Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuur

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Temperatuur

    Korting op 420shop
    Hey,

    Ik heb m'n tentje opgezet met 2x 600w lampen, maar het wordt helaas nu al (in de winter) 28 graden met de afzuiger (600m2) volledig open. Een raam openzetten helpt wel en dan daalt de temperatuur naar 25-26 graden. Het probleem is dat het op zolder is en dat de afvoerpijp 125mm doorsnee is en daarom volgensmij ook geen grotere afzuiger kan neerzetten.

    Is er nog iets te verzinnen om de temperatuur wat te laten dalen?
    Daalt de temperatuur ook nog als er planten in staan?
    Waar kan ik het beste de temperatuurmeter hangen? Want ik had gelezen dat hij niet in het licht mocht hangen, maar als ik um helemaal bovenin hang dan stijgt alle warme lucht natuurlijk ook op, geeft dat geen vertekend beeld?

    Alvast bedankt!

    PS: 1 lamp eruit halen begrijp ik dat dat het koeler maakt.

    #2
    The more I see, the less I know, the more I like to let it go

    Comment


      #3
      Re: Temperatuur

      Ik volg pedro met het idee om een actieve inlaat te plaatsen, 2 of in jouw geval 4 pc fans van 120 of 140 mm en maak ze regelbaar met zo'n adaptortje in volt regelbaar, laat ze samen aangaan met je lampen.
      Of het haalbaar is, hangt vooral af van de temperatuur van de kamer waar je tent in staat. Als die rond de 20 hangt of minder, moet je met een actieve inlaat verder kunnen, kost iets, maar valt mee, op en al 50 euro.
      Ik werk zelf ook zo, bij mij blazen die fans eerst op een verwarmingsmat die vertikaal geplaatst is, waar op zijn beurt een stuk ismo voorstaat, zodat de lucht ietsje wordt verwarmd en niet recht op men bloempotten stroomt.
      Succes

      Comment


        #4
        Re: Temperatuur

        Ja er hangt inderdaad een fan richting de lampen. Ik zal eens een afdakje maken, dan weet ik tenminste precies de temperatuur. Ik zal ook eens kijken naar de mogelijkheden van een actieve inlaat kijken en cooltubes. Erg bedankt voor je reactie.

        Comment


          #5
          Re: Temperatuur

          Oorspronkelijk geplaatst door Smokin' Ace View Post
          Ik volg pedro met het idee om een actieve inlaat te plaatsen, 2 of in jouw geval 4 pc fans van 120 of 140 mm en maak ze regelbaar met zo'n adaptortje in volt regelbaar, laat ze samen aangaan met je lampen.
          Of het haalbaar is, hangt vooral af van de temperatuur van de kamer waar je tent in staat. Als die rond de 20 hangt of minder, moet je met een actieve inlaat verder kunnen, kost iets, maar valt mee, op en al 50 euro.
          Ik werk zelf ook zo, bij mij blazen die fans eerst op een verwarmingsmat die vertikaal geplaatst is, waar op zijn beurt een stuk ismo voorstaat, zodat de lucht ietsje wordt verwarmd en niet recht op men bloempotten stroomt.
          Succes
          Binnen is het standaard zo'n 20 graden (zomer waarschijnlijk warmer). Ik zal eens kijken of ik met pc-fans verder kan komen, maar of dat het zomerprobleem gaat verhelpen.... ik betwijfel het. Ik kan dan natuurlijk de lampen in de nacht laten draaien, maar als het dan warmer is als 21 graden buiten, dan vrees ik dat ik een probleem heb.
          Iig bedankt voor je hulp!

          Comment


            #6
            Re: Temperatuur

            voorgroeien onder een lamp in potjes van 5 liter en als ze dan 30 cm zijn overpotten naar 11 liters of meer en gelijk de knop op 12uur zetten.en s.nachts gaan draaien natuurlijk.in de groei vinden ze 25 graden lekker in de bloei 28 graden dus moet wel lukken.en naa je eerste draai gelijk mooie 1000 cub softbox kopen en 1000 cub filter natuurlijk.

