Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginner

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Beginner

Korting op 420shop
    Hallo ik ben voor het eerst dit jaar aan het kweken White Widows (royal queen feminized) uit zaad, later neem ik hier nog stekjes van.

Ik heb er 2 nu al ongeveer 10 dagen staan, gister overgepot van potgrond naar growmix omdat dit beter zou zijn. heb hier ook nog wat seramis in gedaan. De wortels ware 10 cm lang. De stengels zijn nu ongeveer 8. Bij een is het zaadje nog steeds niet los gekomen. Er zitten al wel 4 kleine blaadjes aan. Ze zijn dus aardig gestrekt. Toch te weinig licht gehad?

Ik heb ze staan onder een coolwhite tl-buis 36 Watt/33. Op ongeveer 5 cm. 18/6 uur. Het staat voor een Velux dakraam waardoor er nog wat zonlicht binnenkomt is dit verstandig of niet, betwijfel zelfs of het wel zin heeft, omdat het dubbelglas is en om de tl-buis een kap zit, waardoor licht tegengehouden wordt. Ik heb de tlbak gewoon op de propagators staan.

Vandaag had ik ze overdag even buiten staan maar in de propagators werd het wel 40 graden, dus snel weer naar binnengehaald, waar ze ongeveer 24 blijven.
    Is het wel verstandig om ze bij mooi weer buiten te zetten(indien mogelijk onder de propagator anders niet eronder)?

Ik heb overigens ook nog 2 andere white widows ontkiemt en gister gezaaid in afbreekbare potjes(zijn wel klein= ongeveer inhoud van een normaal glas) groot zat?

Verder heb ik bakjes met water in de propagators gezet, waardoor de luchtvochtigheid vergroot wordt denk ik?

De bedoeling is dat als deze plantjes groter worden en niet meer binnen kunnen ik ze in een kas ga zetten in de tuin. Een in de volle grond, en de rest in potten. Heb er al 2 van 50L en een van ongv. 25L. Heb al 2 Ventilators uit een Zonnebank gesloopt.

Ik wil ook wat zaad kweken voor volgend jaar zodat ik deze niet hoef te kopen en vroeg kan beginnen met zaailingen ipv stekken. Hoop dus dat er een mannetje tussenzit(tussen de 4 zaadjes of de komende stekjes). Hoe groot is deze kans?

Hebben jullie tips en opmerkingen voor mij omdat ik nog een leek ben hoor ik dit graag.

Zie onderstaande foto's.
    Foto 1 is de opstelling, foto 2 en 3 zijn puur ter verduidelijking.

P1000234.jpg P1000233.jpg P1000231.jpg P1000230.jpg
    Gr Walt
    Last edited by Walt; 21 May 2010, 11:52. Reden: Foto's

Re: Beginner

Als je ze buiten zet in het zonnetje zou ik de kap van je propagator er afhalen. zaailingen hebben niet een hele hoge LV nodig

Voor het ontkiemen is een plasticbekertje met gaatjes onderin al voldoende.

Dat bakje water in je propagator is niet echt nodig bij zaailingen. is de lv te laag kan je ook ff met een plantenspuit spuiten onder je prop.

Gr Rara
    Begin de dag met een dansje en een lach
    Want wie vrolijk kijkt in de morgen die lacht de hele dag

Comment

Geven jullie de voorkeur aan in de zon zetten (zonder propagator) of onder de TL?

Ontkiemen heb ik al gedaan in tissues gaat prima. de twee zaden zitten ontkiemt in de grond.

Luchtvochtigheid moet toch hoog zijn bij kleine plantjes/net gezaaide.?

Zoals je ziet zijn mijn planten nogal gerekt, vinden jullie niet? Hoe komt dit? Doordat de propagator licht tegenhoud wellicht?

Gr.
      Last edited by Walt; 19 May 2010, 21:36.

Comment

Bij zaai lingen maakt een hoge LV niet uit omdat een zaailing al gelijk een wortel heeft een LV van rond de 60% is mooi.
        Ik zou ze met zonnigedagen leker buiten zetten. De Zon geeft veel meer licht (lummen) dan jou TL balken.

