Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voedingsbak maken, filters en grodanblokjes???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

voedingsbak maken, filters en grodanblokjes???

Korting op 420shop
    voedingsbak maken..

vanuit mn voedings bak wil ik via een pomp mijn planten gaan bevloeien. Ik was van plan om een waterspin te gebruiken. Daarbij mijn eerste vraag op dit forum.... Als ik een waterspin gebruik zoals deze http://www.eugrowshop.eu/nl/waterbeh...pin-1x4-haaks/

wat voor pomp heb ik nodig de afstand van bodem voedingsbak tot ruim in de bodembak met een slang van max 100cm? (ik doe maar 3 planten laten groeien de zwakke planten gooi ik weg..)

2e vraag.. Zou je ook een circuit kunnen maken dat ik een lange slang neem en die lang de planten leg. gaatje prikken op de plekken waar dat nodig is en berekenen hoelang de pomp moet draaien om iedere plant de juiste hoeveelheid water te geven.?? Gaat dit werken uberhaubt?

3e vraag
    als mijn zaadjes morgen of overmorgen zijn ontkiemd.. in welk ondergrond/slab zet ik deze?.. ik heb nu een serie lopen op steenwolpotjes maar dat pleurt zowat uit elkaar.. is er/zijn er slabs of andere kweekbodems voor het wortelen? hebben jullie aanraders??Grodanblokjes is dat wat??

4e vraag
    In mijn tent heb je mooie gaten zitten nu ga ik in een van die gaten de volgende koolstof filter gebruiken. https://www.growshoponline.nu/index....mart&Itemid=14

wat bedoelen ze met "Geadviseerd max. debiet KWS 156 m3/h"???
    betekent dit dat het een afvoer heeft van 156 kub per uur??
    is deze koolstoffilter zoiezo geschikt?

nog een extra vraag.. moet hier een buisafzuiger bij?? of niet per se???
    zoals je ziet heb ik na 4 vragen alweer tien vragen ofzow gesteld..damn

ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen want ik wil gewoon dat t goed gaat.. ik hou niet van troep roken dus ben ook erg bereid mn best te gaan voor de dames...

alvast bedankt..
    PZzz

Re: voedingsbak maken, filters en grodanblokjes???

Antwoord op vraag 1 en 2: gewoon een plantengieter gebruiken.
    Antwoord op vraag 3: steenwol stekpluggen gebruiken.
    Antwoord vraag 4 en de extra vraag:zonder afzuiger of dit nu een buis- of een slakkenhuis is, heeft een koolstoffilter geen enkele zin.

Comment

antwoord 1 en 2 : ik ga het blumat systeem gebruiken. heel handig, planten krijgen water wanneer ze het nodig hebben door de voeler en het druppelsysteem en goedkope optie vind ik zelf. hier heb je de link van de site anders met meer info. je kan kieze welke set je nodig hebt naar gelang hoeveel potten je zal zetten. http://www.blumat.nl/internet/Websho...umat-sets.aspx

Comment

Thanks Etreme en Newgrower..
        ga er mee aan de slag..
        Vraag voor NewGrower...Die blumatset. die moet je in watervat zetten die hoger staat.. aansluiten op druppelaars etc.. maar als ik de bak onder de planten wil zetten en een pomp gebruik is dat dan nog steeds toepasbaar.. die probeerset van 17,95 lijkt me dan wel wat...

Thanks
        PZzzz

Comment

Last edited by Xtreme; 21 January 2010, 08:12.

Comment

daar geef ik je natuurlijk wel gelijk in dat het geen nut heeft om je planten te voeden in de donkere periode maar kwaad kan het ook wel niet denk ik... ? En voor de ongeveer 50 euro je uitgeeft heb je toch een gemak voor je bewatering. ja kan ze niet te veel water geven wat bij mij wel het probleem was als ik ze handmatig deed. soms te veel soms te weing... nu krijgen ze hun voeding wanneer ze het nodig hebben.
            maar als je begint met pomp er in de steken enzo kost dit wel weer wat duurder. maar met een vat is dit een goedkope optie om je planten naar wens te voeden

maar iedereen natuurlijk zijn mening e

grtzzz

Comment

Handmatig water geven is veel eenvoudiger dan een geautomatiseerd systeem nauwkeurig afstellen. En als het watergeven toch zo'n probleem is, waarom stap je dan niet over op hydrokorrels (bijv. seramis).

Comment

Ja stom.. Ik ga ook op hydro werken.. sorry dat ik dat niet heb vermeld..
                zijn de theorieen nu heel anders die jullie hebben gegeven?? heeft zo'n blumat systeem dan nog wel effect.. zuigt hydro vocht net zo goed aan als aarde??
                Bedankt..

Comment

Hydrokorrels (seramis) kunnen een veelvoud van het eigen gewicht aan water absorberen. Er zijn ook nog een soort kartonachtige strookjes te verkrijgen (voor een paar cent) die verkleuren wanneer je water moet bijgeven. Overigens is het kweken op hydrokorrels heel wat anders dan een hydrocultuur. Blumat werkt niet bij deze korrels, omdat er te veel lucht tussen de korrels zit.Ik meen overigens dat de capillaire werking van deze korrels ongeveer 40 cm is.

Comment

zou ik dan voor de groei periode ook een eb en vloed systeem kunnen bouwen? dat de bak met hydrokorrels en plant (in grote grodan blokken) tot 3/4 volloopt en en het daarna weer vanzelf terug zakt naar het reservoir?? ik weet dat dit systeem nl wordt toegepast bij de bloeifase maar werkt t ook voor de groei??... ik neem je advies aan dat gietertje idd het beste is bij deze hoeveelheid planten.. ik wil mn planten alleen geen water tekort doen.. dus mag ik t nooit vergeten en aangezien ik aardig door pafffff wil het er wel eens bij inschieten. dus om dat te voorkomen wil ik t op een gegeven moment toch volledig automatisch laten verlopen.. ( zoiezo eerst een beetje de financieen eruit halen voor ik allemaal hi-tech watering suply shizzle ga aanschaffen..)
                    Nogmaals dank..!!

Comment

Hydrokorrels werken echt anders. Ze zuigen zich gewoon vol. Grote plantenbakken in kantoren zijn ook gevuld met hydrokorrels. Eens per maand komt er een bedrijf water geven. Het enige waar je mee op moet letten is de voedingslijn. Bij sommige lijnen moet je naarmate het kweekproces vordert steeds meer voeding geven. Kies je evenwel voor de bio nova grondvoedingslijn dan kun je gehele kweekproces dezelfde hoeveelheid voeding aanhouden. De grondvoedingslijn is heel goed toepasbaar bij hydrokorrels. Ik ben zelf heel tevreden over deze Bio Nova lijn: BN grond, BNX-cel, BN-zym en BN The Missing Link. De laatste is niet absoluut noodzakelijk en kost bovendien ruim 60 euro per liter. Maar wellicht hebben andere kwekers minstens even goede ervaringen met andere voedingslijnen.

Comment

Ik gebruik canna hydro.. op canna.nl kan je voor jouw type tank inhoud berekenen hoeveel voeding van wat in welke periode dus daar hoop ik de juiste en beste resultaten mee te krijgen.. of jullie raden iets anders aan qua hoeveelheden...
                        pz

Comment

Bezig...
                        X