Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ultimate Greenhouse test ... by $iR

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Ultimate Greenhouse test ... by $iR

20/11/2009: 19e dag groei:

Omdat ik geen ezel ben... heb ik besloten de plantjes reeds vanin het begin het nodige mee te geven om beestjes te vermijden.
    De reden waarom ik gisteren bewust geen water heb gegeven is de hoop dat ze het aangeboden productje in het water vandaag bijna helemaal opneemt.
    Vandaag werd in het gietwater meegegeven:

*aptus Bio Shark Soil Attack:
    Bio Shark Soil Attack Liquid is de vloeibare versie van Soil Attack granulaat. Alle componenten zijn qua specifieke eigenschappen gelijk. Het verschil zit uiteraard in de manier van gebruik via druppelsystemen. Bij toepassing op een niet of slecht toegankelijk medium of op een bestaand, reeds aangeplant veld, wordt geadviseerd de Bio Shark Soil Attack Liquid te nemen. Dit is wederom een biologische aanpak die natuurlijke vijanden zoals bv de Hypoapsis oftewel bodemroofmijt totaal geen schade toebrengt. Op een geheel biologische wijze helpt Bio Shark Soil Attack Liquid u van een goede oogst te verzekeren. Deze biologische filosofie heeft Bio Shark reeds vaker bewezen

Uit mn Home-made EHBO hulpmiddelen draadje (http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...jes-t8110.html24/11/2009: 23e dag groei:

Nog steeds draait alles constant dus op dat vlak heb ik helemaal niets te melden.
    Hier en daar kan ik al zeggen dat het fimmen gelukt zal zijn, maar op plekken zit ik nu natuurlijk ook met lelijke bladeren. Ik kweek niet voor de schoonheid dus we zullen wel zien wat ervan komt. Een tweetal heb ik nog extra moeten bijtoppen... Wat tijdverlies dus maar dat geeft niet want de bloeikast is toch nog niet klaar.
    Hier en daar merk ik wel een assymetrische vingertop op, maar ga nog niet te vroeg beginnen pannikeren. Dit kan ook een beetje komen door de ventilator.
    Daarnaast merk ik ook op dat de super silver haze maar niet mee wil, 5 van de 5 toch. De andere 2 zijn net het tegenovergestelde. Ook merk ik op de 2 sukkelaartjes paarse stelen op die ik nergens anders aantref...en zit er 1 freakje bij...

Geniet van de foto's. Ze werden gemaakt net na een besproeiing met rhizotonic. Gisteren kwam ik iemand tegen die beweerde dat het zeer gevaarlijk was, bij deze de test... Ik doe het reeds enkele kweekjes zo en heb enkel de voordelen ingezien ervan. Hier en daar zul je ook wat brandschade opmerken maar dit is omdat ik bewust de TL's dicht bij de plantjes wil houden om de hoogte zoveel mogelijk onder controle te hebben.
    - 3 overzichtsfoto's
    - 6 foto's van de strawberry haze. Dit lijkt me toch niet het kleine plantje waar kweker over praatte... doet het goed! Geen monster zoals de super lemon haze, maar... er zit iets in!
    - 6 foto's van de super lemon haze
    - en om af te sluiten 5 super silvers. Zoals je zelf kunt zien denk ik te mogen concluderen dat de derde laatste een freakje is en de voor- & laatste zijn mijn zorgenkindjes. De bladstelen kleuren paars en blaadjes gelig, ze wil niet groeien zoals de rest terwijl ze eigenlijk volledig dezelfde behandeling krijgen. Ik wacht het nog even af, maar geef de komende dagen iets minder water. We zullen zien.

Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by SirSmokeAllot; 24 November 2009, 19:32.
    sigpic

Comment

mooie kropjeslijkt me alvast een lekkere salade
      grtz

Comment

Mooi thc gehalte, veel geluk
        Er is altijd licht aan het eind van de tunnel, hoop maar dat het geen trein is.

Green power!

Comment

Wow sir,dat ziet er super uit!!
          Ben oprecht jaloers..
          Heel groot compliment voor het gedetailleerde verslag,
          Ga je zeker weer volgen..
          Succes!!

