Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

co2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: co2

Om spraakverwarring te voorkomen zou het misschien een idee zijn de vraag/discussie "heeft co2 toediening via de wortels zin voor wiet" over te hevelen naar een nieuw topic.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Het zou overgeheveld kunnen worden, maar ik neem aan dat het leesvoer en de daarin gebruikte referenties, genoeg duidelijkheid brengen.
      Het is niet een fractie maar rond de 25% van de totale assimilatie die vanaf de wortels plaats kan vinden. Reken uit de winst.

Comment

de daarin gebruikte referencies komen van een co2 tabs verkoper

Comment

Dan heb je niet goed gelezen, veel van die referenties zijn ouder dan Cees zelf.

Comment

daar twijfel ik niet aanmaar er zijn natuurlijk ook onderzoeken gedaan waaruit iets anders blijkt,en die zet ie er natuurlijk niet bijeen c4 plant heeft geen co2 tabs nodig om mooi en groot teworden.dat co2 opgenomen door de huidmondjes van de plant wonderen kan doen,daar twijfel ik niet aanmaar aan de rest wel.wat ik over kees gelezen heb,wijst erop dat hij echt de boel niet expres anders voordoet dan het is,hij gelooft er wel in.andere mensen niet,moet kunnen toch.is jammer dat ie ze winkel zo verweg heeft voor mij,want ik ben een groot s,antafan,en eigelijk ook wel van cees

Comment

er zijn natuurlijk ook onderzoeken gedaan waaruit iets anders blijkt,en die zet ie er natuurlijk niet bij
              Laat er maar eens een zien dan. Zo natuurlijk is het niet dat er ook iets anders bleek uit andere onderzoeken. Wetenschap is namelijk vrij recht toe recht aan, het is zo of het is niet zo.
              Er staan verwijzingen naar zeker 10 onderzoeken met dezelfde resultaten, trek je eigen conclusie maar.
              Last edited by mathijs; 5 June 2011, 18:28.

Comment

gaa morgen gelijk met een boel co2 tabs naar de boerenbondwant dat gas is de laatstetyd ook niet echt goedkoop

Comment

Ik heb het vaker geroepen: De plant is er op ingericht ook via de wortels CO2 op te nemen.
                  Het bodem leven maakt het ook voortdurend. De proff. tuinders geven het ook mee aan het irrigatie water in hydro teelten.
                  Je kan van alles roepen maar tuinders gooien hun geld niet in de sloot.

De CO2 tabs van Cees zijn natuurlijk primitief vergeleken bij computter gestuurde CO2 injectie, maar voor de kleine jongen een goede aanvulling.

Je kan het deels ook bereiken met oxidatie van suikers, maar dat doet er niets aan af dat de plant ook baat heeft bij CO2 in het wortel milieu.!!!
                  Last edited by HJM; 6 June 2011, 01:27.
                  http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

De kunst is dergelijke kennis en meestal te grootschalige, of gewoonweg te kostbare implementaties binnen de reguliere tuinbouw, om te zetten naar een product dat klein genoeg is voor gebruik binnen een vierkant metertje en daarbij ook nog eens betaalbaar is. Dat is met de CO2-tabs prima gelukt vind ik zelf.
                    Als je ziet wat sommige kwekers aan topboosters en dergelijke uitgeven waarvan ikzelf de resultaten betwist, is deze simpele en vrij goedkope manier om meer C binnen de plant te krijgen bewezen effectief. CO2 is energie en massa voor een plant, alles dat we 'voeding' noemen, is dat eigenlijk niet.

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                        Ik heb het vaker geroepen: De plant is er op ingericht ook via de wortels CO2 op te nemen.
                        HJM : zou je voor de volledigheid die stelling hierboven kunnen onderbouwen? Welke planten heb je het dan over, en hoe zou die opname in zn werk gaan ? en is dat dan toepasbaar voor cannabis ? En is die CO2 suppletie door tuinders idd vanwege opname via de wortels of om een andere reden ?

Zolangzamerhand begin ik aardig te twijfelen aan mn eerste insteek in dit verhaal, maar om nou te spreken van overtuiging > nee. Want misschien valt co2 opname via wortels te boosten zoals dat artikel van Mathijs suggereert (ik heb nog niet de tijd gehad daar eens rustig en kritisch-opbouwend naar te kijken helaas), en vanuit de chloroplast gezien zal het weinig uitmaken hoe de co2 binnenkomt, maar "de weg van de minste weerstand" lijkt me gewoon de meest logische > oftewel via bladmondjes. Ik vind dan ook die 25% mogelijk aandeel in co2 opname erg groot. Dat wordt dus een interessant bezoekje aan Wageningen binnenkort, en vermoedelijk ook wel een testopstelling om met eigen ogen evt effect te kunnen zien van co2-toevoeging aan wortelmilieu van wietplanten.

