Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ik geef ze 2.0 ec met een ph van 6.0 dus aan de voeding kan het toch niet liggen,,,,,,denk ik zelf
tmv wat is dat monty ? verminderd het heel erg je oogt ?
Kan ik er ook niks aan doen dat het niet nog erger word ?
In iedergeval bedankt weer jongens
thnx ik had gelezen dat ik me temp boven de 21 graden moest houden.
Kan iemand mij ook vertellen of als ik me dames heb geoost of ik dan alles moet gaan schoonmaken ? zo ja wat allemaal en hoe ?
Weer bedankt
Ik ben vrijwel zeker dat je plantje besmet is geraakt met een virus, of het specifiek tmv, daar ben ik niet van overtuigd. De reden hiervoor is de kleine necrotische stippen.
Kun je me vertellen welk plantje dit precies is?
Zelf sukkel ik ook af en toe met iets gelijkaardigs, volgens mij telkens meegebracht door thrips'vergiftiging' van de lucht: bvb te veel CO2, lucht die niet beweegt dmv zwenkventilator, verbranding (CO) door verwarming, ...
- Mg tekort maar hier heb ik nog geen bevestiging van gekregen. Op de greenhouse haze (3 verschillende) allemaal hetzelfde, die kleine bruine stipjes en wat streepvorming. Mg gegeven en het beterde. Nu geen last meer van.
- Tomatenbronsvlekkenvirus (klikken voor link) of TSWV/INSV. Primaire vector: thripsen. Uiteraard ben ik niet zeker (testen is blijkbaar mogelijk) maar als ik zo in de buurt rondkijk rekening houdend met het feit dat het hier een thripsenparadijs is, dan lijkt het er verrekt veel op. Bij nalezen van het draadje, sta dan even stil bij de voorbeelden van op een tomatenplant.
Op engelstalige sites en forums kom je deze vaak tegen en wordt bij een thripsenaanval automatisch gewaarschuwd (en meestal ook gevolgd) voor tomatenbronsvlekkenvirus.
Jammer genoeg valt er niets aan te doen, tmv of tomatenbronsvlekken. Zelf kocht ik een warmtekabelimmuunsysteem. Zelf merkte ik ook al zoiets op voor ik dit las dus als je je plantjes goed in de watten legt valt dat heel goed mee.
Ondanks thrips en een ziekte (TSWV?) behaalde ik vorige ronde toch een dikke 0,8/W so no worries zou ik zo zeggen. Eenmaal de temperatuur zakt voor je plantjes (pot maar vooral ook omgevingstemp in je hok) onder de dan gaat het snel fout... In mn groeihokje kon ik alles niet zo controleren en dagelijks zag ik de achteruitgang van mn schatjes... Gelukkig kon ik ook een davin fancontroller aanschaffen voor mn grote bloeihok waardoor de temperatuur nooit meer onder de 21,8 ging.
Onderaan de link van TSWV staat er ergens iets wat ik heb gevonden om je tomatenserre te reinigen na besmetting met een virus. Jammer genoeg moet ik na deze ronde ook weer eens serieus gaan ontsmetten en vul mn draadje dan wel nog aan met een middeltje wat ik bij de apotheker ben gaan halen.
Welk stadium zijn je planten, een ec 2.0 is redelijk hoog, daar zou je pas op einde van bloei moeten aanzitten.. Zijn het maar enkele bladeren op je plant en voor de rest oogt die gezond..? De eerste foto zonder de vlekjes heb ik eens gehad. Dan stonden enkele buitenplanten op redelijk zware bio supermixaarde.. Wat te rijk aan voeding, dan kreeg ik ook enkele van die bladeren..
In ieder geval,als je op een te hoge ec zit te kweken kan het wel zijn dat je plantje es raar doet, sommige planten houden niet van teveel voeding.. Op zich kan het weinig kwaad, maar als je redelijk vroeg in je kweek op zo'n ec zit kan het dat probleem zijn, + je krijgt dan andere problemen ook waardoor je verschillende kenmerken tegelijk op je blad krijgt.
Daarbij zit je op aarde of hydro, en welke aardemix of heb je zelf een mix gemaakt..Als je een redelijk zware aardemix hebt of een slechte..(slecht gemengd) ...Starten op een te zware voedingsmix is niet aan te raden, daarom dat beginnende zaden op voedingsarme grond gestart moeten worden omdat ze hoge voedinglevels niet aankunnen.
Sinds je niet veel info gaf is moeilijk te weten of het een virus of voeding is, maar sinds de meeste mensen problemen hebben met correct voeding geven of kweken op slecht voedingsbodem dat waarschijnlijk hier te zoeken is, de meest logische reden is meestal de juiste
Daarbij een volledige plantshot is altijd beter dan een enkel blad te tonen, sinds het belangrijk is om te zien waar op de plant het probleem voorkomt en hoe de plant er verder uitziet..
DE plant is een pp'tje zit op aarde en zit bijna in de 5de week bloei, zit ook pas sinds 3 dagen op 2.0 ec.
Ik hoop vanavond een plaatje te kunnen schieten ervan, het zit vooral in de bovenste 35 cm, de ene doet het beter dan de andere, een paar hebben het zelf bijna niet.
En in laat mijn temperatuur bijna nooit meer zakken dan 21 graden snachts.
Weer heel erg bedankt voor de vele informatie mensen
Zou dit echt door voeding komen? Ik betwijfel het toch ten zeerste...
Buiten is een besmetting met een virus uiteraard veel sneller gebeurd door de aanwezigheid van vele plaaginsecten (vooral bladluis, witvlieg en dan thrips, spinten en cicaden) die je niet echt kunt bestrijden. Vorig jaar had ik precies hetzelfde als op deze foto (outdoor en indoor) op 2 verschillende grondmengsels (volle grond en batmix). De plantjes op volle grond kregen niets van voeding, de bodem werd ook niet opgewaardeerd, en deze sukkelden er het meest mee.
Als we spreken over het meest logische, dan moet je in je achterhoofd enkele dingen houden vind ik:
- we roken allemaal joints, met daarin tabak.
- een virus wordt overgedragen via dood plantenmateriaal (je weed en je tabak)
- veel mensen wassen hun handen niet voor ze hun hok ingaan en roken zelf vrolijk verder wanneer ze hun hok induiken
- meer dan 80% van de wereldproductie van tabak is besmet met tmv.
Deze uitwerking van teveel voeding heb ik persoonlijk nog nooit gezien en met bovenstaande rekening houdend, vind ik het meest logische een besmetting met een of ander virus.
Dacht ik al, komt vaak voor bij stekken, geel en kromtrekken.
Temperatuur goed houden en je kunt nog een redelijke goede oogst behalen, zie $ir zijn advies.
Comment