Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zelfbouw Ledlamp Vragen + Fotoverslag Bouw ism Angeloffog
Collapse
X
-
Re: Zelfbouw Ledlamp Vragen + Fotoverslag Bouw ism Angeloffog
Nog een paar verduidelijkingen!
Wij gebruiken 12v en onze ledjes zijn 0.1A.
Om dit te doen doen we het volgende:
De rode en oranje ledjes gaan per 5 in serie + weerstand.
De blauwe gaan per 3 in serie + weerstand.
Deze allemaal samen in parrallell, we verbruiken 1,2W per baan, zo goed als niks dus!
In serie is niet zo een ramp als 1 led kapot gaat gaan er inderdaad wel 3 of 5 uitvallen maar er zal er maar 1 kapot zijn omdat de leds maximum 0.15A aankunnen, maar dit zou te riskant zijn.
Je moet er zeker op letten dat je voeding genoeg A(mpere!) heeft
BV:
wil je 10 x 5 rode leds, verbruiken we 10 x 1.2w = 12W, zorg dan dat je zeker 1.5A of 15W hebt!!
HPS vs LED, Wattage en optimalisatie!
Laten we er vanuit gaan dat we een LED maken van 30,30,30(R,O,B) dan hebben we in het totaal
Het licht hiervan hebben we kwa graden totaal geen verlies
(gaat recht naar onder, en de leds zijn sterk genoeg om door bladeren uit te gaan etc(LET OP DIT IS ALLEEN MET DE LEDS DIE WIJ GEBRUIKEN, de standaard 1w led heeft maar 20000mcd en deze 150000))
Kwa spectrum zitten we vrij optimaal nmlk 95% van het licht is bruikbaar.
LED CONCLUSIE voor 30W hebben we 4570lm, in optimale spectrum!
HPS,
400w, leverd ons 45000 lm (zelfs iets minder effectief!), nu deze lamp straalt in na een botsing met de rand of reflector is er al veel van je licht weg.
Stel dus dat we RUIM gerekent overhouden, dan blijft er nog maar 32500 lumen over!
Nu veel van deze lumen zijn in frequenties waar de plant niks aan heeft, nmlk een goede 35%(33% gebeurt nisk mee en 2% is effectief slecht voor de plant!)
dus hebben we nog 22000 Lumen over
HPS CONSLUSIE 400w voor 22000 lumen!
Eindmening
Dus als je 4 Led panelen hiermee zou maken zou je 18280lm hebben voor 120W!
Nog een groot voordeel zelfs is dat deze leds totaal GEEN warmte afgeven, je kan ze tegen een blad zetten, als je dus creatief bent kan je ze in theory tussen je plant en in je pot stuken!
-
Licht gaat alle kanten uit, he. Je moet gewoon naar de mensen van de industrie luisteren. Die zeggen dat het nog wel een paar jaartjes, mss 10 jaar gaat duren voordat LED beter wordt dan hoge druk gasontladings lampen. Op dit moment zit je met de betere LED panelen op ongeveer 90% van HPS rendement/opbrengst. Dus best goed al alsje het zo bekijt, als je bekijkt dat LED al minstens 30 jaar bestaat, is het natuurlijk wat minder.
Comment
-
Probeer je voeding te stabilizeren en waarom gebruik je geen doorsnee PC voeding ? Een laptop voeding die je zelf reguleert is ook prima, alleen levert die veel minder ampere dan een pc voeding (3 a 4 keer minder)
Bekijk ook of je voeding onder de beoogde belasting niet te fel onder de 12V zakt, want anders zullen de lumens drastisch afnemen. Een laptop batterij gaat dat veel sneller doen.
Een PC voeding kan je met een brugje (ik zet daar een schakelaar op) makkelijk opstarten
Het zijn ook +-2V leds zie ik, je kan ook de spanning verdelen met 6 of 7 gelijke weerstanden en zo parallel baantjes maken (wel blijven letten op verbruik/baan en dat je bekabeling het aan kan) om uitval te beperken.
100 leds dus 10A op 12V (120W) kan een lichte PC voeding perfect leveren en je twee laptop voedingen zullen het zwaar te verduren krijgen
Comment
-
Misschien uit een oude PC een aopen of fortron voeding slopen, zit je wel goed. Een nieuwe is natuurlijk beter.
