Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

    Korting op 420shop
    Ik heb een vraag over wat belangrijker is. Continu de ventilator aan zodat er voldoende verse lucht is en luchtcirculatie over de bladeren. Nadeel hiervan is dat de luchtvochtigheid zal afnemen.

    Of de luchtvochtigheid hoger later worden door de ventilator slechts bij hoge temperaturen aan te laten gaan.

    Ik wil dit graag weten voor uiteraard de groeifase.

    Ben benieuwd naar de antwoorden.

    Grtz.
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

    #2
    Re: Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

    naar mij mening in groeifase met lamp uit ,ventilatie op minimum, lamp aan volgens temperaturen, perfect regelbaar met dimmer op afzuiging,,
    grtzz B
    chill and good vibes grtzzz B2

    Comment


      #3
      Re: Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

      Goeie vraag, heb daar zelf ook al over zitten denken en experimenteren. Ik heb onlangs een temperatuur gestuurde fancontroler aangeschaft waar je de gewenst temp op kan instellen en het minimale toerental en het maximale toerental van je afzuiger. Ik denk dat je dus zoiets bedoeld. Momenteel draait de afzuiging hier op 60 % van het vermogen op de minimale stand en op 100 % van het vermogen op de maximale stand. wat jij voorsteld is dus als ik je goed begrijp dat de afzuiging in de minimale stand op 0% staat, uit dus. en je afzuiger op 100 % aanslaat bij een bepaalde temperatuur?
      Ik zelf heb ook moeite om de lv hoog genoeg te krijgen met zoveel afzuiging. Op zich is minder schommelen met de temperatuur aangenamer voor de plant. Maar een te lage lv is ook niks. Ik wil hier de afzuiger eigenlijk niet minder dan 40 % dimmen op minimaal omdat meer dimmen niet zo ezond voor je afzuiger is, helemaal uitzetten zou idd een optie zijn
      valt te bezien hoe snel en hoe veel je dan gaat schommelen in temp en een te snel schommelende lv lijkt me ook niet aangenaam voor de dames. krijgen ze opvliegers van ghehe, grapje. Verder moet je rekening houden met je co2 verversing rondom je blad. je moet wel minimaal 3 x per minuut de inhoud van je ruimte aan lucht verversen om de fotosynthese optimaal te laten verlopen. us helemaal uit hmmmm weet niet , denk persoonlijk dat het uiteindelijk niet beter is en dat je beter 24 ur kan blijven afzuigen met een min max stand. Ik ben zelf nu aant kijken of ik beter 60 % 100 % kan doen of dat bijvoorbeeld 70% min 80 % max. is dus beetje uitproberen en kijken wat er gebeurd.

      Comment


        #4
        Re: Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

        Bedankt voor de snelle reacties. Jullie begrijpen wat ik bedoel.

        Ik heb een fancontroler, maar als ik die lekker rustig laat draaien bromt hij en dat is gewon niet goed (en verhoogd de kans op brand). Ik moet deze dus of op 0% zetten of wat harder laten draaien.

        Als ik hem dus uit zet en alleen laat aanslaan als de temperatuur te hoog wordt heb ik dus als het donker is te weinig verse lucht, maar kan ik de lv wel goed beheersen. Als ik hem wel continu op 40% of hoger laat draaien heb ik voldoende verse lucht, maar is de lv onbeheersbaar.

        Dus een keuze uit twee kwaden. Ik heb ervoor gekozen om de ventilatie wel aan te zetten en de lv maar te accepteren dat deze rond de 40% is. Zouden jullie het ook zo doen?

        Grtz
        Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

        Comment


          #5
          Re: Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

          Ja zou ik ook doen. Ik zuig nu aan over een waterbak met mistmaker dit scheelt iets in lv. Afzuiger helemaal uit lijkt me te veel schommelingen geven .

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: Ventilatie vs. Luchtvochtigheid

            Bedankt Monty,

            Ik doe gewoon zo rustig mogelijk de ventilator aan, maar wel continu. Voor mijn inlaat heb ik een natte doek hangen, die in een waterbak hangt en daardoor nat blijft doordat de doek het vocht omhoog trekt. De inkomende lucht gaat dus altijd langs die doek. De lv zit zo rond de 40% meer lukt nu niet zonder grote ingrepen.

            De plantjes zien er erg gezond uit en groeien als kool. Dus ik denk dat het wel goed zit.

            Grtz.
            Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

            Comment

            Bezig...
            X