Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DNA Chocolope onder 400W led

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: DNA Chocolope onder 400W led

Uiteraard bedoelde je toen ook tl buis bij mij is dat allemaal cfl verlichting

Had al wat kweekverslagen en bouwsels bekeken op rollitup, imac en soortgelijken. Ben wel overtuigd dat ik wat met led wil gaan doen. En had ook al het idee aangenomen 1 cob per square feet (30,48cmx30,48cm) wat vrijwel door meesten als ideaal word gezien als uitgangs punt te kiezen. Dan zou het ideaal zijn 4 cobs op 60x60 te nemen. Nu hoeft de 120x60 ruimte niet geheel "vol" te komen vindt het wel fijn wat ruimte over te houden naast de planten. En qua opbrengst heb ik dan al meer dan ik zelf nodig ben, wat fijn is dan kan in zomer een kweek worden overgeslagen. Zelf zat ik te denken zo rond de 90-100cmx60cm te gaan benutten. Dan zou ik dus met 6 COB`s af kunnen.

Dat idee met(duure) dimbare drivers spreekt me wel aan, maar zie ook wel wat in losse(goedkopere) drivers per led.

maarehh waar haal je nou al die mooie umol waardes vandaan als ik die datasheets van CREE zo bekijk haal ik dat nergens zo uit. Heb je ze omgerekend met een mooie formule?(dacht dat niet echt kon) Ik ben nog iemand uit de tijden van lumen, maar had al wel gelezen in monty zn uitleg dat, dat niet de manier is om licht voor planten te meten.

aanvankelijk dacht ik zo van een hps van 250w/33000lumen is dus 132lumen/w dat kan ik wel afzetten tegen zon datasheet van CREE
    Cree.png
    dan zie ik al wel dat die led`s beter scoren ten opzichte van de hps.

ben al overtuigd dat het werkt, wil nu alleen nog bevatten waarom/hoe dan ben ik er.

lijkt mij als led wat meer doorbreekt we uiteindelijk die spullen ook bij Conrad kunnen verwachten.

Dan moeten we hier ook eens een meeting voor stellen mits dat niet in strijd met de regels is.

al met al leuk om weer eens zo bezig te zijn met planten wereld!

Comment

@beowulf, Je moet zijn op Rollitup.org. Niet op Rollingstoned al zullen die vast ook wel een keer ergens een artikel gejat hebben over zelfbouw leds.

Dit subforum bedoel ik dan: http://rollitup.org/f/led-and-other-lighting.124/

Of meer specifiek threads zoals deze: http://rollitup.org/t/diy-leds-how-t...r-them.801554/
      en deze: http://rollitup.org/t/pictures-of-yo...r-pics.871625/

Het is vooral een kwestie van technische vaardigheden om het frame in elkaar te zetten en de leds op de koelers te schroeven.

Ik ben zelf gegaan voor het tappen van schroefdraad. Je boort dan een gaatje en draait er dan een tapboor in om een schroefdraad aan te brengen. Je moet dan dus wel netjes op de juiste plek in een brok aluminium een gaatje kunnen boren. Ik heb zelf ooit zo'n goedkope kolomboor gekocht en daar gaat dat heel makkelijk mee. Voordeel van schroefdraad tappen is dat je het ook weer makkelijk uit elkaar kan halen als je iets moet vervangen, maar echt vaak zal dat in de praktijk toch ook niet gebeuren.

Een andere optie is om er een zeflborende schroef in te draaien. Ik geloof dat ze er zelfs gewoon houtschroeven in draaien. Zo hard is aluminium niet. Gaatje voorboren en parkertje erin schroeven.

Je kunt de leds ook vastlijmen met warmtegeleidende lijm ipv warmtegeleidende pasta. Dan hoef je dus niet te boren, maar dan moet je wel weer solderen.

Zo zit de led op het blok geschroefd:
      20150531_Cree_CXB3070_DSC6809.jpg

Daarna is het een kwestie van draadjes in de gaatjes steken om de led aan te sluiten op de voeding. Dat is min of meer vergelijkbaar met het aansluiten van een HPS armatuur op een VSA. Al moet je wel zorgen dat je het rode draadje op de plus aan sluit en het zwarte draadje op de min, maar dat moet toch te doen zijn

Deze koeler komt al met gaatjes, dus ik hoefde alleen nog gaatjes te boren in de alu profielen waar ik ze op gezet heb.

@QnQ, De grotere Cree leds (COBs) verkopen ze inderdaad niet , maar de Mean Well drivers verkopen ze wel gewoon bij Conrad. Alleen dan voor €88 terwijl ze bij Mouser €70 kosten, bij TME €58 en $56 bij Kingbrite. Het kan nog erger trouwens, want RS-components vraagt er €140 euro voor.

