Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kosten elektriciteit + vraag zonnepanelen
Collapse
X
-
Re: Kosten elektriciteit + vraag zonnepanelen
Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van elektriciteit, maar ik geloof niet dat jij bijvoorbeeld een 400 of 600-watter kunt laten draaien op zonnenpanelen. In praktijk zou dat mogelijk moeten zijn, maar dan moet je veel meer panelen dan 1 hebben lijkt mij.
Met dat ene paneeltje voor €75 kom je niet ver, anders had heel nederland wel een enkel paneeltje in de tuin staan. Ik vrees dat er een behoorlijke investering nodig is om je kweek op zonne-energie te laten draaien.[B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!
-
mja die vrees heb ik ook maar je weet nooit eh... en idd dat paneeltje met dan nog is volledige bekabeling + 2 batterijen... zou voldoende moeten zijn voor een redelijke radio... (die toch ook rond de 250 zal gebruiken)
Maar misschien bestaat zoiets wel in de campingwereld ofzo? lijkt me toch voldoende nut voor buiten het kweken ook...
En een paneel op zich valt wel mee hoor, het zijn de arbeidsuren aan zowel de installatie als de elektrische infrastructuur en de nieuwe meter en zekeringkast die veel kosten
Als ik zelf een houten constructie maak waarop ik 1 tot 3 panelen vastmaak in verbind met elkaar zodat ze samenwerken om zo naar 1 batterij te gaan (denk dan aan vrachtwagenstyle batterij ofzo, die mannen hebben ook huiselektro mee en de koeling van zo'n ding draait ook als ze stilstaan)
en zelf de bedrading doe en niet aansluit op het net (waardoor ik geen nieuwe meter of zekeringkast nodig heb) dan zal de kost mss nog meevallen... maar moet natuurlijk weten of dit technisch mogelijk is...
Ik wil natuurlijk niet geld uitgeven en tijd erin steken om dan de stekker in het stopcontact te steken en mijn zonnepanelen te zien oproken of het glas van men hps in men gezicht te krijgen ofzo...
Comment
-
nee zeker niet haalbaar met 1 paneeltje. ikzelf heb hier op mijn dak 32 panelen liggen en heb momenteel nog 1000KW over die ik moet opgebruiken.
Zal wel lukken denk ik met een 600W lamp. anders moet ik nog 1 bijhangen . Zal het vrouwke nie mee kunnen lachen
Comment
-
Mja maar hoe bereken je wat 1 paneeltje opbrengt met een installatie die ook je hele huis onderhoud? daar heb je normaal altijd wel iets wat verbruikt natuurlijk eh...
Als je je totale jaarlijks verbruik weet (maar lijkt me ook moeilijk aangezien je meter waarschijnlijk terugdraait bij winst van de zon) dan kan je zo wel berekenen hoeveel KW 1 paneel opbrengt...
Ik zou mss wel met lichtsensor werken zodat ze de zon in de namiddag volgen...
En je kan dan wel zeggen kijk gwn naar de productspecificaties van zo'n paneel maarja... als fabricant ga je ni het gemiddelde erop zetten maar het max eh
Want jij slaat ook je overschot op op het net eigelijk eh... doordat je meter terugdraait...
IK denk dat ik echt meer naar de campingwereld ga moeten zoeken...
Of iemand met ingenieursdiploma die zelf iets ineen kan steken met voldoende zware batterij?
ik baseer mij op the colony op discovery waarin ook 3 panelen gebruikt worden om het huis te verlichten maar deze staan aangesloten op in de 20 batterijen.. (wel van wagens, golfkarretjes, boten ed)
Daar valt de stroom niet uit... Maar ik wil het natuurlijk eenvoudiger compacter en veiliger...
dacht eventueel aan een UPS van een computer voor opslag? (servers draaien er dikwijls 2OOO watt door) maar wat als deze overbelast wordt? (Als er dus teveel toevoer en te weinig afname is)
....
Comment
-
The colony. was idd interesant programma. Ik zou zeggen veel succes met je zonnepaneelproject.
Zal dan wel interesant zijn moest je kunnen zien hoelang je batterijen nog meegaan. of hoeveel KW je hebt binnegehaald en nog over hebt zie dat je ineens zonder stroom valt.
Comment
-
Haha een handleiding lezen lukt me nog wel
en tumble jij hebt duidelijk het programma NIET gezien :p
en bernie dat kan met een simpele voltmeter (je meet dan gewoon de resterende juice in je accu) kmoet et er alleen nog in zien te krijgen!!
en tumble, naftbakje onder druk vullen met nos en dan gewoon kickstarter stampen... zult wel in de hoogte gaan dan ...
En ik ken mensen die zetten microgolf aan op de camping met 2 paneeltjes... maar die slaan dan weer op op hun stacaravans infrastructuur (dus denk gwn op net via de camping)
... Moet mogelijk zijn of toch zeker in de nabije toekomst..
Comment
-
heb net ff berekend dat mijn kweekje zo'n 400 a 500 euri's per jaar kost aan juice...
AUCH
uitgaande van enkel 12/12 kom ik op;
12 uur * 600 watt = 7200 wattuur ofwel 7.2 kilowattuur per dag.
Over 365 dagen is dat dus 2628 kilowattuur per jaar
1 kilowattuur kost ongeveer 0.22 euro.
dus 2628 *.0.22 = 578,16 euro per jaar.
verbruik van je vsa afzuiger bevochtiger en ventilator even buiten beschouwing gelaten. en niet megerekend dat je ook op 18/6 enkele weken per jaar draait. denk dus dat je iets hoger uitkomt met je stroomverbruik dan die 500 euro.
NL is een van de weinige landen die zonnepanelen onvoldoende subsisieert en veer de terug geleverde teveel stroom krijg je in nl niks of nauwelijks iets maar als je je eigen teveel geproduceerde stroom bij ondercapaciteit terug vraagt van het energienet mag je er wel energiebelasting over betalen naast ge gewone kilowat/uur prijs. je betaald in nl dus dan over je stroom die je gratis terug leverde later een flinke mep belastingen. in nl kost je de investering zoon kleine 15 jaar om er gewin uit te halen en je mag er dan ook nog flink onterecht belasting over betalen. Dus denk dat je idee een luchtballonsetje blijft
Anderzijds kost een gram in de shop gemiddeld inmiddels ook zoon euro of 8 tot 10 per gram. Dus je eigen eerlijke wietje maken blijft stukken goedkoper dan naar de shop lopen.Last edited by monty; 6 June 2011, 08:28.
Comment
-
liaan komt zijne mest van zen boerderij dan brengen die gooit ie in je tuin met glazen koepel over dat het goed gist en gas afgeeft, die vang je op voor je generator???
We verhuizen tot nabij een luchthaven en zetten windgenerator op het dak 10cm onder het landingsgestel van passerende vliegtuigen?
Hij graaft voor 1000€ aan manuren lang een toren in je tuin waarop je je planten zet zodat ze dichter tege zon staan? (alhoewel het in de stratosfeer vrij koud is :p)
...
Comment
Comment