Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer stuifmeel oogsten bij buitenwiet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wanneer stuifmeel oogsten bij buitenwiet?

Korting op 420shop
    Beste medekwekers,

Ik ben voornemens in de nazomer 5 verschillende soorten autoflowers te gaan bestuiven met stuifmeel van de Deense Nadia. Het doel van dit project is de schimmelresistentie en grootte van deze relatief vroegbloeiende Deen, te koppelen aan de autofactor van de autoflowers. Ik wil gewoon een experiment uitvoeren om grote, schimmelresitente autoflowers via kruising tot stand te brengen.
    Aangezien ik tot op heden stelselmatig alle mannelijke planten heb uitgeroeid heb ik nog nooit een mannetje tot wasdom zien komen. Thans staan er 5 Nadia's in mijn tuinkas, met het doel de mannelijke planten te selecteren. Na de stuifmeeloogst wil ik dit overbrengen op de autoflowers. Heeft iemand ervaring op welk tijdstip (maand) het stuifmeel kan worden verzameld? Want dan kan ik daarmee in het tijdpad rekening houden door te zorgen dat er ook bloeiende autoflowers aanwezig zijn. Ik wil in ieder geval dit kweekjaar nog de F1 generatie verwezenlijken.
    Last edited by Xtreme; 21 April 2011, 13:31.

Re: Wanneer stuifmeel oogsten bij buitenwiet?

Normaalgezien wanneer je ze spot en dan zo'n 2 weken verder zul je de trosjes vanaf onder 1 voor 1 open zien gaan. Dan is het verzamelen begonnen. Spiegel eronder en tegen de bloempjes tikken. Alle plantdelen er tussenuit halen met een pincet en zo snel mogelijk de vriezer in. Je kunt dan gedurende een week zo'n 2x per dag bij die mannen stuifmeel verzamelen, dan heb je wel genoeg denk ik zo.
    Het is wanneer dat mogelijk is altijd beter om direct te bestuiven. Een paar vrouwen op het juiste moment klaar hebben staan zou bij mij de voorkeur genieten boven verzamelen en invriezen.
    Ik heb zelf de ervaring dat ingevroren stuifmeel hier en daar een zaadje geeft als resultaat, maar niet de hele plant vol zoals een directe bestuiving wel als resultaat geeft.
    Stuifmeel invriezen is een methode die prima is wanneer je maar een paar zaden nodig hebt. Je hebt die genetica dan en kunt er weer mee verder. Om te proberen er veel zaad aan over te houden zal denk ik niet erg succesvol zijn, maar wie weet...

Comment

Bedankt Matthijs,

Ik denk dat ik jouw methode ga toepassen. Dan zal ik de plannen enigszins bij moeten stellen: ik heb thans ook 5 White Widows fem. in de kas staan. Het is niet de bedoeling dat die mee gaan genieten van het stuifmeel van de Nadia man. Met de White Widows ga ik een echte neef en een aangetrouwde neef verblijden. Voordat de Nadia's hun stuifmeel gaan vormen kan ik nog wel mijn wietvoorraad aanvullen met voordien afgebloeide auto's.
      Last edited by Xtreme; 21 April 2011, 18:22.

Comment

Leuk experiment Xtreme, ben benieuwd wat de uitkomst zal brengen

Ik heb nog wat stuifmeel van vorig jaar van een LR2-tje, gewoon zoals Mathijs zei prima houdbaar in de vriezer. Stuifmeel verzamelen doe ik meestal met een zakje om de plant (als het stuifmeel rijp is voor oogst ben ik daarna ook wel klaar met dat mannetje, dus zak erom, > -omhakken, goed uitschudden en dan idd plantendelen verwijderen). Als je een boterhamzakje gebruikt kan je die meteen om een mooie damestop hangen en zo selectief delen van een plant bestuiven. Wat wel een nadeel van plastic is dat het stuifmeel ontzettend blijft "plakken" (statisch ofzo, heb ik eigenlijk nooit over nagedacht hoe dat komt, plakkerig plakken is het namelijk ook niet)

veel plezier

Oja : kereltjes bloeien vaak wat eerder dan meiden, maar ik wacht meestal wel tot er echt banaantjes zichtbaar zijn en de plant uit zichzelf al begint te "stuiven". Het is ontzettend effectief spul wat je niet verspreid wilt hebben over je bloeiende damesclubje zonder dat dat expliciet de bedoeling is..
        Last edited by moreweed; 21 April 2011, 20:41.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
            Bedankt Matthijs,

Ik denk dat ik jouw methode ga toepassen. Dan zal ik de plannen enigszins bij moeten stellen: ik heb thans ook 5 White Widows fem. in de kas staan. Het is niet de bedoeling dat die mee gaan genieten van het stuifmeel van de Nadia man. Met de White Widows ga ik een echte neef en een aangetrouwde neef verblijden. Voordat de Nadia's hun stuifmeel gaan vormen kan ik nog wel mijn wietvoorraad aanvullen met voordien afgebloeide auto's.
            Als ze in dezelfde ruimte staan is dat toch onvermijdelijk. (bestuifde plant en andere vrouwen) Ik had ook een bestuifde plant in men bloeihok staan. Met gevolg dat ik nu ko kush X jackberry en killing fields X jackberry zaden heb. Mijn mening: geen erg. De zaden vielen uit de weed en daar was verder niks aan te merken. Obrengst was iets minder, maar echt niet veel. Ben in de toekomst van plan het zo altijd te doen. Paar topjes bestuiven met een verfborsteltje om zo zelf wat leuke soorten te creeren.

Comment

Bezig...
            X