Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meerdere vragen :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Meerdere vragen :)

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal.

    Ik had een paar vraagies hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
    Kan iemand mij vertellen wanneer je voeding gaat geven en vooral met welke ec begin je en met welke ec moet je eindigen, en welke weken zijn dat
    En hoe kan je uitrekenen welke bevochtiger je nodig hebt per m2.
    Links enz alles is welkom hoe meer hoe beter.

    Alvast bedankt

    #2
    Re: Meerdere vragen

    Beste mister smoothie,

    Het is normaal gesproken zo, dat je begint met een EC waarde van ongeveer 0.9 a 1.2. met andere woorden, tussen deze twee waarden moet je starten MAAR:
    voor je begint met voeden moet je controleren of je medium (grond hydro enz...) is voor-bemest, of juist niet. Als dat niet het geval is, moet je al snel gaan beginnen met bijvoeden. (ongeveer na twee weken) echter zit hier weer een MAAR aan vast, wat de beste manier blijft kijken naar de planten.
    ook maakt het veel verschil welke voeding je gebruikt

    worden de bladeren lichter groen, moet je starten met bijvoeden.
    worden of blijven de bladeren donker, moet je je voeding minderen of zelfs uitstellen.

    Ik zet hier even een fototje met een beetje uitleg:Knipsel.jpg

    dit is een afbeelding van een voedingcalculator van Canna.
    ze ziet dat we starten met een waarde van ongeveer 0.9 en dat we ongeveer met 0.2 per week omhaag gaan. maar al deze calculeringen hebben weinig nut als de ec waarde van je grond niet is meegerekend. Dus eerst je grond controleren.

    samenvatting:

    *controleer de zak van je grond voor je het koopt. heb je de grond al aangeschaft, pas dan je voeding aan nagelang de EC waarde (achter op de zak vermeld)
    *begin met een EC van ongeveer 0.9 en ga wekelijks met ongeveer 0.2 omhoog
    *geef nooit voeding bij als de planten niet aangeven een tekort te hebben of een tekort te krijgen. let dan vooral op de GROOTE bladeren. als ze verkleuren is dat voor jou een teken om te starten met je voeding
    *zoek op het internet naar een calculator voor de voeding die jij gebruikt of vraag in de GS even naar een tabel.
    * tip die ik kreeg van Smiking FiFI: om vroegtijdige tekortjes te voorkomen kan je het beste even naar een apotheek gaan en bitterzout (magnesiumforsfaat) halen. een stevige eetlepel per 5L voedingwater. dit is ideaal om paarse stengels te voorkomen(werkt niet altijd) maar zeker voor tekorten uit de weg te gaan. ook leuk als je je vriendin wilt pesten met ongeveer 24 uur stevige buikloop.


    maar ik ben zelf een beginner. ik hoop je een beetje te hebben geholpen met de info die ik op deze site heb gekregen. Tip: veel lezen op deze site. en veel vragen stellen!!!!


    groetjessssss
    nog aanvulling van ervaren kwekers????????????????????????
    Last edited by fastlurner; 18 February 2010, 22:30.

    Comment


      #3
      Re: Meerdere vragen

      helemaal top fastlurner hier heb ik echt wat aan BEDANKT

      Comment


        #4
        Re: Meerdere vragen

        weet iemand toevallig ook hoe je kunt uitrekenen hoeveel liter je per m2 nodig hebt om bijv op een luchtvochtigheid te komen van 75% ?
        En heeft iemand toevallig ook een schema'tje die je kan vertellen welke luchtvochtigheid je nodig hebt in welke weken ?

        Alvast bedankt

        Comment


          #5
          Re: Meerdere vragen

          Wat je luchtvochtigheid noemt is de relatieve vochtigheid. Lucht die bij een temperatuur van 1 graad Celsius (nagenoeg) verzadigd is, zal bij opwarming tot 20 graden een veel lagere RV hebben dan bij 1 graad.De toe- en afname van de RV is niet lineair aan de temperatuurswisseling, maar verloopt progressief . Daar zijn tabellen voor.
          Last edited by Xtreme; 18 February 2010, 11:11.

