Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginners vraag positie zaadje

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Beginners vraag positie zaadje

    Korting op 420shop
    Ik ben nu voor de eerste keer aan het proberen een paar wietplantjes te laten groeien, en alle zaadjes die ik had zijn mooi ontkiemt alleen op het net staan veel verschillende verhalen over het planten van de zaadjes na het ontkiemen.

    Dus hoe diep moet zo'n zaadje nu eigelijks geplant worden, en hoe zit het met een kromme wortel... even snel een klein plaatje ter illustratie...

    wzaadje.jpg



    BVD!


    #2
    Re: Beginners vraag positie zaadje

    Ik zou gaan voor 1 cm en zaadje gewoon neer leggen hij gaat zelf wel met de punt omlaag gaan en kopje komt van zelf naar boven

    Groetjes Bella

    P.s mooi plaatje en duidelijk je vraag
    God was never on your side..

    Comment


      #3
      Re: Beginners vraag positie zaadje

      Bedankt voor de snelle reactie, ik heb na het ontkiemen ze op ongeveer 0.5cm geplant 5 dagen terug... zou er nu niet al eens iets boven de grond moeten komen?

      Comment


        #4
        Re: Beginners vraag positie zaadje

        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...aden-ontkiemen
        HOE MOET IK ONTKIEMEN
        JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

        Comment


          #5
          Re: Beginners vraag positie zaadje

          Oorspronkelijk geplaatst door angel777 View Post
          Ik had het gelezen en de zaden zijn allemaal al mooi ontkiemt... was alleen benieuwd wat de beste manier is om ontkiemde zaden te planten en hoeveel dagen het duurt voor er iets boven komt

          Comment


            #6
            Re: Beginners vraag positie zaadje

            Bij mij worden ze 1 cm diep geplant. En meestal na 2dagen zitten ze al boven. Soms help ik een handje mee na 2 dagen. De aarde voorzichtig weg doen zodat het vrijkomt. En dan kan het echte werk beginnen.......

            Comment


              #7
              Re: Beginners vraag positie zaadje

              zaadje ontkiemd.jpg
              Dus hoe diep moet zo'n zaadje nu eigelijks geplant worden, en hoe zit het met een kromme wortel... even snel een klein plaatje ter illustratie...
              je plant op twee maal de grote van het zaadje zelf. dat is dus tussen de 0.5 en 1 cm ongeveer. Als het worteltje nog geen bocht heeft gemaakt dan poot je het met de wortelpunt naar boven zodat de wortel eerst een 180 gradenbocht moet maken om naar beneden te groeien. Dit bevorderd het afwerpen van de zaadhoes doordat er meer frictie ontstaat. Heeft de wortel bij het voorkiemen reeds een bocht gemaakt dan poot je het met de wortelpunt naar beneden, de bocht zit er immers al in.

              Hier heb ik er wat meer over geschreven.

              Comment


                #8
                Re: Beginners vraag positie zaadje

                Hmmmm dan denk ik dat er iets mis is gegaan aangezien ik na 5 dagen nog niks zie.... ik heb ze meteen na het ontkiemen met het worteltje naar beneden geplant in een jiffy en met een temperatuur van constant 25c.... alleen om die temperatuur te houden heb ik ze wel 24h p/d onder een 250W bloeilamp gezet aangezien ze nog onder de grond zitten dacht ik dat licht niks uitmaakt... of zou dit toch een probleem zijn?

                Comment


                  #9
                  Re: Beginners vraag positie zaadje

                  licht is niet je probleem das zelf prima om in 24 uur licht te ontkiemen omdat je plantje dan vanaf het eerste moment boven de aarde kan beginnen met fotosythese. 5 dagen is wel aan de lange kant. Ik denk eerder dat je probleem ergens anders licht. Zaden die met de wortelpunt naar beneden gepoot worden komen ook gewoon uit. de rede waarom ik het anders om doe is enkel omdat ik zelf ervan overtuigd ben dat zo de zaadhoes beter loskomt, maar als je het andersom poot zou het ook gewoon moeten ontkiemen.

                  Wat je met jiffy potjes vaak tegen komt is dat men ze te nat maakt en er snel grondschimmels ontstaan en het probleem met jify potjes is dat ze door het grote verdampingsoppervlakte ook snel uitdrogen waardoor je waterhuishouding erg fluctueert. beter gebruik je gewoon een plastic wegwerpbloempotje is mijn ervaring. verder beveel ik iedereen aan om de gieter nu even niet te gebruiken maar met een plantensproeier je aarde vochtig te houden en niet nat.