Hardstikke leuke en interessante discussie is dit zeg !
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Veel suc6 alvast mathijs... Merk de laatste tijd vaak dat je hetzelfde pad bewandeld, tot in de bocht misschien?

Ik vind deze discussie uiterst interessant maar hoop dat er deze keer wel iets uit de bus komt. Als ik me niet vergis had ik deze discussie reeds een tijdje geleden met MW.
                          Sinds lange tijd ben ik op zoek naar uitsluitsel maar kan ze in de wetenschappelijke literatuur niet terug vinden. 1 textblokje zal me ook niet gauw van mening doen veranderen... Zelf hebbek hier op JD nog een draadje aangemaakt met een home-made toestel om CO2 te gaan toevoegen aan je water. Zo veel hoeft het dus in principe niet te kosten, maar wil je het echt nauwkeurig hebben dan zit je al snel rond de 250€ + het maandelijks vullen (ongev 7EUR voor 500gr).
                          Echter na heel wat gediscussieer en … verwijten … borg ik mn stelling wat op en werd ergens een beetje verplicht om te gaan nuanceren.

Nog steeds voeg ik actief CO2 toe aan mn voedingswater, zei het binnen natuurlijke grenzen, omdat deze samen met de karbonaathardheid en de pH een heilige buffer driehoek vormt in een watermilieu. Ik weet zelf ook wel dat wortels dienen om zuurstof op te nemen maar heb uit ervaring dat plantjes die het CO2rijke voedingswater toegedient kregen meer bladmassa aanmaakten en vooral veel dikkere stelen. De droge massa verhoogde. Opnieuw moet ik hier een kanttekening maken, komt het door een betere pH-huishouding in je pot of door de effectieve opname van Co2 door de wortels... ik heb er het raden naar, maar blijf gewoon lekker voort gaan zoals ik dat altijd deed want ben zeer tevreden met mn oogstjes sindsdien. Laat die met hun paardenbril maar wat in het rond trappen

Redenen voor mn bedenkingen waren oorspronkelijk:
                          - in regen zit een grote hoeveelheid CO2 opgelost
                          - in kraantjeswater zit geen CO2, deze wordt eruitgehaald want schadelijk geacht voor de volksgezondheid
                          - kraantjeswater is verzadigd door zuurstof. Snelstromende watermassa’s (bevat veel meer zuurstof) zijn de woestijnen onder waterniveau.
                          - CO2 is nodig voor een stabiele pH

CO2 afh v KH & PH - Krause

- algen, de voorouders van alle plantenleven, zijn verzot op CO2 rijk water.
                          - CO2 belast je water (ec gewijs) weinig tot niet.

- planten nemen (en stoten af) anionen en kationen op via de wortels en produceren vervolgens anionen en kationen (JA ook de wortels produceren afvalstoffen en dienen niet alleen voor opname). In de alomgekende oeroude lijst van opgenomen anionen staat Carbide of C4-. Over het feit dat ze dus effectief wordt opgenomen en de plant er nood aan heeft hoeft eigenlijk niet meer gediscussieerd te worden. Of ze dit allemaal uit droge stof haalt (meer dan 50% van wat in je zak potaarde zit), daar ben ik nog niet zo zeker van...
                          Omdat ik in het begin zoveel mogelijk de natuurlijke omstandigheden in mn hok wou nabootsen ben ik daar nooit van afgeweken.

Echter zoals Moreweed opmerkt kan een OD zeer schadelijk zijn omdat worteltjes hoofdzakelijk dienen om zuurstof op te nemen. De fijne haarworteltjes verbranden. Het is dus noodzakelijk om een (natuurlijk) evenwicht te vinden dmv trail & error. Dit werd me alvast wijsgemaakt, echter neem ik hier graag het voorbeeld bij van onze collega NAS, die bij momenten spuitwater in zn pot giet. Ik persoonlijk zou het zeker nooit (meer) aanraden/uitvoeren maar vind dat zn resultaat zeker gezien mag zijn. Echter, spuitwater bevat gemiddeld 8000 mg/liter CO2!!!! :-O
                          Ik begrijp wat je bedoeld met de weg van de minste weerstand maar kan niet vinden of dat werkelijk zo is. De wortels nemen droge stof of C op en naar mijn mening toch in veel grotere mate dan het blad C haalt uit de lucht. Ademen door mn mond is de weg van de minste weerstand, mn neus al iets minder. Maar sluit je mn huid af, dan stik ik...

