Ik heb begrepen dat warme lucht meer water kan bevatten dan koude lucht. Ondanks dat valt het mij op dat als de lampen aan staan de temperatuur o rond de 28˚C zit en de luchtvochtigheid kort aan de 70%. Met de verlichting uit licht de temperatuur om en nabij de 22˚C en de luchtvochtigheid rond de 45%. Hoe komt dat? Verdampen de plantjes geen water tijdens licht uit?
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Waarom neemt de relatieve luchtvochtigheid toe als de temperatuur stijgt?
Collapse
X
-
Dit komt denk ik door te langzame afzuiging...
al is het wel wat vreemd dat de lv bij lampen aan oploopt?
het blijft stoeien met de lv en temp het is een lastig proces(tenzij je een airco hebt)
veel succes ermee
groet,
Ricky
-
- Likes 1
Comment
-
Mee eens maar neemt niet weg dat warme lucht ook meer vocht kan bevatten. Zoals ik het begrepen heb betreft het relatieve luchtvochtigheid die we meten (Relative Humidity). Dat betekend dus dat we meten hoeveel procent van de lucht verzadigd is met water. Als de temperatuur dan zo'n 6 graden stijgt zal de verdamping dus wat toenemen maar de lucht kan ook meer water bevatten dus zou in principe de luchtvochtigheid toch gelijk moeten blijven? Ten slotte wordt het in mijn woonkamer ook niet vochtiger als ik de kachel aanzet (eerder droger). Maar ik begrijp dus dat jullie ook niet weten waarom dit zo is. De enige link die ik nog kan leggen is dat ik het water altijd toevoeg kort na inschakeling van de verlichting. Wellicht dat de bovenste laag dus idd verdampt door de warmte i.p.v. opgenomen door de plant. Zou dus betekenen dat ik mijn watergift kan halveren door kort voordat het licht uitgaat water te geven.
-
Ipie als je goed had gelezen heb ik geen probleem maar vraag ik me iets af. Luchtvochtigheid blijft altijd onder de 70% en zo niet zet ik de afzuiger hoger.
-
Comment
-
Yup! Maakt niet uit buiten of binnen.......................
Als je in een kamertje kweekt ( deur dicht) zal de lucht
afgevoerd worden maar ook weer opgenomen....
En warme lucht in je woonkamer tocht weg naar andere
ruimtes dat kun je niet vergelijken met een tentje.....Last edited by Ipie; 11 November 2019, 16:16.
-
Comment