Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ultimate Greenhouse test ... by $iR

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Ultimate Greenhouse test ... by $iR

Het experiment:

Zoals reeds gezegd was ik in de toekomst van plan serieus wat met licht te gaan experimenteren. Maar weer uit noodzaak, stervende super silver haze, moest ik weer eens goed nadenken…
    Ik had een tijdje geleden mn aquarium afgebroken omdat alle visjes een andere thuis gevonden hebben wegens tijdsgebrek om er voor te zorgen zoals het hoort. Daar zit deze lamp in, met een hoogwaardige reflector.

- Firma Dennerle:
    41) Lichtkleur – code:
    Trocal (special plant, Kongo white, amazon day, color plus, african lake) geweldig wat je hiermee allemaal niet kunt doen…net echt… De special plant is een wonder!!! (in het aquarium toch). Sinds ik deze heb groeien en bloeien mn aquariumplanten weelderig en dus…
    W – lengte(cm) – L/W:
    15W – 43,8 – 80
    18W – 59 – 75
    30W – 89,5 – 80
    36W – 120 – 93
    Geschiktheid voor planten:
    Weinig blauw, veel oranjerood. Zeer geschikt!!! En moet eerlijk toegeven, heb ze lang gezocht… Het licht gezien en het verschil is waarlijk immens.
    Daarbij kan ik nog vertellen dat ze gegarandeerd 15000 lichturen geeft. Weet niet hoe dat juist zit, maar voor ons, aquaristen is dat veel!!! Daartegenover is de kostprijs natuurlijk niet min…
    Ik moet hier wel opmerken dat de lampen een vorm van UVfilter bevatten die veel onder 400 nm eruithaalt (blauw licht, zie spectrum) om algen tegen te gaan.
    Onlangs hebben ze ook een buis gemaakt voor terrarium maar daar weet ik nog weinig over.

Ik voeg nogmaals de spectrums toe van de Tl buizen waar ik normaal mee werk. Zo heel erg veel verschilt het niet in pieken vind ik en misschien heeft ze wel een breder aanbod van blauw… Daartegen staat natuurlijk een serieuze piek in oranje ik weet het zo nog niet

En deze van aquariumplanten (streepjes planten, bolletjes algen die dus vooral groeien en teren op blauw licht…) in combi met een dieper inzicht in de curve van mn tl buis die nu wordt getest.

(klik voor vergroting)

Het is vooral een test voor mezelf omdat ik ervan overtuigd ben dat ik toch goede resultaten zal behalen ermee en vooral wt kennis over licht en de reactie van planten erop te weten te komen. We zullen zien he. Ik breng nog vaak verslag uit dus hou me in de gaten!

Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 4 December 2009, 14:49.
    sigpic

Comment

03/11: groei dag 33 + 24u na het nemen van de stekken:

De stekjesgroeikast echter ziet het er niet zo lief uit. Van tmv besmetting ben ik nu zeker en de super lemon haze plantjes hebben nu wel heel zwaar te leiden onder de witte verkleuring. Echter, groeien ze gewoon statig door dus zal ik dat een beetje goed in het oog houden! Heel binnenkort post ik wel nog eens elke plant apart.

Enjoy the pics!

Grtz $iR
      Attached Files
      Last edited by SirSmokeAllot; 20 January 2010, 16:38.
      sigpic

Comment

Goede duidelijke posts Sir! Van jou posts leer ik elke keer wel wat!

Echt kut van die tmv! Je doet zoveel moeite om je plantjes super te verzorgen en dan zit je constant met zo'n stom virus... antibiotica is zeker geen optie?

Veel succes met de kweek en keep up the good work!

Comment

Ik volg je $irr!
          Echt wel spijtig van je probleem,hopelijk gaan je stekjes goed!
          Succes..

Comment

Ben alweer zeer beniuwd naar je volgende update. Wat een mooi verslag alweer. Superduper.

Grtz

Comment

heey $ir en hoe is het er mee?

Comment

13/01/2010: 7e dag na overschakeling op 12/12

Na het opnieuw constateren van een virus in mn kast, volgens mij ook wel in combi met een tekort door de verlengde groei, zakte de moed me weer wat in de schoenen. Ik zag het weer heel snel achteruit gaan en zou ermee gaan ophouden voor deze ronde als er niets uit de bus kwam.

