Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken zonder bijvoeden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kweken zonder bijvoeden

Korting op 420shop
    Kan dat?

Ik kweekte voorheen op mijn balkon. Auto's in een 25 liter bak met alleen potgrond en dan niet bijvoeden, dat ging best wel goed. Tegen het eind zie je wel wat voedingstekorten, maar het resultaat was voor mij meer dan voldoende.

Binnenkort kan ik mijn eerste binnenkweek gaan starten onder een 120W led lamp. Zou ik het gewoon met potgrond kunnen doen zonder bij te voeden, net als buiten? Eventueel meng ik er eerst nog wormenmest doorheen. Ik zat te denken aan 2 planten in 30 liter bakken en dan de groeiperiode kort houden.

Waarom niet om dat het binnen is
    inti
    dit zegt inti
    begin te composteren met wormen, heb je verder niets meer nodig mijns inziens.
    Compost en voeding wat wil je nog meer.
    Lof kijk naar zijn verslag kweek 2021

Comment

Ik denk dat ze het wel overleven, en ja er zullen tekorten op kunnen treden.
      Eigenlijk nodigt dit uit voor een experimentje, de 1 wel voeding geven en de ander alleen water.
      Dan kan je goed bekijken of het verschil noemenswaardig is.
      In ieder geval veel succes

Comment

Bio tabs in de grond stampen?

Comment

• Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Dan geef je nog steeds voeding

Je geeft altijd voeding in 1 of andere vorm, bemeste potgrond al dan niet bio, enz...zit ook voeding in.
        Maar biotabs is een goed (koop) manier van voeding geven, in een 30 literpot gaan 4 tabs de grond in, kind kan de was doen, wordt slow release afgegeven, en voor 10 biotabs betaal je dacht ik €12,50.

Maar goed, genoeg stof tot nadenken, we zien het wel

Comment

• Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Heb zelf een ibc door de midden gedaan dus 500 ltr over
          Zwevende vloer in gemaakt met muggengaas dat de wormen er niet door kunnen waar ik een heffer heb van ca 100 ltr
          Voor het compost op te vangen
          Boven de vloer gevuld met bladcompost wat wormen er in uit eigen tuin vermeerderen als konijnen
          Verder afval uit de tuin paar handen mestkorrels en knipafval
          Van de wietplanten van 2021
          Nu met al die regen hier zit er naar schatting 70 ltr vocht onder de vloer twee wekken geleden afgetapt en bij de garaniums en salie gegooid het heeft er nog nooit zo mooi bij gestaan en de planten binnen in de kamer net zo
          Dus ik heb het idee dat mijn bak werkt

Allereerst bedankt voor de vele reacties!

Dat wormen precolaat klinkt wel heel interessant Misschien dat ik dat in de toekomst wel wil gaan doen, maar nu lijkt het mij te veel werk. Die planten van inti zagen er inderdaad erg mooi uit, maar ja, Spaanse zon boots ik niet na met 120W LED

Die biotabs zijn denk ik wel een goede optie voor deze ronde. Ik moet het nog een beetje uitzoeken, maar wat ik er tot nu toe van gelezen heb klinkt goed. Ik lees wel dat ik er meer dan 4 per pot nodig heb, maar dat kan natuurlijk ook verschillen per merk/soort.
        Gebruik 4 tabs per 10-liter container, 6 tabbladen per 20-liter container, 8 tabs per 30-liter container
        Zou je verder alleen (bio) potgrond nodig hebben?

Biotabs is inderdaad ook een vorm van voeding geven, maar zoals Old Dwag al opmerkt doe je dat eigenlijk altijd. Waar het mij om gaat is dat ik geen zin heb om met flessen voeding te gaan klooien met het risico op overvoeden en ik vertrouw de inhoud van die flessen niet zo. Het kan volkomen onzin zijn, dat weet ik, maar ik het een slechte ervaring met voeding, die was dan ook wel merkloos moet ik erbij zeggen. Het liefst doe ik alles bio. Ook daarvan weet ik dat het nut daarvan door sommige in twijfel wordt getrokken, maar je moet doen waar je je goed bij voelt toch?

