Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
gedistilleerd water aan een wietplant geven?
Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
-
Re: gedistilleerd water aan een wietplant geven?
Yo fastlearner,
Ik kreeg je draadje doorgespeeld van monty en vind dat het antwoord genuanceerder moet zijn.
Het is zeker niet zo dat ik zeg dat regenwater (of osmose of gedem of gedestilleerd of … water) slecht is voor je plantjes. Waar ik op wil drukken, en ook stoned rocks gaf het al aan maar kon waarschijnlijk zn beweringen niet theoretisch onderbouwen, is dat in combi met onze pH regulerende voeding het eigenlijk een slecht mengsel is voor onze plantjes. Dit omdat de pH naar beneden valt tot op 4,7 ofzo en ook de reden die je zelf aangaf, het ontbreken van Ca (maar ook Mg).
Gedemineraliseerd water (of ander water van dat genre) kan in de handen van een ervaren kweker ongelofelijke oogsten opbrengen. Echter heb je wat basiskennis nodig over wetten die gelden in het water. Op Engelstalige fora moet je maar eens reverse osmosis intypen en je zult keer op keer dezelfde fout en dezelfde tekorten zien.
Al die soorten water bevatten uit zichzelf geen zouten (of mineralen, die eigenlijk zouten zijn) en dus een volgens mij onbestaande (niet meetbare) ec waarde. Het voordeel is dat je alles beter kunt gaan sturen, het nadeel dat je alles moet sturen of het loopt fout. Daar hou ik me dagelijks mee bezig in mn aquarium.
Voor een minder ervaren kweker (en dan gaat het vooral over budget ivm een ph/ec meter, maar ervaring kan dit uiteraard ook goed maken) dient het niet echt als basis voor het gietwater.
Ik doe mijn best om het kort en simpel te houden, maar voor mensen die graag meer willen weten en het echt willen begrijpen stuur ik jullie door naar mn draadje over watermanagement. Om aan te tonen dat ik het ook niet allemaal zelf uit mn duim zuig quote ik CIAze vaak, vertegenwoordiger van Plagron (mijn voedingslijn).
Eerst en vooral (iets minder simpel) wil ik opmerken dat het regenwaterpH heeft van 8,3… De reden hiervoor weet ik nog niet echt maar het heeft volgens mij te maken met het ontbreken van waterstofcarbonaten waardoor de carbonaathardheid < 1 is en dus de pH zeer onstabiel is. Ik vermoed dat het kustklimaat de grote boosdoener is en daardoor meer NaCl in het water aanwezig is.
Mensen die een wagen bezitten en aan de kust wonen kunnen er wel van meespreken denk ik. Vorig jaar moest ik nog onze golf II verkopen, motor perfect in orde maar onderaan was alles helemaal kapot, je kon je vuist gewoon naar binnen steken…
Ik denk ook dat mogelijk in de nabijheid van industrie waterwaarden kunnen afwijken.
Ik ga volgende ronde een volledige ronde draaien op osmose water (vergelijkbaar en bijna identiek aan gedem water, denk enkel de pH een beetje) en vroeg CIAze hoe Plagron daar tegenover staat…
Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post- Volstaan de enzymen, roots terra lijn als voeding, aangevuld met visemultie en grow mix in de groei, green sens en batmix in de bloei en sproeien met phyt-amin? Voeden zoals ik gewoon ben dus eigenlijk.Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post- Of raad je ook aan ca+ en mg+ bij de hand te hebben voor het geval dat? Of eventueel nog andere individuele voedingsstoffen (sporenelementen en mineralen) om bij te gaan sturen?
- Ik veronderstel dat bij het gebruik van osmose water overvoeden ook verder af ligt omdat de ec lager ligt, klopt dit?
- Werkt de ph-regulerende capaciteit van de voedingsstoffen in osmose water beter?Oorspronkelijk geplaatst door CIAze View Postinderdaad zijn Ca en/of Mg de mineralen waardoor je specifiek een tekort zou krijgen dat door osmosewater veroorzaakt zou zijn.Oorspronkelijk geplaatst door CIAze View PostDeze Mg en/of Ca extra doseren zou het probleem kunnen oplossen.