Omdat ik in de bloeikast het klimaat iets beter onder controle heb besloot ik ze nog een weekje onder hps te laten doorgroeien (2 weken hiervoor dus) in te hoop dat ze terug aansloegen. Ze werden overgepot in nieuwe batmix in een pot met net niet het dubbel van de inhoud. Mn beslissing heeft zeker vruchten afgeworpen want de plantjes hadden er na een dagje of 3 al terug zin in.

De lange voorgroei onder tl zal ik nu proberen uit te schakelen door te gaan voorgroeien onder 250W hpi (blauw = beter voor groei, gedrongen struikerige plantjes) op een aangepaste grond zoals grow- of lightmix ipv batmix (eigenlijk niet goed om lang op voor te groeien, aangeraden bij overpotting voor omschakeling). Na het constateren werd onmiddellijk overgeschakeld op kraantjeswater omdat ik weet dat hier in de regio het kraantjeswater heel veel kalk bevat. Van een ex-kweker kon ik nog wat Mg+ krijgen dus dat komt helemaal in orde.

Ik kreeg nieuwe moed door een gelukkig toeval en kon weer wat gaan investeren in het optimaliseren van het omgevingsklimaat voor mijn lievelingen Tot diep in de nacht zocht ik weer op en door een tip van onze fief kwam ik terecht bij TSWV (tomato spotted wilt virus) en INSV (impatiens necrotic spot virus), of voor ons het tomatenbronsvlekkenvirus. Tripsen zijn de primaire vectors voor dit virus en soms zelf de enige!!! Vaak wordt bij een tripsenplaag in de tomatenteelt gewaarschuwd voor dit virus. Of het nu net dit is, ben ik uiteraard nog steeds niet helemaal zeker maar op mijn lange zoektocht van nu toch al meer dan een jaartje heb ik niet veel beter gevonden. Ik vond een manier om het te testen en als het blijft aanhouden dan zorg ik er volgende ronde zeker voor.

Om alle sporen van onkunde te verwijderen is de gemeente bezig met stelselmatig alle straatbeplantingHieronder nog eens de oproep dus of iemand weet wat met de planten hier in de buurt aan de hand is???volledig wit is. De volgende stap is uiteindelijk een kaal bosje met enkel takjes uit de grond.

Met de kou van de afgelopen tijd ging het ongelofelijk snel achteruit en was ingrijpen nodig. Ik schafte me eindelijk een davin controller en een keramisch verwarmingstoestelletjepotten werden verhoogd tot boven de luchtinlaatgaten rondom rond de kast, zodat het verwarmingstoestelletje + oscillerende fan de lucht onder de potten mengt tot een goeie temperatuur voor ze gaat stijgen door het temperatuursverschil en de afzuiging.
                Ook hier werk ik met een witte puntjes als het ware verdrongen naar de vingertoppen en maakt het me op deze manier moeilijk te zien of ik met overvoeding te maken heb. Ik sproei ook minstens 2 maal per week met een 20% melkoplossing3 super silver haze sukkeltjes pijnloos uit het leven geholpen werden, ik er nu nog 2 mooie in de kast heb staan en maar 1tje zich heeft willen laten stekken. Zoals reeds aangegeven liet de strawberry zich het best stekken.

De 4 bijgezette stekjes rechtsboven in de hoek doen het super!!!

(klikken voor vergroting)

20/01/2010: 1e dag bloei

Yes yes, het begint er al weer goed uit te zien. De symptomen van de ziekte worden net zoals vorige keer weer veel minder zichtbaar. De kromme vingers zijn er nog en de witte puntjes op de vingertoppen baren me zorgen maar zoals besloten ga ik er gewoon mee door want de vorige keer (met de trips als extraatje) ging het beregoed!!! Het sproeien met melk wordt nu gestopt.