Zijn er daarnaast geen speciale voedingen, met alleen maar 12V lijn, die goed te betalen zijn, en die lang stabiel blijven. Is misschien op langer termijn goedkoper.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AinO View PostProbeer je voeding te stabilizeren en waarom gebruik je geen doorsnee PC voeding ? Een laptop voeding die je zelf reguleert is ook prima, alleen levert die veel minder ampere dan een pc voeding (3 a 4 keer minder)
Bekijk ook of je voeding onder de beoogde belasting niet te fel onder de 12V zakt, want anders zullen de lumens drastisch afnemen. Een laptop batterij gaat dat veel sneller doen.
Een PC voeding kan je met een brugje (ik zet daar een schakelaar op) makkelijk opstarten
Het zijn ook +-2V leds zie ik, je kan ook de spanning verdelen met 6 of 7 gelijke weerstanden en zo parallel baantjes maken (wel blijven letten op verbruik/baan en dat je bekabeling het aan kan) om uitval te beperken.
100 leds dus 10A op 12V (120W) kan een lichte PC voeding perfect leveren en je twee laptop voedingen zullen het zwaar te verduren krijgen
Uiteraard als je meer leds wilt is het aan te raden een pc voedings mits deze makkelijk veel meer paneeltjes aan kan!
Comment
-
De goedkoopste PC voedingen zijn ook rond de 15Euro en die vindt je ook op het containerpark of in een afgedankte PC
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=pc+voeding
Leg daar 10-15 euro bij en je hebt een redelijke voeding
Comment
-
Als je niets van electra kent zou ik me alleen bezighouden met outdoor. Er komt heel wat bij kijken zoals angeloffog al zegt ivm parallel schakeling.
Koop dant in purple haze's naam een kant en klaar led set met kant en klare tent van bekent merk.(dan ga je nog je kop breken hoe je de ballast moet aansluiten haha) Als dat niet groot genoeg is voor je , en dus echt wilt dealen/orginaseren , zou ik wat man omkopen voor het klusje te klaren. Anders zie ik je rookpluim binnekort in het journaal.
Last edited by easysativa; 30 June 2011, 10:42.
Comment
-
Eefenkevin, alsmede Angelo: ik krijg de indruk dat nagenoeg elke kennis op het gebied van assimilatielicht bij jullie ontbreekt. De meest geavanceerde ledunits produceren monochromatisch licht in 16 golflengten. En dat spectrum moet nog verbreed worden, omdat het te smal is. Of er moet worden bijverlicht met lampen met een volledig spectrum in de juiste kleurtemperatuur. Kun je me uitleggen waarom het nu ineens met 3 golflengten zou moeten lukken?
Waarom ontbreekt verrood als golflengte? Volgens mij zal er echt licht moeten worden toegevoegd met golflengten van 650 tot 700 nm of nog hoger. Hebben jullie geen van beiden echt nooit van het Emerson Enhancement Effect gehoord? Dus er zullen leds moeten worden toegevoegd in de kleuren nabij-verrood, middel-verrood en ver-verrood.
Terzijde: de door jullie gebruikte golflengten werden ook gebruikt in de eerste primitieve ledlampen die voor de bloei voor geen meter werkten.
Overigens heb ik ook mijn twijfel of er basale kennis aanwezig is over de werking van leds. Dat volgens jullie leds geen warmte produceren is apert onjuist4 tot 8 ventilatoren in hun units inbouwen? Ook loopt de levensduur snel terug als de bedrijfstemperatuur te hoog is. Kun je mij dus uitleggen waarom je de bedrijfstemperatuur niet in de beschouwingen hebt betrokken?
Wat me overigens ook verwondert dat jullie je blind staren op lumen: als je nu toch in de nok van het circus wilt beginnen dan zou het toch meer van de hand liggen dat je zou uitgaan van PAR- en PUR-licht. Of hebben jullie daar ook nog nooit van gehoord?Last edited by Xtreme; 30 June 2011, 12:41.
Comment
-
+ lampen in serie plaatsen......deze gaan ongelijk branden, mjin 3 kleur led unit heeft een kleur verdeeling van 1-1-7 (blauw-oranje-rood) dit zou ik ook doen......, de meeste fabrikante berekenen hun leefensduur op 50% vermogen.
Grtz.
Comment
Comment