Grts
          Daniella
          Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

Misty's ABC

Comment

hey $ir

ziet er goed uit man

BIOSHARK is goed spul gebruik ik ook nog niks geen last gehad

en aptus heeft ook FUNGONE om schimmels te voor komen is ook top spul

ik blijf je volgen man
            goed bezig

Comment

Ziet er goed uit $ir, mega verslagje waar er veel wat van kunnen leren zoals gewoonlijk

Je hebt er nog een stalker bij

BUKAKE
              Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

28/11/2009: 27e dag groei:

Ik constateer dat de plantjes na de (soms mislukte) fimpogingen terug een serieuze groeispurt aan het inzetten zijn. Hier en daar is wel een mooie fim te zien, maar om eerlijk te zijn heb ik slechts een slaagpercentage van nog geen 30%. Vaak komt het ook voor dat 1 van de 4 (soms 2) nieuwe zijscheutjes niet tot ontwikkeling willen komen. Misschien dat dit later wel beter zal lukken onder invloed van bvb een 250W hpi... Toch zijn het overgrote deel van de plantjes lekker bossige stuikjes aan het worden met heel wat kleine scheutjes die zich strekken naar het licht. Mits een goede 2e topping wordt het mogelijk om heel wat toppen te hebben van gelijke hoogte die evenveel licht zullen krijgen in de toekomst. Laat ons hopen...

Verder heb ik tot mijn grootste vrees weer symptomen kunnen vaststellen van tmv. Ik had vorige kweek ook last van een vorm van tmv, nl tabaksbontvirus (351). Dit zowel outdoor (NL op 1e 2 foto's) als indoor (Black Jack).

Ik verdenk dus opnieuw mn plantjes ervan besmet te zijn met tmv, maar voor meer info hierover maak ik een speciaal draadje aan bij bladproblemen omdat ik nog met een ander probleem zit en niet helemaal zeker ben dat dit door een eventuele besmetting zou kunnen komen. http://jointjedraaien.nl/wietforum/s...931#post101931

Ook moet ik met pijn in het hart mededelen dat de 2 super silver haze sukkeltjes het volgens mij niet meer zullen redden. De freak doet het...een beetje goed. Waarmee ik bedoel dat ze zeker niet stilstaat maar volgens mij altijd een achterkomertje zal blijven. http://jointjedraaien.nl/wietforum/s...933#post101933
                Ik hoop dit een beetje te kunnen oplossen door eventueel topstekken te nemen van de plantjes als ze een 2e keer moeten worden getopt. Dit zou normaal al moeten gebeurd zijn, maar ik laat ze nog wat doorgroeien om een voldoende aantal goede stekken te kunnen nemen. Als dit maar goedkomt...

29/11/2009: 28e dag groei:

Zoals reeds aangegeven is zondag Phyt-amin dag. De plantjes werden volgens het plagronvoedingsschema behandeld met een 3ml/liter oplossing.
                Omdat de plantjes hier en daar wat verbrande vingertopjes begonnen te vertonen werd besloten de rhizotonic oplossing in concentratie te laten zakken tot op 25% (1ml/liter dus). Als ik zie dat de plantjes goed reageren op de vermindering van de concentratie in de sproeivloeistof, wordt deze terug opgeschroefd naar 50%.

Enjoy the pics!!! Super close ups zullen even moeten wachten tot bij de 2e topbeurt want hier en daar zitten door een mislukte fim wat rare bladeren in de top die net aangevreten lijken door beestjes. Binnenkort komt de 2e topronde eraan dus dan gaat weer elke plant onder de lens...
                De eerste 3 foto's zijn om wat te stoefen met m'n gelukte fimpjes
                De volgende 4 zijn om aan te tonen hoe snel de plantjes wel groeien in 48u tijd. Eerste 2 vanop 28, laatste 2 vanop 30 telkens eerst links, dan rechts. Zie wat een verschil met die 2 (eigenlijk 3) sukkeltjes...

Grtz $iR
                Attached Files
                Last edited by SirSmokeAllot; 3 December 2009, 16:54.
                sigpic

Comment

Wacht ik ff op je linkjes.
                  Beestjes en virussen zijn uitermate vervelend voor de kweker.
                  Maar voor mij het zout in de soepenbrij.