Gedurende vorige week gaf ik nog licht wat groeivoeding mee met in de laatste 4 dagen 25% bloeivoeding. Ze staan nu toch al weer een goeie 3 weken in de nieuwe batmix en dus start ik vanaf vanavond met het opschroeven van de bloeivoeding en afbouwen groeivoedingbloei zeker al begonnenstrawberry hazesuper lemon hazesuper silverDe stekken: 20/01/2010 (dag 5 na overschakeling op 12/12)

gewortelde stekken werden geplant in een pot gevuld met batmix, hydrokorrels onderaan, met in het midden een gat met doorsnede van ongeveer 8-10 cm, met dezelfde diepte, stekgrond. Dit tot aan de eerste zijscheuten. De potgrond werd voorbehandeld en rijkelijk aangegoten met de volledige dosis rhizo. De eerste week bouw ik de rhizoconcentratie trapsgewijs af en geef de plantjes wanneer ze erom vragen. Overmorgen schakel ik over op het druppelsysteem voorlopig nog met heilig water uit mn aquarium + enzymen Het sproeien met rhizo wordt deze keer achterwege gelaten want dit zal als alles goed gaat de eerste test worden. Wekelijks wordt in de overschakeling gesproeid met 5ml/liter phyt-amin van plagron (groei 3ml/liter).

De zo laag mogelijk te houden, maar dit keer geen lst. Het is een testrun met haze en dus ga ik dat weer eens volledig forceren Via een effecten van het virus serieus afnemenHet experiment: Zoals in een vorige post aangegeven ben ik wat gaan prutsen met de stekken door ze onder een oranje-rode lamp te zetten. Tot mijn grote verbazing gingen de greenhouse super lemon haze en de strawberry haze bloeien na 2-3 weken onder 24uurs lichtstress
                Attached Files
                Last edited by SirSmokeAllot; 20 January 2010, 19:26.
                sigpic

Comment

Een update zoals de Sir dat alleen kan!

Die rare witte vlekken op de straatbeplanting zit echt overal.. Mijn ouders hebben ook zo'n plant staan in de tuin en die heeft exact dezelfde symptomen. Helaas kan ik er geen foto's meer van maken omdat ze de plant maar verwijderd hebben, zag er nogal triest uit..

Ben benieuwd wat er uit verder experimenten met dat licht komt.

Grtz,

Skafe

Comment

Jawadde .. maar had er om gvrgd idd

Goed dat je het tmv wat beter onder controle hebt. Probeer het hier ook warm te houden (elektris vuurtje staat bena 24u aan).
                    Echt een kut virus ..

Mooi groen en proficiat geen paarse stelen ^^ hier begint het te komen

Leuk ook dat je batmix hebt, kan ik wat nadoen ^^

Grtjs Olivier

Comment

Yo peeps,

alles gaat weer goed en binnen enkele dagen heb ik weer zeeen van tijd om wekelijks te gaan updaten. Om mee te zijn met het hele verhaal maak ik vandaag reeds de update van week 2 volledige bloei.

28/01/2010: 9e dag bloei
                      Attached Files
                      sigpic

Comment

Staan er toch flink bij hoor $ir

Comment

$ir
                          heb even dit alles doorlezen samen met je andere.
                          moet zeggen redelijk onder de indruk,,,,,,,,,,,,,,,,wie had dat gedacht.
                          blijf dit allemaal zeker volgenkan hier nog veel van je leren,
                          zoals je weet ben ik nog het groentje en jij de man met de groene vingers.....respect!!!!
                          greets

Comment

inderdaad, mooi kweekje en verslag $ir hier neergezet heeft.
                            zeker benieuwd naar het vervolg van de kweek ook.
                            Ziet er tot nu toch heel goed uit volgens mij !!!
                            Let them grow !!!!

Grtzzz

Comment

staan er toch heel netjes bij hier!
                              zie op de 2 e foto wat witte vlekken(meeldauw?)of heb je over je dames gesproeid?aight laterz
                              grtz

Comment

die mark is een rappe dames en heren. Heel goed opgemerkt markyboy maar dit komt idd door sproeien (nog wat melk denk ik in de plantenspuit). slechte punten dus voor $iR want niet goed opgekuist
                                Merci voor de complimentjes mensen!!!

Grtz $iR
                                sigpic

Comment

Bezig...
                                X