Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe je een verouderde led dimmen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hoe je een verouderde led dimmen?

Korting op 420shop
    In het Hps tijdperk werd er weinig gedimd. Het credo luidde, z.s.m. de volle mep licht er op want dan kweekte je korte gedrongen planten. Maar nu er een transitie van Hps naar led is geweest en de lichtdruk gigantisch is toegenomen, is het nodig geworden om te dimmen. De mijne is dimbaar maar heeft die functie niet standaard, om de lamp feller te zetten moet je aan een schroef draaien die in de achterkant van de driver zit. Dat is niet ideaal en bovendien is het wattage lastig af te lezen.

Een mogelijke oplossing is de drivers van de lamp schroeven en buiten de tent ophangen. Echter moet ik dan nog werken met een schroevendraaier en volt- en wattmeters. Ook dat blijft een gedoe.

Optie twee is andere drivers met onboard dimmers. Een dure oplossing dus niet wenselijk.

Of is het mogelijk de hele lamp te dimmen met een dimmer? Met een voltregelaar werkt het niet, dan begint de lamp te knipperen.

Graag hoor ik wat mogelijk is.
    Horks Fototopic 2.0

Er zijn meer manieren hoe LEDs gedimd kunnen worden. On te beginnen zou je moeten zien uit te zoeken welke methode jouw drivers gebruiken.

What is Dimming? Dimming means reducing the output of a lamp or lighting fixture.

image.png

Comment

Geen idee, het zijn 2 van deze drivers .

20241211_163716.jpg
      Horks Fototopic 2.0

Comment

Volgens dit datasheet kun je weerstand toevoegen tussen het paarse en het roze draadje. Om tot een bepaald percentage te komen staan de Ohm waardes in het grafiekje..

Dat zou naar mijn idee met een potmeter kunnen.. Maar natuurlijk ook met vaste weerstandjes die je weer met schakelaartjes kan wisselen..

image.png

Comment

Is een ander type, de mijne heeft geen 3 in 1 dimming.
          Horks Fototopic 2.0

Comment

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Jawel maar dan nog is het gissen hoeveel feller ik de lamp zet.

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Dat kun je meten toch? Ik gebruik nu de photone app met diffuser en ik ben erachter gekomen dat niet alle 3 de lampen evenveel licht geven op hetzelfde percentage. Waarschijnlijk omdat ik ze met wat tijd ertussen gekocht heb en ze wel wat slijten. Maar ik stel ze nu alle 3 onafhankelijk in op basis van PPFD. Misschien is het niet 100% nauwkeurig, maar wel relatief aan elkaar.

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ja ik kan het meten en het grootste bezwaar blijft dat ik over de lamp heen moet hangen om bij de dimmer te kunnen, niet het draaien aan het schroefje an sich. Afstellen op lichtsterkte is zeker een goeie meet methode. Ik heroverweeg jouw idee om de drivers buiten de kweekruimte te plaatsen.

Hmm dat is jammer. En wat doet dat schroefje? Lijkt me dat dat ook gewoon een potentiomer is.

Misschien kun je hem eraf solderen en er een potmeter met hetzelfde bereik en een draaiknopje erop solderen?

Comment

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Zal inderdaad een potmeter zijn, maar er aan beginnen te solderen dunno.

Het genoemde potmetertje is een reguliere 0/1-10V dimmer. Deze kan je lossolderen en dan een met een draadje eraan gebruiken. Waarschijnlijk zijn er 3 polen aangesloten, het kunnen er ook 2 zijn. Maar ja, de driver zal dan hoe dan ook even open moeten.
          12 X Strawberry Banana​ | Autoflowers op 12 uur

Comment

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Dat is bij een AB of B driver maar hork heeft een A driver dus geen 0-10v dimmer

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Hij schrijft letterlijk dat hij er een potmeter op heeft zitten om te dimmen. Als je die extern legt zie ik geen enkele reden waarom dat niet zou werken

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Klopt dat gaat wel werken maar denk dat de drivers buiten de kweektent ook al prima zal zijn. Als ik er fatsoenlijk bij kan is aan een schroefje draaien niet het eind van de wereld.

Ik bedacht me net dat het misschien gewoon stiekem hetzelfde model is als in de datasheet die ik had gedeeld. Maar in plaats van een paars en roze draadje, het potmetertje met schroef erop gezet is als vaste dimmer.

Dan zou je hem dus door open te maken en door het circuit aan te passen hem op alle 3 beschreven manieren kunnen dimmen.

Maar durf je dat aan? Ik heb dergelijke dingen wel gedaan met wisselende successen...

Comment

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ik moet het eerst zien voordat ik dat kan zeggen. Maar vermoedelijk niet.

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Het gebeurt vaak dat dezelfde meuk in verschillende apparaten wordt gestopt en dan voor veel meer verkocht vanwege kleine, relatief goedkope functies die er aan toegevoegd worden.

Bij computer processors worden krachtigere modellen zelfs "teruggeklokt" en voor minder verkocht.

Het zou me niks verbazen als de basis van alle drivers uit die serie hetzelfde is.

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Dat is het uitsluiten zeker waard. Een andere driver gaat al gauw tegen de 200 euro kosten wat me eigenlijk te duur is.

Gaaf dat jullie dit allemaal weten joh. Ik heb geen kaas gegeten van natuurkunde en elektra, dus mijn petje af voor jullie!
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik zou zeggen, maak hem eens open en post een kiekje.

Comment

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Zal ik doen na mijn huidige ronde.

Moet je veel kracht zetten op de schroevendraaier, en is de inkeping diep? Omdat ik eerder ook zo denk, knopje die past en stevig is met 2 compo lijm fzo vastzetten indien je weinig druk moet zetten? Kzie het niet echt voor me ook . En wattage hier ook niet te zien. Enkel 25,50,75 % kan je ook n boog voor maken mss?
            Ganja always does the trick.

Comment

• Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Moet te doen zijn! Maar na deze ronde eerst de drivers van de lamp schroeven en buiten de kweektent plaatsen. Dan kan ik sowieso al beter bij de dimmer op de driver.

Ik ben vergeten bij het maken van de plank een foto te maken van de bovenkant. Maar er zit alles op wat met stroom te maken heeft en de tent in gaat. Lekker hoog en droog.

De dimmers aan de voorkant voor de bediening. De drivers zitten erachter, links van de groene stekkerdoos.

De meeste dingen zitten er gewoon met stevig dubbelzijdig tape op.

20241212_181802.jpg

Comment

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Fijn dat ik hier ook nog eens mensen op ideen kan brengen!

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              is er een specifieke reden dat je 3 dimmers gebruikt in plaats van 1?

• norseman
              norseman commented
              Editing a comment
              Voor het eerst Dit zijn de dimmers die bij de lamp geleverd zijn. Je kunt ze "daisy chainen" met RJ11 kabels en dan allemaal bedienen met 1 dimmer. Zo heb ik het ook eerder gedaan.

Maar na een tijdje gebruiken slijten LEDs en geven ze minder licht af met evenveel vermogen stroom. De 3 lampen die ik heb (Mars Hydro TS1000) zit een aardig tijdje tussen dat ik ze gekocht heb. Daarom geeft de ene minder licht dan de andere op hetzelfde dim niveau.

Ik stel nu iedere lamp apart in en gebruik daarbij de Photone app om ervoor te zorgen dat er overal evenveel licht is. Als je goed naar de 3 dimmers kijkt zie je dat ze allemaal op een ander percentage staan. De oudere staan hoger ingesteld.
          Bezig...
          X