Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies: aardebak ol losse potten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Advies: aardebak ol losse potten

Korting op 420shop
    Hallo luitjes,

Ik loop al een tijdje met het idee om in plaats van losse potten een grote aardebak te maken. Ik zie op dit forum wel eens vaker zo'n bak, dus waarom niet. Ik heb zelf al zitten zoeken en heb voor mezelf de voor- en nadelen al op een rijtje gezet.

Voordelen:
    - stabieler
    - niet alle aarde weggooien, maar alleen de bovenste laag
    - betere aanmaak van wortels
    - minder snel te nat omdat het water beter verdeeld wordt
    - veel meer aarde per plant
    - natuurlijkere bodemleven doordat het hergebruikt wordt

Nadelen
    - als je een probleem hebt, dan geldt dat voor alle planten
    - planten kunnen niet meer verplaatst worden
    - door wortel concurentie wellicht minder opbrengst
    - de aarde vervangen is ineens een hele grote opgave
    - per plant sturen is vrijwel onmogelijk geworden

Kunnen jullie kijken of dat het lijstje compleet is, wellicht zie ik iets essentieels over het hoofd. Ook graag zou ik jullie advies krijgen wat verstandig is. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. JFF
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Re: Advies: aardebak ol losse potten

- de aarde vervangen is ineens een hele grote opgave
    Een grondbak houf je niet geheel te legen de bovenste 15 cm eraf halen en vernieuwe rest kan gewoon hergebruikt worden.

Comment

Hey Mony, thanks dat je reageerd. Ik noem ook als voordeel dat dit inderdaad niet hoeft. Maar ik kan me voorstellen dat als je een ernstig probleem hebt (ongedierte, schimmels, etc.) dat dan de gehele aardebak leeg moet worden gemaakt. Dit zal toch een enorme klus zijn, of komt dat nooit voor?

Gr. JFF
      Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

waarom zou er in een grote bak tov een kleine bak betere aanmaak van wortels zijn ?

je zou eens moeten checken wat HJM allemaal uithaalt > waanzinnige planten op micropotjes
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door justforfun View Post
          Hey Mony, thanks dat je reageerd. Ik noem ook als voordeel dat dit inderdaad niet hoeft. Maar ik kan me voorstellen dat als je een ernstig probleem hebt (ongedierte, schimmels, etc.) dat dan de gehele aardebak leeg moet worden gemaakt. Dit zal toch een enorme klus zijn, of komt dat nooit voor?

Gr. JFF
          Ja dat kan voorkomen idd.

Comment

Bezig...
          X