Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

    Voor iemand die een lichtstudie heeft gedaan heb je toch echt ontstellend weinig kennis van zaken. Watt en licht zijn afzonderlijke grootheden. Watt is een eenheid van energie. Lumen geven de lichtopbrengst aan, dus het rendement van de verbruikte hoeveelheid energie. Een gloeilamp geeft bijvoorbeeld 13 lumen per watt opgenomen vermogen, dit heet het lichtrendement. Een HPS-lamp geeft 130 lumen opbrengst per watt.
    Je beweert voorts dat de lampen 100 watt geven. Een lamp en overigens alle electrische enerieverbruikers geven geen watts, maar nemen watts op. Deze eenheden van energie laten lampen branden met een bepaald lumenrendement en laten machines hun werk doen. Dat bij machines het opgenomen vermogen en het afgegeven vermogen beiden in watts worden weergegeven is nu eenmaal in het verleden zo gegroeid. Je zou net zo goed het afgegeven vermogen in PK's kunnen weergeven.Het verschil in opgenomen vermogen en afgegeven vermogen zit bij machines in het conversieverlies.
    Voorts stel je dat een lichtbron van 3500K veel te laag en totaal nutteloos is. Hoe valt dit te rijmen met het feit dat een HPS-bloeilamp van 2100K een perfecte lichtbron is, waarmee tot op heden het beste resultaat wordt behaald? Overigens is een normale gloeilamp geen 3500K, maar ongeveer 2400K. Een ieder, met enige elementaire kennis van de binnenteelt weet, dat je met 3500K best kunt kweken. Dat hiervoor geen gloeilamp wordt gebruikt vindt zijn oorzaak in het feit dat een gloeilamp een uitermate laag rendement heeft. Het is immers meer een warmtebron dan een lichtbron, omdat 90 % van het opgenomen vermogen wordt omgezet in warmte. Trouwens, op het Chinese platteland worden ook nu nog gewone gloeilampen als groeilamp aangewend.
    Kortom: alles wat je tot heden hebt aangedragen is faliekante onzin. Een raad van mijn zijde: je moet niet proberen apen te leren klimmen. Als je je in de luren laat leggen door een misleidende advertentie moet je zelf weten, maar probeer niet anderen van je (on)gelijk te overtuigen.
    Last edited by Xtreme; 14 July 2010, 10:53.

    Comment


      #17
      Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

      effe google is ook iets anders dan een lichtstudie

      Comment


        #18
        Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

        Heb ik gezegd dat Watt en lumen dezelfde eenheden zijn? Ik denk het niet. Vind het wel stoer dat je daardoor je bassiskennis electriciteit uit je mouw wilt schudden. En dat een lamp watt neemt en niet geeft sorry wat is dat voor een lullige opmerking! Dat is een manier van uitdrukken! Of denk je dat ik lig te beweren dat een lamp stroom opwekt door wattages te geven? Maar OK. Ga jij nog maar wat in china op het platteland met gloeilampen (die tegen 2012 volledig door de EU verboden worden) kweken!

        Comment


          #19
          Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

          Heb nog een kleine opmerking voor Extreme. Je beweert ook dat een lichtbron van 2100K perfect is. Weet niet of je het beseft maar een plant ondergaat 2 fases. De groei en de bloei. Voor de bloei is deze kleur idd goed. De lichtkleur die de plant gebruikt voor de groei bestaat voor een groot deel uit de lichtkleur rood waar dus HPS-lampen (met zijn 2700K) idd een goede lamp voor is omdat er warm wit licht doordat er veel rood inzit. Maar je slaat gewoon een fase van een plant over! Namelijk de groei. Of ga je een pas geboren baby onmiddelijk biefstuk geven terwijl het geen tanden heeft. Als je de plant wilt laten groeien (waar een normale kweker eerst mee begint) sta je daar met je nutteloos warm wit licht (maar ok jij beweert dat dit fallicante onzin is).
          Een plant in de beginfase (voor te groeien) gebruikt veel blauw licht wat terug te vinden is een kleur 6500K (TL-verlichting). Of ga je de natuur omgooien en het tegendeel te bewijzen. Het lampje wat ik voorstelde heeft bijde! Zuiver rood en zuiver blauw (ongeveer toch)! Jij gaat mij niet vertellen dat ik mij heb laten verlijden door verkoopspraat want ik ben opzoek gegaan naar zo'n lampje en niet de verkoper naar mij!