Comment

• Old dawg
          Old dawg commented
          Editing a comment
          Ik heb ook zitten denken om zelf gier te maken van o.a. brandnetels, heeremoes, smeerwortel.
          Dat gaat moeilijk daar ik in een rijtjeshuis woon, en de geur niet erg prettig is, ook gekeken voor zo'n bokashi emmer......ach er zijn zoveel verschillende manieren, en je moet zeker doen waar JIJ je goed bij voelt.

• Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Handje potgrond in water doen, dag wachten, de voedingsstoffen lossen op en zijn makkelijker opneembaar.

Zo gebruik je geen extra voeding.

• Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Lavameel toevoegen aan gier voor de geur.

De planten hebben voeding nodig om optimaal te presteren en daarom is mineraal kweken ideaal en ook relatief goedkoop. Elke voedingsbeurt gewoon een dopje uit het flesje meegeven met het water en klaar is Klara.
        Horks Fototopic 2.0

Comment

Nee van biotabs gebruik je veel minder Slome Joop

NPK 15-7-8 Biologische mesttabletten met langzame afgifte voor planten. BioTabs conditioneren de bodem door microbiologische activiteit terwijl ze de plant bemesten. Biologische teelt wordt kinderspel voor zowel beginners als gevorderden. De tabletten bevatten organische meststof NPK 15-7-8 EN nuttige bodembacteriën Voor aarde of Coco, voor pot- of grondplanten, voor binnen- of buitenkweek.

Ik heb ze hier gekocht:

Het leveren van alle hobby kweek producten. Licht, Lucht, Water. Groten merken, zoals Secret Jardin, Gavita, Lumatek, Philips,G-Tools, Rhino filters, Canna, Metrop, Hypro, Hotbox pH en EC meters, alles snel en goed geleverd. Natuurlijk een goede service

Scheelt ook weer.

Je hoeft niet persé op biologische aarde, maar ik heb daar wel voor gekozen.

​​​​​​​

Comment

Dit heb ik een keer gekregen van HJM
            Innogreen maakt erg goed spul, oa Biobasis
            blijkt volgen hem stukken goedkoper te zijn als de bio tablets
            ik kan het hier niet krijgen

https://www.tuinkenner.nl/shop/mests...e-meststoffen-
            25kg 49.95 euro weet niet of ze klein verpakking hebben
            toch klein verpaking 2en4 kg
            Je kunt het ook in jou moestuin gebruiken
            hoe is het daar mee
            Last edited by Eurogro; 30 March 2022, 18:16.

Comment

Ik had nog nooit van biotabs gehoord en nu zie ik dat er heel veel over geschreven is op dit forum.

Ik ben al wezen zoeken op JD en ga daar nog wel even mee door, maar ik kan tot nu toe nog geen antwoord vinden op mijn vraag. Als ik 30 liter bio-potgrond neem en daar 4 van die biotabs in stop, zou ik daar dan al een heel eind mee komen? Ik lees overal dat men naast de biotabs alsnog bezig is met andere vormen van voeding.

Comment

• Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Ik vind het maar een gehannes met die flessen en ik heb een slechte ervaring ermee, hoewel ik niet met zekerheid kan vaststellen dat dat door de voeding kwam.
                Ik heb ooit, lang lang geleden onder HPS gekweekt altijd zonder bijvoeding, maar wel met een eigen samengestelde grondmengsel. Dat werkte altijd goed. De laatste ronde deed ik het een keer anders met flessen groei en bloei van een merkloos goedje. De wiet die daarvan afkwam sloeg mij knockout op een niet fijne manier, terwijl ik zoals altijd bij nieuwe oogst heel voorzichtig was. De tweede poging sloeg mij weer knockout. Toen heb ik de hele oogst zo in de vuilnis gekieperd, wat een nare wiet was dat.

