Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help de beginnende kweker!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Help de beginnende kweker!

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

Hierbij enkele vragen voor de doorgewinterde kweker. Ik ben 4.5 weken geleden begonnen met mijn eerste kweek. Zoals een echte beginneling betaamd dacht ik dat het allemaal wel makkelijk zou zijn en heb ik al vele fouten gemaakt.
    Hieronder volgen mijn ervaringen tot nu toe.

Tentje gekocht met alles erop en eraan (starterskit 120x120x180 cm) , mooi filtertje, tijdschakelaar, 600W lamp, hele reutemeteut bij elkaar via een online shop.

Gelijk begonnen met kloontjes plaatsen op cokos (10 stuks) en 4 kloontjes buiten in potten in gewone aarde geplaatst toen het lekker weer was.

De volgende dingen gingen er fout:

1. Ik had het rooster niet van de tent geopend, ik dacht dat dit een kijkgat was.... Zodoende de kloontjes bijna 3 weken te weinig lucht gekregen.
    2. De lamp hing op meer dan een meter van de klonen.
    3. Ik kreeg gelijk last van Spint.

Gevolgen:

1. Tent was veel te heet 36C. Water verdampte allemaal en ik bleef maar voeden. 1 liter per 4 dagen op het eind... (nogmaals ik ben amateur)
    2. Bladeren vergeelden met spikkeltjes erop, planten groeiden wel maar niet zoals ik hoopte (uiteraard).
    3. Allemaal webben tussen 5 of 6 van de plantjes.

Hoe het nu is:

1. Rooster geopend de planten kunnen weer ademen.
    2. Lamp lager gehangen, op zo'n 50 cm van de plantjes.
    3. Medisch spul gehaald wat uit de VS komt, 1x per 4 dagen erop gespoten (3x nu) en de spint is bijna weg.
    4. Het begon na 3 weken heerlijk weer te regenen en de mooi groeiende planten welke ik in de aarde had gezet heb ik nu naar binnen gahaald en de zusjes staan nu allemaal samen in de tent.
    De aarde plantjes zijn mooi groen en lijken mooi te groeien.

Ik had het idee dat ik veelste veel gevoedt heb in de eerste 3 weken. Ik heb bij de laatste keer water geven geen voeding toegevoegd alleen de PH naar 6.0 gebracht.
    Ik heb vervolgens het drainwater wat in de schotels liep nagemeten en ik kwam uit op een PH van 6.1 en een Ms van 2.5 nogmaals ik had GEEN voedingsstoffen toegevoegd.

Ik las ergens dat dit drain water nooit de 2.7 mag overschrijven en als dit wel het geval is dat je dan moet gaan spoelen met enzymen...

Dus, de planten staan inmiddels een kleine week na 3 weken op 18H gestaan te hebben nu op 12h cyclus. De nieuwe scheuten bovenop de plant ogen nu mooi donkergroen net als van de aarde plantjes. De onderste bladeren zijn echter veelal vergeeld en sommige kleintjes zijn onderontwikkeld en krullen allemaal om. Qua hoogte verschillen ze niet veel van de planten welke op aarde staan.

Vragen:
    1. kunnen jullie mij vertellen hoeveel water ik aan de planten dien te geven en hoe vaak. Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort rode draad/schema wat ik een beetje aan kan houden.
    2. Ik wil uiteraard dat mijn plantjes zo goed mogelijk herstellen. Zal ik nog een paar keer water geven zonder extra voeding erbij of is dit niet slim?
    3. Ik heb begrepen dat het wijs is om het water via de schotels toe te dienen ipv via een gieter bovenop de cocos, Klopt dit?
    4. Heeft iemad ervaring met dezelfde problemen welke ik ondervind en heb je tips?
    5. Wanneer is het tijd om de aarde plantjes bij te gaan voeden? Ze staan in dezelfde 11L potten en krijgen momenteel alleen op PH gesteld water.

Mijn dank zal zeer groot zijn!

Re: Help de beginnende kweker!

gewoon ff vochtmeter vd grond kopen...kost 5 euro geloof ik bij de tuinspeciaalzaak...dan heb je een aardige indicator qua gieten,gewoon op de meter kijken....succes...

Comment

Re: Help de beginnende kweker!

hooi,

begin bij nummer 1 : zo vochtmeter werkt wel maar ik denk dat je dan in het begin teveel water geeft !! ik zelf geef in het begin heel weinig water 200 ml per stuk per dag moet genoeg zijn en anders zie je het snel genoeg !

nummero 2 : ik zou zeggen begin opnieuw ( wel goed doen dan ) want ze zijn denk behoorlijk gestrest !! zonde van de tjd en voeding enz.. (en plaats een foto )

nummero 3 : ik denk dat het niet uitmaakt ! doe wat je het makkelijkst vindt zou ik zeggen.

nummer0 4 : die problemen hebben we allemaal gehad !! zou eerst goed lezen op dit forum !!! is genoeg te vinden

nummero 5 : voeding geven kan je doen zodra de stekken wortel hebben ! maar let op geef ze niet teveel in het begin (ec 0,8 ofz ) trouwens daar zijn hele mooie schema`s voor te vinden op internet maar let op !!! de meeste schema`s vindt ik de ec nogal aan de hooge kant (problemen mee gehad ) dus ik zou op de helft gaan zitten van wat ze aangeven en kijk wat je plant doet (als die dood gaat dan is het niet goed )

ik hoop voor je dat je er wat mee kan !

suc6 met je kweekje
      Last edited by sjino; 30 July 2011, 21:05.

Comment

Bezig...
      X