De spullen zijn prima aan te komen (Kingbrite op Alibaba, tme.eu, Cutter, mouser.nl, Digikey etc), maar het zou vooral makkelijker zijn als je zo'n heel armatuur voor een redelijk bedrag zou kunnen kopen.

@mafferd, Een spaarlamp is toch een stuk minder efficient hoor. De efficientie van de lampen is doorgaans al veel lager (67lm/W ipv 89lm/W), maar de vorm van een spaarlamp is ook uitzonderlijk inefficient om het licht allemaal richting planten te krijgen.

Die Mean Well drivers zijn allemaal dimbaar, maar die zijn inderdaad wel wat duurder. Al bespaar je daar ook wel weer wat stroom mee (zijn efficienter). Ze zijn ook wat bedrijfszekerder, maar dan kun je ook gewoon zorgen voor een reserve vanb die goedkope voedingen.

Je kunt lumen waardes omrekenen naar umol waardes. Je weet de spectrale verdeling van de led (datasheet), de spectrale verdeling van PAR (400 tot 700Nm) en de spectrale verdeling van de lumen CIE curve. Met die gegevens kun je de gemeten lumen waarde omrekenen naar een PAR waarde.

De grap is dat die omzetting een vrij constante omrekenfactor is. Op Rollitup zie je ze vaak ellenlange berekeningen uitvoeren van lumen naar PAR W en joules en dan weer terug naar photonen. Als je de uitkomsten van die berekeningen ziet dan zit er altijd een factor van rond de 65 tussen. Dus 65.000 lumen is dan 1.000umol/s. Dus die lumen waardes uit de Cree datasheets delen door 65 en je hebt een aardige indicatie van de PAR waardes. Het zal niet tot 3 cijfers achter de comma nauwkeurig zijn, maar die leds hebben zelf al een mogelijke variatie in de efficientie van bijna 6% (bijvoorbeeld 9000-9500 lumen voor de AD bin van de CXB3070 op 70W bij een led temperatuur van 85C).

Iemand heeft trouwens ook een stel van die Cree en Bridgelux COBs bij een universiteit in een bol van Ulbricht gedaan om de PAR waardes te meten. Die meetresultaten kwamen mooi overeen met wat ze op Rollitup al berekend hadden. Dus voor een aantal specifieke COBs is er een PAR meting gedaan en voor de rest is het berekend, maar aangezien die berekeningen prima aansloten kun je dus ook de andere berekende waardes wel vertrouwen.

Elke verlichting soort heeft overigens een eigen spectrale verdeling dus dan is die omrekenfactor ook anders. Voor een double ended HPS lamp is het zo rond de 77, voor een gewone HPS zo rond de 82 en voor zonlicht 54. Het moge duidelijk zijn dat die lumen waardes dus inderdaad zinloos zijn om die lichtbronnen te vergelijken bij gebruik voor planten, maar als je ze omrekent naar een PAR waarde middels die conversiefactor dan heb je er al veel meer aan.

Die 132lumen/W van de HPS zou je bijvoorbeeld moeten delen door 82 en dan kom je op 1,6umol/s/W. Ofwel ongeveer 400umol/s totaal voor een 250W HPS. Bij een Cree CX led met 132lm/W moet je delen door 65 en kom je uit op 2,0umol/s/W. Dus zelfs bij gelijke lumen is die Cree al veel efficienter.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Merci voor de uitleg, mss in de zomer toch maar eens naar kijken. Al is het vooral uit nieuswgierigheid. Ik ben meer dan tevreden van men gavita.

Comment

cpu.png
          is zoiets misschien een idee? vast wel te maken met zon nice 3D printer. evt met een gestroomlijnde hoek om de flow te verbeteren.
          Zag op rollitup dat ze ook veel grote heatsinks gebruiken dit lijkt me dan weer wat minder fijn ivm gewicht, en ze dekken toch veel oppervlakte af waarbij ik dan weer denk: lucht circulatie problemen, of alsnog een "lucht-gordijn" of denk ik nu weer veel te moeilijk

groeten!

Comment

@beowulf, Ja, ik was ook wel tevreden met mijn Gavita, maar wilde toch een keer wat anders proberen

Bevalt wel veel beter trouwens.

@mafferd, Ja, ik hou wel van kaas

Ja ik snap echt niet waarom ze steeds met die formules op de proppen komen. Reken het maar na op basis van hun uitkomsten, het is iedere keer dezelfde conversie. Het zal misschien een keer 64 of 66 zijn, maar dat soort verschillen vallen ruim binnen de toleranties van die leds zelf.