• Highrider
                Highrider commented
                Editing a comment
                "Eigen samengesteld grondmengsel"
                Waarom neem je dat mengsel nu niet meer als uitgangspunt? Als het toen werkte zal het nu toch niet veel anders zijn of mis ik wat? Ennuuh wat was dat dan voor mengsel? Geen geheim recept toevallig?

• Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Ja zeker een geheim recept! Ik ga even zoeken, wacht.....

En ik kan het helaas niet vinden, ik heb weinig gedocumenteerd uit die tijd. Ik deed maar wat. Ik heb geloof ik wel eens 3,5 ons geoogst onder die 400W HPS lamp. Ik vond dat destijds top, maar volgens mij zijn er veel betere resultaten te behalen. Je moet niet vergeten dat in die tijd het internet net opkwam en er vrij weinig online te vinden was over wiet kweken. De meeste info haalde ik uit het Marihuana Groeiboek van Ed Rosenthal (1978, Ned vertaling 1986), dat was in die tijd al een beetje gedateerd.

https://images-na.ssl-images-amazon....,200_QL40_.jpg

Uit mijn hoofd was het volgens mij: Potgrond, perliet, koemest, visemulsie, wormenmest, kalk en bloedmeel. Kan best zijn dat er nog wat in zat, de verhoudingen weet ik echt niet meer. En dan in van die Curver bakken, lekker groot. Daar deed ik de hele kweek mee zonder bij te voeden.

Ik heb daar nu geen zin meer in. Al die grond mengen, wat een gedoe. Ik vind het risico dat de buren vragen gaan stellen als ze mij bezig zien met grond mengen ook niet fijn. Ik wil eerst eens proberen of dat makkelijker kan, zonder al dat gedoe. Als het resultaat nou heel erg gaat tegenvallen kan ik altijd nog overwegen om toch weer zelf te gaan mengen.

Als je minerale voeding wil geven dan hebben de biotabs niet zoveel zin om te gebruiken.
              De biotabs zitten naast stikstof ook nuttige bacteriën, aangezien je minerale voeding moet afzuren gaat dat hem niet worden.

Theoretisch zou je met de biotabs tabletten, die 8 a 10 weken werkzaam zijn, inderdaad tijdens bloei, tekorten kunnen optreden.
              Biotabs heeft net als andere merken een hele scala aan additieven, welke ik ook heb aangeschaft op silicium flash na, heb n.l. nog een ½ liter Bioquant silicium.

Je kan er ook voor kiezen om een starterspakket te kopen, dat scheelt ook weer wat, en daar zit genoeg in voor de hele ronde (1m²)
              Hier een link: ( met info hoe en wat)

Het leveren van alle hobby kweek producten. Licht, Lucht, Water. Groten merken, zoals Secret Jardin, Gavita, Lumatek, Philips,G-Tools, Rhino filters, Canna, Metrop, Hypro, Hotbox pH en EC meters, alles snel en goed geleverd. Natuurlijk een goede service

Succes

Comment

• Highrider
                Highrider commented
                Editing a comment
                Ik wist niet dat minerale voeding de biotabs te niet deed. Thanks old dawg!!

Ik ben er nog niet over uit wat ik nou ga doen. Meestal ben ik eigenwijs, maar niet altijd

Met zo'n starters pakket zit ik weer met allerlei flesjes en potjes. Misschien ontkom je er niet aan,dat zou kunnen, maar ik blijf toch nog even koppig. Zou je niet gewoon na een week of 8 nog 2 van die tabs in je aarde kunnen poppen? Of zijn ze niet de juiste verhouding voor de bloei? Ik geloof dat ik ergens las dat ze meer N dan P en K hebben, dus groei. Aan de andere kant, was het met organisch niet zo dat de plant pakt wat die nodig heeft, zolang het beschikbaar is?