Oorspronkelijk geplaatst door CIAze View PostDoordat osmosewater geen pH-stabiliserende carbonaten bevat zal de afzurende werking van de Plagron Hydropacks iets te sterk zijn, en heb je dus pH+ nodig om tussen de 5,5 en de 6,0 uit te komen. Daarna zal de pH relatief stabiel blijven.Oorspronkelijk geplaatst door CIAze View PostDoordat osmosewater van zich zelf geen zouten bevat, kan de plant dit makkelijk opnemen. Hierdoor ontstaat een plant die grote volumeuse bloemen kan maken, maar deze bloemen kunnen relatief leeg zijn, en dus voornamelijk water bevatten.
Om dit te voorkomen moet je wel een behoorlijke hoeveelheid aan voeding toevoegen.
Je EC-waardes op osmosewater zullen uiteindelijk niet zoveel schelen ivm gewoon kraanwater, waarbij je de ec van het kraanwater vervangt door ec van de voeding.
Natuurlijk op de kleur van de bladeren blijven letten om overvoeding te voorkomen.
En misschien zelfs een hogere concentratie Fosfor en Kalium of nog beter, Green Sensation.
- pH+ om op 6 te komen = kaliumcarbonaat of kaliloog. K van NPK dus gevaarlijk voor overvoeden en zeker om van 4,7 naar 6 te gaan. Je leest carbonaat dus zou er al een belletje moeten gaan rinkelen. Deze verhoogt rechtstreeks een beetje de karbonaathardheid (en zoals je nu al weet onrechtstreeks de pH)…MAAR…
- Ca en Mg worden gemeten door de totale of duitse (gesamt) hardheid (GH): zie draadje voor meer kennis. Op mn draadje staan ook enkele kleine simpele voorwaarden, regeltjes die gelden in water en waar je eigenlijk niet aan zou mogen raken… wil je de pH stabiel hebben. Menig hydro kwekers gaan hier in de fout…
Het gehalte aan Mg en Ca of de GH dus, moet altijd groter of minimaal gelijk zijn aan de hoeveelheid waterstofcarbonaten in het gietwater, of de KH.
Daarom wordt pH+ altijd afgeraden door mensen die het beste voor hebben met jouw kweekje en je degelijk advies willen geven EN het gevaar op overvoeding van het element K (kalium, potassium). Dit is een alkalisch metaal dat zeer reactief is met water. Alkalisch wil zeggen pH hoger dan 7. Op termijn dus zal je bodempH volgens mij drastisch de hoogte in gaan door het overtollige K die je plant niet opneemt in combi met de dalende buffercapaciteit.
Nu, waarom al die uitleg en text in mn waterdraadje, omdat iedereen bovenstaande regel nooit meer vergeet. Voor mensen die met regenwater of gedemd water (of osmose…) willen werken vind ik het noodzakelijk dat je dit onder de knie hebt en begrijpt.
Ik weet niet hoe het zit met je ervaring of je budget (op het vlak van pH meter enzo) maar soms zou je wel eens serieus verrast kunnen zijn als je gaat meten. Ik kreeg constant geel kleurende planten terwijl ik alles deed zoals vroeger. Echter was ik overgestapt op volledig regenwater ipv aquariumwater… Dat was een serieuze blunder en het heeft een tijdje geduurd voor ik het doorhad. Tekorten van stikstof, Ca en Mg en later kalium en fosfor waren schering en inslag. Het verhogen van de dosis die ik gewoon was hielp niet echt. In een bodem van pH lager dan 6 wordt het voor plantjes moeilijk deze stoffen op te nemen…
Ik dacht steeds dat er iets fout was met mn aquariumtestje en er ergens een reactie met de druppelvloeistof optrad, maar neen hoor… Onder invloed van de pH regulerende voeding zakte mn regenwater van 8,3 naar 4,7
Om het jullie makkelijker te maken ben ik vertrokken van regenwater, verzameld in een waterput, metingen gebeurd door mij wonende aan de kust waar dus nog wat invloed geldt van zeezouten volgens mij. Alle nog armer water zoals gedem of gedestilleerd of osmose of … water is nog beter. Minder kans om erover te gaan.
