Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paniek, wat moet ik doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Paniek, wat moet ik doen?

Korting op 420shop
    Hallo, ik post dit even snel want ik weet niet wat ik moet doen.

Ik heb via via een hok hier gekregen (compleet kunststof tuinhuisje)
    Nu heb ik net een paar uur stekjes staan maar zodra ik de lamp even aanzet gaan ze hangen.

er hangt 1x 600 watt op ongeveer 1.5m hoogte op een ruimte van 1.20 bij 2.00. 5 planten in bakken van 25 liter.
    Er hangt goede afzuiging/filter boven maar er is geen aanzuiging. Wordt het dan niet te heet?

mijn vraag dan. Moet ik nu die lampen uit laten of gewoon aan doen?
    Ik denk zelf dat ik voor meer circulatie moet zorgen.

ik post zo wel even wat foto's maar dit moet ik ff weten.

Re: Paniek, wat moet ik doen?

let vooral op de luchtvochtigheid, hangende planten duiden op watertekort.

Zijn je stekken goed beworteld en aangeslagen in de pot (worteldoorgroei in de aarde)
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Als jij de vraag stelt: word het niet te heet als je geen "actieve lucht in" hebt, stel ik mij de vraag of jij wel een thermometer in het hok hebt hangen. Dit is wel een onmisbaar onderdeel van een growtentje.
      waarschijnlijke hebben ze het wat warm gehad.

Plaats een thermometer even hoog als de top van de plant en in het licht.
      Zo meet je de temp die de planten van de lampen krijgen.
      Hang er ook een ter hoogte van de bovenkant van de potten. zo meet je de temp die de plant zelf heeft. en leg er een op de grond tussen de potten. zo meet je de wortel temp.

Voor jonge stekjes kan je beter wat voorzichtiger beginnen. namelijk met een gemiddelde temp van 24a25graden. hou de temp van het medium zeker altijd boven de 18.

naar alle waarschijnlijkheid, is de relatieve luchtvochtigheid ook te laag. de stekken komen uit een omgeving van 95%. als jij je LV niet hoger krijgt dan bijvoorbeeld 30a40% zal je inderdaad "mogelijk" hangende stekjes krijgen.

Comment

Dank jullie wel.

Ik heb gisteravond de lamp nog even uitgelaten, ben vanmorgen een meter wezen halen en heb nu de lampen al een aantal uur aanstaan.

Ik heb weinig ervaring, dus raakte lichtelijk in de stress, haha. Ik heb al veel gelezen nu, dus snap het een beetje.

Mijn luchtvochtigheid is nu 61% maar ik heb net een natte handdoek erin gehangen, dus dat moet omhoog gaan. temp is rond de 24 graden, dat lijkt me ook in orde.

Ze staan er nu ietsje beter bij, maar ben nog niet echt happy. ff afwachten nog

wat foto's

afzuiging: alleen ik heb geen idee hoeveel kuub :s maar ik denk genoeg voor 5 planten (onder 1200w)

De potten, zoals je ziet staan ze niet al the charmant erbij, maar zijn hier dan ook net gezet, dit was gisteravond.

Last edited by tieske; 26 January 2010, 16:25. Reden: foto's

Comment

Is een mooie set,laat je honeywell blazer nog wel effe uitstaan eventueel kun je wat afgesneden petflessen over je plantjes zetten das goed voor de luchtvochtigheid.
          Je afzuiger is een 225 kb en dat moet voldoende zijn.

Comment

oh die flessen kan ik straks wel eens proberen, heb net nog even gekeken en lv is gestegen naar 68%, maar ik wil de eerste paar dagen 80% dat blijkt goed te zijn dus die flessen kunnen daar in helpen.

krijgen ze het dan niet te warm?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fastlurner View Post
              Als jij de vraag stelt: word het niet te heet als je geen "actieve lucht in" hebt, stel ik mij de vraag of jij wel een thermometer in het hok hebt hangen. Dit is wel een onmisbaar onderdeel van een growtentje.
              waarschijnlijke hebben ze het wat warm gehad.

Plaats een thermometer even hoog als de top van de plant en in het licht.
              Zo meet je de temp die de planten van de lampen krijgen.
              Hang er ook een ter hoogte van de bovenkant van de potten. zo meet je de temp die de plant zelf heeft. en leg er een op de grond tussen de potten. zo meet je de wortel temp.

Comment

Lijkt me niet echt nauwkeurig. Stel: je houdt je ene hand in een bak met warm water en de andere in een bak koud water. Vervolgens houdt je beide handen in een bak met lauw water. De hand uit het warme water vindt het lauwe water koud en de hand uit het koude water vindt het lauwe water warm. Bovendien, wat kost tegenwoordig een thermometer.Gevoelstemperaturen blijven nu eenmaal relatief en een thermometer geeft de absolute temperatuur weer.

Comment

Inderdaad Xtreame, en nauwkeurigheid is voor een mooie kweek van groot belang. Als jij een keer je voedingwater hebt klaar gemaakt kan je de tweede keer ook schatten hoeveel ph- of ph+ er bij moet doen maar dan ben je een DWAAS! Meten is weten. En schattingen maken van zaken die zo van essentieel belang zijn voor een optimale opbrengst is dom!
                  Als je trouwens een klimaatcontroller hebt, met een thermovoeler aan een kabel kan je deze ook het beste op de hoogte van de bovenkant van de planten hangen in het licht. Veel mensen zeggen dat die in de schaduw moet hangen maar dat is niet waar aangezien je de temperatuur voor de planten moet handgaven. De planten staan in de zon dus de meter ook in de zon!

Comment

Comment

Ieder zijn eigen manier...... al wil je de ph meten met een voltmeter, zolang je maar tevreden met je opbrengst bent!
                      Advies kun je geven en nemen, maar is geen verplichting!

Comment

@Maar het is dan ook de opmerking 'onmisbaar onderdeel' waar ik over val. Sommige mensen kunnen zo doorslaan dat als ik dat allemaal luister dan had ik al vele 1000'en euro's uitgegeven.

Een thermometer van 2 euro is weliswaar niet onmisbaar, maar toch handig. Je spreekt dan echt niet over een buitensporige investering.

Comment

en een auto wassen kan je ook alleen met water doen maar de vraag blijf dan, zou het niet beter zijn toch shampo te gebruiken?

hoe heb jij eigenlijk die folie bevestigd? als ik dat in mijn hok voorzie word de folie van mijn muren gezogen

Comment

die is afgetaped en vastgelijmt volgens mij

Comment

De kweekruimte lijkt op een keterkast: die zijn niet helemaal lichtdicht. Ik heb zo'n kast een keer met zwart-wit folie lichtdicht gemaakt. De folie heb ik vastgemaakt met dubbelzijdig tape (tapijttape)

Comment

Bezig...
                              X