                  Comment


                    #10
                    Re: Beginners vraag positie zaadje

                    Ik heb even een paar uitgegraven en het lijkt net of na het ontkiemen toen ze in de grond zijn gegaan helemaal niet verder zijn gegroeid

                    Comment


                      #11
                      Re: Beginners vraag positie zaadje

                      mmm ik heb ze na het ontkiemen in droge potgrond gedondert, niet speciale ofzo van de growshop, 1cm diepe kuil, pakke met pincetje en rustig erin zetten, met de punt van het worteltje naar beneden en dan met een VOL glas water rond het zaadje gegoten en een heel klein beetje erop

                      . na 2 dagen had ik ook niks, dus ik had folie er over gedaan met paar gaten erin en de volgende ochtend kijk ik en zie ik dat ze allebei boven zijn gekomen en 1ntje zelfs al 3cm lang is en de ander 1,5 ofzo


                      folie is een hele goede.

                      Comment


                        #12
                        Re: Beginners vraag positie zaadje

                        Behalve dat ze waarschijnlijk in te vochtige grond zaten is er misschien nog een andere reden waarom zaadjes helemaal niet verder groeien na het zaaien? (kan ik er even extra rekening mee houden voor de volgende zaadjes...)

                        Comment


                          #13
                          Re: Beginners vraag positie zaadje

                          Ontkiemen tussen watjes met GEWOON kraanwater. 32uur donker en 24graden laten liggen. Daarna 2, 5 tot 3 cm diep in erg losse zaai & stekgond laten opkomen in donker. Als het boven de grond komt... gelijk flink 18 uur licht erop. Ik gebruik zelf een 250 watt die er 40 cm bovenhangt, wel met lichtbreker. Hou de vochtigheid hoog, gebruik een propagator als nodig, maar niet te lang, anders schieten ze door.
                          Geef nooit water met gieter, daar wordt de grond hard van. Sproei de aarde met kleine fijne druppel om het losjes te houden. pH 6.3 Bij de 3de set gekarteld blad overpotten naar Light mix of All mix. Daarna water pH 6.0 met wortelstimulator. Pas bijvoeden als onderste bladeren lichter van kleur zijn als bovenste bladeren. Een mooie plant is fris zachtgroen, niet donkergroen. Instap ec: 1.4

                          Ontkiem niet in te zwaar bemeste grond. Dat veroorzaakt stress. Elke vorm van stress geeft meer kans op man of mannelijke bloem. Pas ook op met teveel stikstof geven, ook daarvan krijgt men in week 3 en 4 bloei mannelijke bloemvorming.

                          Ow ja, dat witte puntje na het ontkiemen is een worteltje. Dat groeit OMHOOG tot het bovenkomt. Soms komt het zaadhoesje mee, soms niet. Daarna vormen zich andere wortels bij het zaadrestje en aan de zijkant van die startwortel. Vanuit het zaadrestje ontstaat op dit moment ook de penwortel die de plant verankert in de juiste positie. Dus wordt de eerste wortel stam boven de grond, en doorgeefluik tussen stam en wortels onder de grond. Het maakt volgens mij niet uit hoe om je het zaad in de grond stopt, als het maar diep genoeg zit. Het stuk plant tussen zaadje en boven de grond is erg belangrijk. Het beinvloed de celdeling boven de grond en maakt hormonen en enzymen aan die de plant boven en onder de grond nodig heeft.

                          Een stek heeft dat stukje plant niet. Daarom gaat een stek dus ook minder lekker als een zaadplant. Lang verhaal. Ikzelf heb het idee dat het gebruik van Superthrive een aantal van deze ontberingen oplost, aanvult of vermindert. Ik mag het graag gebruiken bij een stek die wat aandacht nodig heeft voor ie lekker aanslaat, ik heb ook het idee dat de voorbloei beter gaat. Spuit er nooit mee, overdoseer het niet. Wel het spuiten met Algamic van Biobizz wil het zaakje nog wel eens op gang krijgen.

                          grt, 123harry
                          Last edited by 123harry; 18 October 2010, 12:07. Reden: spelvoute + aanvulle
                          No-nonsens kweker

                          Comment


                            #14
                            Re: Beginners vraag positie zaadje

                            Zorg dat ze warm genoeg staan
                            en het zou ook wel eens kunnen dat je met het in aarde doen van jou zaadje en water toevoegen het worteltje is afgebroken.
                            De beste manier is eigenlijk altijd zaadje gewoon in aarde doen water geven en warm weg zetten dan beschadig je het nooit bij ontkiemen.

                            groetjes
                            God was never on your side..

                            Comment


                              #15
                              Re: Beginners vraag positie zaadje

                              Bedankt voor alle reacties, heb net weer 2 zaadjes geplant en rekening gehouden met alle adviezen... nu is het weer afwachten

                              Comment

                              Bezig...
                              X