Wil je dit gaan gebruiken als basis, dan is het gewoon een must dat je een degelijke pH meting kunt doen (en naarmate de bloei vordert het liefst ook ec). Het rekenwerk op vlak van Ca en Mg (3:1) heb ik reeds gedaan maar dit is eenzijdig en ik wacht dus eigenlijk nog op bevestiging, via een antwoord of gewoon door zelf te gaan testen (misschien wordt het wel 2:1 of 2,5:1). Omdat je geDEMINERALISEERD water (Ca en Mg) in principe nog minder bevat dan mn regenwater waar al niets in zit, zou je wel eens mogen op elke 25 liter gietwater 1,5ml Ca+ op 1ml Mg+ bijgeven, standaard, altijd. Dit doet alvast de totale waterhardheid stijgen maar dat is nu nog niet van tel. Gebreken worden volgens mij op deze manier uitgesloten op degelijke kwalitatieve potgrond. Ik kan alvast zeggen dat de plantjes terug goed doorbloeien na enkele dagjes van stilstand en ook het geelkleuren is volledig weg. De nieuw gevormde blaadjes in de top zijn terug mooi donkergroen. Maar het is dus nog een beetje afwachten want eerst de testfase.
Door dit te doen heb je ook 2 vliegen in 1 klap. Ik herhaal de regel van hierboven liefst niet meer, want je zou het nu al moeten weten… De GH moet groter zijn dan de KH!!!
Dit geeft dus het antwoord op je vraag over kalk…met een volgens mij ideale verhouding om het toe te dienen. Ik zou het samen beginnen opbouwen in de groei met de voeding, rustig want teveel is nooit goed!!!
Omdat je de GH al verhoogd hebt is pH+ toevoegen… in mijn ogen prutsen he. Het kan plantvriendelijker… en heel simpel: natriumbicarbonaat (NaHCO3 zuiveringszout, maagzout tegen branden maagzuur...pH+ dus en je mag er gerust zelf wat van nemen als je er last van hebt) van bij de apotheker (3EUR voor 250g). Eenmaal je al het bovenste hebt gedaan is je pH nog steeds niet veranderd en bij mij 4,7. Je doet voorzichtig een heel klein beetje in je tank en wacht lang genoeg of mengt zeer goed
Je hoeft geen hardheid te meten als het toch niet zo nauwkeurig hoeft te zijn, maar de pH moet je wel kunnen meten voor je hieraan begint (anders is het dus beter kraantjeswater…). Door het poedertje voorzichtig toe te voegen verhoog je stapsgewijs je carbonaathardheid, KH, en onrechtstreeks je ph. Je voegt toe, laat mengen, meet, voegt toe, laat mengen, meet, voegt toe, laat mengen, meet, …
Indien je je mengsel nog maar net bereid hebt (je hebt het onder de knie want dan duurt dit echt niet lang meer…) hou je pH dan op 5,7 ofzo. Onder invoed van de pomp (en eventueel luchtpompen) zal de pH nog tot max 0,4 stijgen (eigen praktijkervaring). Op deze manier bereik ik in geen tijd water met een pH van 6-6,1.
Daarom gaf ik ook de werkwijze, als je de ph kunt meten (zie draadje): vat vullen, voeding erin, Ca+ en Mg+, even laten mengen en op temp laten komen, voorzichtig natriumbicarbonaat toevoegen en telkens voldoende laten mengen, pH meten en desnoods nog wat toevoegen, … zorg dat je er niet over gaat want dan is er maar 1 oplossing en dat is opnieuw beginnen.
Om alles beter te kunnen afstemmen (en eventueel na het constateren van toch een Ca of Mg gebrek ofzo, pH kan niet meer want je meet al) kun je voor 8 EUR een waterhardheidstestertje kopen in de dierenspeciaalzaak om de GH te meten. Dit geeft je een beeld over deze elementen maar tegen dan zul je dat wel onder de knie hebben
Als je echt optimaal wil profiteren van je aangeboden voeding en na het lezen van de quote van CIAze begrijp je ook wel dat een ec meter nja… onmisbaar is als je deze vorm van water wil gebruiken. Ik ga niet van de daken roepen van ervaring enzo maar ik geef nu momenteel 120% van de voorgeschreven dosis (6ml ipv 5) terwijl ik vroeger maar 60-80 gaf (3-4ml). Met mn aquariumwater was dat meer dan genoeg. Nu vermoed ik dat ze zelf nog iets meer mogen. Nog wat sparen en ik schaf me een ec metertje aan.
