Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaadjes vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Zaadjes vraagje

    Oke bedankt man ben benieuwd hoelang het gaat duren voor de eerste haar kopje boven dr grond laat zien
    Push it to the limit

    Comment


      #17
      Re: Zaadjes vraagje

      Even tussendoor: Je kan water geven aan de rand van je pot (wat ik doe is een soort mini 'sloot' maken aan de rand van de pot en daar giet ik dan het water in zodat het mooi aan de buitenkant van de pot is). Zo moet je plant wat gaan zoeken achter water/voedsel, waardoor je wortelstelsel zich mooi ontwikkeld.

      Bij mij in coco's toonde het eerste zaadje zich al na 30u bovenaan dus dat kan vrij snel als je zaadkwaliteit goed is. Maar als je weet dat het gerust 4-5 dagen kan duren eer een zaadje ontkiemd (al vind ik dat al vrij lang, ik hou het op 2-3 dagen en dan geef ik het op) en dan nog eens enkele dagen tot ze bovenkomen (1-3) dan zal je toch wel wat geduld moeten hebben .
      Veel succes!

      Greetzzz

      Jona

      Comment


        #18
        Re: Zaadjes vraagje

        Ja bij mij ook inderdaad vrij snel er zijn er al 2 boven de grond gekomen
        Push it to the limit

        Comment


          #19
          Re: Zaadjes vraagje

          Ik heb trouwens net gekeken en na 5 dagen in de donker te staan (dus gewoon de zaadjes in heel vochtige coco's) staan ze allemaal boven. Ik heb er 20 geplant en heb 22 kopjes bovensteken. Dus doekjes zijn zwaar voorbijgestreefd, leve puur natuur!

          Comment


            #20
            Re: Zaadjes vraagje

            Sweet seeds doen het goed, maar zo goed nu ook weer niet denk ik. Of je moet mij dringend die techniek is uitleggen waar je met meer plantjes eindigt dan je met zaadjes begonnen bent.

            Comment


              #21
              Re: Zaadjes vraagje

              twins, een zaadhoes, twee kiemen.

              Grtz

              Comment


                #22
                Re: Zaadjes vraagje

                Haha maar als ik water ga geven

                Is barleduc,spablauw of regenwater meestal op juiste PH waarde??
                Push it to the limit

                Comment


                  #23
                  Re: Zaadjes vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                  Sweet seeds doen het goed, maar zo goed nu ook weer niet denk ik. Of je moet mij dringend die techniek is uitleggen waar je met meer plantjes eindigt dan je met zaadjes begonnen bent.
                  Ik zal je wat foto's tonen dan . Alleszinds grappig om zien
                  Lang leve Sweet Seeds!

                  Comment


                    #24
                    Re: Zaadjes vraagje

                    Geen flessenwater of regenwater als je de ph niet kunt meten Leon...
                    De ideale werkwijze volgens mij in regenwater en dergelijke vind je hier (klikken). Het vraagt wat (denk)werk, investering en kennis maar op termijn kan regenwater je een betere oogst voorzien. Pas je het toch toe dan moet je ermee rekening houden dat je waarschijnlijk te weinig zult voeden, te lage pH en daardoor tekorten vooral op het vlak van N, Ca en Mg.

                    Grtz $iR
                    sigpic

                    Comment


                      #25
                      Re: Zaadjes vraagje

                      Ik had me zaadjes na het ontkiemen ook in de bemeste tuinaarde gestopt!! (draadje komt nog)
                      Misschien niet ideaal en tegen alle adviezen in , maar moet zeggen het werkte wel.
                      Maar het zal vast en zeker beginnersgeluk zijn
                      En sja om nou risico's te nemen met je zaden dat is eigenlijk wel zonde.
                      $ir heeft goede adviezen hij helpt mij ook af en toe.

                      Regenwater is beste wat je kan geven als je geen meters hebt , of geen budget heb om dat te kopen.
                      Maar kook het wel eerst goed voor je het gaat geven.

                      Owja... Let er op dat je plantjes wel uit de grond komen.
                      1 plantje bleef bij mij in de dop zitten , en ging kapot omdat ik te laat was.

                      Comment


                        #26
                        Re: Zaadjes vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door R()b View Post
                        Regenwater is beste wat je kan geven als je geen meters hebt , of geen budget heb om dat te kopen.
                        Maar kook het wel eerst goed voor je het gaat geven.
                        Hier moet ik je ongelijk geven robbie.