Één tegenvaller heb ik wel, de potten die ik vanmiddag heb gekocht zijn 25 liter en niet 30. Groter gaat niet passen tenzij ik vierkanten bakken neem. Dat heb ik wel overwogen, van die Curver bakken, maar dat lijkt me minder handig, omdat je ze niet kan draaien.

Comment

• Old dawg
                Old dawg commented
                Editing a comment
                Dat is een goeie vraag, en daar heb ik tot nu toe geen antwoord opgevonden, maar heb besloten om toch voor de biotabs te gaan met de andere producten van ze.
                En wel hierom, je hoeft n.l. niets te meten, ook heb je er zeer weinig van nodig.

• Highrider
                Highrider commented
                Editing a comment
                Denk niet de juiste verhouding, al weet ik dat ook niet zeker hoor.
                Goed geworteld in de volle grond pakt de plant wat die nodig heeft ja.
                In ons relatief kleine potje werkt dat toch net wat anders, ook met bio is het mijn heel simpel gelukt om te overvoeden.
                Als er bv heel veel N in de grond zit en maar weinig P/K, zal de overvloed aan N toch makkelijker opgenomen worden omdat het leger N voor zal dringen (andersom werkt dit dan natuurlijk precies het zelfde).
                Last edited by Highrider; 31 March 2022, 23:56.

Ik heb ook wel eens voorbij zien komen dat mensen de biotabs oplosten in water, om dat water vervolgens aan de planten te geven. Dit werd volgens mij gedaan omdat de biotabs die aan het begin in de grond gestoken waren, opgebruikt waren.

De biotabs sticky had je al gevonden? https://www.jointjedraaien.nl/wietfo.../32154-biotabs
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

• Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Gevonden en toen was ik hem weer kwijt in de browser-tab-jungle. Ik ga het zo even doornemen, bedankt voor de tip.

Heb ff een manual gedownload voor je, is simpeler dan dat ik het helemaal moet uit typen, kijk maar.

kind kan de was doen

Comment

Heb het ook gevonden in nederlands, lol, alleen niet voor mijn autopots, allemaal in het Engels enz...

image_437689.jpg

Comment

• Slome Joop
                  Slome Joop commented
                  Editing a comment
                  Dank je @Old dawg
                  Ik heb het één en ander even doorgelezen, ook op hun website en vind dit best een interessante optie. De Starterpack is best een investering, maar sommige producten zijn dan wel voor meerdere kweken. Ik heb even zitten rekenen en als ik het goed heb ben je op deze manier 11,50 euro per plant oogst kwijt. Zo bekeken valt dat nog wel mee, dat kost een zaadje ook al snel.
                  Zeg, jij hebt toch geen aandelen bij Biotabs of zo?

• Old dawg
                  Old dawg commented
                  Editing a comment
                  Nee was het maar zo, kijk het zit zo, ik "moest" als ik weer wat ging doen nog het e.e.a. weer inslaan.
                  En die flessen zijn ook niet goedkoop, + tel daar bij op dat constant mengen, meten bladiebla problemen met ph meters enz..

Ik wilde het gemakkelijker en ook proberen om het op een bio manier te doen, je hebt alleen in het begin ff wat voorbereiding te treffen, maar zoals je zelf kan zien, easy peasy.
                  En met autopots geweldig, dus ook geen shit gedoe met te droog, en/of te nat.

En heb ook geen aandelen in autopots.
                  Succes

• Slome Joop
                  Slome Joop commented
                  Editing a comment
                  Hahaha, goed verhaal en herkenbaar. Autopots Ga ik trouwens niet doen, althans niet nu.
                  Ik ben nog even aan het dubben en lezen. Ik houd je (jullie) op de hoogte wat het gaat worden.
                  Bedankt voor alle info en hulp tot zover.
              Bezig...
              X