Regelmatig bij bezoekje aan een medekweker of growshop (soms zelf de aquariumshop), soms met een of ander flauw excuus, neem ik een beetje water mee en vraag of ze de ec voor me kunnen testen. Waarom niet?
Ik hoop dat je het nu wat beter begrijpt: regenwater als basis voor je plantjes gebruiken. Vaak zie ik de veel voorkomende fout van mensen die de ene boven vermelde regel een hele kweek lang overtreden. Dit loopt vroeg of laat fout af en op deze manier heb je nog meer controle over het hele gebeuren.
Je kunt inderdaad via het mengkruis een idealer mengsel verkrijgen als je dat helemaal niet ziet zitten met die ca en mg, maar dan is het noodzakelijk dat je de GH meet via een simpel aquariumtestsetje om zeker te zijn. Ook zul je dan denk ik weinig of geen natriumbicarbonaat moeten toevoegen om een pH van 6,1 ofzo te verkrijgen (meten is eigenlijk ook hier weer noodzakelijk maar ja…). Ik wacht het antwoord nog af van marlboro man.
Het zal in elk geval al veel beter zijn dan met puur regenwater. Echter als je al die mogelijkheden niet hebt en niet te veel wil gaan gokken met je plantjes, dan zeg ik… gelucht kraantjeswater (24u laten staan voor uitdrijven chloor).
Grtz $iR
PS: hou er altijd rekening mee dat deze verhoudingen en mililiters berekend zijn op MIJN regenwater (25 liter...minder is echt niet te doen met die natriumbicarbonaat) en niets echt een garantie geeft als je niet degelijk kunt meten.Last edited by SirSmokeAllot; 17 February 2010, 14:22.sigpic
Comment
-
Re: gedistilleerd water aan een wietplant geven?
Kijk mensen, voor een goede uitleg moet je bij $ir zijn. Thanks man. ik print het even uit en dan lees ik het nog eens op mijn gemak door. kweek jij trouwens op hydro $ir?
Ik heb trouwens een waterstomer in de ruimte staan en ik vraag me af of het waterdamp wat uit de stomer komt ook invloed heeft op de ph waarde van het medium.Last edited by fastlurner; 17 February 2010, 13:04.
Comment
-
Re: gedistilleerd water aan een wietplant geven?
Ik kan me voorstellen, omdat ik er een van ben, dat er veel mensen zijn op deze site, $ir die enorm blij zijn met de kennis die jij deelt!
Ik heb een bodemonderzoek gedaan bij verschillende potten in mijn ruimte en ik kom uit op een ec van 1.31 en een Ph van ongeveer 6.9. de grond is Plagron Bat-mix en de stekken zijn nu komende vrijdag een week oud. hoe kan ik nu de PH waarde van mijn medium omlaag brengen naar 5.9?
is dat een kwestie van steeds water geven op 5.9 of zou ik mischien eens water moeten geven met een waarde van (bijvoorbeeld 5.2) ?????????????????????????????????????
Comment
-
Re: gedistilleerd water aan een wietplant geven?
ok ik heb dus een huis in de bossen en heb geen normaal leiding water(vrij normaal hier in canada) heb water uit een 150 meter diepe put dat walgelijk veel zware metalen bevat en dus voor die reden door een waterverzachter gaat
en mijn drinkwater ook nog eens door een osmose filter
ik geef nu mijn plantjes dus verzacht water maar niet uit de osmose filter zou dat verzachte water een probleem kunne worden ?
zal om te beginnen eerst maar eens wat testjes arop los laten gooi de rsultaten er hier nog wel ff bij
ph test is gedaan en light tussen de 6.5 en 7
nh3 nh4 resultaten volgen in 20 minuten resultaten te verwaarlozen onder 0.1 voor beideLast edited by sukkeltje; 9 August 2010, 16:53.
Comment
Comment