          Comment


            #6
            Re: Meerdere vragen

            Maar ook hiervoor is een heel mooie oplossing.

            Ik heb in mijn ruimte een hygrostaat hangen. Hier heb ik een luchtbevochtiger op aangesloten. De hygrostaat die in de luchtbevochtiger was ingebouwd, heb ik er uit gehaald en de draden heb ik doorgekoppelt. Ik heb dit gedaan omdat de meeste luchtbevochtigers stoppen bij een gezonde lv van 55%. En daar zijn wij kwekers niet veel mee!!!!!!



            Hele dure luchtbevochtigers kan je soms wel instellen op (constant aan) of 95%LV. Maar ik raad je aan een goedkope te kopen. meestal gebruik je toch geen gedistilleerd water en dan gaat de luchtbevochtiger toch maar een jaar op anderhalf jaar mee.
            Hou vooral ook rekening met de hoeveelheid lampjes aan de buitenkant van de luchtbevochtiger. (totale duisternis 's nachts) of groene lampjes die door de planten niet worden waargenomen. Andere lampjes haal je er beter even uit als je de hygrostaat verwijderd. even doorknippen, solderen en wat krimpmoff (OF AFPLAKKEN MET TAPE)

            ik heb een redelijk groot hok namelijk 18 cuub. de luchtbevochtiger die ik gebruik is voor een ruimte van 25 cuub. toch breng ik de ruimte makkelijk naar 95%.

            dit komt doordat ik de afzuiging op minimaal zet. (in de keuken zie je dat ook. een pannetje met water is genoeg om de ramen aan te doen dampen.) dit komt omdat je in de keuken geen afzuiging gebruikt. dus zet je afzuiging op minimaal wanneer je je stekken zet. een lekker tempje van 23a 24 graden en de luchtvochtigheid zal oplopen tot de ingestelde LV van de hygrostaat.

            Ik zet mijn planten de eerste week op 22 graden. na de eerste week, doe ik er om de twee dagen een graad bij tot ik op 26 a 27 graden kom. dit regel ik met mijn kachel en mijn klimaat controller. Hoe meer warmte er in mijn hok komt, hoe minder de luchtvochtigheid omdat je de afzuiging sneller en vaker laat draaien. wanneer ik bloei draai ik de hygrostaat terug naar een 50% en zo zal de luchtvochtigheid niet meer oplopen.

            Warmte bronnen verlagen de luchtvochtigheid ook. kachels, lampen, bodemverwarming enz enz.



            samenvatting

            *Koop een simpele luchtbevochtiger die die een debiet heeft, gelijk aan ongeveer de aantal cuub's van je ruimte.
            *Lampjes moet je afdekken of verwijderen omdat dit de planten kan stressen. enkel groen licht doet dit niet.
            *Een hygrostaat is net het zelfde als een thermostaat, enkel hanteert deze de LV in plaats van de Temp (verkrijgbaar is growshop)
            *de LV zal hoog zijn door een langzame afzuiging (dit kan alleen als je moet bijwarmen met een kachel. anders kan je je afzuiging niet op minimaal instellen anders word het te warm. je moet dus je klimaat controller instellen op de gewenste temp en zorgen dat de kachelthermostaat uitslaat voor de afzuiging aan de gang schiet.
            *als je planten ouder worden en meer warmte nodig hebben ga je automatisch meer afzuigen. zo zal ook de luchtvochtigheid zakken door meer verse lucht in.

            (maak ook in het begin de wanden en vloer nat. handdoeken of in mijn geval een dekbedovertrek is ideaal om de vocht langzaam aan de lucht af te geven) ook zelf gemaakte luchtbevochtigers kunnen helpen de lv te doen stijgen. Ik gebruik hier voor twee onderkanten van RECHTE cola flessen dus geen coca cola want die flessen zijn irritant bol. snij die in het midden door en schuif de twee onderkanten in elkaar. (beetje wringen) spuit de boel zwart en boor gaatjes in de bovenkant vullen met water en tussen de potten zetten. hoe meer flessen hoe meer lv. maar je moet nog wel bij je planten kunnen he ;-D

            Ik hoop dat het zo duidelijk is.
            hou het simpel niet te veel rekenen en tabellen zoeken gewoon experimenteren

            Comment


              #7
              Re: Meerdere vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
              .De toe- en afname van de RV is niet lineair aan de temperatuurswisseling, maar verloopt progressief . Daar zijn tabellen voor.
              weet je waar zo'n tabel te vinden is Xtreme? ik wist niet dat dit te berekenen viel??????

