Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaailingen 's avonds bijverlichten met LED-batten, advies gevraagd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaailingen 's avonds bijverlichten met LED-batten, advies gevraagd!

    Korting op 420shop
    Dag ervaren binnenkwekers,

    Ik ben nieuw op dit forum, heb al redelijk wat ervaring met het kweken van wiet onder de zon, maar nog geen enkele ervaring met lampen. Ben een klein proefprojectje gestart. De ruimte die ik buiten ter beschikking heb krijgt veel te weinig uren direct zonlicht per dag, pas in de volle zomer schijnt daar genoeg zon. Bovendien is het nog te koud 's nachts. Ik heb toch al zaalingen gestart begin maart, of in de toekomst wil ik dat zelfs doen vanaf februari, daarvoor is bijverlichting dus noodzakelijk met de korte dagen in de vroege lente... Plan is om ze definitief buiten te zetten ergens in april/begin mei. Voorlopig zet ik ze dus enkel tijdens de beste uren buiten.

    Ik heb een klein stuk van een boekenkast (35 breed x 70 lang x 35 hoog) ingericht om vanaf de vroege avond mijn zaailingen (12 stuks) binnen te zetten. Aangezien het gewoon om bijverlichting gaat heb ik een goedkope oplossing genomen. LED-batten en wel deze:


    LED Batten - 60cm 20W LED armatuur - 6000K daglicht (865) - ledlichtdiscounter.nl "vervangt 126 watt" volgens de fabrikant, wat dat dan ook mag betekenen.

    De aanschaf is al gebeurd en de kastruimte is al ingericht met twee van die lampen. Ze geven een intens uniform koud wit licht. Momenteel zijn mijn zaailingen piepklein en 5 dagen oud. Maar nu begon ik toch enorm te twijfelen over de juiste sterkte en afstand, omdat online ik zodanig veel tegenstrijdige info vond over LED-verlichting bij zaailingen, en ik hierin een totale noob ben, vraag ik hier om advies. Ik lees vanalles over "lightburn" bij LED. Aan de ene kant lees ik dat met LED van deze sterkte de afstand veel groter moet zijn dan 25 cm (waarop ze nu staan), tot wel 80cm, omdat zaailingen zo gevoelig zijn. Aan de andere kant lees ik ervaringen van mensen op gewone moestuinfora die deze lampen tot wel 10 cm dichtbij hun zaailingen zetten, omdat ze niet zoveel zouden voorstellen en niet te vergelijken zouden zijn met 'echte' LED-groeilampen. Het licht dat eruit komt is nochtans best intens!

    Kortom, mijn hoofd is aan het duizelen van de tegenstrijdige rekenformules en praktijkvoorbeelden die daar niet mee stroken. Bovendien lijd ik aan ongezonde perfectionistische twijfelziekte Mijn zorg is dus ofdat het licht niet te intens en te dichtbij zou zijn. Moet ik toch een hogere ruimte voorzien om de lampen op een grotere afstand te zetten? Zijn twee lampen misschien zowiezo te intens en zou 1 voldoende zijn? Hoe groot is het risico van die zogenoemde "lightburn"? (bijkomende minder belangrijke vraag is of deze set-up ook geschikt zou zijn om zaailingen puur hierop voor te groeien zonder bijkomend daglicht in de toekomst)

    Ik zal deze avond nog een foto plaatsen van de kast met de plantjes wanneer ik ze binnen zet.

    Dank bij voorbaat voor jullie adviezen! (en vraag maar als jullie meer info nodig hebben)

    Groeten,
    Zwarte Mier.

    #2
    Toch al even foto's gemaakt met 1 zaailing (zo zijn er dus 12 voor in deze ruimte). Het licht ziet er in het echt intenser uit dan op de foto. Er komt nog een ventilatortje bij en ze kan dichtgemaakt worden met een luchtdoorlatende witte stoffen flap aan de voorkant. Oeps de draad hangt net voor de zaailing
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.
    Last edited by Nederhigh; 20 March 2022, 08:48.

    Comment


      #3
      Je moet kijken naar het daadwerkelijk verbruik, dat is 20 watt. Mijns inziens kan je beter wachten tot ijsheiligen en je plantjes buiten planten.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #4
        40 watt in totaal is wel wat weinig, maar kan wel. Dit zijn inderdaad geen topleds ofzo, dus ik zou er nog 2 bijhangen, 80 watt totaal. Dan zou het zeker moeten lukken.

        Lamp op die afstand laten hangen, en als de zaailingen teveel gaan strekken verlagen

        "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
        "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
        "Ajeto" - Buurman en Buurman

        Comment


          #5
          Vooropgesteld dat ze echt 20W uitstralen zou 80 W inderdaad genoeg zijn voor zaailingen maar ik zou ze dan op 5 cm hangen of zo, zeker niet hoger. Ik heb er wel 150w op 15cm boven gehad (echte led van Mars Hydro). Geen enkel probleem
          Lopend verslag

          Comment


            #6
            Binnen voorgroeien zorgt wel voor zwakke dames.
            Die gaan het ineens erg zwaar krijgen als ze naar buiten moeten.
            Hier op t forum genoeg voorbeelden van planten die dat niet overleefd hebben.
            heen en weer van buiten naat binnen kan vast.. maar ook dan is de ineens wisselende temperatuur vast geen pretje voor de kleine dames.
            Ik zie zelf het voordeel niet zo, van in februari al voorgroeien.
            Als ik gewoon in mei begin met een foto plant is die in augustus bijna 2 meter.
            Waarom wil je nog meer?
            Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
            Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

            Comment


              #7
              Sorry, ik had niet meer geantwoord omdat het zo goed ging met de plantjes, ik zag dat het goed genoeg was. Maar bedankt voor jullie waardevolle adviezen. Ik moet me zeker geen zorgen maken over "lightburn" en het is niet genoeg om ze fulltime binnen te zetten.

              De reden waarom ik bijverlichting wil, is omdat ik aan het experimenteren ben met landrassen en heirlooms van dichter bij de evenaar hier buiten te kweken ondanks dat zij een langer lichtrijk seizoen nodig hebben.

              Zo bijvoorbeeld libanese en marokaanse kifplanten, die moeten bloeien in volle zomer (en hebben semi-autoflower tendensen): juli en augustus, als ik die pas in mei zou zaaien, zou het erg zielig worden. In Marokko zaaien ze eind februari/ maart al.

              Met kunstmatige bijverlichting 's avonds (en soms 's ochtends) verleng ik mijn groeiseizoen, maar kan ik toch lekker buiten blijven kweken.

              Groeten,
              Zwarte Mier

              Comment

              Bezig...
              X