Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gebruikte lampen hoe te controleren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    gebruikte lampen hoe te controleren?

    Korting op 420shop
    Hallo, gewoon even een vraagje.

    Ik heb x 600 watt gebruikte lampen. Is er een manier om te controleren of deze nog te gebruiken zijn? Uiteraard doen ze het gewoon, maar ik zou willen weten of hier een manier voor is om te controleren? Koop sowieso 3 nieuwe, maar is meer om te voorkomen dat ik goede lampen weggooi.

    Alvast thx
    Ook een konijn kan weleens het haasje zijn.

    #2
    Re: gebruikte lampen hoe te controleren?

    Enige manier lijkt mij een lumenmeter kopen. Maar ik denk niet dat dat zo goedkoop is. Moet je ook weten hoeveel lumen een 600w produceert (ik gok 100 000lumen).
    Andere manier is de lamp gewoon testen op je plantjes en zien of ze groeien.
    Wat nog kwekers doen is de ouwe lampen gebruiken voor groei, en dan voor bloei nieuwe lampen indraaien.
    Hopelijk ben je hier iets mee
    Grtz

    Comment


      #3
      Re: gebruikte lampen hoe te controleren?

      Ik heb altijd het idee gehad dat je zo'n 2 jaar met een HPS lamp kunt kweken als je hem iedere dag laat branden. Zit die schatting wat juist of overschat ik deze lampjes?

      Comment


        #4
        Re: gebruikte lampen hoe te controleren?

        Niet meer dan 3 of 4 kweekronden raad ik aan. Na zo'n 4 kweekronden krijg je een terugval van ongeveer 10 % door verzwarting. Als je normaal zo'n 400 gram van een 600 watter haalt loopt de opbrengst ongeveer 10 % terug.

        Comment


          #5
          Re: gebruikte lampen hoe te controleren?

          Een basisbehoefte van de plant is licht. De plant heeft ander licht nodig dan alleen dat wat wij kunnen waarnemen. Een normale gloeilamp is niet de juiste kleur en heeft vaak niet de intensiteit die nodig is om je plant te laten leven. Vergeet niet dat je de zon moet nabootsen!
          De meest gebruikte lampen zijn de HPS lampen, spaarlampen en TL-buizen. Waarbij van belang is dat ze de juiste lichtkleur, aangegeven in Kelvin hebben.

          Hoe lang moeten de lampen branden?
          Stekken, zaailingen en planten in de groei hebben 18 uur licht en 6 uur donker nodig.
          Om te bloeien zal de lichtcyclus veranderd moeten worden in 12 uur licht en 12 uur donker. Afhankelijk van de soort zullen dan na 1 tot 2 weken de eerste bloeiverschijnselen waarneembaar zijn.
          Het overgang van de lampen van 18 naar 12 uur licht kan ineens gemaakt worden door te beginnen met een licht of donkerperiode van 12 uur en daarna in dit ritme door te gaan.

          Wanneer moeten de lampen branden?
          Over het algemeen heeft het s'nachts branden van de lampen een paar voordelen:
          - in de winter heb je warmte in het koudste deel van de nacht
          - in de zomer profiteer je van de koelte van de nacht
          - het stroomtarief is goedkoper
          Dus als het kan is het handig om in de zomer pas later op de avond de lampen aan te laten gaan en te profiteren van de koelte van de avond en de ochtend. Een ritme van 17:00 tot 11:00 voor de groei en 21:00 tot 09:00 voor de bloei is dan een aanrader. In de winter zou je dit nog een paar uur naar voren kunnen halen: 17:00/11:00 en 19:00/07:00 of 20:00/08:00.

          Hoe hang ik mijn lampen op?
          Lampen van verschillend Wattage hebben een verschillend oppervlak dat ze beschijnen. Bovendien zullen reflectoren ook nog van invloed zijn op het te beschijnen oppervlak. Een reflector is soms bij te buigen en dus kan je bij de normale kappen voor HPS de reflector aan twee kanten bijstellen. Laat dit meewegen in hoe je de lampen ophangt.

