Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lamp hoogte boven mijn planten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Lamp hoogte boven mijn planten

Korting op 420shop
    Op hoeveel centimeter moet ik de lampen van mijn planten afhebben?
    Het zijn geen zaadjes meer en ook eigenlijk geen klein stekje meer zegmaar.
    2-3 week ofzo geloof ik.
    hij hangt nu wel heel erg hoog en net was de maximale temperatuur maar 21.5 graden rond de hoogte van de toppen.
    En zoals ik in een ander topic zij dat ik een min/max meter ging halen. dat heb ik gedaan daardoor kon ik ook meten hoeveel graden het was bij de toppen.
    ik heb dus ook mijn water temperatuur, dat was 11 graden... en in de ruimte zelf is het 15 graden..
    ik mooet nu nog kijken wat het in het donker binnen bij de plantjes is..

Heeft iemand tips?!

Dankje! Greeets

PS: 2x600watt geloof ik.

Re: Lamp hoogte boven mijn planten

600 wat hang je op 60 cm van je toppen al na gelang je temp daar kan je nog meer zakken tot 50. Hangt ook af of je onder je lamp ventileert. Ideaal is 26/27 graden. je bodemtemperatuur (pot temp) houd je het beste rond de 20 graden en je gietwater ook rond de 20 graden. (verwarmingselement voor vissebak in je vat doet wonderen , met thermostaat. Lieft niet meer dan 5/6/ grade schommelen met je dag nacht temp zeker niet meer dan 10 grade verschil.

Dit zijn richttemperaturen voor een zo ideaal mogelijke situatie. soms gaat het niet anders en neem je dingen op de koop toe.

Grtz

Comment

Ik ga morgen even aan de gang, ik ga elke dag denk ik 5 centimeter zakken met de lampen tot ze op 60 hangen, dan ga ik kijken of de temperatuur overeen komt als dat niet zo is, hang ik ze iets lager/hoger.
      Mijn filter hangt bovenin, boven mijn lampen.. en frisse lucht komt net boven de pot binnen.
      Ik ga kijken voor een verwarming element in mijn vat met water, als dat niet teveel stroom kost.
      Kosten warmte matten veel in aanschaf en gebruik? anders leg ik die gewoon onder de potten.

Greeeets

EDIT: Moet hij 60cm van de toppen af? of vanaf de pot? vanaf de toppen toch??
      Last edited by Joost; 15 April 2010, 21:38.

Comment

ja vanaf de toppen gemeten 60 cm
        HOE MOET IK ONTKIEMEN
        JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

The more I see, the less I know, the more I like to let it go

Comment

HPS?

Ik heb zonet de temperaturen gekeken.

Max: 21.5 ( met lampen aan )
            Min: 9.2 ( met lampen uit sochtends vroeg denk ik)
            Verschil: 12.3 graden verschil

Ik moet de lampen nog wel op 60 cm hangen, ik denk dat de max temperatuur dan stijgt.. dan is het verschil nog groter.

Net toen ik binnen was, lekker zonnetje op waar het hokje zit: Waar ik heb heb was het 16.5 graden, binnen in 't hokje was het 12.5.. ik denk omdat die filter draait en dat het koud maakt...

Me water was net 10 graden..

En net begon me broer nog te #(@*eren omdat hij iets nodig had uit daar en er kwam een beetje licht op de nacht cyclus...
            Pff gaat allemaal weer lekker

Ik weet me er geen raad meer mee...

Comment

als je plantjes het maar wel weten Joost, en daar hoef je (als de uitslagen niet al te heftig worden) niet over in te zitten.

veel plezier
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

9,5 graden 's nachts is echt te weinig, zo gaan ze heel geremd zijn in de groei.

HPS = hogedruknatriumlamp = de lamp waar je mee kweekt

Hogedruknatriumlamp:

in de binnenste buis vindt de gasontlading plaats.

Bij hogedruklampen (SON, HPS) wordt ook wat energie in de rest van het spectrum uitgestraald, waardoor de kleurweergave bij deze lampen een stuk beter is, het uitgestraalde licht is meer lichtgeel, maar per type kan de kleur wat verschillen. Dit type lamp wordt tegenwoordig steeds vaker voor straatverlichting gebruikt. Omdat de hogedruklampen kleiner en lichter zijn, kan de lichtmast waaraan de straler bevestigd wordt, ook veel lichter zijn, vooral ook omdat het licht met een goede reflector eenvoudig te bundelen is. Een ander belangrijk toepassingsgebied is assimilatieverlichting. Er zijn zelfs types die vrijwel wit licht uitstralen. Lichtopbrengst ligt tussen 100 en 130 lumen/watt. De lampen met vrijwel wit licht hebben het laagste rendement.
                De levensduur van HPS-lampen ligt tussen de 10 000 en 30 000 uur. Bij lampen van de marktleider op het gebied van Long Life-verlichting loopt dit zelfs op tot bijna 50 000 uur. De binnenballon van hogedruknatriumlampen wordt gemaakt van aluminiumoxide.

Bron: wikipedia

In de donkere fase kan je eventueel warmtematten onder je potten of warmtekabels in je potten doen. Een kacheltje helpt zeker ook maar kost veel in verbruik. Voor de rest zou ik de tips van Monty opvolgen (aquarium warmte-element).