Comment

Hoy vale,
                    Ik wist wel dat ik je hiermee ging strikken De linkjes zijn actief voor je man!
                    Grtz $iR
                    sigpic

Comment

Yo Sir,
                      tijd geleden dat ik hier nog een kijkje nam maar bij deze dus...
                      Dat virus dat je daar hebt zou afkomstig kunnen zijn van met je handen in je shag te zitten en erna je planten getoucheerd te hebben. Als je uit zaad kweekt lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat het virus er al zou op zitten. Laat mij ook opmerken dat het virus (mocht je stekken nemen van de planten die ermee zitten) doorgegeven wordt als je ze stekt. Dus je stekjes zouden dan ook tmv hebben, toch iets om over na te denken. Als ik het goed heb kunnen planten het onderling niet doorgeven dus mocht je haze er nog niet mee zitten dan kan die gerust gestekt worden (als dat is wat je bedoelt ).
                      Anders ziet er het grotendeels heeeeeel groen uit .
                      Zet em op!

Greetzzz

Jona

Comment

Wel jona,

Dit verhaaltje is al langer aan de hand. Ik werd deze zomer voor een 2e keer met tmv in combi met trips geconfronteerd. De eerste keer draaide ik net een NL zadenkweekje en wist van beestjes of virussen nog helemaal niets af.
                        Deze zomer heb ik ontzettend veel zaden NL gekiemd om in de groei wat te gaan prutsen ermee, enzovoort...
                        De eerste grow dacht ik dat ik een uitzonderlijke genetica vast had, een witte plant dus. Echter waren er ook veel blaadjes die er net helemaal verkreukt uitzagen en daarna met het strijkijzer erover om ze weer glad te krijgen. De lelijkste plant heeft mij het meest en vooral het sterkst opgebracht. Van niets wetend was ik uiteraard zeer tevreden en had nog heel wat zaden door selectieve bevruchting met een penseeltje.
                        Reeds in de eerste getande blaadjes zag ik de tekenen terugkomen van de ziekte die me een jaartje niet heeft getijsterd. Het 5vingerige blad aan de meeste plantjes was ziek...nog voor getopt te worden.
                        Ik weet dat er tmv in mn kelder aanwezig is dus ga heel omzichtig te werk. Zoals je kunt lezen op het betreffende draadje draag ik zoveel mogelijk verse latex handschoenen wanneer ik de plantjes aanraak, van zaaien tot fimmen. Een banale besmetting via de tabaksvingers is gewoon uitgesloten! Daar heb ik ook voor gezorgd om voor mezelf uitsluitsel te kunnen bieden.
                        Uiteraard hou ik er rekening mee dat de stekken zullen besmet zijn met tmv. Vorige ronde(s) deed ik dit ook al en merkte op dat een besmette stek toch wel iets langer nodig heeft om deftig te wortelen.
                        Volgens mij is het toch al te laat dus ga ik gewoon verder. Enkel tmv is niet fataal voor mn schatjes, daar ben ik van overtuigd. Ik hou de temperatuur goed in de gaten maar door mn warmtekabel zou dit geen problemen meer mogen geven.

Grtz $iR
                        sigpic

Comment

spijtig van die 2 sir en van de tmv. hopelijk niet te veel last. de rest ziet er mooi uit ^^

Comment

Leerzaam verslag $ir. Blijft dat virus zo hardnekkig aanwezig in je kelder? Vind je plantjes er wel mooi bij staan vind het ook jammer van die Super Silver Haze, die had ik graag zien groeien maar wie weet.

Comment

Merci gasten, we zullen zien wat ervan komt he.

@ Ijscoman... ik word er zo stilaan helemaal gek van!!! Ik weet niet hoe dat precies zit en er wordt veel verteld op het net, maar het ziet er naar uit dat het idd wel zo zal zijn. Soms maak ik mezelf wijs dat de zadenproducenten ook niet vrij zijn van tmv... Wat eigenlijk tamelijk logisch zou zijn. En stel dat het dan toch via het zaad kan overgedragen worden dan is er gewoon geen ontsnappen meer aan he denk ik zo bij mezelf. Ze hebben er uiteraard wel heel veel baat bij door te beweren dat tmv niet via het zaad gaat.
                              Soms surf ik nog eens het web op zoek naar een nieuw opwindend soortje en kwam op een zadenproducent zn site deze foto tegen. Dit wil uiteraard helemaal niets zeggen maar ik vind dit toch een heel vreemd blaadje!!! S nerf en kromme vinger... De kromming in de kleine blaadjes in de top is bij mijn vorige oogst heel gelijkaardig maar die S is minder expliciet.