              Comment


                #8
                Re: Meerdere vragen

                Helemaal top weer fastlurner beter dan dit kan je het niet uitleggen
                Maar heb je alle weken van de bloei de lv op 50% en in de groei 75 %?
                En welke luchtbevochtiger gebruik jij als ik vragen mag

                Alvast weer bedankt man!

                Comment


                  #9
                  Re: Meerdere vragen

                  Hey,

                  Ik gebruik een luchtbevochtiger van Bonair. Maar die ga je waarschijnlijk niet vinden want die komt eens per jaar in de Aldi uit. (Je ziet het je moet niet ver zoeken voor een goed toestel.)
                  Knipsel.JPG

                  Het is over het algemeen zo, dat een lage luchtvochtigheid niet echt een groot probleem is. Waar je wel heel hard op moet letten is, dat wanneer je luchtvochtigheid te laag is, 28 graden veel te warm is voor de planten. Dus met ander woorden, hoe meer luchtvochtigheid, hoe beter de planten zijn beschermd tegen de warmte.

                  Wanneer de luchtvochtigheid laten zakken??????

                  dit doe je als je planten ongeveer anderhalve week in de bloei staan. uiteraard geleidelijk aan. Kachel wat hoger en zo, iets vaker laten afzuigen) Planten houden namelijk niet van plotselinge veranderingen. Daar krijgen ze stress van en zo kunnen de sapstromen verstoord raken, waardoor de plant groei en bloei achterstanden oploopt.

                  wanneer 50% en wanneer 75%???????

                  Normaal worden andere waardes aangehouden denk ik, maar ik heb me er nooit echt in verdiept. Dit is de raad die ik kreeg van iemand van mijn Growshop. Vaste waardes vind ik wel gemakkelijk. in het begin de eerste weeen hou ik inderdaad 75% aan. als de planten de eerste bloemen laten zien laat ik de LV langzaam zakken om Toprot en dergelijke te voorkomen. Met een luchtvochtigheid van 50% ben je daar normaal gesproken goed tegen ingedekt.
                  in het begin als je de stekken zet mag je de vocht ook hoger brengen als je wilt. >75% want ze komen normaal uit een omgeving van 95%. dan kan je ook afbouwen door de Hygrostaat in te stellen tot 75%, maar dat kan je beter zelf uitzoeken. maar afbouwen is altijd beter dat van 95% ineens naar 75% (je gaat niet veel verschil zien hoor)


                  Is dit de eerste keer dat je gaat kweken? en wat voor hok gebruik je?
                  Last edited by fastlurner; 19 February 2010, 20:10.

                  Comment


                    #10
                    Re: Meerdere vragen

                    Als de rv boven de 80 % komt is dat niet best voor je koolstoffilter.

                    Comment


                      #11
                      Re: Meerdere vragen

                      Inderdaad Xtreme. Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. maar ik voorkom dit door de filter los te koppelen. ik sluit mijn filter nooit aan als mijn planten op 18/6 of 18/12 staan. dus het niet vermelden is macht der gewoonte.
                      dus Smoothie, de filter in eerste instantie los koppelen, of Xtream's raad op volgen en de LV boven de 80 procent

                      Thanks Xtreame

                      Comment


                        #12
                        Re: Meerdere vragen

                        thnx weer allebei weer een erg wijze les!
                        Nee ik heb een tijdje geleden een hokje gehad,alleen dat mislukte een beetje dus ga ik nu eerst alles op een rijtje zetten hoe het nou wel moet en dan pas koop ik weer een hokkie want ik wil niet weer half gebakken te werk gaan.
                        Daarom heb ik nog een vraagje weet jij toevallig waarom je paarse stengels kan krijgen ? ik las dat dit door water tekort komt maar een ander zegt weer dat het stress is, door bijv veel verschil in temp enz.