          Comment


            #20
            Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

            Sommige kwekers gebruiken inderdaad TL of SL in een wat hogere kleurtemperatuur om te ontkiemen en voor te groeien. Veelal om tijd te winnen, zodat er wordt voorgegroeid in een kleine ruimte, terwijl de afbloeiplanten hun laatste 2 weken doen in de afbloeiruimte. Een enkeling gebruikt daartoe zelfs kwikjodide lampen van 6500K. Maar de meeste kwekers, zeker als ze met steks werken, beginnen gewoon met HPS, eerst 18/6 voor de groei en nadien 12/12 voor de bloei. Velen slaan de 18/6 periode over bij steks, een enkeling zoals Speeskees begint met zijn zaden reeds op 12/12 onder HPS.
            Ik probeer dus niets te bewijzen, omdat ik spreek uit ervaringsregels. Niet alleen van mij, maar ook van andere kwekers. Er zijn nu eenmaal meer wegen die naar Rome leiden.
            Maar je doet je best maar met een lamp van 20 watt input, die volgens jou 100 watt output geeft. Hiermee heb je gelijk het wereldenergie probleem opgelost. Maak maar een fotoverslag van je kweekje met de door jou zo aangeprezen lamp. Hierdoor zal mijn ik mening, dat jouw kweeklamp beter tot zijn recht komt als sfeerverlichting in een peeskamertje op de wallen, wellicht herzien. Slopopmerking: het valt mij op dat je op geen enkele wijze ingaat op de door mij aangedragen argumenten, waarin ik op aperte onjuistheden in jouw topic wijs, maar de duscussie verplaatst naar een onderwerp van geheel andere orde.
            Ik verwijs daarbij thans tevens naar je mededeling dat je bij TL hebt gewerkt met filters met fosforcoating om tot de juiste kleurtemperatuur te komen.
            Hoewel het 45 jaar geleden is dat ik op de Middelbare school zat weet ik nog wel enigszins hoe een TL werkt: binnen een TL vindt inelastische verstrooiing van electronen plaats, waarbij kinetische energie ontstaat. De vrijgekomen fotonen (golflengten van ongeveer 250 nm en 185 nm) worden geabsorbeerd door het interieur van de lamp: de fluoriserende laag. Er kan dus geen foton buiten de buis komen. Dus jouw filters met fosforcoating exterieur de lamp hebben geen enkele functionaliteit.
            Een HPS-lamp geeft volgens jou warmwit licht. Heb je ooit een HPS-lamp zien branden? In de loop der tijd heb ik heel wat HPS-lampen "versleten". Die straalden echter allen geel/oranje licht uit. Bij warmwit zou de CRI van zo'n lamp in de buurt van de 90 of hoger liggen. De CRI van zo'n lamp is echter ongeveer 60, wat duidt op kleurtemperatuur die significant afwijkt van warmwit. Kortom, alles strijdt met je opmerking dat je een lichtstudie hebt gedaan, tenzij die beperkt is gebleven tot het aan- en uitzetten van een schemerlamp.
            Vind je het nog steeds gek dat ik van oordeel ben dat je faliekante onzin uitkraamt?
            Last edited by Xtreme; 14 July 2010, 15:39.