Racker heeft ook gelijk dat CO2 uit je water verdampt, daarom spreek ik ook steeds over actief CO2 toevoegen aan je water. Elke vorm van mechanische beweging drijft CO2 uit en voegt O2 toe. Als je je glas aan de kraan vult, de belletjes die zich vormen of voor de hydrogrowers onder ons het gevolg van eb en vloed systemen. Dus ook als je water 'valt' neemt ze O2 op (en wordt CO2 uitgedreven). Vaak werken we in ons watervat met pompen met een veel te hoog debiet, willen we effectief gaan toevoegen. Een watervat van 100l met een pomp van 600l/u is zeker niet aan te raden en kom ik hier heel vaak tegen (ook je ijzer gaat neerslaan hierdoor...) om dan nog maar te zwijgen van het feit dat op het eind van de week er soms gedraaid wordt met 600l/u voor 10l water... Eventueel ook CO2 gas, uit bvb ampoules om je slagroomtoestel te laten werken, door het water jagen als een gek is niet functioneel omdat het zich niet zal binden (zie foto's op het eind van de flipper).

Ik begrijp wat je wil bedoelen maar toch kan ik de manier die je beschrijft niet ondersteunen want zoals MW opmerkt, je gaat prutsen met de pH en andere waterwaarden zonder daarbij stil te staan. Of je moet je tab oplossen in een emmer water die tussen je plantjes staat, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Echter heb ik bij CO2 tabs mn bedenkingen. Ik groeide op in de aquariumhouderij en van tabs hebben wij nog nooit gehoord. Ik weet niet of iemand in de mogelijkheid is, of ze op de kast heeft staan, maar nu vraag ik me toch echt eens af waaruit die tab precies is samengesteld? Ik zou ook zeggen, pas op bij het overnemen van de woorden van een producent want misschien heeft ie het wel bij het rechte eind met zn quote's maar werkt zn product niet (of half), waarmee ik zeker Cees niet wil afbreken want heb ondertussen al veel van hem geleerd. Hoe ga je de tabs ook op een 'verstandige' manier gebruiken en op deze manier een constante hoeveelheid CO2 hebben? Pieken en dalen lijken mij niet bevorderlijk...
                          Wij gebruiken meestal drukflessen en naaldventielen, maar er bestaat sinds enkele jaren ook zoiets als vloeibare CO2. Het is uiteraard niet te vergelijken met de drukfles CO2 maar heeft in mn kleine aquarium al een 5tal jaartjes zn diensten bewezen.

Vloeibare CO2 en CO2 dmv drukfles, naaldventiel en flipper om het gas te binden aan het water

Grtz $iR
                          Last edited by SirSmokeAllot; 6 June 2011, 17:02.
                          sigpic

Comment

hey,

hartelijk bedankt voor al de goede informatie dat ik krijg !!! petje af

kan bruiswater iets goed doen ?

gtrz dylan

Comment

Comment

Echter heb ik bij CO2 tabs mn bedenkingen. Ik groeide op in de aquariumhouderij en van tabs hebben wij nog nooit gehoord.
                                In de natuur is CO2 (koolzuurgas) een primaire voedingsstof voor vrijwel alle plantaardige organismen. Dat geldt voor planten die op het land groeien, maar zeker ook voor waterplanten. Onder invloed van (zon) licht nemen de planten CO2 op en zetten dit om in suikers, die nodig zijn voor de groei. CO2 is daarmee een zeer belangrijke factor bij […]

Deze tabs zijn er ook voor die toepassing hoor, vreemd dat je daar nog nooit van had gehoord.

De samenstelling bestaat uit 2 stoffen die droog samengeperst stabiel zijn, maar bij aanraking met water reageren tot co2. Daarnaast zijn er nog wat andere stoffen toegevoegd zoals bijvoorbeeld magnesium, waar de planten door de verhoogde assimilatie wat meer behoefte aan hebben. De voeding hoeft dus niet aangepast te worden, want daar is rekening mee gehouden binnen de tabs.
                                De PH stort niet langdurig significant in en de co2 wordt natuurlijk ook weer langzaam uitgedreven uit het water afhankelijk van stromings snelheid en dergelijke.
                                Het is geen perfecte geoptimaliseerde oplossing zoals een complete dennerle set, maar een product dat erg makkelijk in gebruik is zonder tegelijk kostbaar te zijn.

De werkwijze om de effectiviteit te testen staat goed beschreven in dat pilot onderzoek. Dus wanneer iemand de proef op de som wil nemen, doe je ding. Voor mijzelf is het niet echt een optie omdat ik niet 100% onafhankelijk ben en ik vind dat het al voldoende getest is om mijn conclusie te trekken.

Dit stukje kwam ik trouwens ook nog tegen:

Comment

Bezig...
                                X