Ik zeg niets maar met dit in het achterhoofd bekijk ik foto's sindsdien wel een beetje anders.
                              Over de 3 super silver haze plantjes heb ik al een kruis gemaakt. Ik post wel nog eens een foto op het desbetreffende draadje omdat ik nog wat plek over heb onder de lamp en anders de plekjes toch maar leeg zijn. Nu, niet getreurd. Gisteren heb ik voldoende stekken genomen om de 3 sukkeltjes te kunnen vervangen door de 3 beste van de klas. Nu nog maar hopen dat alles wat wil aanslaan he, want ik ben weer wat aan het testen geslaan. Met grote zorg werden 4 mooie, stevige en in mijn ogen gezonde topstekken genomen van de 2 die toch wel heel krachtig groeien. Kweker zou wel eens gelijk kunnen hebben dat het monsters worden. Zou dit dan toch niet zon stabiel soortje zijn?
                              Ik hou me dit weekend wel even bezig met verslagjes van anderen te lezen over dit specifiek soortje want ze zou misschien wel eens helemaal uit mn hok kunnen vliegen als ik geluk heb...

Grtz $iR
                              Attached Files
                              Last edited by SirSmokeAllot; 3 December 2009, 17:14.
                              sigpic

Comment

Het stekken:

Na het constateren van de steeds versnellende achteruitgang van de 3 super silver haze plantjes en het oncontroleerbaar zijn van de overige 2 werd op 02/12/2009 overgegaan tot het nemen van stekken van de overige plantjes. Ik koos er steeds de stevigste plantjes uit waar het meest leven in zat, hopelijk nog zonder tmv besmetting. Vooral de Arjan’s Strawberry Haze heeft me veel mooie stekjes bezorgt. Ooit zullen ze eraan moeten geloven maar ik vind dat zieke stekken veel meer tijd nodig hebben om te wortelen en het niet altijd goed afloopt…

OPM!: Eerst en vooral raad ik het niet echt aan om stekken te gaan nemen van gefemde zaden. Ik heb het vaker gedaan maar ben ook wel al 2 keer met mn kop tegen de muur gelopen. Alles moet echt ideaal zijn, vooral de temperatuur. Ondanks de vorige post vind ik sweet seeds nog steeds de meest stabiele plantjes produceren en heb ik daar al veel geluk mee gehad op dit vlak (psicodelicia mensen!!!)

(klik voor vergroting)

* Clonex vloeibaar Wortelhormoon:
                                De Clonex vloeibaar wortelhormoon van Growth Technology is een gel die voor de serieuze kweker vele voordelen biedt. Zo is de uitval van stekken in het algemeen veel kleiner dan bij het gebruik van een regulier stekpoeder. Dit komt doordat men een gelijkmatigere hechting van de gel om de steel van de stek kan realiseren. Zo zijn er bij het gebruik van stekpoeder de bekende uitvallers die geen fatsoenlijke wortels ontwikkelen omdat er te weinig, of juist teveel stekpoeder aan de steel zat. Deze uitvallers kunnen met het gebruik van de Clonex vloeibaar wortelhormoon tot een minimum beperkt worden, in principe hecht zich steeds de juiste hoeveelheid gel aan de steel van de stekken. Dit produkt is geheel biologisch afbreekbaar.

● Samenstelling van de Clonex Gel
                                De Clonex vloeibaar wortelhormoon bestaat voor 98% uit water, 1,2% 2-Hydroxyethyl cellulose & 0,3% 3-indolylboterzuur.