                        Regenwater puur (zonder voeding of wortelstim en dergelijke) is idd ideaal voor je plantjes. Maar eenmaal je er voeding bij gaat voegen, dan daalt je pH ongelofelijk. Onze voeding is pH regulerend en werkt in op de waterstofcarbonaten om de pH van bvb kraantjeswater (zeer rijk aan carbonaten) te optimaliseren. Echter zitten in regenwater geen carbonaten waardoor: hoe meer voeding je gaat toevoegen, hoe lager je pH zal uitvallen.
                        De voorgeschreven dosis voeding in regenwater bracht de pH hier op 4,7... onaanvaardbaar dus!!! Daarom vind ik een of andere vorm van pH meting onontbeerlijk (simpel aquariumtestsetje volstaat al).
                        Ook kun je in het linkje lezen dat regenwater in de handen van een pro, grotere oogsten kan garanderen. Regenwater kan beter worden opgenomen door je plantjes waardoor grotere volumineuzere bloemen binnen handbereik liggen. Echter zit in dit water zeer weinig om op te nemen en dus als je de voeding niet opbouwt (dmv ec meter jammer genoeg) krijg je zeer mooie bloemen gevuld met water. Ziet er goed uit maar na het drogen hou je 2 keer niets over. Persoonlijk dreef ik de voeding op tot meer dan het dubbel van wat ik gewoon was, nl 135% van de voorgeschreven dosis. Slechts dan begonnen mijn plantjes hun vingertjes te verbranden...
                        Verder bevat regenwater weinig tot niets Ca en Mg en dus als je een verlengde groei wil inlassen of planten hebt staan die heel lang moeten bloeien zou je wel eens in de shit kunnen raken.
                        Het kokenKraantjeswater daarentegen bevat veel zouten die het water onnodig belasten (niet opgenomen worden door je plantjes) en heel veel Ca. Om de verhouding CaMg hier wat optimaler te krijgen kun je gaan mengen dmv het mengkruis (zie watermanagementdraadje -> klikken voor link). Op deze manier maak je je water ook wat zachter, mag je meer voeding toevoegen en bekom je op het eind van de rit ook een iets dikkere bloem.

                        Bevindingen:
                        Alleen kraantjeswater -> het best voor beginner maar niet optimaal (meten is niet echt nodig). beginner slaat hier vooral op het budget dat je kunt besteden en ook wat je ervaring in het zien dat je plantjes niet krijgen wat ze wensen.
                        Alleen regenwater -> niet meer voor een beginner want ec en pH moeten gecontroleerd worden.
                        Mengen van de 2 -> vraagt iets meer werk maar voorziet een beginner van een optimalER mengsel dmv het mengkruis (voorbeeld in draadje). Tekortjes kunnen eventueel nog optreden maar zullen minder zichtbaar zijn.

                        Grtz $iR
                        Last edited by SirSmokeAllot; 9 March 2010, 14:53.
                        sigpic

                        Comment


                          #27
                          Re: Zaadjes vraagje

                          Thanks $ir , ik ben ook nog maar noob
                          Maar ik begreep uit sommige posts dat regenwater toch goed genoeg was , maar ik zal het wel weer met me high hoofd verkeerd op hebben gevat!!

                          Comment


                            #28
                            Last edited by SirSmokeAllot; 10 March 2010, 00:59.
                            sigpic

                            Comment


                              #29
                              Re: Zaadjes vraagje

                              Het waterbeheersing verhaal is duidelijker nu $ir goed uitgelegd!!
                              Enne.... toch maar deze kant op verhuizen dan he , dan heb je ook goed kraanwater hehehehehe. j/k

                              Comment


                                #30
                                Re: Zaadjes vraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door R()b View Post
                                Thanks $ir , ik ben ook nog maar noob
                                Maar ik begreep uit sommige posts dat regenwater toch goed genoeg was , maar ik zal het wel weer met me high hoofd verkeerd op hebben gevat!!
                                Dat was ik wsl oa. Ik geef enkel regenwater en heb nog nooit men ph gemeten. Plantjes staan er zeer mooi bij, reiken hun blaadjes naar de lamp en vertonen niks van tekorten. Das mijn mening, gebaseerd op jaren kweekervaring. Kvind het dan ook een straffe uitspraak om dat fout te gaan noemen want ik kan het tegendeel aantonen. Als er iets mis was met mijn ph dan zag ik dat wel aan men planten.

                                Comment

                                Bezig...
                                X