          Kan je kweken onder een gewone lamp of spaarlamp ?
          Nee, lichtsterkte (aantal lumen) en kleur is onvoldoende.

          Kan je kweken onder een zonnebank ?
          Behalve dat dit erg prijzig zal zijn, nee.

          Kan je kweken onder een broedlamp ?
          Nee, deze geeft warmte, geen licht.

          Kan je kweken onder halogeen ?
          Nee (al zijn er bij die het doen), deze geeft teveel warmte af,
          te weinig lumen en het verkeerde spectrum
          (wel beter als de gewone lampen)

          Kan je kweken onder straatlantaarns ?
          Nee, dit zijn wel natriumlampen, maar meestal lage druk
          en geven een te eenzijdig soort licht

          Kan je kweken onder tl ?
          Ja, groeien gaat heel goed, maar afbloeien zal duidelijk een stuk minder opbrengen.
          Lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) zijn het meest geschikt.
          Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:
          - 59cm => 18W
          - 90cm => 30W
          - 120cm => 36W
          - 150cm => 58W (circa 5200 lumen)
          (combinaties 1:2 warm/koelwit schijnen beter te werken)
          Er is alleen dicht bij de buis genoeg licht voor de plant, dus zal de lamp op een paar centimeter afstand van de planten moeten hangen en zal je de planten eigenlijk op een horizontaal vlak moeten laten groeien en bloeien om de het best gebruik te maken van het licht.

          Waar kan je het best onder kweken?
          Wit met een beetje blauw licht bevordert gezonde groei; geel licht is belangrijk voor de bloeifase.
          Voor wortelen van stekken en de groei is TL heel geschikt. TL kan ook gebruikt worden voor de bloei (met juiste kleurcode) maar de opbrengst zal lager zijn. Voordeel is dat TL nauwelijks warmte afgeeft en dus geen warmteproblemen zal veroorzaken. In een te koele omgeving zal je misschien juist eerder bij moeten verwarmen.
          HPS wordt nog het meest gebruikt en kan voor beide fasen worden gebruikt. Ze geven wel de meeste warmte af.
          Spaarlampen zitten qua lichtafgifte en warmteafgifte tussen TL en HPS in.

          Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?
          150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)
          250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2
          400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2
          600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2
          1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

          Afstand tussen lamp en plant ?
          250Watt: minimaal 20cm
          400 Watt: minimaal 40 cm
          600 Watt: minimaal 50 cm
          1000 Watt: minimaal 90 cm
          Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.
          TL tussen 5-10 cm.

          -Wat reflecteert het beste? Mat-witte verf of zwart-wit folie?
          (van beste naar slechtste)
          witkalk
          witte grondverf
          mat witte verf
          zwart/wit folie
          hooglans verf
          alu-folie

          Waarom moet mijn kweekruimte absoluut lichtdicht zijn?
          Wij forceren natuurlijk heel veel in onze groeicyclus binnenshuis. En dan wordt het evenwicht een stuk delicater, blijkt. Het is nu eenmaal een feit dat planten nogal in de war kunnen raken als het verduisteren binnnenshuis niet goed gebeurd. Een kier waar dan altijd licht doorheen komt kan ervoor zorgen dat de planten niet in bloei raken of uit de bloei weer terug in groei gaan, of allerlei rare stress-symptomen vertonen, zoals vervormd blad en de aanmaak van luchtige vervormde toppen met rare bladgroei. Vandaar het advies om te controleren op lichtdichtheid door desnoods een poosje in je kast te kruipen met de deur dicht .
          Strooilicht van maan en sterren zal voor planten buitenshuis minder schadelijk zijn omdat hier het hele proces van groeien en bloeien een stuk rustiger gebeurd. Nu wil het idd gebeuren dat een plant, te dicht bij een straatlantaarn niet goed wil bloeien. Dus ook buitenshuis kan te veel licht in de donkerperiode van invloed zijn.

          Comment


            #6
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: gebruikte lampen hoe te controleren?

              400 gram per plant

              Comment


                #8
                Re: gebruikte lampen hoe te controleren?

                per m2

                Comment

                Bezig...
                X