De klimaatregeling ben ik nog mee "bezig".

Iets dergelijks als in jouw plaatje had ik in eerste instantie ook bedacht. Een soort cooltube over alle koelers heen en dan zo van buiten door de koelers heen naar buiten blazen (zonder filter dus). Leek me alleen wat lastig met verhangen van het armatuur. Wordt ook wel een gedoe om 3 rijen leds op die manier door te blazen.

Ander idee wat ik heb is om de lucht bovenaan af te zuigen en dan onderaan weer in te blazen om zo wat extra circulatie te geven. Dat zou ik heel simpel een keer kunnen (moeten) doen, maar het komt er op de een of andere manier maar niet van

Op een ander forum heeft iemand het idee opgevat om de hele afzuiging om te draaien. Die zuigt aan de onderkant af en de koele lucht komt er dan dus van bovenaf in.

Ik wil ook nog een keer waterkoeling proberen. Ik mis alleen nog de radiator en daar was wat bij mis gegaan met de bestelling uit China. Zit dus maanden te wachten en heb onlangs mijn geld terug gekregen. Dus maar weer een nieuwe besteld en nou weer wachten. Volgens de tracking is die nu 8 dagen onderweg. Geen haast, komt nog wel een keer.

Die passieve koeling is wel lekker stil. Al draaien mijn fans op 5V en dat hoor je ook alleen als je je oor er vlak bij houdt. Je loopt met passive koeling ook niet het risico dat je leds oververhit raken als de fans vastlopen of de voeding daarvan stuk gaat oid, maar ik vind het inderdaad ook wel onhandige brokken. Is in Nederland wellicht ook wel wat lastiger aan te komen tegen een redelijke prijs.

Daarmee heb je ook geen enkele mogelijkheid om de warmte van de leds netjes te hergebruiken. Ik heb geen zin om een verwarming in de tent te zetten, dus ik wil de warmte van de leds wel gewoon bij de planten hebben. Met passieve koeling zie ik dat niet gebeuren. Voor kwekers in Californie is dat misschien geen probleem, maar in Nederland heb je soms toch echt wel wat extra warmte nodig.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Zo fijn, zon hobby kan der uren over nadenken voor ik ergens over uit ben

Zo zat ik nog eens wat te denken over de warmte hergebruiken waar je het over had. Als ik het goed begrepen heb, dan zijn die cree cob`s het efficient`s bij een temp van 25 graden celcius. Dat is opzich een temp die je naar mijn idee zo richting je planten zou kunnen blazen. Nu kwam ik de volgende LED heatsink tegen op de site van cree:

85W_heatsink_med.jpg

Als je hier nu eens een fan op plaatst en door de ribben heen laten blazen, dan druk je als ware de warmte langs de LED richting plant. En dan de inlaat boven en de uitlaat onder. Of zouden deze het ook passief al goed doen.

ook die water gekoelde cpu koelers zijn interessant en zien er ook fancy uit.

wbt de warmte ben ik het geheel met je eens. Heb hier grotendeels van het jaar ook eerder te weinig warmte op de kweek kamer dan teveel. Vaak de verwarming al aan om zon 20 graden omgevings temp te behouden. Nu denk ik erover voor de donkere uren er een klein micro kastje er naast te zetten en daarmee afblazen in de grote ruimte. Om deze zo wat beter op temp te houden. En evt warmte kabels in de potten maken zolang ik nog geen overstap op hydro maak. Wat ik wel zeker weet is dat ik geen energie wil verstoken aan een kachel in de kweekruimte.

Heb zelf denk ik ook niet zon probleem met wat die pc fans qua geluid produceren. Al zijn het inderdaad wel meer punten waarop een installatie kan falen.

ben benieuwd naar je volgende knutsel praktijken

groeten Mafferd,

Comment

Zit inderdaad ook altijd te denken over wat ik nog zou kunnen veranderen. Helaas bedenk ik veel meer dan dat ik tijd/zin heb om allemaal te doen

Dat soort koelingen schijnen heel goed te werken inderdaad. Heb ze zelf niet geprobeerd, maar zag wel wat tests ermee.

Als ze geanodiseerd zijn dan neem ik eigenlijk aan dat ze voor passieve koeling bedoeld zijn. Om de een of andere reden werkt dat beter als ze zwart zijn en als er een fan op zit dan juist als ze kaal zijn.

Een kachel zou je inderdaad gewoon niet nodig moeten hebben. Ik ga er toch ook vanuit dat we een flinke kachel hebben hangen die ook nog wat licht geeft. Het is misschien even prutsen om die warmte te hergebruiken, maar dat zou toch voldoende moeten zijn

Comment

Bezig...
                X