Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dag en nacht temp, hoe regelen jullie dat???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Dag en nacht temp, hoe regelen jullie dat???

Korting op 420shop
    hoi mensen,

Ik ben een beginnende kweker. Voor ik mijn kweekhok heb gemaakt, heb ik veel na-zoekwerk gedaan naar de beste materialen. Tijdens het na-zoekwerk kom je vaak dingen tegen die je niet te letterlijk moet nemen. een mooi voorbeeld daarvan is:
    Overdag mag de temperatuur in het hok oplopen tot 28 graden. als je echter zelf aan het kweken begint, kom je al snel tot de conclusie dat dit enkel geld voor wat volwassener planten. Jonge stekjes zet je rond de 24 a 25 graden.
    nog een mooi voorbeeld:
    s'nachts mag de temp zakken tot 20 a 21 graden tot minimaal 18 graden. terwijl het veel beter is de temperatuur niet te laten zakken. Er is niemand die even vermeld dat bijvoorbeeld 24 a 25 graden perfect is voor jonge plantjes zowel overdag als s'nachts. en dat je wanneer de planten wat groter worden je de temp wat kunt laten oplopen in de ruimte.
    een niet schommelende temperatuur voorkomt stress.

Ik heb nu een electrische kachel staan en twee lampen van 400W. de kachel staat ingesteld op 24 graden en de klimaatcontroller staat op 25 graden. zo word het s'nachts in mijn hok 24 graden en overdag 25 a 26 graden. Ik zou heel graag van jullie eens horen ( voor wie de moeite wilt pakken) hoe jullie je klimaat regelen.

ik heb nog een klein vraagje:

ik heb een klimaat controller van MMC easy (7A)
    deze heeft meerdere functies, maar een ervan begrijp ik niet helemaal
    in het menu vind je: min (minimale afzuigsnelheid)
    max (maximale afzuig snelheid)
    rec ( ik vermoed dat dit de reactiesnelheid is waarmee de klimaatcontroller moet ingrijpen bij het waarnemen van een temperatuur verschil.
    is dat waar?
    en buiten dat snap ik dus niet wanneer je deze functie kunt inschakelen en wat het voordeel is van deze functie.
    dus als iemand ook een klimaatcontroller gebruikt van MMC, laat even iets weten

vriendelijke groetjes aan alle kwekertjes

Re: Dag en nacht temp, hoe regelen jullie dat???

Als de temperatuur daalt beneden de ingestelde waarde stopt de afzuiging. Met een minimale instelling is er altijd nog enige ventilatie.Ik gebruik eveneens een (nacht)kachel met een vaste ingestelde waarde van 21 graden. Daarnaast verwarmingskabel met timer in een zandbed waarop de containers staan.De thermostaat daarvan staat op 25 graden en werkt met een sensor in het zandbed. Tussen de potten heb ik tot 3/4 deel van de pothoogte turf gestrooid, zodat niet alleen de bodem van de pot wordt verwarmd maar in ieder geval een groot deel van de pot.De grond wordt alleen verwarmd in de donkerperiode.
    Last edited by Xtreme; 18 February 2010, 13:24.

Comment

Ja, dat moet wel een heel ingewikkelde constructie zijn, word dit zo vaker gedaan of is dit je eigen inbeelding?

Comment

Laat je lamp 's nachts branden en overdags gewoon de cv.
        Zo heb je het minste temperatuur verschil.
        En als je goedkoop nachtstroom heb sla je 2 vliegen in 1 klap.

Grtz.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fastlurner View Post
          Ja, dat moet wel een heel ingewikkelde constructie zijn, word dit zo vaker gedaan of is dit je eigen inbeelding?

Comment

sorrie Xtreme voor de verkeerde woordkeuze. maar vergeleken met mijn hok is dat een heel stuk complexer aangezien er bij mij vijver folie ligt met daarop plastieken schoteltjes waar mijn potten op staan. maar eigenaardig genoeg heb ik daar constant een temperatuur van 23 graden (onder en bovenkant pot. dit zo kunnen komen door de sandwich panelen waar de vloer en wanden van zijn gemaakt. deze panelen houden de warmte van de lampen lang vast.

hoeveel stroom verbruikt die bodem verwarming?

Comment

Zo'n warmtekabel met thermostaat en sensor kost normaal tussen de 150 en 300 euro. Op een rommelmarkt heb ik zo'n set gekocht (nieuw in doos) voor 20 euro. Ik dacht "warme voeten" voor de planten kan zeker geen kwaad, aangezien in subtropische gebieden de grond veel warmer wordt en heel de nacht warm blijft. In Nepal en Afghanistan heb je gebieden waar het overdag wel 40 graden wordt en 's-nachts bijna het vriespunt wordt bereikt. Hasj uit die streken is dan ook kleverig in vergelijk met bijv. Maroc. De planten maken overdag meer hars aan om de vruchtzetting te beschermen tegen de nachtelijke koude. De grond waarin ze staan werkt min of meer als vloerverwarmng.
              Last edited by Xtreme; 19 February 2010, 08:21.

Comment

knap systeem dat is een ding wat zeker is.

Comment

ook weer handig om te weten fastlurner ik kwam er idd ook veel te laat achter haha

Comment

Kijk dat is interessant. lage kosten in aanschaf en functionerend. waar ik vooral bang voor ben is dat je met turf tussen de potten te steken ongedierte binnenhaalt. ook moet je dan weer oppassen met vocht nietwaar?

Comment

Bezig...
                    X