbaar wel geholpen. Nu is de temperatuur op topniveau hetzelfde (of lager) als de intake temperatuur. Nog even bedenken hoe ik dat definitief op ga lossen.

De leds zijn zo ook wat koeler. De koelblokken zijn nu in ieder geval koeler op 28 graden ipv 35 graden.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Dat laatste heeft wel wat kenmerken van TMV.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ah, dat zou ook nog kunnen inderdaad. Heb het wel eerder gehad, maar dan ging het eigenlijk vanzelf weer over. Deze keer wordt het alleen maar erger.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

leuk verslagje om te lezen

ivm laatste pic van probleem plantje , daar hou ik het ook op tmv

heb ook al wel eens zo een lelijk ding gehad
          Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

Comment

inderdaad interresante dingen komen er voorbij. Altijd leuk die verslagen van Prof. Wietefras

Meest verbaas ik me eigenlijk nog over dat die leds ook zo fucking warm worden.

Is dat altijd zo? Of komt het omdat je zelf aan het "prutsen" is geweest?

Of is 400W min of meer ook 400W, qua warmte...?

En je had het over een luchtgordijn, zou volgens mij nog kunnen ook.

Kun je geen air ducts voor je koelers printen, zodat de lucht alsnog omhoog (richting je afzuiger) geblazen wordt?

Comment

Ik las dat dat TMV nogal besmettelijk kan zijn, maar vooralsnog lijkt dat wel mee te vallen.

Ja met leds zijn er altijd van die verkooppraatjes dat er van led minder warmte vanaf komt. Dat is gewoon onzin. 400W is 400W inderdaad. Uiteindelijk wordt alle energie omgezet in warmte. Dat is een gevolg van de wet van behoud van energie.

Wat wel verschilt is de stralingswarmte. Bij HPS komt er veel IR straling vanaf waar de planten van opwarmen. Met led is dat veel minder. Je kunt led dus wel wat korter op de planten hangen. Qua totale warme productie maakt het niet uit,

Deze leds zijn iets efficienter dan HPS, maar het scheelt weinig. Ik geloof dat de meest efficiente HPS (Gavita 1000W DE) iets van 41.5% efficient was. De rest is dus sowieso dan warmte. Met deze leds is dat 45% ofzo. Scheelt dus nauwelijks.

Bij led heb je doorgaans wel al ventilatie in de behuizing ingebouwd zodat de warmte omhoog geblazen wordt. Met deze CPU koelers gaat dat dus even verkeerd en dan blijft de warmte onder de leds hangen. Dat schiet natuurlijk niet op. Met de circulatie fan ertussen is dat wel "opgelost", maar dat ding zit zo vreselijk in de weg.

Air ducts maken zou nog kunnen, maar de fans draaien wel heel langzaam. Vraag me af of de lucht zo'n bocht kan maken. Lijkt me eenvoudiger/effectiever om de fans om te draaien.

Comment

Verslag: 2e n00b binnen kweek, cookie kush
                Verslag:
                1e n00b binnen kweek...
                Verslag: Ex- balkon, nu guerilla kweek vermoord door slakken

Comment

Ja die blokken kunnen 100W koelen. De leds verbruiken 50W, maar slechts iets van de helft zou echt door die blokken afgevoerd moeten worden. De rest wordt uitgestraald als licht. Dus er hoeft maar iets van 20 a 25 watt gekoeld te worden.

De fans zijn niet om te keren in de behuizing, maar ik zou ze wel van het aluminium af kunnen halen en dan andersom erop leggen. Heb helaas pas vrijdag tijd om weer wat verder te experimenteren daarmee.

Zit er ook over te denken om vier 20cm fans te verdelen over het armatuur en die naar boven te laten blazen. Dan heb ik ook meteen wat luchtcirculatie over het hele oppervlak verdeelt. Chocolope schijnt namelijk ook nog wel een toprot gevoelig soortje te zijn.

Comment

Die foto's
                    Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Heh, bedankt Stemma.

Het is weer tijd voor een update. De dames staan nu 4 weken op 12/12 en 2 weken in bloei.

De pistils beginnen lekker te komen:
                      20150711_Choc_Top_DSC6875.jpg

20150711_Choc_Top_DSC6870.jpg

Her en der wat tekorten (laatste foto Ca tekort). Begin nou toch te twijfelen of dat niet komt doorat het water in de bak te weinig circuleert. Er zitten alleen luchtstenen in. Verder geen circulatie pomp. Heb ik er ooit wel in gehad, maar als de bak vol wortels zit dan schiet dat niet zo op.

De TMV plant ziet er echt niet uit, maar lijkt wel gewoon door te bloeien:
                      20150711_Choc_TMV_DSC6872.jpg

De scrog is een zooitje geworden. Had vast een flink stuk eerder naar 12/12 moeten schakelen:
                      20150711_Choc_Overzicht_DSC6877.jpg

De planten ruiken echt heerlijk. Er komt nog niet zoveel geur uit de tent, maar als ik ze even aanraak om dood blad op te ruimen of te dieven komt er een heerlijk zoet geurtje op mijn handen.

Vandaag nog wat met de fans op de CPU koelers zitten experimenteren. Ik had de fans een uurtje of wat omgekeerd op de koelblokken gelegd en de temperatuur van de blokken was van 33 graden naar 35 graden gestegen. De tent werd er ook iets warmer van. Kortom, dat helpt dus niet.