            Comment


              #21
              Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

              Waar begin jij toch allemaal over? Het valt je op dat je op dit ik op geen enkele wijze inga op de door u aangedragen argumenten. Heb je dan wel iets gelezen van mijn vorige post? En wie zit er hier naast de Topic: " Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?". Daar heb je totaal geen argument of voorstel voor gegeven. Hier draait de discussie toch over niet. Ik denk dat je al 40 jaar TE veel cannabis hebt gebruikt en nu een beetje in de war bent. En of ik heb wereldenergieprobleem heb opgelost, euhm precies voor u wel ja. Van welke tijd kom jij? Brand eens een gloeilamp van 100W en een spaarlamp van 20W, vergelijk deze 2 en dan zal je een openbaring krijgen denk ik. En nee, ik heb dat niet uitgevonden.

              Vriendelijke groeten

              Comment


                #22
                Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                Vooralsnog ben je de enige op dit forum die heeft geconstateerd dat een HPS-lamp een warmwitte kleur afgeeft. Dit is beslist een unieke constatering, die illustreert hoe het met jouw kennis op dit gebied is gesteld. Wat betreft mijn geestelijke gesteldheid: vooralsnog ligt een correcte zinsopbouw en spelling nog binnen mijn geestelijke bereik. Dat niveau heb jij nog niet gehaald.

                Comment


                  #23
                  Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                  dag en bedankt eh

                  Comment


                    #24
                    Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                    ff ter alle duidelijkheid een 250 watt hps zal dik 40watt van die lampen wat dan 300watt moet opleveren dik verslaan, is dit niet zoiets als een tl hangen , maar wel het het gewicht van de hps willen krijgen. iedereen weet dat onmogelijk is, maar er lopen genoeg mensen in die in deze verkoop praat geloven, een licht studie?? is niks meer gebakend dan op wiskunde (rekenen) verglijk het eens als grond, een zakje grond van 2euro kunnen we ook niet verglijken met een zak grond van 10 euro. feit 2euro krijg je slecht ontwikkelde bloemen, en dit is niet alleen voor cannabis planten gezegd. maar voor alles zowat. iedereen weet dit, voor mensen die krab zitten is het leuk om op deze manier eens te kunne experimenteren, maar een langere hobby kweker zal toch snel op het oude vertouwde terugkomen. greetzz

                    Comment


                      #25
                      Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                      Cannabis is en blijft een C4 plant: de plant kan 4 koolstofatomen binden, terwijl C3 planten 3 koostofatomen kunnen binden. Bij C4 planten kan er geen lichtverzadiging optreden: vandaar het adagium "licht is gewicht". Daarom ben het volledig met je eens Stafford.

                      Comment


                        #26
                        Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                        ik heb ook een vraagje;hoeveel watt gebruikt een 600 watt ledlamp

                        Comment


                          #27
                          Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                          @ tumble trimmert: jij bent echt de leukste thuis eh vriend

                          Comment


                            #28
                            Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                            een magneet vsa wordt warm,een elektronische al veel minder ,hoe zit het met led?volgens mij moet die gekoeld worden maar weet het niet zeker.

                            Comment


                              #29
                              Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                              Hallo Growing trees,

                              Aangezien ik altijd benieuwd ben hoe anderen iets klaar kunnen spelen wat strijdt met elke vorm van logica heb ik een vraag voor je. In het verleden behoorde scheikunde tot mijn vakkenpakket (terzijde: ik heb er geen speciale studie van gemaakt) en wat me daarvan nog bijstaat is dat fosfor spontaan ontbrandt bij kamertemperatuur. Wat ik mij afvraag is welke technologieen je hebt gebruikt om brand te voorkomen, want je stelt immers zelf dat je filters met fosfor hebt gewerkt.

                              Comment


                                #30
                                Re: Hoe besparen op de kosten van uw plant en toch meer opbrengst krijgen?

                                Hallo Extreme,

                                Ik gebruikte ze in mijn diepvries voor mijn diepvriesplanten (zoals gesneden prei en wortelen), er vond dus geen ontbranding plaats. Heb thans een goede verzekering moest zo'n situatie van ontbranding zich voordoen.

                                Comment

                                Bezig...
                                X