● Werkwijze van de Clonex Gel

● Veiligheidsvoorschriften voor de Clonex Gel
                                Er zijn in principe geen veiligheidsvoorschriften voor dit middel voorgeschreven, men kan het niet inademen dus hoeft men geen mondkapje te dragen, en het produkt bevat geen agressieve stoffen die de huid zullen aantasten.
                                ● 50 ml vloeibaar wortelhormoon
                                - voor een snellere & gezonde wortelvorming
                                - geen geknoei meer met poeder
                                - gelijkmatigere hechting van de gel rond de steel van de stek
                                - produkt wordt geleverd met Nederlandse gebruiksaanwijzing

Begin niet zomaar internodes van je plantje door te knippen, voorbereiding is meer dan de helft van het werk!

__________________________________________________ ______________

* indien mogelijk is het altijd beter je hok al wat voor te bereiden en enkele uurtjes op voorhand alles te laten draaien. Zo kun je een betere temperatuur verzorgen vanaf het begin. Zet je propagator al aan als je kunt, dan verloopt alles ideaal.
                                TIP: ik gebruik een aquariumthermo met zuignap zoals bij het kiemen om eenvoudig de temperatuur binnen te kunnen controleren (max 2 EUR). Ik heb een 2e om de temperatuur van mn bodempje te kunnen controleren.

* licht: ik gebruik voor mn prop een lichtbalk met dubbele TL van 18W, kleurencodes 840 koud wit & 865 daglicht (heel koud en dus piekt in blauw, nodig voor groei) die 24u (18 is beter als je te grote afkoeling kunt voorkomen) blijven draaien net hetzelfde als voor de moeders. Deze kleuren geven naar mijn korte ervaring in TL de meest gedrongen en stuikachtige plantjes.
                                Indien je direct hpi (of hps, maar dan gaan ze danig strekken want teveel rood, bloei) erop zet zul je de lamp van helemaal boven dagelijks wat moeten verlagen denk ik, maar dat zou je experts moeten navragen. Ik vind het er wat over zo en ben zeer tevreden over de prestaties van TL op gebied van stekken.

* bodem: dat is heel simpel, bijna net zoals bij het kiemen.

Een laagje gespoelde hydrokorrels, kijk maar wat er allemaal nog uitkomt... (ik had er jammer genoeg niet veel meer maar doe anders een laagje).

En wat gezeefde stekgrond. Hier gebruik ik echter geen batmix omdat ik met steenwol kweek, de worteltjes er wat vlug doorkomen en dat wat sterk zou kunnen zijn voor het eerste contact.
                                Lekker mooi vlak bedje voor mn schatjes.

* vul een bodempje van een ‘reservoir’ (in mijn geval ovenschotel ) met vers op temperatuur gebracht water met indien mogelijk aangepaste pH (hier 6,2)!!! Maak voldoende aan van dit water want je zult het nog nodig hebben.
                                Zet je medium (turfpotjes met stekgrond, steenwol zoals hier, …) hierin zonder voeding of iets dergelijks, zodat ze heel wat van het aangeboden water kan absorberen. Stekjes houden echter niet van een doornatte bodem met het oog op schimmel dus hou het wat in de gaten. Werk desnoods met kleine hoeveelheden water die je af en toe wat bijvult. Je merkt vlug wanneer het verzadigd is.

* ik persoonlijk besproei het bedje voor de stekjes met wat water uit vorige stap en een volle dosis rhizotonic + plagron enzymen mbv een plantenspuit. Dit zorgt ervoor dat de bodem niet te doornat wordt en inzakt. De overschot (150ml max ofzo) giet ik wat langs de rand in de prop zodat de hydrokorrels nog wat water kunnen opnemen.

* doe je deksel dicht en zet je lampen aan

* je medium zou voldoende nat moeten zijn nu en het is belangrijk dat je het nu even laat rusten en uitlekken. Zo vermijd je een teveel aan vocht.

