Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaaien buitenkant pot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaaien buitenkant pot

    Korting op 420shop
    Ik ga komende kweek autoflowers kweken. Aangezien je deze afjes niet te veel moet trainen, wil ik ze toch naar de zijkant trekken. Dan steekt de hoofdtop niet extreem hoog boven het dek uit(hoop ik)

    Nu wil ik de zaadjes niet in het midden plaatsen maar 5tot7cm naar de buitenkant, dan kan ik ze dus een ook 5tot7cm weer naar het midden trekken als het tijd is voor de training.

    Nu komt de vraag: kan dit voor de wortels nadelig zijn, aangezien ze dan sneller tegen de pot aan groeien. Normaal dus in het midden en aardig symetrisch groeien?

    #2
    Best in het midden. Plant tast af met de wortels als het einde daar is beginnen AFjes over bloei na te denken. Zo ongeveer toch.

    Waarom training? Laat ze gewoon hun gang gaan.

    Comment


    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Ok duidelijk, nou waarom training. Ik zou op deze manier willen bereiken, dat de toppen van de zijtakken net zo hard worden als de hoofdtop, oftewel geen fluff.

    #3
    Dus een AFje begint over bloeien na te denken als de wortels de rand van de pot raken kelderkastje? Kan je dat toelichten?

    Want wat zou er dan gebeuren als de wortels een andere barrière tegenkomen (takjes/steentjes/...), gaan ze dan ook over bloeien nadenken?

    Volgens mij heeft het meer met de leeftijd van de plant te maken dan de wortels. Wortels zoeken gewoon hun weg, komen ze een barrière tegen dan zoeken ze een andere weg
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Nadenken is het foute woord. Reageren is beter.

      Als AFjes in een 1 literpotje opgroeien bloeien ze na 3 weken (ipv 5 of zo) omdat de wortels te weinig ruimte krijgen. Plantje past zich aan aan de omstandigheden (lichturen, plek om te groeien, aanwezigheid van water; ....). Als die niet best zijn gaan ze vroeger in actie. Dan krijg je dwerggroei en zo.

      In deze gaan de wortels de barrière wel uit de weg, maar deze zorgt ook voor stress, en dan hebben die AFjes de neiging om zich nog rapper voort te willen planten.

      Al veel guerilla geëxperimenteerd met AFjes en op een niet losse stenige ondergrond schieten ze ook sneller in bloei als in een rulle potgrond.
      En blijven ze kleiner en is de opbrengst ook eerder triestig.

      Dus zou ik dat niet doen.
      Last edited by kelderkastje; 4 January 2022, 14:40.

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Mooie uitleg kelderkastje, ik vermoedde al dat het een beetje die richting op zou gaan

      Zelf zou ik de ervaring die je beschrijft interpreteren als; ze gaan eerder bloeien als ze eerder klaar zijn met wortelen. En als ik dat weer loslaat op de vraag van Kunichika zou ik denken dat het niet veel of zelfs niks uitmaakt.. (even los van de stress van het trainen).

    #4
    Wortelbeperking kan wel degelijk zorgen voor vroege bloei. Je kunt een AF in de volle grond zetten, maar buiten een 40cm omtrek zul je geen wortels vinden; ze wortelen nu eenmaal kort en daarna zetten ze in op de bloei. Het beperken van wortelruimte is een truc die in veel kamerplanten wordt toegepast, en de reden waarom hoya's in te ruime potten nooit zullen bloeien.

    We planten in het midden omdat we dan de optimale condities voor de wortels hebben. Aan de randen kan het snel heet worden, en als je hele stam daar in gebakken wordt, dan is het feestje voorbij.
    Diep in het midden is het ook moeilijker voor houtluis en ander kruipsel om onder de wortelvoet te komen en schade aan te richten. De zijkant droogt ook sneller uit, waardoor je centrum zeiknat kan zijn maar de randen kurkdroog.. Dat zorgt voor bijzondere taferelen; tekenen van teveel en te weinig water tegelijk!
    Bovendien beweegt de zijkant nu eenmaal meer dan het midden. Dat bewegen zorgt voor het nodige scheur en breekwerk, wat de groei van met name AF's niet echt ten goede komt.

    Trainen kan prima met AF's, maar ik zie niet waarom je juist de stam boven de aarde wilt hangen, opspattend zand e.d. zijn best vervelend. Je wilt je takken eigenlijk buiten de pot trainen, zodat die netjes schoon blijven en goed en zon vangen.

    Goede vraag die uitnodigt tot discussie!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #5
      Helemaal duidelijk, zo xtreem wil ik ze niet platleggen. Ik ben altijd verbaasd dat LR deze materie altijd goed weet uit te leggen. Merci

      Comment

      Bezig...
      X