Gr Rara

Comment

Met de maat dat je plantjes nu zijn raad ik het je af om ze buiten te zetten.
          Er was vandaag of gister ook al post over iemand die dit had gedaan met gestrekte net ontkiemde plantjes.
          Je stammetje is niet sterk. En als er ff ene goeie wild vlaag komt liggen ze allemaal om.
          Best is onder een tl lamp of een paar spaar lampies. of al in de kas zetten.
          Ben ook pas beginner maar denk dat ik je er goed aan doe om het je af te raden om ze buiten te zetten.

Comment

Oke bedankt, zal ze in de zon gaan zetten.

Verder nog een vraag: Als het zaad nog in de grond zit hoeveel uur licht moeten die hebben 18/6 of zoveel mogelijk; 24.?
            Als het zaad een steeltje laat zien gelijk overstappen naar 18/6 neem ik aan?

Ik heb veel gezocht op het forum maar kan op deze vragen(zie ook vorige berichten) geen antwoord vinden.

Comment

Ik ga ze in een grote plantenpot zetten waardoor ze uit de wind staan.

Comment

Als het zaadje in de grond zit en er komt nog niks boven de grond heeft licht nog geen zin (wortels willen geen licht en het is nu nog geen plantje).
                Beter nog om ze donker te zetten tot dat het zaaddopje boven de grond uit komt, ik zet ze dan meestal 2 dagen op 24 uur licht tot dat zei haar helmpje heeft laten vallen en dan op 18/6

Comment

Welkom en veel suc6 met je kweek.

Hulp en kennis zat hier .

Greetzz GG

Comment

Zoals je ziet zijn mijn planten nogal gerekt, vinden jullie niet? Hoe komt dit? Doordat de propagator licht tegenhoud wellicht?

Moet ik er meer TL's boven hangen?

Hoe essentieel is de propagator?

Als ik een natriumlamp ga aanschaffen 400/600 Watt, heb ik dan ook andere zaken per se nodig zoals koolstoffilters e.d.?
                    Last edited by Walt; 20 May 2010, 23:12.

Comment

Hoi,

Ik zelf ben ook net begonnen en heb het 1 en ander op internet gevonden over lampen.... 600 watt is hoop vermogen en ook warmte... Dus wat je daar voor nodig heb is een dikke portomonee.. voor de elektra rekening

bekijk deze link maar even.

http://www.palutech.nl/...nl/planten_en_licht.htm..

Ik zelf heb 4 plantjes in een kartonnen doos met zilver folie en een spaarlamp van 26W 4000k 1380 lm (koel wit) (praxis merk sencys)... Zit blauw in en en rood.. en bij mooi weer buiten... tja verder is er een hoop te lezen op dit forum over voeding ed..zelf te maken ook.. en omdat het me eerste keer is ga ik lekker als amateur te werk... whaha...

Bij een tl zou ik voor kleur 840 of 940 gaan...

Groeten,
                      Ferry
                      Last edited by amateur; 27 May 2010, 00:45.
                      Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

Comment

Je bent iets essentieel vergeten. Je vermeldt dat je zaadjes feminised zijn. De kans dat hierbij een mannetje zit is 1%. Je kan ze wel herma laten doorbloeien en dan bevruchten op andere plant, maar voor een beginner kun je het best simpel houden. Ook wordt het stekken nemen van feminised zaden afgeraden. Kans op hermafrodieten ligt hoger.

Comment

hoi amateur
                          ik ben ook net begonnen met mijn eerste kweek is wel tof om te doen
                          heb ze eerst binnen gekweekt en nu staan ze buiten 2 bij een maat van me en 3 bij mij op me balkon
                          2 in metsel kuipen van 65 liter en 1 in 20 liter pot het gaat tot nu toe wel goed
                          of het dames of heren zijn weet ik nog niet is nog te vroeg heb ik begrepen ff af wachten
                          wat voor wiet het is weet ik niet heb het zaad gekregen van een maat hij zij tegen mij dat het wel goeie wiet is
                          tijd zal het leren
                          zoek maar ff naar mijn kweek

zal je wel volgen

vrijdag weer een opdate op mijn topic

grz

Comment

Bezig...
                          X