* zet je stekpoeder/-gel klaar zodat je daar strax niet teveel meer aan moet prutsen. Ik gebruik steeds een schaaltje of iets dergelijks en giet daar wat op uit. Een ervaren tuinman maakte me ooit wijs dat de kwaliteit van je poeder daalt omdat je daar steeds vocht enzo gaat in doen anders. De rest vliegt onherroepelijk de vuilnisbak in.
                                Ikzelf gebruik Clonex stekgel en ben daar zeer tevreden over. Sindsdien is de slaagkans van mn stekken drastisch verhoogd en brengen ze volgens mij zelf meer op dan de moederplant vanwege de goeie start…

* indien je poeder gebruikt is het raadzaam om nog wat van dat vers zonder voeding water op temperatuur te houden en dat te gaan gebruiken voor wanneer je stekjes knipt. Stekpoeder kleeft wat beter en de stek ‘droogt niet uit’. De plant heeft namelijk geen worteltjes…
                                Je kunt ervoor kiezen om ze niet onmiddellijk in je medium te stoppen, maar dan moet je ze direct in het bovenvermelde water stoppen! Bij rozen bijvoorbeeld moet je na een kwartiertje droog te hebben gestaan al weer een centimetertje van de stammen knippen. Onthou dat maar en je zult de volgende keer je snijbloemen veel langer hebben.
                                Ik hou niet van stekpoeder maar iedereen kent het wel, niet teveel maar ook niet te weinig… good luck!

* knip je plantje door bij een internode met zo goed mogelijk ontsmet schaartje. Vergeet niet dat je zo ook ziektes van plant naar plant kunt overdragen als je meerder moeders gebruikt…

De foto is van het toppen van een plant maar een beter heb ik jammer genoeg nog niet. Het stukje wat wordt doorgeknipt, een internode, mag gerust nog wat langer zijn hoor. Min 2 cm (+ nog wat respijt uiteraard) voor de stekgel. Het is niet verstandig een hele lange, dikke stek te nemen. Het wortelen zal langer duren. 2 groeiknopjes vind ik al meer dan voldoende: 2 grotere blaadjes, 2 kleintjes en een mini groeischeutje. Bij voorkeur neem ik ze vanboven en probeer ik de afstand met de ondergelegen scheutjes wat in te schatten. Je moederplantje wordt weer wat kleiner, het licht kan dichter en de ondergelegen scheutjes komen ook tot ontwikkeling.
                                Hoe meer blaadjes hoe groter de verdamping en remember, je plantje heeft nog geen worteltjes…

* behandel de stekken over een afstand van max 2 cm met het poeder of de gel. Zorg ervoor dat dit poeder/gel nergens anders op de stek terecht komt. Dit verzwakt de cellen en zou wel eens de ondergang van je stekje kunnen inluiden. Gel heeft mn voorkeur omdat je met poeder voorzichtig moet zijn dat je niet teveel of te weinig erop doet. Tuiniers brengen soms nog een vertikale inkeping onder in het stammetje om zo de wond wat te vergroten en een groter oppervlak te verkrijgen voor wortelvorming. Ik heb nog niet echt gemerkt dat het beter is want doe er zelf altijd ook een stuk of 5. Blijft hetzelfde, het lukt...of niet…

* stop ze in de stekblokjes of het medium in het voorgemaakte gaatje of maak zelf eentje met een tandenstoker. Kies een steenwol blokje naar het stekje want de voorgemaakte gaatjes verschillen nogal in grootte. Stop het er diep genoeg in maar beschadig het stekje niet.

* ik stop ze direct in van die zwarte bloempotjes in dambordpatroon, anders staan ze wat te dicht op elkaar en is schimmel een mogelijkheid.

* als je eentje hebt gevuld, stop het dan snel in de prop zodat de kleintjes direct kunnen sterken. Hou de temperatuur vooral in het begin goed in de gaten tijdens donker en licht. Ze zou echt zo weinig mogelijk mogen verschillen wil je snel resultaat.

* vul je plantenspuit met de rest van het zuivere pHaangepaste water en zet ze ergens warm. besproei hiermee de plantjes regelmatig maar hou het deksel zoveel mogelijk gesloten (loop er dus niet elke 5min heen om eens een kijkje te nemen).

* cross your fingers and pray baby!!!
                                __________________________________________________ ____________

Dat was het zo een beetje denk ik. Overlees het nog wel eens en misschien komt hier of daar nog een edit.
                                Suc6 en we zien wel hoe het afloopt he.

Grtz $iR
                                Attached Files
                                Last edited by SirSmokeAllot; 3 December 2009, 21:48.
                                sigpic

Comment

Bezig...
                                X