Misschien dat het beter werkt als ik de fans dan wat harder zet (9V ipv 5V ofzo), maar tijdens het gepruts met de fans vielen ze ineens allemaal uit. Was uiteindelijk simpel hersteld, maar wel een teken dat ik maar verder moet gaan experimenteren als de tent weer leeg is. De temperatuur is sowieso geen enkel probleem. Zelfs met de afzuiger op 30%.

Ga morgen nog even de 20cm fans proberen ter vervanging van die grote circulatiefan, maar buiten dat laat ik het verder maar zo.

De 730Nm leds zijn deze week voorzien van een draadloze KlikAanKlikUit schakelaar en die gaan dus ook 10 minuten aan na de overgang naar de nacht. Er komt niet zo heel veel licht vanaf, maar dit beetje zou genoeg moeten zijn als bloei initiator.

De 730Nm ledjes zitten erbij op de 4 hoek leds en ze schijnen onder een hoek van 150 graden:
                      20150711_Choc_730Nm-leds_DSC6879.jpg

Met de witte leds uit wordt de hele boel in een rode gloed bedekt:
                      20150711_Choc_730Nm_DSC6882.jpg

Beetje wazige foto, maar de camera 5 seconden stil houden was iets teveel gevraagd Ging me er met name om om even te checken of het hele bladerdek wel belicht wordt door die 4 kleine ledjes. Dat lijkt zo wel goed te gaan.

Comment

Dat is idd een bak licht die ervan af komt,die leds
                        Ben verder heel benieuwd naar het eindresultaat Wietefras

Comment

Ja, er komt flink wat licht van die leds. Grootste voordeel vind ik nog wel dat het zo mooi verdeeld is ook. Met HPS had ik toch duidelijk een lichtere plek in het midden en dan aan de randen veel minder licht. Met die leds zo verdeeld over de ruimte is er maar heel weinig variatie in de intensiteit.

Ben ook wel heel benieuwd naar hoe het afloopt inderdaad

Comment

Cool hoor, heb je nu ook een 3D printer, echt iets voor jou�� . Leuk die Leds hoor, weer een leuke diy kweek, ik zal voor je duimen dat het goed gaat. Ik zelf zal alleen volgende keer toch een kleine aanpassing doen die volgens mij wel loont is. Je hebt van die Leds(buiten) schijnwerpers. Die kappen kan je misschien ook los kopen of anders maken of anders los slopen voor je eigen ledjes��.

Succes kerel.
                            Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

Comment

Super cool experiment, knap knutselwerk, ik merk vooral op dat de bladen in de top, net als die bij mij, niet zoveel thc dragen.
                              Volgens mij ligt dit aan de vochtige lucht van het seizoen en het moeilijker verdampen tijdens de hitteperiode van lente en zomer, in de winter zie ik hier een groot verschil in. Waarschijnlijk omdat de aangetrokken koude lucht de planten en de lamp beter koelt en daardoor meer verdamping mogelijk is. Die scrog zou ik me niet teveel zorgen over maken, je gaat daar op deze manier ook goed van oogsten. Mischien kan je die leds nog iets lager hangen voor een betere dieptestraling?
                              Hebben leds ook verschillende kleurcoderingen in wit licht zoals bijvoorbeeld bij TL-lampen?
                              Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

@Morgen Zonder Zorgen, Bedankt man, ik blijf zo inderdaad lekker aan het klussen

De leds schijnen in een hoek van 115 graden en het zijn ook allemaal redelijk kleine lampjes (50W per stuk). Het licht zit zo mooi verdeeld over het oppervlak en is er dus ook geen reflector of lens op de leds nodig.

@De Witte, Bedankt. Het is inderdaad knap vochtig hier. Met veel moeite hou ik het net onder 80%. Helaas is de temperatuur dan ook wel veel te laag (24 a 25 graden). Hoop maar dat dit vochtige weer snel over is.

De leds zaten er al vrij dicht op. Heb ze weer iets hoer gehangen omdat de toppen er wel erg dicht op kwamen.

De leds gaven overigens ook veel meer licht op de bodem van de tent en zelfs door de inlaten naar buiten op de grond om de tent heen dan de HPS deed. Zal meer komen doordat het lcht nu beter verdeeld zit, maar qua penetratie zit het nog wel goed denk ik.

Lastig om te bepalen of de leds er te dicht op zitten, maar op tophoogte zit het nu zo tussen de 40.000 en 50.000 lux. Met de HPS was dat 15.000 tot 60.000. Het zit dus veel beter verdeeld en het gemiddelde is ook hoger. Als de planten geoogst zijn dan ga ik nog wel eens meten/rekenen wat de ideale afstand is.

Deze leds hebben een kleurcode (temperatuur) van 3000K. Je hebt ze inderdaad in allerhande Kelvin waardes. Bij het voorgroeien gebruiken ze doorgaans de 5000K leds.

Heb helaas wel last van ongedierte in het hok. De plant linksvoor krijgt stipjes op het blad. Dacht eerst dat het een calcium tekort was, maar het lijkt er meer op dat er luizen op het blad zitten of spint misschien? Ik zie alleen niets bewegen.

Heb er wat blad vanaf gehaald en in een bakje gestopt om te checken of er iets vanaf kruipt.

Een zwaar getroffen blad:
                                20150715_Beestenboel_Boven.jpg

en de onderkant daarvan:
                                20150715_Beestenboel_Onder_Closeup.jpg

Een wat groter blad en hier dacht ik nog aan een Ca tekort:
                                20150715_Beestenboel_DSC6896.jpg

op de onderkant van dit blad zit ook wat zooi:
                                20150715_Beestenboel_DSC6886.jpg

Comment

Bezig...
                                X