Misschien kan je ook de afzuiging wat minder zetten. Hoeveel kuub is je afzuiger?

Grtjs,

Comment

Comment

Warmtematten verbruiken niet veel, je hebt er van 6,5 W en van 15 W en ik vermoed van nog veel andere lage wattages. Een warmte-mat verwarmt wel alleen je grond (niet de lucht), maar in jou geval is het zeker aan te raden. Dit is een voorbeeld van een site die ze verkoopt. Misschien kan je ze elders goedkoper krijgen dat weet ik niet. Elke terrarium-winkel (of web-winkel) verkoopt ze: http://www.terramania.nl/webwinkel/s...507/index.html

Ik denk niet dat ze bestaan in 1,5m bij 1,5m maar een vriend van me heeft er wel van die lange, waar hij dan twee of drie potten achter elkaar opzet. Zo kan je er een paar naast elkaar leggen.

Op je afzuiging kan je een dimmer zetten. Je kan kiezen voor een dimmer met standen (de goedkoopste oplossing) of voor een dimmer met thermostaat, daarmee kan je de minimum en maximum afzuiging instellen en het klimaat wordt dan voor jou geregeld. (bv: davin dv 11)

je lamp mag inderdaad op 60 cm. Je plantjes kunnen dat zowiezo aan en zullen je zelfs dankbaar zijn. In vergelijking met zonlicht vervalt HPS in het niets. Zoals je al dacht kan je de lamp dan telkens verhogen om die afstand aan te houden als je plantjes groeien.

Zo denk dat je weer stof genoeg hebt om bij stil te staan.

Grtjs,

Comment

Oke, de lucht is dan nog wel koud maar de grond/wortels zijn dan warm en dat is al goed! toch?
                      De lampen staan weer aan en ik ga er weer eventjes aan klussen .
                      Ik zal eens even in de buurt verder vragen voor een dimmer met thermostaat.
                      Alle beetjes helpen!

Hartstikke bedankt!!

Groetjessssssssss

Comment

Ja, 't is zeker al een goed begin als je wortels niet te koud staan. Hier is een voorbeeld van een goedkope fan-controler met thermostaat https://www.growshoponline.nu/index....mart&Itemid=14

ik weet wel niet of dit een goeie is. Ze verkopen er daar nog een hele hoop. Ook Alien of je lokale growshop verkopen die dingen, je moet zoals je zelf zegt maar eens rondkijken wat je juist wil. Als hij meer dan 50 procent moet dimmen moet je er wel rekening mee houden dat die fan-controlers met thermostaat beginnen te zoemen (maar je hok staat waarschijnlijk toch niet waar er mensen slapen of leven veronderstel ik).

Veel succes met de verbetering van je klimaat (gelukkig gaat de zon nu ook al wat meer schijnen )

Grtjs,

Comment

Zal zeker een goede stap in de juiste richting zijn met een fan controler!

Is er geen mogelijkheid om je ruimte te isoleren om zo onnodige warmte te verliezen als de lichten uit zijn?
                          Maar eerst maar afwachten wat de fan voor een verschil maakt!

Comment

Ben ik weer! even een weekendje niet op de pc geweest, me vriendin kwam weer langs. Ze woont verderop ;p uurtje van me vandaan..
                            Net gekeken, er was een max temperatuur van 26.8 graden! ben een beetje moe, dus kan binnen in het hokje zijn of in waar het staat, geen wolkje aan de lucht vandaag, heb lekker op 't strand gezeten! Dus die planten hebben het ook goed gehad! alleen de minimale temperatuur was ook 7.2, dat was weer wat minder.. Maarja, verbetering zit erin, de planten groeien ook goed! op een plant aan de onder kant heb ik ook een groot takje gevonden, een hele dikke.. Ik weet niet of dat een extra ding is ofzo maar hij komt vlak uit de grond.
                            En bij sommige planten zijn de top bladeren op het begin licht groen en aan het eind donker groen, en de rest ziet er gewoon goed groen uit!
                            Wat zou dat kunnen zijn? teveel water? teveel/teweinig voeding?
                            En nee, ik ben bang dat ik dat niet kan isoleren.. Dan moet ik al een heel hok van hout maken en met isolatie tussen de wanden.. maar daar heb ik ook niet zoveel tijd voor in deze periode.. ik ga denk een 100 liter vat halen, en een kleintje van 10-20.. in die van 10-20 zet ik een verwarmings element of iets dergelijks.. een spiraal ofzo.. en daar zet ik een tijdklok op, ong. 3-4 uur voordat de lampen aangaan laat ik die spiraal aangaan en een pompje, en dan als ik moet geven dat ze dan water op temperatuur hebben. Is dat niet een goed idee? dan vul ik die gewoon elke dag weer bij.
                            Als iemand nogmeer tips heeft hoor ik het graag, ik vind dit echt super leuk om te doen en wil er gewoon beter in worden en meer kennis op dit gebied te krijgen!
                            En ik ga morge als ik klaar ben eventjes kijken voor zo een fan controler!

Greeeeets

Comment

ik zou alsik van jou was een paar donkere kermische warmtelampen hangen...

de eerste in rij.
                              de watts staan er ook bij.
                              ik heb er 1tje van 150 watt in een darkroom 100 en dat ding doet wonderen...

Comment

Bezig...
                              X