                        Alvast bedankt weer mannen

                        Comment


                          #13
                          Re: Meerdere vragen

                          dit is trouwens toch die jij laat zien ?

                          Daar kan je toch nooit een hokkie van 18 kuub mee bevochtigen tot 80 % ?

                          Comment


                            #14
                            Re: Meerdere vragen

                            niet? dan is mijn Hygrometer kapot! en ook mijn hygrostaat laat dan ter wensen over en mijn radio gestuurd weerstation ook. dat is een stevige hap uit mijn budget. (grapje he)

                            Jawel dat kan wel maar het heeft er vooral mee te maken met welke snelheid je de lucht ververst. Als je de afzuiging op minimaal zet en het klimaat regelt met de kachel is dit heel goed mogelijk. eventueel wil ik het je bewijzen met een foto hoor

                            er zijn ook mensen die de gewenste LV behalen met enkel natte handdoeken. Een luchtbevochtiger is voor luie mensen. het is zelfs zo dat ik er van overtuigd ben, dat ik de ruimte nog groter kan maken en de luchtbevochtiger geschikt blijft.

                            sterker nog, als het nacht is geweest in mijn hok staat er rondom langs de muren een laag water. de muren en plafond zijn zeiknat en alle vochtmeters geven nu momenteel tussen de 90 en 95% aan

                            een leuk experiment(je)

                            probeer eens een waterkoker (ongeveer 400W) (even veel als de bonair waterverdamper) en zet die aan in je hok. als eenmaal het water begint te koken zet je het klepje open waar je die met water vult en let maar eens op je hygrostaat. binnen de 5 minuten staat die al een heel stuk hoger. als je de knop kunt vasthouden (thermoschakelaar) en je wat meer tijd wilt besteden, zal je zien dat het niet langer dan een 15 minuten duurt om de lv naar 80 a 90 te krijgen en mijn ruimte is 18 cuub. Ik heb het zelf geprobeerd en het werkte. dus ben ik naar de zelfde wattage gaan zoeken maar dan een echte luchtbevochtiger en het werkt prima.

                            als je dat gedaan hebt zet je de afzuiginstalatie eens sneller en stop met water koken. je zal zien dat je LV HEEEEl snel gaat zakken.
                            we zijn dan ook met een klein hok bezig van 18 cuub dus een industrieel toestel lijkt me echt een beetje overbodig.
                            er zijn ook toestellen op de markt die veeeel duurder zijn maar je moet eens kijken naar het debiet. hoeveel water ze verdampen per uur en voila bijna allemaal gelijk
                            enkel ultrasone steekt er met kop en schouder bovenuit. maar dan spreken we over 200 a 300 euro + onderhoud

                            ik zet mijn luchtbevochtiger zo nu en dan buiten gevuld met een klets azijn en hij is weer bruikbaar
                            een ultrasone toestel zit toch wel ff anders in elkaar

                            dus zeg het maar. geloof je me zo, of moet ik ff morgen wat fotokes posten om aan te geven dat ik inderdaad de LV met dit toestel zo hoog kan brengen?

                            groetjes fastlurner
                            Last edited by fastlurner; 20 February 2010, 00:29.

                            Comment


                              #15
                              Re: Meerdere vragen

                              Jawel ik geloof je
                              Alleen ik kreeg het toen niet voor elkaar, paar jaar geleden had ik een hokkie van rond de 22 kuub a 24
                              En ik had deze erin staan http://www.growcenter-noord.nl/lucht...ur-p-1406.html
                              en de luchtinlaat op ze laagst en alsnog als ik mazzel had niet hoger dan 55%
                              Zelfs de 150 liter ton stond erin en nog 2 aparte emmers.
                              Dus ik vraag me toch af hoeveel ML water je nodig hebt voor 1 kuub bij een temp van ongeveer 26 graden bij een gemiddelde luchtinlaat, zullen daar tabelletjes voor zijn ?

                              Bedankt voor verdere uitleg

                              Comment

                              Bezig...
                              X