            Comment


              #7
              Re: Temperatuur

              Probleem is dat die 250mm doorsnee hebben en mijn afvoerpijp maar 125mm. Ik kan natuurlijk een 250mm naar 125mm erop zetten, maar dat heeft denk ik geen zin aangezien de afvoerbuis maar 125mm is. Daarnaast ben ik niet zo handig dat ik even een nieuw pijpje aanleg vanaf de zolder naar het dak, dus is 1000cub softbox denk ik geen optie. Of wel?

              Comment


                #8
                Re: Temperatuur

                filter zonder slang aan softbox vastmaken en verloop van 200 naar 125 kopen en dan met zo kort mogelijke slang op je afvoerpijp zetten.heb je wel wat verlies maar genoeg om 1200 watt op temperatuur te krijgen.softbox 1000 cub heb je met verschillende flens maaten natuurlijk, en filters ook,

                Comment


                  #9
                  Re: Temperatuur

                  Als je 1000 m3 per uur wil afzuigen door een 125mm buis geeft dat een behoorlijke luchtsnelheid:
                  1000 m3 : [0.125 : 2] tot de 2e macht * pi =
                  1000 : 0.012265625 =
                  81528 m/u =
                  81528 : 3600 = 22,65 meter per seconde.
                  Als je inlaat ook 125 mm is staan de planten in een constante storm.(en grote onderdruk). Immers de invoer en de afvoer hebben de zelfde diameter. Ingeval de invoer opening 250 mm is dan is de snelheid van de inkomende lucht 5.65 meter per seconde. Dus als je de diameter verdubbelt neemt de snelheid met factor 4 af.
                  Last edited by Xtreme; 10 January 2011, 17:27.

                  Comment


                    #10
                    Re: Temperatuur

                    lol 22 meter / seconde is ongeveer 80 km/uur ,,,,,,,Whoeiiii

                    Comment


                      #11
                      Re: Temperatuur

                      Die snelheid geldt alleen op de vaste meetpunten van 125 mm. De luchtverplaatsing/snelheid op diverse punten in de ruimte is afhankelijk van de vorm en de inhoud van de ruimte, maar nog steeds wel te berekenen. De berekening kan nog nauwkeuriger: de koude lucht die binnenkomt neemt door verwarming in volume toe. Dus er moeten meer liters warme lucht worden afgevoerd dan er aan liters koude lucht binnenkomt.
                      Last edited by Xtreme; 10 January 2011, 21:32.

                      Comment


                        #12
                        Re: Temperatuur

                        Bedankt voor de info peeps, maar ik heb besloten om gewoon een fan op de ventilatiegaten te zetten en dan maar te kijken hoe het gaat. In de winter zal het wel goed komen, de zomer zien we dan wel weer.

                        Comment


                          #13
                          Re: Temperatuur

                          daarom dat ik mijn tent zie vacuum zuigen...onderdruk... merde... en fan staat op minimum...

                          Comment


                            #14
                            Re: Temperatuur

                            Oorspronkelijk geplaatst door lange1908 View Post
                            daarom dat ik mijn tent zie vacuum zuigen...onderdruk... merde... en fan staat op minimum...
                            maar het is toch juist goed om lichte onderdruk te hebben in je tentje, of zit ik daar fout mee? Ik ben zelf ook nog maar een beginner, vandaar.....

                            Groeten terrorjointje
                            sigpic

                            Comment


                              #15
                              Re: Temperatuur

                              Oorspronkelijk geplaatst door lange1908 View Post
                              daarom dat ik mijn tent zie vacuum zuigen...onderdruk... merde... en fan staat op minimum...
                              Doet er niet zoveel toe, zolang er verse lucht binnenkomt.

                              Comment

                              Bezig...
                              X