Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

toppen of fimmen en mag ik het nu doen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Overige: toppen of fimmen en mag ik het nu doen ?

Korting op 420shop
    hallo

klein vraagje mijn plantje is nog niet zo hoog in hoogte maar de 5de node begint nu wel door te komen dus zou ik principe al mogen toppen of fimmen ? niet ?
    ik heb de eerste gekartelde blaadjes , dan die met 3 vingers dan die met 5 vingers en die van 7 zijn ook ontwikkeld en de volgende noode begint nu door te komen ..
    het is een og kush van huismerk wietzaadjes.nl.... ze zouden in het algemeen al niet zo hoog worden dus dacht ik dat het normaal is dat het nog redelijk klein is.
    maar ik wil het juiste moment kiezen om dit te doen dus vraag ik het even aan de experts hier zo hier zo al een fotootje bij
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

en ja ik weet ik heb wat last van warmte gehad xD

Comment

ik zal het anders vragen is er een minimale afstand van de internodes nodig om te mogen toppen of fimmen ?
      en fimmen is toch gewoon ..fuck i missed en iets hoger dan toppen knippen ? niet ?

Comment

Er is geen juiste moment om te toppen.
        Alleen als je eventueel autoflowers wil toppen moet dat zo vroeg mogelijk.
        Bij al de rest kies je dat zelf.

Top je vroeg, krijg je een bredere plant met alle vertakkingen laag bij de grond.
        Je kan te vroeg toppen. De onderste nodes doen het altijd minder goed dan die erboven, , ik zou niet onder de 3e toppen.
        Boven de vijfde kan prima. Dan kun je meteen de twee onderste nodes dieven.
        Alleen de nodes, het blad mag nog even blijven zolang het groen is.

Top je later, dan groeit ze wat sneller en komen de vertakkingen wat hoger te zitten.
        Je kan dan iets meer nodes dieven zodat je meer ruimte hebt onder het het bladerdek voor ventilatie.

Bijna alles kan dus.
        Bij een Indica die wat langzamer groeit zou ik later toppen dan bij een plant met wat meer Sativa.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

thx QnQ !!! zeer leervolle uitleg bedankt ! dan ga ik nof wat wachten aangezien dit voor +/-80 % een indica is ..
          en ben van plan om bij mijn eerste kweekje gelijk de SCROG methode toe te passen dus kan ik beter nog effe wachten waarschijnlijk ! dank je wel !

Comment

nog 1 klein vraagje er zijn mensen die zeggen tegen mij dat dit net een krop sla is omdat die nog zo klein zijn ..denk je dat ik me zorgen moet maken ? xD
            omdat men 5 node begint door te komen maar de plantjes nog maar een cm of 10 hoog zijn

Comment

Q, die uitleg staat ondertussen toch al ergens op een documentje zodat je die alleen maar hoeft te copy pasten? Niks mis met nieuwe discussies, maar die vragen zijn echt al 1000 keer gesteld en beantwoord.
              En fimmen wil je ni doen als je wilt gaan scroggen. Het is wel de bedoeling dat de top er vanaf is. Nooit gesnapt, wil je een internode meer top je toch gewoon eentje later?

Comment

Comment

mijn internodes liggen heel dicht op elkaar .. ik heb ondertusen al gevonden dat het komt omdat men lampen te dicht hangen en ze 'te veel' licht krijgen en daarom bijna niet in de hoogte groeien .. dus heb lampen wat hoger gehangen en dan ga ik effe wachten als dan wat hoger zijn en meer afstand tuss de nodes zijn omdan te fimmen .. maar dat zou niet goed zijn dan ?

Comment

Tsja, ik zit hier al een tijdje he. Hebt het zelf al 100 keer getypt, dus het moet zeker te vinden zijn. Komt altijd op hetzelfde neer en dat is wat qnq gezegd heeft, de onderste node ontwikkelt zich niet, daarna doe je er zelf je zin mee. Wat je ziet groeien gaat voort, wat je weg knipt niet meer. De afstand tussen nodes heeft daar niks mee te zien, logisch toch?

Fimmen is half en half toppen. Soms heb je getopt, soms groeit de plant gewoon door met de bovenste twee blaadjes in twee geknipt. De top moet er vanaf om te scroggen dus waarom zou je het risico nemen dat je uiteindelijk niet getopt hebt?

Comment

Comment

Scroggen - moet je de plant toppen of fimmen?
                        Ja, dat is opzich wel aan te raden. Planten die getopt zijn blijven iets lager dan wietplanten die niet getopt of gefimt zijn en dat is eigenlijk ook de bedoeling. Het gevolg van het toppen is dat de plant ook iets meer de breedte in gaat.

bron wietzaadjes.nl

er wordt niet duidelijk gezegd of je beter kan fimmen of toppen

Comment

Je bent problemen aan het zoeken waar er geen zijn ze. De reden waarom je mss geen antwoord op die internode vraag vindt is omdat het niet uitmaakt; de afstand tussen de nodes is wat het op die moment is Je knipt de top weg en de rest gaat verder, behalve de onderste node die je beter ook dieft, wat qnq al aangaf.

Je ziet op die foto het verschil tussen toppen en fimmen. Als je fimt weet je niet waar je juist knipt. Voor mij is dit complete onzin waarom je zoiets zou willen doen, hoera voor de slimmerik die dat uitgevonden heeft. Ofwel heb je een extra node, ofwel fuck I missed, heb je niet getopt maar enkel de bovenste blaadjes in twee geknipt. Wil je die extra node dan wacht je twee dagen en je topt alsnog op de zwarte lijn. Daarmee fim je best niet, omdat je wel wil dat de hoofdtop weg is en dat is bij fimmen geen zekerheid.

Al die websites maken het gewoon onnodig veel te ingewikkeld.
                          You do not have permission to view this gallery.
                          This gallery has 1 photos.

Comment

ok ik weet wat me te doen staat ! ik hoop dat je me begrijpt dit is men eerste kweekje en ik wil het echt proberen zo goed mogelijk te doen en miss lees ik wat te veel xD
                            jij bent in ieder geval zeer hartelijk bedankt voor je uitleg ..dit was nuttig informatie ..
                            clue van het verhaal weg met dat fimmen en desnoods top je gewoon een keer meer .. toch ?

mvg !!! thx !!!

Comment

Voila. En geen paniek als het net niet vol geraakt, het mag gerust voor 2/3de leeg zijn als de klok naar 12/12 gaat. In die twee weken 12/12 voor de eigenlijke bloei gebeurt er nog vanalles en kan je bijna elke paar dagen gaan binden. Die omschakeling is altijd een gok, na een aantal keer kan je dat beter inschatten.

Comment

Bezig...
                              X